Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Smarttelefoner har for lengst gjort sitt inntog i livene våre, og som spillkonsoller blir de bare mer og mer populære for hver dag som går. Nå kan du få tak i alt fra enkle puslespill til store titler som Mass Effect på mobilen, men likevel er jeg ikke solgt...

Jeg har selv en Nokia Lumia 800, som kjører med Windows Phone-operativsystemet, og jeg bruker den flere ganger daglig - men ikke til spill. Nå skal det sies at det ikke finnes så altfor mange fete spillopplevelser på Windows Phone sitt Marketplace, men det har da noen godbiter, som for eksempel alle de tilgjengelige Need for Speed-spillene. Men mobilspill har ett stort problem:

Mobilplattformen er stadig i utvikling.

Problemet ligger i det at min nå noen måneder gamle mobil, ikke kan kjøre de nyeste spillene på Marketplace, rett og slett fordi spillene lages for de nyeste og kraftigste mobilene. Dette er forståelig, og jeg synes ikke det er dumt at utviklere tar i bruk kraftigere hardware - men jeg kjøper ikke nye mobiler i hytt og pine heller.

I løpet av denne konsollgenerasjonen har jeg kjøpt to Xbox 360-konsoller, én Playstation 3 og én Wii. Tilsammen har vel dette kostet litt over 8000 kroner - prisen du må betale for en ny Iphone 4S eller Galaxy S3 per i dag. Det er mye penger for én spillplattform. Nå kan selvfølgelig en mobil brukes til mye mer enn bare spill, men samtidig er Iphone en av verdens mest brukte spillkonsoller, med et ekstremt stort utvalg av herlige spillopplevelser.

Spillopplevelser jeg gjerne skulle fått med meg, men siden jeg ikke er villig til å punge ut nesten ti høvdinger nok en gang, blir jeg sittende ute i kulda. Så nei, jeg er ikke negativ til mobilplattformen i seg selv, men jeg liker ikke retningen skuta beveger seg i. Heldigvis finnes det billigere alternativer, som Ipod Touch (1500 kroner for 8 GB-utgaven), og helt til det kommer noe nyere og kraftigere, vil den kunne kjøre alle de samme spillene som mobilene.

Men for øyeblikket holder jeg meg til Nokia Lumia - den fungerer bra som mobil, og jeg har ingen planer om å holde meg oppdatert på smarttelefonfronten før utviklingen roer seg.
<bild>
Jeg skal likevel innrømme at det er litt surt at jeg ikke får prøvd dette...
  • 0
Spiller kun Pokemon på telefonen nå jeg, og det kjører den fint. Pokemon Sapphire ble jo strengt tatt gitt ut i 2003, så det skulle vel bare mangle.
Synd at Pokemon ikke støtter flere lagringsfiler.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Har spilt litt på mobilen, men foretrekker 3DS, Wii, Xbox 360 osv.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Jeg spiller lite på mobilen, men har jeg SNES-emulator på mobilen har jeg det jeg trenger. Ja, og Angry Birds, og Where's my Water. Daer mine behov dekket.

Ett annet ankepunkt mot mobilspill er den helvetes touchen og gyrofunksjonene som misbrukes. Takk og lov for mitt fysiske tastatur som kan brukes som SNES-kontroll.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Siterer Joelspeanuts:
Jeg spiller lite på mobilen, men har jeg SNES-emulator på mobilen har jeg det jeg trenger. Ja, og Angry Birds, og Where's my Water. Daer mine behov dekket.

Ett annet ankepunkt mot mobilspill er den helvetes touchen og gyrofunksjonene som misbrukes. Takk og lov for mitt fysiske tastatur som kan brukes som SNES-kontroll.

Ja, jo, det er få som virkelig har nailet touch-kontroll.

Men det finnes da mange spill på mobilplattformen som gjør seg svært godt, om ikke bedre med en touch-skjerm. Ta for eksempel Game Dev Story. Fantastisk spill, og i tillegg skal det godt gjøres å finne en smarttelefon som ikke kjører spillet (det vil si, så lenge du ikke har Windows Phone... er så mange gode spill som ikke har blitt gitt ut på den. Angry Birds Space er et annet eksempel).
  • 0
Jeg har veldig liten interesse for telefonspill, simpelthen fordi jeg går jeg av de fleste av dem etter noen få minutter med gameplay. Beste jeg har prøvd hittil er Mega Jump, men mobilen min sluker sitt eget batteri ekstremt fort, så det er jo også en grunn til å ikke bruke den på den måten.

Uansett tror jeg aldri spill på tablet/smarttelefon vil kunne måle seg med "ordentlige" spill på stasjonær/håndholdt konsoll, mes på grunn av mangelen på ordentlige knapper. F. eks. er det ufyselig vanskelig og frustrerende å spille et FPS bare ved hjelp av touch-kontroll.
  • 0
Nå tar du hardt i på prisen. Et raskt nettsøk viser at bl.a Galaxy S3 koster 4600 på elkjøp. Nesten halvparten så dyrt om du skriver.

Selv hsr jeg S2 og iPad 2. Spiller mye mobilspill.
Det finnes 10 typer mennesker. De som kan binærkode og de som ikke kan.
  • 0
Så veldig sant. Men nå det kommer til mobilspill, liker jeg best de små, simple, avhengighetsskapende spillene. Vis det blir for mye som skal trykkes på. Blir en skjerm på 3cm litt for lite. Men har lyst til å prøve alt uansett. Imponerende grafikk på mage mobilspill nå fortiden.

Selv henger jeg langt etter med min 3 generasjons iPod Touch. Er vel 3-4 år gammel. Skal kanskje kjøpe en iPhone 4, siden den bare koster 2700 kr nå. Mens feks. en helt ny Galaxy s3 er oppe i 6-7000 kroner!
"Et kult sitat jeg ikke har funnet på selv" - Et fancy navn
  • 0
Har en Nokia Lumia selv, har hatt androidtelefoner og iphone. Ingen av de ble brukt til spill, for små skjermer
http://www.youtube.com/watch?v=rfc53xwEzUo
  • 0
Mobilspill som Angry Birds og Temple Run er egentlig ganske fine å ha når man venter på bussen, sitter på dass eller lignende.
Let the voice of love take you higher
  • 0
Siterer heljar:
Nå tar du hardt i på prisen. Et raskt nettsøk viser at bl.a Galaxy S3 koster 4600 på elkjøp. Nesten halvparten så dyrt om du skriver.

Selv hsr jeg S2 og iPad 2. Spiller mye mobilspill.
Kjøper du den med abonnement fra Netcom sine hjemmesider, kan totalbeløpet ende opp så høyt som 10000 kroner.

Så nei, jeg overdriver ikke i det hele tatt. ;)
  • 0
Siterer Robin Høyland / GR®:
Kjøper du den med abonnement fra Netcom sine hjemmesider, kan totalbeløpet ende opp så høyt som 10000 kroner.


Men abonnement må du ha jo uansett ha til din Nokia Lumia. Det blir ikke 8000 mer om du bytter til Galaxy SIII.
Det finnes 10 typer mennesker. De som kan binærkode og de som ikke kan.
  • 0
Siterer heljar:
Men abonnement må du ha jo uansett ha til din Nokia Lumia. Det blir ikke 8000 mer om du bytter til Galaxy SIII.

Uansett blir det uhorvelig dyrt å bytte mobil annet hvert år når en "up to date"-telefon koster mellom 4- og 5000.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Jeg har ikke spilt på mobilen siden alle spilte snake på sort-hvitt skjerm (eller grønn/grå som de var)
Det blir for smått både for øyne og hender.
  • 0
Siterer heljar:
Citerer Robin Høyland / GR®:Kjøper du den med abonnement fra Netcom sine hjemmesider, kan totalbeløpet ende opp så høyt som 10000 kroner.

Men abonnement må du ha jo uansett ha til din Nokia Lumia. Det blir ikke 8000 mer om du bytter til Galaxy SIII.

Det er fortsatt snakk om store summer - som jeg ikke er villig til å punge ut med hver gang det kommer en bedre telefon (som er hele tiden).
  • 0
Synes det er teit med mobilspill. Bruker opp bateriene. Men man må jo like Angry Birds
NOBS 4 LYF!
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!