Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Jeg innrømmer det. Jeg nøt Chrono Trigger gjennom en emulator på telefonen min.

Dette fikk jeg kritikk for i et kommentarfelt her på siden, og jeg svarte som best jeg kunne på kritikken. Denne bloggen er inspirert av det svaret, og jeg lurer på om noen er enige med meg, eller om jeg bør krype til korset, bite i gresset og be om tilgivelse for mine "synder".

Vel, spill som begynner å bli bortimot 20 år gamle mener jeg kan kalles "fritt vilt". Spill som er så gamle begynner å bli ganske vanskelige å oppdrive på ærlig vis. En må stort sett på bruktmarkeder for å finne tak i retrokonsoller som blir sjeldnere og sjeldnere, dyrere og dyrere. For ikke å snakke om prisen på selve spillet.

Ja, Chrono Trigger er et litt spesielt tilfelle da det nylig har blitt relansert. Jeg har verken DS eller Wii. Jeg må altså ha investert over 1000,- i konsoll og spill for å få spilt det.

Selvfølgelig rettferdiggjør ikke dette alene piratkopiering. Spilling er allerede en kostbar hobby og en må regne med å betale for sine spillopplevelse, men ett sted går grensen for hva jeg er villig til å betale. Jeg velger å ikke la slike urimelige økonomiske hindringer nekte meg å oppleve strålende spillopplevelser. Det har jeg ingen problemer med.

Ta Chrono Trigger: La oss si at jeg absolutt ville spille det originale spillet, og at jeg ikke ville ha noen oppdatert relansert versjon. Eller ta andre spill: Det finnes et utall andre spill som ikke relanseres. Skal disse dø, bare fordi det ikke er 100 % moralsk forsvarlig å laste ned spill? Jeg ser ikke hvor hen det å spille gamle spill til utdaterte konsoller på en emulator er skadelig for bransjen. Om noe er det positivt, fordi gamle klassikere, for ikke å si mesterverk, fortsatt kan spre glede i stedet for å glemmes.

Ja, så jeg spør deg, jeg spør DEG, ikke etter den kollektive politisk korrekte masse: Når blir piratkopiering av spill greit? Blir det noen gang greit?

Er jeg helt på gjordet, isåfall led denne stuten tilbake til sin bås.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Jeg hadde chip i min ps1. Det resulterte i 10-15 nye spill i slengen, som jeg aldri fullførte. Siden har jeg ikke drevet med slikt. Heller kjøpt spillene og faktisk fullført størsteparten av dem.

Anyway. Føler det er mer "stuerent" å laste ned privatkopiert musikk og film, enn spill.
Bra blogg, by the way.
-Kill -Loot -Return.
  • 0
når matrialet ikke blir, ellerkommer først vesentlig senere er det greit med piratkopiering
  • 0
Jeg har helt stoppet opp med å piratkopiere PC spill etter jeg fikk Steam. Om det er noen spill jeg piratkopierer nå så er det spill som ikke har fått noen demo.

Men husk at piratkopiering skader ingen. Om en piratkopierer et spill eller en film så har selgeren tapt en POTENSIELL kunde. Så ingen vet om personen ville kjøpt spillet/filmen i utgangspunktet. Det deles, ikke stjeles. Det er brudd på opphavsretten, ikke tyveri.
  • 0
Piratkopiering er greit så lenge ingen taper på det. Om du gleder deg ekstremt til et nytt spill så er du en drittsekk om du laster det ned istedenfor å kjøpe det. Om du ikke har gledet deg til spillet, men laster det ned bare for å ha noe å gjøre på, er det ingen som taper på det. Om du laster ned et spill du ikke kunne fått tak i uansett fordi det er ute av produksjon eller fordi det er på en konsoll du ikke har, men kjører det via emulator, er det ingen som taper på det.

Så lenge ingen taper noe på at du laster det ned, er det vel ikke et problem. Om det derimot er et spill, en film eller et album du virkelig har lyst på, burde du kjøpe det.
  • 0
Siterer bent_a:
Jeg hadde chip i min ps1. Det resulterte i 10-15 nye spill i slengen, som jeg aldri fullførte.

Hadde nøyaktigsamme erfaring med PSP. Men Custom Firmware var greit for å få tilgang til gamle NES- PS1- og SNES-titler.

Siterer fantomena:
Men husk at piratkopiering skader ingen. Om en piratkopierer et spill eller en film så har selgeren tapt en POTENSIELL kunde.

Mjaa, kjøper ikke det argumentet lengre. Satt på spissen: Hva om alle "potensielle kunder" valgte å laste ned fremfor å kjøpe. Det er kanskje ikke å stjele, men man skjønner at det er destruktivt for bransjen.

Siterer Zyrocz:
Så lenge ingen taper noe på at du laster det ned, er det vel ikke et problem. Om det derimot er et spill, en film eller et album du virkelig har lyst på, burde du kjøpe det.


Det er jeg enig i.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Jeg ser virkelig ikke hvordan piratkopiering skader salg, faktisk har piratkopiering reddet salg mange ganger. Takket være piratkopiering kjøpte jeg The Witcher 2, Crysis og CoD4.

Disse milliardene mafiaen i platebransjen kommer ut med som er det såkalte "tapte beløpet" er bare noe de kommer med til FBI så biter FBI på. Platebransjen er korrupt, gjerrige jævler og har en utdatert markedsmodell. Så fort en Spotify lignende tjeneste for film kommer stopper jeg opp med piratkopiering av film og serie. Derimot det som ikke er tilgengelig blir jeg å piratkopiere, akkurat som jeg piratkopierer alt av musikk som ikke er tilgjengelig på Spotify.

Både Notch og Gabe Newell har beskrevet at piratkopiering er oppskrytt.

http://www.pcgamer.com/2012/03/08/notch-if-someone-copies-you
r-game-a-trillion-times-you-wont-have-a-single-lost-sale/


http://p3.no/filmpolitiet/2011/11/piratkopiering-er-ikke-et-problem-
for-oss/


" - Piratkopiering er nesten alltid et tilgjengelighetsproblem, ikke et prisproblem, fortalte Valve-grunnlegger Gabe Newell i et intervju med studentavisa til University of Cambridge. Og viser samtidig at han tenker annerledes enn mange andre store spilldistributører. Ubisoft har på sin side brukt de siste årene på DRM-systemer som har skapt furore blant spillere, fordi spillene i noen tilfeller slutter å fungere."

Platebransjen er rene mafiaen. De støtter SOPA, PIPA, CISPA og ACTA. Dr driter i hva som skjer med Internett så lenge de får pengene sine. Jeg støtter PirateBay fullt ut og mange ganger Anonymous. De kjemper for et fritt og åpent Internett. De er imot overgrep, korrupsjon og bestikkelser hos myndighetene.

De som kjemper imot pirater kjemper en kamp de ikke kan vinne.
  • 0
Så lenge spillet er fra før 2000-tallet så er det helt greit å laste ned. Laster skjeldent ned spill. Har en SNES-emulator og en GBA-emulator på PC med noen få spill, Chrono Trigger inkludert.

Men nye spill som nettopp har kommet laster jeg aldri ned. Spiller bare på konsoll så jeg kjøper alle spill som jeg vil ha. Har heller ikke noe imot å laste ned filmer og musikk, men det er et annet kapittel som jeg ikke gidder å gå inn på.
De sa jeg hadde uvanlig høy IQ. Jeg hadde ingen anelse om hva IQ var, men siden de smilte, smilte jeg tilbake.
  • 0
Piratkopiering er alltid greit.
Naturkreftene fikk kreftene av meg
  • 0
Siterer Zyrocz:
Piratkopiering er greit så lenge ingen taper på det. Om du gleder deg ekstremt til et nytt spill så er du en drittsekk om du laster det ned istedenfor å kjøpe det. Om du ikke har gledet deg til spillet, men laster det ned bare for å ha noe å gjøre på, er det ingen som taper på det. Om du laster ned et spill du ikke kunne fått tak i uansett fordi det er ute av produksjon eller fordi det er på en konsoll du ikke har, men kjører det via emulator, er det ingen som taper på det.

Så lenge ingen taper noe på at du laster det ned, er det vel ikke et problem. Om det derimot er et spill, en film eller et album du virkelig har lyst på, burde du kjøpe det.


^This
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer fantomena:
De som kjemper imot pirater kjemper en kamp de ikke kan vinne.


Det tror jeg på. Forøvrig vanskelig å si mot innlegget ditt. Ved første øyekast virker det fornuftig.

Jeg har ikke engasjert meg så voldsomt i pirat-debatten, så jeg har ikke noe... "bunnsolid standpunkt". Jeg laster ned film og serier og gamle spill. Det jeg liker kjøper jeg.

Men akkurat argumentet: Man kopierer, man stjeler ikke, føler jeg har blitt en redningsvest for alle pirater, en påstand som bare kan slenges rundt en uten at man egentlig tenker over hva det er man sier. Selv om man taper en "potensiell kunde", taper man uten tvil også inntekter fordi mange nøyer seg med nedlastingen. Så kan man spørre seg om det veies opp igjen av de (få?) som faktisk bruker piratnedlasting som demos and previews som kjøper spillet eller filmen etterpå om de likte den.

En skulle jo tro at piratkopiering kunne bidra til høyere kvalitet på film og spill, om det var slik at man brukte piratnedlasting som demo og preview. Om spillet eller filmen da suger vil en ikke kjøpe den. Om spillet/filmen er bra, kjøper man den. På den måten, og om alle hadde vært såpass reale at de faktisk hadde kjøpt spillene/filmene de likte, hadde dårlige utviklere ikke fått en krone og blitt lagt ned, og de gode utviklerne sine rettmessige inntekter. Hehe, sett at alle prøvde spillet/filmen i piratversjon før de kjøpte den legitime kopien.

Det måtte isåfall settes i system, og noen har nok begynt å skrike høylydt fordi de skjønner at dette er kroken på døra for karrieren deres, som f.eks. Adam Sandler og alle ansatte i SEGAs lisensspillavdeling. Stakkars folk.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Om man laster ned noe man allerede eier, enten fordi man vil ha en digital kopi, eller fordi at originalen er ødelagt, vil jeg tro at det er greit. Eller om man laster ned noe som ikke er i produksjon lenger, rett og slett fordi at produsentene ikke taper noe på det da.
Let the voice of love take you higher
  • 0
Jeg syns ikke piratkopiering er greit
de som produserer spill, musikk, og annet er tross alt vanlige mennesker som oss bare at de har valgt musiker, forfatter, etc som yrke og disse må jo også ha noe å leve av.
Men når det er sagt syns jeg antipiratbyråene går alt for langt og jeg syns ikke det de kjemper for alltid tjener artisten etc.
Tenk, hadde det ikke vært for Pirater er det nok mange artister osv som kan si at de aldri hadde blitt oppdaget eller hatt langt mindre popularitet.
Og ja jeg syns også det er galt å forølge noen for ett 30 år gammelt produkt.

Også enig med mange pirater
hvis man skal se veldig firkantet på det.
For tyveri vil jo egentlig si at piraten har brutt seg inn en plass og tatt ett produkt uten lov
mens filer på nett blir gitt bort gratis.
Så det eneste Piraten tar vekk fra selskapet eller uansett er retten til å selge piraten en kopi eller retten til å få penger for den digitale kopien piraten har
som pr definasjon i henhold til copyrigthlover er ulovlig.
  • 0
Vet ikke hvor jeg har lest dette men det er bra sagt:

"Spilling er ikke en menneskerett."

Så har man ikke råd, så får man heller la være å spille. Jeg blir litt lei meg når jeg ser statestikk over piratkopiering. Da tenker jeg på alle de menneskene som tilbringer lange dager på kontoret for å lage et bra spill. De fortjener bedre.

Men når det gjelder gamle spill som er vanskelig å få tak i så mener jeg man kan se litt mellom fingrene.
  • 0
Piratkopiering er tyveri. Hvis tyveri er greit er piratkopiering greit. Det er så enkelt.
The gavel corrupts
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Jeg liker å ha tyng fysisk. Bøker, spill, film, serier og musikk. Hvis jeg ikke har råd til en cd så hører jeg heller på musikken på youtube/spotify osv. Å laste ned er ikke aktuelt. Når jeg kjøper en cd så er det oftest av band jeg digger.

Eneste jeg har lastet ned i det siste er en serie jeg SKAL kjøpe UANSETT hva når serien er ferdig på tv og den kommer på blu-ray.

Og det zyrocs sier er jeg helt enig med.

Ellers burde folk vurdere å skaffe seg en jobb for å kunne eventuelt kjøpe det dem vil ha.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer Marlboro Red:
Piratkopiering er tyveri.


Så det å laste ned Commodore 64-spill og spille dem på en emulator er tyveri, og bør sidestilles med det å stjele en CD, en DVD eller et spill? Please...

Siterer gnyg:
Hvis jeg ikke har råd til en cd så hører jeg heller på musikken på youtube/spotify osv.


Hva er egentlig forskjellen på å høre musikk på youtube og å laste ned illegalt? Bortsett fra at det du laster er tilgjengelig offline, samt at lydkvaliteten stort sett er betraktelig bedre? Skjønner heller ikke hvordan spotify kan være lønnsomt for artister med den bittelille prisen en betaler for så sinnsykt mange sanger av så sinnsykt mange artister, men det finnes det helt sikkert et svar på.

Siterer Spartan_117:
"Spilling er ikke en menneskerett."

Så har man ikke råd, så får man heller la være å spille.


Joda, godt sagt, men da stiller jeg spørsmålet fra bloggen min tilbake til deg:

Skal gamle spill som er vanskelige å oppdrive dø, bare fordi det ikke er 100 % moralsk forsvarlig å laste ned spill? Jeg ser ikke hvor hen det å spille gamle spill til utdaterte konsoller på en emulator er skadelig for bransjen. Om noe er det positivt, fordi gamle klassikere, for ikke å si mesterverk, fortsatt kan spre glede i stedet for å glemmes.

Jeg snakker ikke om å laste ned nye spill. Selvfølgelig er det kritikkverdig. Jeg snakker om å laste ned gamle spill som man ikke uten videre får tak i "på ærlig vis".
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Nå er vel ikke CT så vanskelig å få tak i, så synes godt at du kunne betalt for det.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Piratkopieriering er ikke et tyveri.
Hvis du motar tyvegods hos noen gratis er det like lite tyveri.
Men å beholde tyvegods med vitende og vilje dersom du vet at det er tyvegods er ulovlig.
'
Jeg kan skrive 123 som navn opå en fil og så laste det opp
ingen vet hva i såfall filen som heter 123 inneholder, det kan være tull, det kan være ett dikt eller det kan være spill, film etc.

Jeg siterer åndsverksloven
§ 2. Opphavsretten gir innen de grenser som er angitt i denne lov, enerett til å råde over åndsverket ved å fremstille varig eller midlertidig eksemplar av det og ved å gjøre det tilgjengelig for almenheten, i opprinnelig eller endret skikkelse, i oversettelse eller bearbeidelse, i annen litteratur- eller kunstart eller i annen teknikk.

Som fremstilling av eksemplar regnes også overføring til innretning som kan gjengi verket.

Kunne vært intresant å prøvd dette for en domstol
Hvis det er slik at man blir dømt for å laste ned en fil gratis fra en annen pirat
hvor er så det fullstendige produktet?

Hvis man kjøper orginalt får man med alt inkludert patcher og diverse
hvis man laster ned fra en pirat så får man det ikke.
  • 0
  • Play
  • Play
Eg lastet ned en ISO-fil av Skyward Sword for å kunne spille det i HD på monitoren min. Har betalt for spillet og det ligger i hyllen, så hvis noen mener jeg har gjort noe galt kan de dra til huttiheita.

Jeg er inn for piratkopiering så lenge brukeren ikke på noen måte har ressurser til å skaffe seg produktet på en annen måte, og betaler for seg dersom produktet viser seg å komme til en viss nytte. Dersom eg laster ned en film og syntes den var jævlig, så kan produsentene drite i at jeg skal betale for en dårlig opplevelse.
  • 0
Selv laster jeg ikke ned spill, fordi jeg støtter bransjen, og derfor kjøper jeg heller spill i butikk en å laste de ned. Uansett, så har en en Project64 emulator på pcen min, fordi jeg ikke har mulighet til å Spille SuperMario på noe annet. Men når Resident Evil 6 kommer ut skal jeg til butikken for å hente min kopi av spillet. Det er en grense der, og i den bør det også legges hensyn til hvor mye man allerede bruker, og hvorvidt det er forsvarbart å laste ned et spill som nå koster 50 kr, eller om man må fra stå fra opplevelsen fordi man ikke har riktig konsoll, og da må ut med over 1000 kr, når alt man vil ha er spillet til 50!
Who would win a wresling match, Lemmy or God? God! no! Lemmy! NO! trickquestion, Lemmy is god!!!!!!!!!!!!!!!!
  • 0
skulla hatt en tjeneste, hvor man betaler, 100-200 kr i måneden, for å laste ned tv serier. men man måtte ha gitt en rating for hvert tv-show man hadde sett, de showene med flest seere å best ratings, hadde fått utdelt mesteparten av de pengene, som brukerne av denne tjenesten hadde betalt.
And the scrolls have foretold, of black wings in the cold
  • 0
Siterer sonic og link:
Nå er vel ikke CT så vanskelig å få tak i, så synes godt at du kunne betalt for det.


Jeg svarer ved å sitere howletx:

Siterer howletx:
Det er en grense der, og i den bør det også legges hensyn til hvor mye man allerede bruker, og hvorvidt det er forsvarbart å laste ned et spill som nå koster 50 kr, eller om man må fra stå fra opplevelsen fordi man ikke har riktig konsoll, og da må ut med over 1000 kr, når alt man vil ha er spillet til 50!


La oss si jeg var ute etter originalversjonen av CT. Jeg vil ikke ha noen oppdatert versjon. Ja, litt søkt, men ok. La oss heller si jeg var ute etter et annet spill som IKKE er å oppdrive i relansert versjon? Hva gjør jeg da? Jo, jeg er nesten nødt til å laste det ned for å få tak i det. Er det kritikkverdig? Jeg synes ikke det er i nærheten av kritikkverdig en gang. Ingen taper på det.

Jeg hadde aldri kommet til kjøpe en Wii eller en DS bare for å kunne få spilt CT. Altså er dette en vinn-nøytral-situasjon. Jeg tjente en god spillopplevelse, Nintendo/square-enix eller hvem det nå er som tjener på salg av relansert CT tapte ingenting.

Lagt til 2012-05-18 14:06:
Siterer famouskenneth:
skulla hatt en tjeneste, hvor man betaler, 100-200 kr i måneden, for å laste ned tv serier. men man måtte ha gitt en rating for hvert tv-show man hadde sett, de showene med flest seere å best ratings, hadde fått utdelt mesteparten av de pengene, som brukerne av denne tjenesten hadde betalt.


Dette kommer nok etter hvert skal du se, for alle typer medier
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Om et spill er 100% utilgjengelig slik du beskriver, så er det fårsåvidt greit. I grunn utgiverne/utvikleres feil at de har gjort slik.

Men ellers synes jeg piratkopiering ikke er greit. Vil si det er en relativt dårlig begrunnelse for piratkopiering fordi du ikke har kommet til å kjøpt det uansett. Så lenge du har lasted ned, spilt og har hatt en bra opplevelse, så har du snytt utviklerne for penger. Så enkelt er det.
  • 0
Siterer Duztey:
Om et spill er 100% utilgjengelig slik du beskriver, så er det fårsåvidt greit.

Et spill blir aldri 100% utilgjengelig. Det går an å skaffe seg konsollen og spillet som trengs. Det er bare et spørsmål om penger og hvor mye tid en er villig til å bruke på å lete.

Så, hvor går grensen? Når blir det liksom greit å ta den billige snarveien om piratkopiering?
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!