Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Et forsinket spillmedium

Ryktene påpeker at Sony og Microsoft vil annonsere deres neste spillkonsoll på verdens største spillmesse, E3, til neste år. Nintendo sin neste spillmaskin, Wii U, er allerede på vei og ryktene påpeker en vinterlansering i år. Har denne konsoll generasjonen vart for lenge?

Microsofts Xbox 360 har vært på markedet i rundt 7 år, Sonys PlaySation 3 har vært på markedet i rundt 6 år. Dette er den lengste konsoll generasjonen som har vært og nå lengter gamerne etter de nye konsollene.

Smarttelefonene og nettbrettene er et av punktene som viser at vi trenger de nye konsollene nå med en gang. Smarttelefoner og nettbrettene har oppnådd et utrolig stort grafisk nivå der enkelte spill som iPhone og iPads Infinity Blade er oppe mot Xbox 360 og Playstation 3 grafikk. Noen mener blant annet at smarttelefoner og nettbrett kommer til å overta og drepe konsollene. Dette mener jeg er tull. For det første har Xbox 360 og Playstation 3-en sin hardware 6 og 7 år gammel. Med andre ord er hardwaren veldig utdatert. Noe annet som har mye å si er hvordan man spiller spillene. De som spiller på konsoll eller PC kommer aldri til å gå over til smarttelefonene eller nettbrettene på grunn av det viktigste fraværet: knapper. Flere ganger viser deg seg at gamere vil ha knapper, knapper gir mer følelse og mye mer presisjon. Å sitte og trykke på en trykk sensitiv skjerm i flere timer er det ikke mange som vil gjøre eller klarer, blant annet undertegnede.

Knapper er nok det viktigste for en gamer. Men det er også flere andre grunner for at smarttelefoner og nettbrett ikke kan overta konsollene. Blant annet på grunn av batteri og spillene. Langt over halvparten av de spillene man finner på Apples App Store og Googles Android Store er små spill, casual spill som mange kaller det. Disse spillene er spill man ikke sitte ri flere timer med, men spill man for det meste spiller 10-30 minutter på. Jeg bruker å kalle det toalett-spill. Jeg bruker like mye tid på å spille på min iPhone og iPad som jeg bruker på toalettet. Så nei, smarttelefonene og nettbrettene kommer ikke til å drepe konsollene.

For litt siden gikk CryTek sjef Cevat Yerli (mannen som ødela Crysis) og sa at gratis spill (F2P-P2W) er framtiden. Dette harr jeg enormt stor tvil på, i tillegg håper jeg ikke det er sant. F2P er greit, men ikke et mainstream medium. Skal man begynne å betale for hvert kapittel i enspillerdelen av spill? Nei vet du hva, det blir ikke å skje. Sonys Jack Tretton har selv sagt at Sony ikke kommer til å gå F2P, til nå er det kun Dust 514 som e rtuviklet av CCP som er F2P, ellers ingen andre.

Noe annet som viser at konsollene er veldig svake for tiden er PC-en. Man trenge rikke å bruke veldig mye penger for å kjøpe en PC som er sterkere enn konsollene. Flere utviklere ser i tillegg mot PC plattformen. Ikke bare fordi den er sterkere, men utvikleren har mye mer frihet. Konsollene holder PC plattformen tilbake

Hva mene DU? Trenger vi konsollene nå så fort som fy? Kommer smarttelefoner og nettbrettene til å drepe konsollene? Ser PC-en på konsollene som er kreftsvulst?
  • 0
Jeg har ikke noe hastverk. De kan ta den tiden de trenger etter min mening.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Noe hastverk har jeg ikke, men må si jeg gleder meg en god del til Wii U lanseres.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Jeg kunne klart meg med min kjære PS3 i mange, mange år til. Når det er sagt, skal jeg selvfølgelig kjøpe PS4 så raskt som mulig. Men om den kommer i 2015 eller 2025, bryr jeg meg ikke noe om.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Som Predator sier, så klarer jeg meg veldig godt med PS3en i mange år fremover. Men kommer garantert til å kjøpe neste generasjon så snart de gir ut PS4.
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
Jeg har heller ikke noe hast. Jeg kommer mest sannsynlig ikke til å kjøpe den nye Xboksen som måtte komme før etter den har vært i salg i godt og vell et år.
Det er,uansett, i det siste året av en konsoll`s "levetid" de beste spillene pleier å komme. Det er min erfaring.
The gavel corrupts
  • 0
Dude, morfaren min har nettopp fått en svulst i hjernen og det kan hende han dør under en fremtidig operasjon. Derfor spør jeg deg pent om du kan endre på din siste setning til for eksempel "AIDS" eller "hjerte- og karsykdom"

Tusen takk

Mvh din kjære DoGRoG
  • 0
Gleder meg til nye konsoller men trenger ikke komme akkurat nå. Kan vente et par år.
Per aspera ad astra
  • 0
Greier meg lenge med PS3, dette eneste jeg ikke liker helt er at lastetidene begynner å bli litt lange, men det får våge seg. Men jeg kommer nok til å kjøpe en eventuell PS4 med en gang den kommer ut.
Let the voice of love take you higher
  • 0
Jeg har argumentert dette opp, ned og i mente alt for mange ganger... så hvorfor ikke atter en gang?

For å svare kort på spørsmålene dine:

Trenger vi konsollene nå så fort som fy?
Absolutt ikke. God grafikk, kreativ grafikk, god AI og overbevisende fysikk er oppnåelig på dagens konsoller, bare utviklerne eier stolthet og gidder å jobbe litt. Fotorealisme er ikke alt. Det er i grunnen ingenting uten godt gameplay.

Kommer smarttelefoner og nettbrettene til å drepe konsollene?
Nei. Det får vi i da for all del ikke håpe. Touch er ikke godt, såfremt ikke spillet er designet 100% for touch (les: Angry Birds)

Ser PC-en på konsollene som er kreftsvulst?
Jeg driter langt i hva PCen tenker. Jeg foretrekker en konstant konsoll (spillene tilpasses konsollen) fremfor en variabel (PCen må tilpasses spillene)
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Jeg vil veldig gjerne ha nye konsoller på markedet relativt raskt. Hadde Microsoft overrasket alle med en ny konsoll før jul så hadde det passet meg utmerket Personlig tror jeg også at Sony og/eller Microsoft kommer til å ta markedet litt på senga, og lansere sin neste konsoll tidligere enn folk tror.

Og jeg er som deg, knapper gir meg en følelse av kontroll. Jeg er total motstander av trykkskjermer og bevegelsessensorer - når jeg spiller, så ønsker jeg å synke ned i godstolen med en kontroll i henda og bare sitte stille, eventuelt i en godstol foran pcen med keyboardet foran meg.

Når det kommer til PC vs. konsoll så er jeg litt vinglepetter. Jeg digger konsoll for det er så lettangripelig og jeg slipper å tenke på om jeg har bra nok hardware - men på den andre siden så har jo en pc flere knapper (mer kontroll) og langt bedre utvalg av strategispill.
@chubbyviking
  • 0
Klarer meg med konsollene inntil videre, men vil gjerne ha noe nytt etterhvert ettersom det føles litt stagnert når spillene ligger på samme nivå i flere år. Dette gjelder heller ikke bare det grafiske men også andre ting som mengden innhold, open worlds osv.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Siterer Grallen:
Greier meg lenge med PS3, dette eneste jeg ikke liker helt er at lastetidene begynner å bli litt lange, men det får våge seg. Men jeg kommer nok til å kjøpe en eventuell PS4 med en gang den kommer ut.

^

Siterer fantomena:
For litt siden gikk CryTek sjef Cevat Yerli (mannen som ødela Crysis) og sa at gratis spill (F2P-P2W) er framtiden.

Problemet md Free To Play er gjerne det at man må betale seg til fordeler i spillet, slik at de som bruker mest penger på det blir best. Det er bare dumt, og ødelegger opplevelsen for andre. OG btw, hvordan lager man en free to play Sp som man kan tjene penger på? Kjøpe ting man trenger innenfor SP?

Siterer fantomena:
Å sitte og trykke på en trykk sensitiv skjerm i flere timer er det ikke mange som vil gjøre eller klarer, blant annet undertegnede.

I tillegg blir skjermen fantastisk fettete og grisete etterhvert.

Siterer Joelspeanuts:
Ser PC-en på konsollene som er kreftsvulst?
Jeg driter langt i hva PCen tenker. Jeg foretrekker en konstant konsoll (spillene tilpasses konsollen) fremfor en variabel (PCen må tilpasses spillene)

^
I tillegg, hva med alle konsollspillerne som ikke ville ha kjøpt pc hvis konsollene døde? Jeg ville trolig ikke gjort det. La oss si at det er en grunn til at Crysis 2 ble lansert på konsoll, de gikk ikke i stort nok overskudd av å kun lansere Crysis på pc. Det viser at produsentene trolig ikke kunne ha lagd den type grafikk vi ser idag uten de finansielle fordelene konsollen gir (økt salg, flere marked).
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!