Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Hallo igjen, Gamereactor! Velkommen til min fjerde anmeldelse, denne gangen av det psykologiske dramaet Eden of the East, som ble populært etterspurt. Jeg setter veldig stor pris på alle kommentarer folkens, og håper inderlig dere vil ta dere tid til å kommentere denne gangen også! Og selvsagt, ikke glem å stemme på hvilken serie jeg skal anmelde neste uke!

Anime: Eden of the East
År: 2009
Sjanger: Drama, Krim
Episoder: 11 + 2 filmer
Studio: Production I.G
Utgitt av: FUNimation Entertainment
Aldersgrense: 15


Eden of the East. En serie som jeg selv i dag ikke har kommet over. Ikke fordi den gjorde spesielt inntrykk på meg. Nei, Eden of the East er en serie du husker utelukkende fordi den er så fordømt bortkastet. Med et av de mest interessante og forlokkende premissene jeg noensinne har hørt, virket det nesten umulig at Eden of the East kunne skuffe meg så mye som den gjorde. Og gjett om den skuffet meg. Men jeg bør vel gå over nettopp hva det var som var en såpass stor skuffelse for meg med serien. Det er nemlig ikke det at serien ikke har potensiale, det er heller det at den kaster det ut av vinduet.

Saki Morimi er i Washington D.C på ferie. Hun skal reise tilbake til Japan om under et døgn, og har bestemt seg for å ta en titt på det Hvite Hus før hun drar. I det hun nesten blir arrestert for å ha prøv å kaste en mynt i huset's fontene over gjerdet, blir hun plutselig reddet av den klissnakne Akira Takizawa som ikke har på seg annet enn en mystisk telefon og en pistol. Etter mye om og men oppdager Akira at han er med i et spill, med tolv deltagere kalt Selecao, som alle har blitt gitt 10 milliarder yen i kreditt som de skal bruke på å endre Japan for alltid. Dersom deltagerne ikke følger spillets regler vil de bli drept av en mystisk person kalt Mr Outside, som skal sørge for at pengene blir forvaltet på riktig måte. Etter å ha blitt med Saki tilbake til Japan bestemmer Akira seg for å la Saki og hennes venner hjelpe ham med å vinne spillet. Men det er elleve andre spillere, som alle har sine egne ideer om hvordan de skal endre Japan...

Rollegalleriet i Eden of the East er et med ufattelig bye potentiale. Ja, for hvis noen plutselig ga deg 10 milliarder yen, hvordan ville du brukt dem? Dessverre er det her Eden of the East begår sin mest fatale feil, ved å knapt gi noe oppmerksomhet til de andre Selecao'ene, og fokuserer heller på den endimensjonale Akira og vennegjengen hans, som alle er ufattelig kjedelige og usjarmerende karakterer. Og med et såpass begrenset tidsvindu på bare elleve episoder og to filmer, velger Eden of the East å dedikere hele EPISODER til denne usjarmerende gjengen, uten å gi mer enn et par små scener i nytt og ne til de andre spilllerne i Mr Outside's spill.
For meg er dette nesten kriminelt dårlig gjort av seriens skapere, ettersom de fleste av Selecao'ene er svært interessante karakterer som aldri framstår som fullstendig gode eller onde. Alle har sin egen oppfattning av hvordan verden burde endres, der noen av dem vil bruke media som et verktøy for å inspirere Japan's ungdom, mens andre mener Japan burde samles i frykt for en felles fiende. De fleste planene disse Selecao'ene har er svært geniale, og enda bedre, realistiske, der den som ender opp som den kjedeligste av alle er Akira's egen plan, som i bunn og grunn består av å spre godt humør.

Det er nettopp dette som gjør Akira til en dårlig hovedperson. Du klarer rett og slett aldri å identifisere deg med ham, ettersom det virker som han aldri ser ut til å gjøre annet enn å stå og flire som en idiot. Det er fint å ha en hovedperson som ikke går i fella som så mange andre animeer gjør, og sitter og depper 90% av tiden, men det må gå ann å balansere det litt! Når det virker som alt Akira klarer å si er "Jeg vil hjelpe alle!", "Stol på meg!" og "La oss være venner!", blir det vanskelig å ikke se på ham som en ensporig og kjedelig karakter.
Saki er ikke stort bedre, og til tross for å være relativt realistisk, noe Akira såvisst ikke klarer, er hun fortsatt ikke spesielt interessant, og hennes eneste funskjon i hele plottet ser ut til å være å reagere til tingene som skjer rundt henne og Akira, ettersom han selv aldri viser en fordømt følelse som ikke er glede, optimisme eller oppglødhet. Saki har rett og slett ingenting med historien å gjøre, og ser ut som noen skaperne av serien slengte inn i siste sekund bare for å ha en romantisk-interesse for Akira.
Saki's vennegjeng, som også får kriminelt mye fokus i serien, er heller aldri spesielt interessante. Joda, i likhet med Saki er de relativt realistiske, men i likhet med Saki er de heller ikke spesielt interessante, og bidrar heller ikke stort til plottet. Det er derfor det er så uforståelig for meg at Eden of the East velger å dedikere hele episoder til denne kjedelige gjengen, spesielt med tanke på hvor kort hele serien er! Istedenfor å fokusere på Selecao'ene som er for det meste kule, interessante karakterer som virkelig klarer å framstille hvor forskjellig vi alle kan komme fram til en løsning, velger Eden of the East heller å fokusere på idioten Akira og hans glade gjeng med tapere som bruker det meste av tiden sin på å diskutere urelevante og uinteressante emner som kun vil gi deg lyst til å slå hodet i veggen til du blør.

Men til tross for å være en gedigen skuffelse så langt som historie og karakter rekker, er Eden of the East en svært vakker serie. Animasjonen er en fryd for øyet som garantert vil imponere de fleste, med detaljer å finne i hvert bilde. Serien bruker også mye farger og har mange detaljer i hvert ansiktsutrykk. Dessverre har karakterene som oftest ganske kjedelige design som ikke gjør dem spesielt gjenkjennelige, men nok en gang gjelder dette kun for Saki venner, ettersom Selecao'ene ofte har ganske interessante design som passer godt til personlighetene deres.

Musikkmessig er Eden of the East et ganske standard opplegg. Du vil finne en og annen sang som sannsynligvis vil være fengende, men som oftest faller disse i bakgrunnen uten å gjøre spesielt mye ut av seg. Allikevel er sountracket alt annet enn dårlig, og hvis lyd er viktig for deg skuffer Eden of the East definitivt ikke i denne kategorien.
Når det gjelder stemmeskuespillere vil jeg si de er akseptable for det meste, med unntak av Akira's japanske stemmeskuespiller, som gjør en svært slapp og uinspirert jobb. Du kan nesten høre hvor latterlig han synes karakteren er selv, og ender opp med å gjøre en slapp fremstilling av karakteren som ødelegger mange av scenene i serien. Dette problemet gjelder ikke for den engelske dubben, så derfor anbefaler jeg heller den.

Med tanke på hvor få episoder hele Eden of the East består av er det svært irriterende at skaperne valgte å gi ut serien i det pussige format av elleve episoder og to filmer, spesielt med tanke på at hverken serien eller den første filmen konkluderer med noe som helst, og det er først i film nummer to historien får en slutt. Dette er svært frustrerende for mange skulle jeg tro, og det blir ikke gjort bedre av hvor utrolig mye av tiden i Eden of the East som blir kastet bort på kjedelige karakterer som ikke har noe med selve historien å gjøre. Det faktum at filmene er ganske dyre og vanskelige å finne er bare enda en irritasjon Eden of the East gir seerne sine.

Etter alt jeg har sagt burde det da være ganske opplagt for de fleste hvorfor jeg misliker Eden of the East så mye som jeg gjør. Serien har fantastisk animasjon, et godt soundtrack, og en av de beste premissene jeg noensinne har hørt om, og det er nettopp derfor det er såpass trist at serien gjør såpass mange bisarre avgjørelser i sin historiefortelling. Det blir urettferdig å kalle serien "dårlig", ettersom den har sine øyeblikk med ren brillianse, men disse dukker kun opp i ny og ne, og det meste av tiden i serien blir brukt på å utdype kjedelige karakterer som har ingenting med historien å gjøre. Serien tilbyr høyspent action og drama, problemet er bare at du må lide deg igjennom såpass mye uviktig dilldall for å komme deg dit. Og når en serie føles mer som en lekse enn noe du faktisk har det gøy med vet du at noe har gått feil et steg på veien.


OPPSUMMERING:
Plot: 5/10 (Til tross for et utrolig godt premiss, som virker umulig å rote til klarer Eden of the East nettopp dette, å rote det til. Overkomplisert historiefortelling, fokus på uviktige og uinteressante karakterer og en dårlig flyt i historien fra start til slutt gjør Eden of the East til en gedigen skuffelse)

Animasjon: 9/10 (Eden of the East er som oftest svært lekker å se på, og dette er definitivt seriens sterkeste punkt. Men til tross for å være en absolutt fryd for øyet, skulle man kanskje ønske karakter-designet var en smule mer... kreativt enn det det var)

Lydspor: 7/10 (Et relativt godt lydspor som for det meste bidrar til stemningen i serien på en positiv måte, men med lite som skiller seg fra normen)

Stemmeskuespill: 6/10 (For det meste helt akseptabelt stemmekuespill, men med noen svake stemmerskuespillere i miksen, og ingen som skiller seg spesielt ut)

Karakterer: 6/10 (Det er nesten kriminelt at Eden of the East presenterer oss for tolv mennesker som alle blir gitt muligheten til å endre Japan for alltid, bare for å sette dem til side for en uinteressant og usjarmerende gjeng med nerder som knapt bidrar med noe til plottet)

Underholdning: 4/10 (Eden of the East har sine øyeblikk med brillianse som vil holde deg fastlimt til skjermen, men disse øyeblikkene er det få av siden serien velger å legge det meste av fokuset sitt på uinteressante sidehistorier som ingen bryr seg om)

Bonusmateriell: 5/10 (Bortsett fra noen relativt uinteressante intervjuer med skaperne av serien er det dessverre ganske lite å finne her)

Er den verdt å se igjen: NEI

Totalt: 6/10



I likhet med forrige gang vil jeg nok en gang ha en stemmekonkuranse for å avgjøre hva jeg skal anmelde neste uke, og nok en gang er det dere lesere som skal få avgjøre.
Deres valgalternativer denne uken er følgende:
- Claymore
- Shakugan no Shana
- Motibito: Guardian of the Spirit
- Black Lagoon
- Spice and Wolf
- Eureka Seven
- Pokèmon
- Baccano!
- Elemental Gelade
- Persona 4: The Animation


Stem på hvilken av de følgende seriene dere ønsker å se anmeldt neste gang i kommentarene, og den med flest stemmer blir den jeg anmelder! Og som alltid, ikke glem å legge igjen konstruktiv kritikk til hva jeg kan gjøre bedre! Til vi sees igjen, Peace Out!
Unfortunately, the atmosphere was a facade. Not once did my own daughter looked me in the eye. Oh, the food? Tasted like blood...
  • 0
Veldig, veldig bra anmeldelse igjen dr peace

Du skriver så bra at man faktisk får lyst til å se filmene du skriver om

Tusen hjertelig takk for det
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Ville likt å se en anmeldelse av Pokémon.
Nolstagi + en teknisk forferdelig animé er en fin miks
"Give a man a fire and he's warm for a day, but set fire to him and he's warm for the rest of his life." - Terry Pratchett
  • 0
- Baccano!
"So you all wanna be like me, right!? I've got it then! We'll reproduce me throughout all of Japan! All you women out there, come to Takamura! I'll give you my sperm! In twenty years, Japan will be crawling with me! " - Takamura
  • 0
Hm.
Lurer på om du hadde likt Mushishi.
Favorittserien min, noe av det vakreste jeg har sett.
Did you know? John Dies at the End.
  • 0
Er enig med deg på de fleste punkter, men fokuset på det "uviktige" plagde ikke meg så mye, og rollene, deriblant nerdegjengen, er ikke så veldig uinteressante syns jeg. Men jeg har fortsatt noen episoder igjen før jeg er ferdig med første sesong og det er allerede sikkert at jeg ikke kommer til å se videre på filmene. Det har ikke akkurat vært noen innbringende opplevelse.

Tror forresten du glemte å nevne at han har amnesi i begynnelsen, men det er ikke så farlig.

Stemmer for Black Lagoon next, men Pokemon hadde også vært interessant.
du må høre ordentlig etter
  • 0
God anmeldelse igjen. Har ikke fått sett Eden of the East enda, men siden jeg har den burde jeg vel strengt tatt gjøre det snart. Så får jeg se om jeg er enig eller uenig med deg
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!