Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Jeg har vært en PlayStation gutt i hele mitt liv. Jeg har en PlayStation 2 som jeg fikk til jul for en del år siden, jeg har to PSPer, en PS Vita og PlayStation 3. Jeg har alltid vært glad i Sony for deres fokus på spill og ikke minst kjernespillerne.

For rundt 3 år siden (om jeg ikke husker brutalt feil nå) så kjøpte jeg min Xbox 360 etter å ha spilt noen timer og prøvd ut en kompis sin Xbox 360. Jeg likte maskinen utrolig godt. Jeg likte det lekre designet, jeg likte de forskjellige spillene og jeg elsket det flotte dashboardet som var noe helt annet enn den mørke XMBen som både PS3 og PSP bruker. Jeg likte hele maskinen utrolig godt. Vi spilte Halo 3, Crackdown, Perfekt Dark, Fable 2, det første Gears of War, ja de fleste flotte spillene. Så jeg bestemte meg for å gå til innkjøp for pro/premium modellen av Xbox 360.

Gleder var utrolig stor da jeg åpnet pakken som kom i posten og da jeg skrudde den på var jeg rett og slett forbauset over hvor mye spennende som var der. Rett og slett "cool shit". Etter noen dager kjøpte jeg meg 1 år med Xbox LIVE gull. Jeg lastet ned alle demoene som ikke var tilgjengelig på PlayStation Store. Jeg kjøpte meg i tillegg et par tusen poeng. Så lastet jeg ned spennende titler som Shadow Complex, Braid, Castle Crashers, Perfect Dark og flere. I tilelgg begynte jeg å kjøpe inn hardcore spillene jeg gledet meg mest til som Halo, Gears of War, Fable i tillegg til at jeg begynte å kjøpe de fleste multiplattform titlene til min Xbox. Moro var det.

Så kom Kinect som jeg fikk lov av Microsoft til å teste noen måneder før utgivelsen. Den skuffet meg ufattelig mye. Altfor upresis er den. Så jeg har bare latt den støve ned.

Men nå går jeg til situasjonen min i dag.

Jeg er dypt skuffet over hvilken retning Microsoft har tatt Xboxen sin. Både fjorårets og årets E3 har vært store skuffelser. Hvor er spillene? Hvor er hardcore spillene? pga. den forbanna Kinect maskinen har Microsoft gått en vei jeg aldri ville ha tenkt meg de ville gå, veien for å få tiltrekt casual markedet, veien for å få Xboxen sin til en multimedia-TV-maskin. har Microsoft glemt kjernespillerne? De som gjorde Xboxen en suksess? De som gjorde at Xboxen er hvor den er i dag? Jeg forstår at Microsoft tjener mange millioner på casual markedet, men det føles ut som at de nesten glemmer kjernespillerne.

Sony har milliarder i underskudd. Likevel spyr de ut eksklusive spill. Likevel kommer de med Beyond: Two Souls og The Last of Us. Likevel har de den fantastiske PlayStation Plus tjenesten som koster 400-lappen i året der man får tonnevis med gratis spill, spill som koster egentlig 300 kr, 400 kr, 200 kr, masse rabatt, ekslusive betaer, eksklusive demoer, nettskylagring og masse mer. Microsoft har milliarder/millioner i pluss, likevel kommer de ikke med noe annet en en haug med Kinect spill og apps som ikke funker i Europa og som ikke hardcore folka ikke bryr seg noe om. ESPN, Hulu, Sports appene, filmleie kanaler, mange dumme apps som man kan skaffe seg gratis med et par tastetrykk på PCen eller ved å slå på TVen. Nå nettopp annonserte Microsofts Major Nelson en liste over et salg som kommer på Xbox LIVE i løpet av Juni. I denne listen ser man spill som Dark Void, Facebreaker, Conan og et par andre som koster rundt 50 kr på salget. 50 kr!!! Selv på salg er spill på Xbox LIVE markedsplass overpriset. Disse spillene kan skaffes i rest-avfallet på Rema for 20 kr hver eller gratis hos GamersGate sin Void tjeneste.

Hva er det man får for Xbox LIVE egentlig? Demoer som lanseres der lanseres også like etter på PSN gratis, man får ingen eksklusive betaer på Xbox LIVE heller, online spilling er gratis på PC og på PS3 og arkade spill har sjeldent salg. Eneste grunnen for at jeg enda betaler for Xbox LIVE er for arkade spillene som kommer og enkelte spill jeg spiller online. Man får så mye mer fra PS Plus som også koster mindre enn Xbox LIVE.

Hva skjer, Microsoft? Jeg liker Xbox LIVE tjenesten, men som gamer er den ikke like verdt de pengene nå som før. Etter det jeg har forstått ble Xbox bygd opp før spilling, men den tar flere og flere steg bort fra spillfokuset for hvert år som går. Jeg er en person som kjøpte Xboxen fordi den ble reklamert for å være den ultimate spillplattformen, nå er den langt ifra den ultimate spillplattformen. Gears, Halo, Fable, samme gamle greia. Og Fable blir jo nå kinectifisert (Fable: The Journey). Jeg vil ha nye IPer som Sony kommer med, jeg vil ha tilbake spillfokuset. Jeg er bekymret over retningen til Xbox.

Jeg kommer nok alltid til å være en PlayStation person, rett og slett fordi Sony viser at de bryr seg om kjernespillerne, de tar vare på spillerne. Jeg fikk like etter E3 gratis spill fra PS Plus som var verdt over 800 kroner, og jeg betaler kun 395 kr i året for medlemskapet. Så inntil Microsoft kommer og møter oss kjernespillerne blir det PC og PlayStation på meg.
  • 0
En veldig god og innsiktsfull blogg dette her men den blir enda bedre om du går over den og luker ut en del skrivefeil og slurv
Jeg hater x-box som pesten men innrømmer glatt at den har mange gode spill som jeg går glipp av siden jeg ikke takler verken kontroll eller designet deres.

Vel jeg er og forblir en Hardcore Playstation fan og har fulgt med hva som har skjedd der siden starten. Nintendo gir meg det jeg ikke får på PS3 og resten dropper jeg siden jeg ikke takler x-box kontrollen og å game på pc funker ikke for meg.

Er enig i mye av det du skriver og microsoft har takk og lov bommet skikkelig de to siste årene og jeg håper at de fortsetter i den gaten sånn at innen neste generasjon kommer så har x-box fått svekket litt av merkevaren sin sånn at når Sony lærer av sine feil med PS3 og lanserer neste Playstation til en mye lavere startspris og med en mye bedre og større reklame kampanje så slår den kraftig tilbake og tar over markedet igjen.

Sony vil igjen få det bredeste, mest varierte og beste spill reportoaret innen spill bransjen.
De vil lede ann i toppen av neste generasjon om de bare lærer av de feil de har gjort siden PS3 skulle lanseres.
I'm The KING
  • 0
Jeg har alltid vært en Sony gutt
Jeg har PS1, 2 og 3 og jeg skal anskaffe meg en Vita til jul! Det jeg liker med Sonys eksklusiver er at de er så mange flere og mye større alternativer. MS har bare noen få tittler som jeg liker, det er Halo og Gears of War. Forza er også kult men jeg elsker dem ikke som evt. God of War og Uncharted. Men nå som jeg ikke har plass på min gode gamle 40gb PS3 så har jeg gått litt over til 360en for å spille spill som bare kommer til konsoll...

BTW likte bloggen.
--- Half-Life 3 --- coming 13.13.13 --- still waiting ---
  • 0
Kan ikke være mer enig. Godt skrevet, fantomena! Playstation har vært en stor del av barndommen min. Jeg skal holde meg til Sony og Playstation så lenge jeg klarer.

Sony har kvalitet på spillene sine, også er det så mye å velge mellom på PS Store.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Playstation*
Fem-stjerners medlem
  • 0
Microsoft spytter ut GoW og Halo og tror dette er nok for "kjernespillerne". De tjener fett på Live, men samtidig viser de fingeren til slike som meg som sjelden spiller online og derfor ikke kommer til å betale 50 kroner i måneden. Seriøst, hvorfor skal jeg som kanskje bruker onlinedelen i spill et par uker rundt release av en 360 eksklusiv, måtte betale like mye som CoD kidsa som spiller 12 timer om dagen?

Desverre er Windows det mest populære OSet noe som gjør at jeg må bruke dritten for å få spilt de spillene jeg vil spille.
  • 0
XboxLIVE greine bør forbedres... jeg har sluttet å betale for det, og vurderer å kjøpe PS3 pga. gratis online. Det er egentlig ganske likt som gametime på WoW. Man burde heller betale for den tiden man faktisk ER online... altså, vis du kjøper en måneds XboxLIVE/WoWgametime så må du ha vært online en måned til sammen, før du må kjøpe nytt. Noe som nok aldri vil skje da men...

PS: Er noen ganske gøye Kinect spill der ute.... og mange av de nye funksjonene virker veldig lovende! Men det blir like vel for mye bullshit, og for lite av det vi vil ha.... spill.
God blogg!
"Et kult sitat jeg ikke har funnet på selv" - Et fancy navn
  • 0
Playstation funker ikke for meg i det heletatt. Kan ikke fordra kontrolleren og menyene er mørke og kjedelige men ellers en helt grei maskin. Men er enig i at xbox har falt litt etter når det kommer til "kjerenespillere" men håper dette fikser seg ettehvert.
Per aspera ad astra
  • 0
Kjempegod blogg fantomena

Som du selv og noen andre sier har jeg også alltid vært en PlayStation gutt i hele mitt liv. Eller, før det gamet jeg på PC, med spill som Captain Claw og Croc 2, og hadde et program kalt Mame 32 som lot meg spille tusenvis av Arcade spill når jeg ville, hele tiden. 6 år gammel fikk jeg min første PlayStation ettersom foreldrene mine mente at jeg måtte få meg noe eget å spille på (Brukte jo PC'en deres haha).

Det begynte med Crash 2: Cortex Strikes Back og når jeg så Crash 4: Wrath of Cortex var PS2'en raskt på ønskelista til jul.

PS2'en hadde jeg i mange år frem til 2009 når jeg gikk til innkjøp av PS3, noe jeg ikke kunne angret mindre på. Jeg er enig i at Microsoft har skummelt mye fokus på Kinect, jeg elsker hvor Sony har fokuset sitt, og med spill som Uncharted og Heavy Rain blant favorittene (som jeg er sikker på at The Last of Us og Beyond også blir) føler jeg ikke at jeg går glipp av mye av å ikke eie en Xbox 360

Men sånn som jeg ser det er det en stor fordel å ha begge konsollene, for da slipper man å ta del i den evige krigen mellom PS3 og Xbox gamere, og man får et bedre innblikk av hvilken konsoll som faktisk er best.

Har lyst å bli en PC Gamer jeg også, men foreløbig stoler jeg ikke på at PC'en jeg har kan kjøre alle de sterkeste spillene, samtidig som jeg får en mye større bekymring dersom PC'en kræsjer, om jeg skulle hatt mange spill jeg var avhengig av å få spilt på den.

Nintendo føler jeg er for barnevennlig (ikke noe galt i det altså, men jeg liker mer mature), og Xbox har jeg sverget på å aldri kjøpe, så jeg holder meg til Sony
  • 0
Hvor mange spill trenger du egentlig?
Har ikke du alle konsoller pluss litt til?

Det kommer akkurat nok spill til at jeg konstant kan kose meg med noe jeg liker, og om jeg føler for det kan jeg også spille på PC.

Helt ærlig føler jeg at det kommer for mange spill. Jeg har ikke tid og penger til alle sammen.

Klart det er få eksklusiver, men det gjør meg ingen ting. Jeg har bare én konsoll, og det holder for meg
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Siterer RockFuzzEleven:
Hvor mange spill trenger du egentlig?
Har ikke du alle konsoller pluss litt til?</qu

<quote author="RockFuzzEleven">Det kommer akkurat nok spill til at jeg konstant kan kose meg med noe jeg liker


RockFuzz er inne på noe her. Jeg klarer også fint å holde meg opptatt med bare en Xbox360.

Jeg synes uansett denne bloggen var interessant og vell skrevet og er mest av alt nysgjerrig på hva du syntes om Braid ?
Det er, for meg, et av de fineste spillene jeg har brukt tid på noen gang
The gavel corrupts
  • 0
Når Microsoft reklamerer Xbox 360en som "den ultimate spillplattformen" så skal den jo være den ultimate spillplattformen, ikke den ultimate multimedia maskinen.

Men jeg savner skikkelige core spill som Sony kommer med. Jeg vil ha noen skikkelige kule nye IPer, det er det jeg savner. Microsoft er på skikkelig melkeveien for tiden.

Braid har jeg faktisk på både PC, PS3 og 360 (fikk det gratis på PC og PS3 - via PS Plus). Liker det veldig godt.
  • 0
Microsoft er hyperkapitalistiske og tar avgjørelser basert kun på hva som gir dem mest penger, som vi jo så på årets E3 da pressekonferansen deres tydelig var ment for å tilfredsstille investorer, ikke spillerne.

I mine øyne har Xbox 360 utvikla seg til å bli en konsoll for mennesker som er lei av gaming. Derfor tørker jeg støv av Wiien, og til dels PS3en, min i sommer.
  • 0
Du burde rette opp orddelingsfeilene dine.
  • 0
Siterer DoGRoG:
Du burde rette opp orddelingsfeilene dine.


Jobber med det.
  • 0
Siterer Ursa Minora:
Microsoft er hyperkapitalistiske og tar avgjørelser basert kun på hva som gir dem mest penger, som vi jo så på årets E3 da pressekonferansen deres tydelig var ment for å tilfredsstille investorer, ikke spillerne.

I mine øyne har Xbox 360 utvikla seg til å bli en konsoll for mennesker som er lei av gaming. Derfor tørker jeg støv av Wiien, og til dels PS3en, min i sommer.


Så resten tenker ikke bare penger???
Der bringer jeg nyheter. ALLE av de 3 som lager konsoller tenker penger, penger og atter penger. Ikke en annen tanke enn penger går inn der i noe målbar tidsenhet, alt dreier seg rundt penger konstant. Ingen av de gir ut ett spill uten og vurdere om de kan tjene på det, samtidlig blir det og vurdert om de kan tjene nok på det.

Grunnen til at psn er gratis er og bare basert på penger. Sony var som vanlig alt for seint ute, så skulle de noen gang tjene på psn måtte det være gratis til og begynne med. Når neste maskin kommer vil de ta betalt for psn og, det kan du ta deg en god faen på.

Jeg har 360 og ps3, wii har jeg kastet da det stort sett bare kom spill jeg driter en lang mars i der. Det ble og min siste nintendokonsoll ever. Kommer det ikke nye spaker til Ps4 er det over og ut for de og, spakene på ps3 er regelrett ikke laget for store hender så jeg gidder ikke en runde til med de
http://www.youtube.com/watch?v=rfc53xwEzUo
  • 0
Så klart tenker også de to andre store selskapene penger, men Microsoft har en slik uforskamma tilnærming til det at de velger å selge en ufullstendig konsoll til forbrukerne. Ufullstendig i den forstand at fåtallet av de funksjonene det blir reklamert med at den inkluderer (online-spilling, motion gaming, stemmechat osv.) er betalingstjenester.

Jeg som forbruker forventer at jeg får et fullstendig produkt når jeg betaler for det. Ikke et jævla pakkesel jeg må kjøpe flere deler til og sette sammen som ei forbanna Ikea-hylle.
  • 0
Sony all the way !
Penger er verdiløse inntil du bruker dem.
  • 0
Enig med det du skriver.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Jeg priser meg lykkelig over at jeg har valgt å gå for Playstation. Xbox har ingenting jeg savner. Ingenting.

De yterst få eksklusivene Xbox har som jeg kunne tenkt å spille trenger jeg ikke. Jeg har mer enn nok spill, både Sony-eksklusive og multiplattformere å hamle opp med. Jeg har ikke uendelig med verken tid eller penger.

Synd at Microsoft glemmer at maskinen trenger spill. Gode spill, og ikke gode multimedietilbud. Men det må sies at jeg koser meg med musikkvideoprogrammet Vidzone som PS3-en har tilgang til, også dette gratis (men med reklame), og at jeg bruker min PS3 til både film og musikk. Det jeg vil si er at jeg ikke har noe i mot at vi blir tilbudt multimediefunksjoner utover spilltilbudet til konsollen, men ikke fokuser på det. Det er annenrangs funksjoner på en spillmaskin.

Hvis det du skriver er sant, så må jeg bare si at jeg er så glad som jeg aldri har vært for å være en Playstation-tilhenger. Det er rett og slett skuffende, ja, skammelig av Microsoft og svikte kundene sine på den måten du beskriver.

Husker hvor vanskelig det var for lillebroren min og en kompis av meg å si opp abonnementet på Live Gold. Man kunne heller ikke slette det bankkortet som var lagt inn for å betale for Gold-abonnementet, nettopp fordi det ble brukt til å betale månedsbeløpet. Husker det var en masse frustrasjon, fram og tilbake. Kortene måtte til slutt sperres og broren og kompisen min måtte få nye. Elendig, virkelig ELENDIG kundeservice. Kom bare på det når vi allerede var inne i en klage-på-Xbox-modus.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Siterer DoGRoG:
Du burde rette opp orddelingsfeilene dine.


Fra troll til kverulant?

Hva bloggen angår, synes jeg at Microsoft har gått for langt vekk fra å være en ultimat spillplattform. Jeg har alltid vært en PlayStation gutt, og jeg angrer litt på at jeg skaffet meg en Xbox 360. Den har nærmest stått og støvet ned i over et år. Alan Wake er nærmest det eneste jeg har hatt lyst til å spille på den, og er fortsatt hovedgrunnen til at jeg skaffet meg maskinen. Melkeseriene interesserer meg ikke. Og dem blir det ikke akkurat færre av.

God blogg btw.
  • 0
Siterer LesMiserable:
Jeg har alltid vært en PlayStation gutt, og jeg angrer litt på at jeg skaffet meg en Xbox 360.


This^

Har alltid likt Playstation bedre siden jeg syns de har sterkere eksklusiver enn Xbox.

Kul blogg.
Let the voice of love take you higher
  • 0
  • Los
  • Los
Jeg hadde tenkt å skrive en lignende blogg for en stund siden, men jeg fikk ikke til å skrive det på en god måte. Men det jeg ville frem til var at Xbox har stått still siden lansering.. det er fortsatt Halo og Gears. Og de spennende tingene har forsvunnet. Mens PS3 som etter min mening begynte svakt har vokst volsomt, og gått langt forbi Xbox! Eksklusivene på PS3 er mer voksne og spennende, og Xbox vrenger ræva over hodet og fokuserer på Kinect og spill som vi har vokst fra...Seriøst? Mer Gears og Halo? Hvor blir det av Xbox sin Last of Us? Eller Shadow of the Colossus? Eller Infamus? Nei?

Microsoft har glemt dem som vil ha en seriøs og voksen spilloplevelse. Og oss som ikke vil spille Halo online - igjen! Jeg vil ha bedre spill! Ikke det samme spillet med ny graikk! Blæ!

Neste generasjon tror jeg at jeg går for Sony.. Eller Valve om det skulle vise seg å være fakta hehe
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
Eksklusiver er tullete, stort sett alle de gode spillene er multiplattform.
Hvor mange eksklusiver eksisterer til en konsoll som gjør det verdt å kjøpe den over en annen?

Har ikke funnet en Ps3 eksklusiv som har vært mer enn 7/10 verdig enda.
360 har en håndfull 9/10 og 10/10 (mass effect 1, crackdown 1, kameo, saints row 1), men ikke nok til at en skulle velge den over Ps3 i utgangspunktet.

Alt burde være multiplattform, så slipper vi det fjaset og kan heller velge konsoll utifra tilleggsutstyr eller hva rakker'n.

Eksklusiver = fuck off
  • 0
Du er en vis mann Tommy.
Per aspera ad astra
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!