Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

På søndag våknet jeg til nyheten om Battlefield 4. EA har vist frem samlepakken til Medal of Honor: Warfighter, og i likhet med forgjengeren inkluderer den en betanøkkel til neste Battlefield. Dette ble møtt av en hær med fans som følte seg snytt for et ekstra år med Battlefield 3.

Det er helt forståelig med tanke på at årlige utgivelser er en (relativt) ny ting. Det er selvfølgelig utgiveren EA som får mest pepper her. Beskyldninger om at EA presser Dice til å gi ut enda et spill i den meget populære skytespillserien så fort som mulig, var å finne overalt på nettet. Men er virkelig utgiverne så pengegriske at de kun ønsker å melke fansen for gryn?

Jeg er ingen utgiver, så jeg skal være forsiktig med hva jeg påstår, men jeg tror denne saken har flere siderr Joda, det er klart de ønsker å tjene penger, og det er selvfølgelig også derfor Battlefield 4 blir gitt ut allerede to år etter nummer 3 i serien. Faktum er at disse tingene selger som varmt hvetebrød - en skulle tro at hvis alle disse spillerne virkelig er så misfornøyde, så ville de ikke kjøpt neste spill i serien.

Og når salgstallene stiger, så ser utgiverne kun én ting: at folk er villig til å kjøpe produktet deres. Jeg tviler på at EA sitter å ler ondskapsfullt hver gang noen kjøper nok en kopi av Battlefield 3 - i stedet tror jeg de ser på salgstallene som bevis på at joda, vi elsker det de slenger ut i butikkene, uansett hvor mange av oss som klager i kommentarfeltet.

Jeg mener utgiverne har fått et urettferdig rykte. Det er jo ikke så ofte vi får høre saken fra deres side, og derfor tror jeg mange spillere sliter med å forstå valgene utgivere som EA tar. Men når alt kommer til alt, så er utgivere mer eller mindre en glorifisert investor - en investors jobb er å tjene penger. Så når de ser at vi faktisk kjøper DLC på dag én, eller årlige utgivelser som Call of Duty... ja, da får vi mer av det. Så enkelt er det, og i stedet for å stemple utgiverne som onde kan du heller stemme med lommeboken - du risikerer bare å gå glipp av en megaphet spillopplevelse.
<bild>
Bobby Kotick styrer Activision, en utgiver som i de senere årene har fått et enda styggere rykte enn EA Games. Utrolig nok har han verken horn eller klover...
  • 0
BF serien kommer ut med nye spill fra tid til annen, så er ikke overasket over annonsering av BF4, skal stemme med lommeboken når jeg føler serien ikke blir noe bedre for hver utgivelse.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Hehe - du er inne på noe der Robin. Selv jublet jeg ikke og jeg er en STOR fan av Battlefield. Jeg mener også at Battlefield 4 ikke er det spillet som skal fokuseres på og mener nå at Battlefield 2143 er det som SKAL komme, så Bad Company 3 ot til sist Battlefield 4. Det er i alle fall rekkefølgen som hittil delvis har vært.

Aksjeeierne i selskaper som EA og Activision er de som sitter med makta og ikke DICE og utviklerne. De er mer eller mindre nikkedukker og må følge med om de skal få lønn. Jeg synes rett og slett synd på spillutviklerne og måten utgiverne driver disse på og spesielt om de i tillegg er eid av utgiverne. Da må utviklerne bare følge etter og gjøre det som blir sagt eller kan det hende utvikleren opplever kroken på døra.

Vi blir melket i spillbransjen og selv liker jeg årlige spill i f.eks. Need for Speed, Call of Duty, FIFA m.fl. men selvsagt, enkelte spillserier ser jeg helst ikke kommer så ofte og spesielt når man i tillegg har så mye mer å spille for å oppnå av mål (refererer til rankingen i BF3).

En bra blogg igjen Robin
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Battlefield release timeline
2002 Battlefield 1942
2003 Battlefield 1942: The Road to Rome
2003 Battlefield 1942: Secret Weapons of WWII
2004 Battlefield Vietnam
2005 Battlefield 2
2005 Battlefield 2: Special Forces
2005 Battlefield 2: Modern Combat
2006 Battlefield 2: Euro Forces
2006 Battlefield 2: Armored Fury
2006 Battlefield 2142
2007 Battlefield 2142: Northern Strike
2008 Battlefield: Bad Company
2009 Battlefield Heroes
2009 Battlefield 1943
2010 Battlefield: Bad Company 2
2010 Battlefield: Bad Company 2: Vietnam
2010 Battlefield Online
2011 Battlefield Play4Free
2011 Battlefield 3
2011 Battlefield 3: Back to Karkand
2012 Battlefield 3: Close Quarters

tja en ting er hvertfall sikkert, bf serien selger og vi kjøper, men slikt gjelder alle spill serier. se bare på mario, zelda etc
  • 0
Siterer nukers1234:
Battlefield release timeline

*SNIP!*

tja en ting er hvertfall sikkert, bf serien selger og vi kjøper, men slikt gjelder alle spill serier. se bare på mario, zelda etc

Jepp. Jeg la fokus på Battlefield med tanke på at det har vært mye oppstyr rundt den saken, men jeg er klar over at dette er noe som strekker seg over hele bransjen. Bloggen er rettet mot utgivere generelt, men syntes EA var et flott eksempel.
  • 0
Jeg stussa litt selv når jeg hørte om annonseringen av Battlefield 4, men likevel har jeg en viss forståelse for det. EA må tjene penger, og du lønner det seg mer å slippe ut spill med 2 års mellomrom, enn med 5 års mellom rom. For vi kommer til å kjøpe det, uansett om vi syns det kom for tidlig. Dermed har EA tjent mer penger, og da kan det bety at de kan ta seg tid til å vente litt mer med neste utgivelse, for nå har de penger nok til å kunne gjøre nettopp det.

Activision er derimot et skrekkeksempel på det. Spillene selger utrolig mye, og Activision må vel ha gått i overskudd hvert fordømte år med CoD satsningen.
Likevel gidder de ikke ta noen års pause med serien for å komme sterkere tilbake enn noensinne før, neida, de skal heller gå i samme felle som de gjorde med Guitar Hero i sin tid, nettopp å melke serien til døde.
Da får vi bare se hvordan EA løser det. Forhåpentligvis gjør de ikke som Activision.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Jeg tviler på at dette får meg til å kjøpe MOH:WF, noe som MOH2010 gjorde.

Blir ikke MOH eller COD på meg i år, jeg vil mye hellere ha spill som ser underholdende ut
--- Half-Life 3 --- coming 13.13.13 --- still waiting ---
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Ea er i alle fall ikke bedre enn Activison. Det som gjør at jeg føler meg en anelse snytt er at jeg nylig har kjøpt BF Premium. Alle DLC-ene er ikke ute en gang før vi får meldingene om neste utgivelse..
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Bare vent.
Kjøpefesten av like FPS spill vil ta slutt når folk oppdager hvor like de egentlig er.
I værtfall inntill en utvikler finner på noe nytt.

Referer til tidligere ganger da markedet ble oversvømt med en genre
Pong kloner, space invaders kloner, etc.

Denne gangen er det
BF kloner, cod kloner og crysis kloner
og oppfølgere til disse.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!