Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

I disse påsketider, hva er vel ikke mer naturlig å ta opp slike temaer. I en spørreundersøkelse Vårt Land har gjennomført via Norstat kommer det frem at hele 48% ikke tror på et liv etter døden. Denne spørreundersøkelsen har sjokkert den kristne delen av befolkningen og spesielt at det er så mange som ikke tror.

Hvorfor har dette skjedd og at såpass mange nå ikke tror i forhold til hva som var tilfellet for noen år siden? Er det rett og slett at befolkning har blitt mer åpen i sitt sinn og tror mer på at vi mennesker stammer fra apene og ikke Gud med Adam og Eva i spissen eller er det andre aspekter som spiller inn?

Er det skolene, vitenskapen som har seiret mens kirken og trosamfunnet som har tapt eller finnes det ikke noen logisk forklaring som kan underbygges på at det virkelig ikke finnes noe liv etter døden?

Selv vokste jeg opp i et kristent hjem og fikk veldig mye kristendom inn med morsmelken. Dette har medført at jeg faktisk ber til gud selv om mange fnyser av det. Jeg har en tro og på at det finnes noe mer etter døden. Hva det egentlig er kan jeg ikke beskrive. At jeg tror på et eller annet etter døden er ikke dermed sagt at du skal gjør det. For jeg mener det er mer mellom himmel og jord som finnes og mye som vi ikke kan beskrives på en normal måte. Derfor er jeg også mer åpen i disse baner.

Hva tror du på? Finnes det et liv etter døden eller er dette bare tull og tøys?
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Er ikke reilgiøs, og tror heller ikke på et liv etter døden.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Når du skriver om dette temaet, må du være forsiktig med hvordan du ordlegger deg, samt at du oppgir kilder for påstandene dine.

Hvor, f. eks, har du det fra, at den kristne delen av Norge er sjokkert?

Du skriver også at: " ...Er det rett og slett at befolkning har blitt mer åpen i sitt sinn og tror mer på at vi mennesker stammer fra apene...".

Her skriver du, at mennesker som er kristne IKKE har et åpent sinn. Om det er bevisst eller ikke, har jeg ingen anelse om, men jeg vil gjøre deg oppmerksom på at dette kan tas ille opp av enkelte. Å skrive på den måten, kan fremstiller deg som en person som ser ned på mennesker som har en tro.
"Handles like a tank. Hits like a tank. Basically, it is a tank. It just looks like a van..."
  • 0
Har aldri vært religiøs eller trodd at det finnes noe mer enn livet her på jorden. Vi blir født, dør og råtner, finito!
  • 0
Er nok mer eller mindre en tvilende kristen. Jeg er nok en dårlig kristen, men jeg synes det er vanskelig å tro på at verden og alt liv kan ha skapt seg selv.

Lagt til 2012-04-02 13:52:
Men tror virkelig ikke på alle bibelfortellingene. De fleste ble fortalt munn til munn lenge før de ble skrevet ned. Og når en historie vandrer på den måten, endrer den seg stadig.
  • 0
Er ikke relgiøs, tror ikke på liv etter døden heller.
Love is like a flower; even the most beautiful kind dies. - Till Lindermann
  • 0
Jeg tror på at jeg blir til mold, og at meitemarkene spiser meg opp, og lager et koselig lite hjem i kroppen min.

Eller jeg kan bare si at jeg ikke er kristen. Går aldri i kirken, bare når jeg absolutt må, som i begravelser, bryllup eller konfirmasjon.
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
Jeg er kristen på papiret, men der stopper også min tro.
Jeg bruker null tid på religioner i det hele tatt.
Respekterer at mange tror på forskjellige ting, men jeg velger å styre unna alt som er.

Så tror jeg på liv etter døden?

Jeg har ingen mening om saken.
En dag blir det mørkt, så er det the end.

Hvorfor skal en tenke hva som skjer etter døden.
Er det ikke bedre å bruke tiden en har nå?
  • 0
Filimonki:

Religiøse folk generelt har det med å være mer snevresynte enn ateister - ut ifra de jeg kjenner, hvert fall.


Bernt Erik:

Har ikke noe tro på et liv etter døden. Men jeg ser hvorfor så mange tror på det.
Det er naturlig, og det menneskelig å være redd for å dø. Så det å skape en tro som omfavner det å være fantastisk snill i løpet av livet, og bli belønnet ved å ha et liv etter døden, det er.. Fantastisk gjort. Man har folk i sin hule hånd - og det hadde de også, en gang i tiden.

Mennesket er redd for å dø, og et løfte om et liv etter døden demper denne frykten. Likevel, jeg personlig føler det er irrasjonelt for meg å tro på dette. Hvis man blåøyd går med på det, og smiler lykkelig til sine dagers ende uten å stille noen spørsmål ved det, så får man ikke min respekt.

Vi lever i en periode hvor vi stoler på vitenskapelige fremskritt - noe som gjør konservative religiøse redde. Dette gjelder kristne såvel som muslimer. Jeg nevner kun disse fordi det er her vi har sett mest konservatisme fra, og fordi disse er størst utbredt. Det er også trolig en av grunnene til mengden angrep rundt omkring de siste årene.

Uansett, gikk i ukjent farvann der. Det er den filosofiske delen jeg er glad i.

Selv er jeg tydeligvis en ateist, og sier at nei, det finnes ikke en Gud. Det er dèt ateisme er - å si nei til at det er noe(n) som styrer alt. Hvis det er det, er vi alle brikker i et brettspill for en sadistisk, ond "person". Med det sagt betyr det ikke at jeg ikke tror på ånder og andre uforklarlige ting. Jeg slår kun fra meg tanken om en Gud. For er det èn ting som er sikkert, er det langt mer mellom himmel og jord enn vi vet, naturligvis. Men vi er godt i gang med å finne ut av ting, og har et godt svar.

Religionen har alltid vært der for den lette utveien;
Vær snill, gå til himmelen etter døden. Gud har laget alt, så ikke tenk på det. Bare vær en snill, liten brikke, og gjør som vi sier, er du snill. Og snill må du være, for ellers skal du ned i det spesielle stedet vårt.. Men Gud elsker ALLE sammen! Han bare.. kaster.. mange.. ned til helvete fordi de ikke viser at de er glad i han..?

Tankerekker, tankerekker.
Hvis du (eller andre) er interessert i å se mer av mine meninger rundt temaer som krever tenking og filosofiske formeninger, så er det bare å ta en titt på www.mrbr1ghts1de.blogg.no .
Did you know? John Dies at the End.
  • 0
Det er mye som vi ikke har oppdaget og nye ting blir oppdaget hver eneste dag, så det kan hende at det er liv etter døden.
"Better to remain silent and be thought a fool than to speak out and remove all doubt." Abraham Lincoln
  • 0
Siterer djani:
Mennesket er redd for å dø, og et løfte om et liv etter døden demper denne frykten. Likevel, jeg personlig føler det er irrasjonelt for meg å tro på dette. Hvis man blåøyd går med på det, og smiler lykkelig til sine dagers ende uten å stille noen spørsmål ved det, så får man ikke min respekt.


Trenger ikke nødvendigvis se i retningen av religioner for teorier om gjenfødelse eller et liv utenom denne ytre verdenen. Jeg tror ikke på noen skaper av verdenen, men utelukker ikke at bevisstheten min kan befeste seg i en annen (eller den samme formen) senere. Kanskje universet på et tidspunkt kollapser og starter på nytt med bevissthetene inntakt?

I spørsmålet om en skaper, er rasjonalisme den eneste måten jeg rasjonelt kan tenke på en skaper som står bak den ytre verdenen. Rasjonalismen tar for seg spørsmål om at den ytre verdenen er en illusjon, den eksisterer ikke. Selvet vårt eksisterer uavhengig av denne verdenen. Om verden fungerer slik, ville også en Gud kunne ekistere uavhengig av denne ytre verdenen og dermed gi en forklaring på hvorfor Gud ikke er sansbar.

René Descartes som den største bidragsyteren til denne filosofien (og som var kristen), levde selv med synet om at en Gud aldri skapte denne verdenen. Han (Gud) trengte ikke det fordi verdenen er en illusjon av selvet og Gud har dermed ingen innflytelse på vår ekistens her på jorden. Jeg er ikke enig i Descartes' filosofi. Ikke fordi Descartes trekker inn en Gud (rasjonalismen fungerer like godt uten en gudeskikkelse også), men jeg har en fundamentalt annen "tro" og er mer i retningen av en empiriker. Filosofien hans er likevel et interessant tankekors og kanskje den mest logiske grunnen til hvorfor det skulle eksistere en Gud.

Når det gjelder bloggen og et liv etter døden, tror jeg ikke på noe liv direkte etter døden. Jeg tror heller ikke på noen skaper. Jeg utelukker dog ikke at bevisstheten min ikke opphører å eksistere etter min død, men hvordan eller hva skal jeg ikke synse i nå.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Joda, absolutt. Men det blir på det spirituelle planet i så fall, blir det ikke?
Tenker vi et liv etter døden som reinkarnasjon, er det en annen lyd på fløyta, though.

Hva er poenget med et liv etter døden hvis du glemmer at du har levd alt? Type, mennesker er redde for å dø - ok. Men hva hjelper det å ha et liv etter døden hvis du ikke husker at du har levd? At du ikke er deg selv lengre?

Den kristne versjonen som inkluderer "Himmelen" er en annen sak. Men den virker mer urealistisk enn reinkarnasjon hvert fall.

Å bruke argumentet "Vi finner ut nye ting hver dag, og mye er uoppdaget" er en billig måte å holde på noe som har til gode å bli bevist - samt motbevist. Men man taper ingenting på å tenke rasjonelt, realistisk, og å ankre sine forhåpninger i virkeligheten.

Men det er naturligvis bare å kjøre på - Jeg respekterer andres religion, såfremt den ikke blir presset på meg. Jeg diskuterer, jeg sammenligner, jeg snakker - men jeg rakker ikke nødvendigvis ned på religionen.

Lagt til 2012-04-02 15:24:
The Heretic:

Flott tillegg!
Skal søke opp Mr. Descartes senere!
Men nå må jeg nok forsvinne på jobb, så dere får kose dere med videre filosofering!
Did you know? John Dies at the End.
  • 0
Overrasket over at det er så få som ikke tror på liv etter døden, selv er jeg blant de 48%.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Please. Alt ateister gjør er å kaste dritt på andre religioner. Bare ta en titt på ateistsiden på facebook.
"Handles like a tank. Hits like a tank. Basically, it is a tank. It just looks like a van..."
  • 0
"Hvorfor har dette skjedd og at såpass mange nå ikke tror i forhold til hva som var tilfellet for noen år siden? Er det rett og slett at befolkning har blitt mer åpen i sitt sinn og tror mer på at vi mennesker stammer fra apene og ikke Gud med Adam og Eva i spissen eller er det andre aspekter som spiller inn?"

Dette var et merkelig avsnitt. For å si det mildt.
Kristian Nymoen - Sjefredaktør
  • 0
Jeg tror ikke på liv etter døden. Vi dør, råtner, blir til støv....Fakta!
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Jeg håper i alle fall det er noe...

Satser på Valhalla
du må høre ordentlig etter
  • 0
Filimonki:

Det der er lavmål. Å si at alle ateister er sånn er like ille og snevresynt som å si at alle kristne er irrasjonelle idioter som tror på en usynlig mann. Ser du greia?
La det være mulig å diskutere temaet uten å synke ned på det nivået med drittkasting.

Du kan ikke basere ditt syn på et helt folk ved å observere en brøkdel. Vi ser ekstremister på nyhetene og likevel dømmer de tenkende av oss alle og enhver som følger dem troen.
Did you know? John Dies at the End.
  • 0
At det er så få som ikke tror på et liv etter døden virker skremmende på meg. Hadde håpt at innen nå var religion blitt en mye mindre del av samfunnet, men ser ut til at jeg tar feil.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Haha, skal være et *ikke* på slutten der. Skriver på mobilen.
Did you know? John Dies at the End.
  • 0
Jeg tror på liv etter døden tror desverre jeg er den eneste som gjør det her :/
AWSOMEDAVIDPOWER
  • 0
Det er veldig mye mikset følelser akkurat på dette temaet.
Selv tror jeg på spøkelser, men om det blir et liv etter der igjen? Der er jeg helt blank.
  • 0
Er ateist. Et ganske deprimerende livssyn egentlig når jeg tenker på det, men jeg klarer rett og slett ikke tro på en usynlig fyr i skyene. Dette er noe folk sier til seg selv fordi de er redde for å dø, noe som selvsagt er fullstendig forståelig.
Selv om jeg ikke har noe imot religiøse folk i seg selv, har jeg et problem med religion. Personlig mener jeg verden hadde vært et mye bedre sted dersom religion ikke hadde eksistert, siden mange av de største tragediene i historien er basert på religion. Jeg føler rett og slett at religion gjør mer skade enn nytte.
Unfortunately, the atmosphere was a facade. Not once did my own daughter looked me in the eye. Oh, the food? Tasted like blood...
  • 0
jeg er en agnostiker jeg tror på vitenskap men man vet ikke heller om det fins en gud heller altså midt i mellom. men vet ikke om det fins noe liv etter døden så hvem vet. til nå så vil jeg si nei men aldri si aldri.
  • 0
Djani!! Så sjekk ateistsiden på facebook da!!! Jeg oppga en kilde som underbygget hva jeg hevdet!
Ateistsiden på face legger ut bilder hver uke, som henger ut forskjellige religioner, og religion generelt. Min kommentar kan ikke kalles, og er ikke drittkasting!

Og du skriver jo selv, at: "Religiøse folk generelt har det med å være mer snevresynte enn ateister - ut ifra de jeg kjenner, hvert fall."

Så hva faen?!
"Handles like a tank. Hits like a tank. Basically, it is a tank. It just looks like a van..."
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!