Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

  • 192
  • 192
Spill blir en stadig større bransje. Nye selskaper dannes hele tiden, og nye mesterverk når månedlig butikkhyllene. Flesteparten av disse spillene blir gitt ut av store utgivere som Ubisoft, EA, 1C, Blizzard, Valve, Activision osv osv. Med dette følger store budgjetter, omfattende markedsføring og mye medieoppmerksomhet. Men så har vi også dem som er plassert i helt motsatt enda av skalaen. Utviklere med lite penger og få heltidsansatte, og som sårt skulle hatt en liten slump ekstra i lommeboken for sin skapelse av et nytt spill. Løsningen for mange av disse, er et nokså nytt fenomen kalt «Kickstarter».

Kickstarter er et prosjekt mange mindre selskaper har for å få litt ekstra penger til sitt prosjekt, som for eksempel et spill. De legger ut en liten video og en tekst hvor de forteller litt om spillet, litt om seg selv, og en del om hvorfor de trenger folks hjelp. Alt dette skjer på denne nettsiden: http://www.kickstarter.com/. Deretter er det opp til folk å finne ut om de er interessert i prosjektet eller ikke, og er de det, legger de kanskje inn en liten slump penger til spillet. Og hvis mange nok viser interesse, kan det fort være snakk om kolosale mengder penger. Nylig ble eksempelvis innsamlingen til spillet Wasteland 2 avsluttet, hvor de klarte å samle inn nesten hele 3 millioner dollar fra over 60 000 personer!

Slike prosjekt er noe jeg personlig har blitt en stor fan av. Det sies jo at det er de mindre og ukjente selskapene som lager de beste og mest originale spillene, og dette er jo noe som nettopp støtter originalitet og nytenkning. Dette gir selskaper en mulighet til å holde seg unna de større ugivernes jernhånd, og står følgelig fritt til å gjøre nøyaktig hva dem selv vil med spillet. For det er vel ingen hemmlighet at de fleste av oss spillinteresserte mang en gang har latt oss irritere av grep utvigere som Ubisoft, Activison og EA har gjort. Jeg har derfor sett litt på diverse spill som nå har blitt lagt inn på denne siden, og jeg kan mildt si at det er mye interessant å finne her, og trolig noe for hver en smak. Selv fant jeg interesse i et King's Bounty/Heroes of Might and Magic-liknende spill kalt Legends of Eisenwald, og et Diablo-liknende spill kalt Grim Dawn. Dette er begge spill som tør å gjøre noe nytt , og som tar en rekke skritt i det jeg mener er riktig retning. Dette er to prakteksempler på Kickstarters genialitet, da større utgivere sannsynligvis ville rådet disse nyvinningene bort. «Why change a winning team» virker som å være favorittordtaket til enhver stor utgiver, mens rake motsetningen til mindre selskaper som dem bak de to overnevnte spillene.

Jeg ser altså svært lyst på dette fenomenet, og håper det er noe som vil fortsette lenge. Dette fremmer originalitet, og er det noe spillbransjen trenger, så er det nettopp det, mener nå jeg. Jeg har fått to nye spill på listen over spill jeg må ha i år, og mye av æren for det, skal Kickstarter ha. Takk! Nå ser jeg lyst på fremtiden!

Men nå er jeg spent på din mening! Hva mener du om dette? Er dette kun en døgnflue, eller noe som vil ha stor betydning for fremtiden? Få høre da vel!
Get ready for a better you
  • 0
Litt i samme sjanger som de utsøkte summer-Arcade spillene..
Me like
-Kill -Loot -Return.
  • 0
Bonusen er at du ofte får spillet til en redusert pris eller gratis om du spytter inn en hvis sum penger. Er veldig spent på yogventures som nettopp ble ferdig med innsamlingen på kickstarter. Mye godt kan nok komme ut av gavmildhet over nettet
Jeg var her
  • 0
Har sansen for Kickstarters selv, og kommer kanskje til å benytte meg av det i fremtiden.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Det kan være indie sjangerens redning, men ikke hele spillbransjen sin redning.
  • 0
  • 192
  • 192
Hørt mange som er litt negative til dette. De sier at Kickstarter kun er for utviklere som ikke tør å satse det som er nødvendig for å overleve i bransjen, og at det er et tegn på at de ikke helt har troen på sitt eget prosjekt. Syns selv dette blir for dumt, da de fleste som melder seg inn på KS allerede har jobbet en god stund med spillet sitt, og allerede brukt alt de har av ekstra penger til å nå sitt mål. KS brukes derfor ofte kun for å ferdigstille prosjektet, og gjøre det så bra som mulig.

Siterer fantomena:
Det kan være indie sjangerens redning, men ikke hele spillbransjen sin redning.


Jeg mener det fremdeles i stor grad kan redde hele bransjen. Mange av de spillene som blir støttet her er ikke indie-spill, men fullverdige, vanlige spill som kun trenger litt mer penger. I tillegg bidrar dette til mye mer originalitet og nytekning, som jeg mener spillbransjen som helhet trenger mye mer av!
Get ready for a better you
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Jeg bare reagerer på at nye mesterverk slippes ut hver måned.

Er det et mesterverk om spillet har god grafikk, men enkelt gameplay og kanskje en dårlig historie? Burde ikke et spill faktisk gi en belønning av å klare noe? Eller er det håndhålding som er veien å gå?

Det blir spennende å se ift kickstarter.com. Har ingen tvil om at det kommer mer originale ideer fra den kanten en for eksempel Black Ops 2 osv..
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
  • Los
  • Los
Jeg er enig i det fantomena sier. Kickstarter har reddet indie bransjen.

Spillbransjen har aldri trengt å bli reddet, på sett og vis. Spillbransjen går som aldri før og finner støtte som aldri før, det er på vei oppover. Men som i Hollywood før dem blir suksessen fort til skade. Stor-spill må finne sin støtte i investorer som ofte amputerer eller overser de beste nye ideene. Men saken er at selv om de gjør dette så går det veldig bra for dem..

Kickstarter har reddet de små, indie utviklerene, eller spillene med niche appeal. Og ja, vi takker dem. Det er med å bringe tilbake en styrke som kanskje manglet.

Jeg ville sagt at: Kickstarter har reddet en side av spillbransjen. Eller kanskje: Kickstartet har reddet niche markedet og spilleren.
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
  • 192
  • 192
Når jeg sier at Kickstarter kanskje kan redde spillbransjen, da mener jeg ikke i form av popularitet og omsetning. Da mener jeg det som jeg personlig ser på som spillbransjens største problem for tiden, nemlig for lite nytekning. Det virker som om alle sjangre har funnet sin oppskrift, og nye spill går langt i å bare bruke den, i stedet for å ta en sjangse å gjøre noe nytt. Når hva sist vi så noe ordenltig nytt i fps og rollespill-sjangeren f. eks?

Jeg mener da at KS kan være redningen her, da små spill som blir store suksesser kan påvirke de større selskapene til å også prøve å gjøre noe nytt og originalt, da de kan se seg presset av KS-spill.
Get ready for a better you
  • 0
  • Enro
  • Enro
"Reddet" er fortsatt en overdrivelse selv om det begrenser seg til indie-sjangeren. Indie-spill var under kraftig vekst allerede før kickstarting ble populært, hovedsaklig takket være digital distrubusjon. Digital distribusjon ga blandt annet utviklerne mulighet til å forhånds-selge spillene sine. Kickstarter har bare gjort dette mye mer lettvint og konsentrert. Amnesia og Minecraft er eksempler på spill som gjorde dette på egenhånd.

Det er også verdt å merke at Kickstarter krever at mottakeren av pengene har amerikansk statsborgerskap, takket være valget deres av Amazon Payments. Dette betyr at utlendinger må bruke en kontaktperson i USA som mellommann, eller bruke Kickstarters hovedkonkurrent, IndieGoGo.
Det kreves mye mot for å innrømme at man er feig
  • 0
Siterer gnyg:
Jeg bare reagerer på at nye mesterverk slippes ut hver måned.

Er det et mesterverk om spillet har god grafikk, men enkelt gameplay og kanskje en dårlig historie? Burde ikke et spill faktisk gi en belønning av å klare noe? Eller er det håndhålding som er veien å gå?

Det blir spennende å se ift kickstarter.com. Har ingen tvil om at det kommer mer originale ideer fra den kanten en for eksempel Black Ops 2 osv..


Ikke alle deler den meningen.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Jeg synes dette er spennende og flere nye prosjekter kan se dagens lys nettopp på bakgrunn av Kickstarter. For som sagt, det koster masse penger å utvikle, reklamere og selge spill og derfor er det å få litt i oppstarten bra for det videre prosjektet

Takk for en god blogg 192
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!