Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Som dere sikkert har fått med dere så er jeg interessert i vær og vind. Jeg har ført værstatistikker siden 1987 og har fulgt med på alt som påvirker klimaet. Solen er av en slik art at den selvsagt påvirker klimaet på jorden, men forskerne vet ikke helt hvor mye den påvirker. Da tenker jeg spesielt på variasjonene mellom veldig varmt klima og kaldt klima med istider. Rundt hvert 11. år har solen meget høy solflekkaktivitet og denne aktiviteten er litt mer skummel enn andre kosmetiske aktiviteter som skjer. Spesielt med tanke på at når solen er aktiv, skjer det også en del kraftige utbrudd. I de siste dagene har det dukket opp en skikkelig stor flekk på solen som man kan se med det blotte øyet om man for eksempel bruker solformørkelsesbriller. Det problematiske med denne gedigne flekken er at den peker mer og mer mot jorden. Bare siden onsdag har denne flekken hatt kraftige utbrudd målt til det nest høyeste på utbruddskalaen. Om et mye kraftigere utbrudd skjer og i tillegg hvor flekken peker rett mot jorden, ja så kan det får katastrofale følger. I verste fall kan vi miste all elektrisitet og det for flere år. All elektronikk kan bli ødelagt på kort tid. For noen år tilbake skjedde et kraftig utbrudd og det førte til strømstans i flere dager for befolkningen i Canada og Sør-Sverige. Store matereialle skader på elektrisitetsverkene forårsaket at strømmen var borte i flere dager.

Om et kraftig nok utbrudd skjer, kan dette i verste fall ramme en hel verden og tenk på alt som er avhengig av strøm. I verste fall kan det faktisk hende at enkelte steder på kloden ikke får tilbake strømmen på flere år. Hva vil da skje? Vi vil måtte ut i naturen for å finne mat, vi ville måtte tilvenne oss en mye annerledes livsstil enn det vi er vant med i dag. Vil alle mennesker kunne klare det? Vil det bli kaos rundt omkring? Høyst sannsynlig.

Derfor er det ikke bare jeg som er spent på hva som skjer på solen de nærmeste dager (ut 2012) og med den gedigne solflekken. De som studerer solen sier det buldrer skikkelig i solflekken og at et kraftig utbrudd er på tur. Så får vi bare håpe på at utbruddet ikke er så kraftig at det slår ut strømmen til jordens befolkning eller forårsaker andre katastrofale hendelser. Solen har jeg repsekt for og som for meg i dag er den største trusselen når det kommer til det livet vi lever i dag. Hvem hadde trodd at solen som gir oss den gode varmen nå om dagen etter en kald vinter og vår, kanskje foråsaker at livene våre blir snudd på hodet? I alle fall, så skal vi være glade for hvordan vi har det, for hvem vet hva morgendagen bringer.

Om du vil lese litt mer om "dommedagsprofetien" så kan du gjøre det på Storm.no!

Hvordan tror du menneskeheten ville ha taklet en verden uten elektrisitet? Hva ville du ha savnet mest av dine elektriske "hjelpemidler"? Er det andre ting som heller bekymrer deg mer?

Dette er forskerne redd for skal skje i 2012!
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
En verden uten elektrisitet... Det er vanskelig å forestille seg skulle gått bra.

Farvel til frysere, kjøleskap og komfyrer. Matlaging hadde ikke blitt enkelt. Massekommunikasjon, TV, trykkerier, internett, spill... vink farvel til det.

Sykehusene ville fått problemer, for ikke å nakke om alle de som baserer husvarmen på elektrisitet. Menge ville nok fryst ihjel om dette skjedde på vinteren.

Hjemme har vi heldigvis både mulighet for vedfyring, både til varme og matlaging. Det største problemet ville nok vært mangelen på kjølemuligheter når fryser og kjøleskap ikke virker.

Men det aller verste ville nok vært om vannet ble borte. Regner med vannverkene og renseanleggene er avhengige av elektrisitet for å fungere. Håper det finnes en manuell overstyring for å kunne holde vannet i gang i rørene. Det å ikke kunne bruke dass byr på problemer bare vannet kuttes noen timer. Tenk om vi ikke fikk vasket klærne. Eller, det ville vi jo ikke fått uansett, da vi ikke har noen strøm til å drive vaskemaskinene.

Huff huff, mange problemer.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Dette kommer ikke til å skje. Solen vår er en aktiv sol, den har sykluser der det er mindre eller mer aktivitet Som du nevner forekommer disse hvert 11. år. Fra i dag og til 10.000 år tilbake har forskerne kartlagt solaktiviteten og syklusen som er og aldri har aktiviteten vært så kraftig at den har forårsaket global skade eller skade på store deler av jorden.

Ja, det hender at satellitter blir slått ut eller at strømnett blir midlertidig ødelagt, men jordens atmosfære er så tykk at den skjermer oss og har skjermet oss for både stråling og store elektriske skader. Statistikken peker på at det ikke kommer til å skje i nær fremtid og energiverkene samt NASA overvåker og tolker solaktivitetet med satellitter for å forsikre oss om at det ikker kommer til å skje.

Den kraftigste solstormen vi forøvrig er kjent med skjedde i 1859. Solstormer av denne skalaen skjer statistisk hvert 500 år, noe som gir oss noen hundre år til neste. Denne solstormen var nær maksimum av solens kraftigste solstormer og den gjorde heller ingen omfattende skade for livet på jorden. Den ga oss omtrent bare auroraer over store deler av kloden.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Det er sant The Heretic. Solstormer kommer ikke til å skade oss mennesker og ødelegge jorden, men om det er sterkt nok slik det var i 1859 så tror jeg dessverre at mye av elektrisiteten vil bli borte. I 1859 var ikke jorden like høyutviklet som nå og om dette utbruddet hadde skjedd i dag ville det ha fått langt større ødeleggelser foruten at telegrafistene brant seg på telegrafene under utbruddet.

Men står det skrevet noen sted om at dette skjer hvert 500 hundrede år og hvor kommer disse målingene fra. Solen er på mange måter livsgrunnlaget til oss, men dessverre kan den også forårsake en god del skumle ting også som nettopp solstormer. Selv håper jeg at vi ikke får oppleve slike solstormer på kroppen, men man skal søren meg aldri være for sikker på at det ikke skjer.

Den som lever får se som jeg bruker å si det
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Siterer Bernt Erik:
Men står det skrevet noen sted om at dette skjer hvert 500 hundrede år og hvor kommer disse målingene fra.


Jeg går utfra at det var et spørsmål. De bruker iskjerner som har tynne, nitratrike, lag til å rekonstruere tidligere hendelser av solare superstormer som den som inntraff i 1859. Ved å måle dette med høyenergisk protonstråling viser det at disse inntreffer hvert 500. år. Forskerne finner at iskjernene har et lagvis høyt nitratinnhold parallelt i tid med de største solstormene som har vært. Solstormer med 1/5 styrke inntreffer dog gjerne flere ganger i århundret.

Siterer Bernt Erik:
Selv håper jeg at vi ikke får oppleve slike solstormer på kroppen, men man skal søren meg aldri være for sikker på at det ikke skjer.


Når det kommer til akkurat det er nære supernovaer en mye større trussel. Jorden ligger foreløpig ganske godt an fordi vi er skjermet fra de største supernovaene som kan sende ut store mengder gammastråling og derfor sette evolusjonen tilbake til et amfibisk nivå. Disse supernovaene har uansett en mye større destruktiv kapasitet enn sola. Så langt forskerne har kartlagt av solstormer, har den aldri hatt utrbrudd kraftige nok til å sende gammastråling gjennom atmosfæren og dermed utslette liv.

Siterer Bernt Erik:
Solstormer kommer ikke til å skade oss mennesker og ødelegge jorden, men om det er sterkt nok slik det var i 1859 så tror jeg dessverre at mye av elektrisiteten vil bli borte. I 1859 var ikke jorden like høyutviklet som nå og om dette utbruddet hadde skjedd i dag ville det ha fått langt større ødeleggelser foruten at telegrafistene brant seg på telegrafene under utbruddet.


Skadene forårsaket i 1859 var midlertidige skader. Enkelte telegrafister fikk riktig nok sjokk, men telegrafene kunne fremdeles sende meldinger. Mindre solstormer har slått ut elekstrisitet tidligere, dette vet vi. Det dreide seg om midlertidige skader på noen minutter eller noen timer, ikke at de elektriske apparatene har blitt ødelagt fullstendig. Så det at vi har avansert teknologisk betyr ikke nødvendigvis bare at det er mer som blir slått ut ved en større solstorm, det betyr også at vi har forståelse og bedre muligheter til å forebygge skader. I 1972 var det for eksempel en solstorm som førte til ødeleggelse av langdistanse telekommunikasjon i Illinois. Dette er en svak skade som følge av en solstorm, men poenget mitt er at AT&T forebygget ved å legge transatlantiske kabler så de ikke kunne bli ødelagt av solstormer.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Chillax, Bernt.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Jeg tror ikke dette skjer, men hvem vet
AWSOMEDAVIDPOWER
  • 0
Nå må du chille helt ned Bernt skremmer jo livskjiten ut av folk.

Vi klarer oss helt fint uten strøm;) vi har gjordt det før og vil igjen;) lite soilling på oss da.. Men pytt sann
...tramp,tramp, tramp på en smurf! Smurfer løper ikke fort, så tramp dem ned og tørk de bort! Tramp, tramp, tramp på en smurf!
  • 0
For å si det sånn.. jeg akter ikke å begynne å skru for hånd igjen.

Batteridrevet drill / skrumaskin er det absolutte must !
Hvordan i allverden kunne noen finne opp skruer før skrumaskinen ?
The gavel corrupts
  • 0
Har selv hørt noe snikksnakk om dette, og om det kan bli så ille som at elektrisitet går ut av spill, høres det ganske så kinkig ut. Da må vi ha reorganisert alle slags instanser, noe som vil ta ganske lang tid. Jeg håper for all del at det ikke blir så ille som verst trodd.

På en annen side tjener folk på dommedagshistorier, og jeg er skeptisk til de fleste typer medier som annonserer dette og gjør det verre enn det egentlig kommer til å bli.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!