Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Hvor mange av dere sniker på bussen? Jeg tror det er ganske få. Under kan dere lese noen argumenter for hvorfor dere burde snike på bussen.

500,- er ganske mye penger å bruke på et busskort. Det er faktisk ganske mye penger. Og der blir enda mer penger når jeg tenker på at jeg skal bruke de på noe som det ikke er sikkert jeg liker. Tenk å bruke en halv høvding på noe du kanskje kun bruker én gang? Er det rart folk sniker på bussen? Tenk å betale for noe sånt!

Det er ikke nok å betale 500,- for busskortet. Og neida. Det er bare første hinder i hinderløypa. Jeg må i tillegg forholde meg til en tidsplan som ikke er min. Hvis jeg ønsker å ta bussen når jeg ønsker, er det ikke sikkert at den går. Jeg risikerer å bli sittende med svarteper. Er det rart folk sniker på bussen? Tenk å betale for noe sånt!

Dersom bussens tidsplan utrolig nok passer meg og min tidsplan, så er det enda flere irritasjoner som oppstår. Hvert femte minutt stopper bussen opp på andre busstopp enn der jeg skal av, for å slippe av og ta på andre passasjerer. Så en tur som i bil tar tjue minutt, klarer bussen å bruke hele 33 min på. Er det rart folk sniker på bussen? Tenk å betale for noe sånt!

Enda surere blir det når jeg tenker på at i andre land, så har de et mye bedre busstilbud enn det vi har i Norge. De har større busser. De har flere avganger. Og de har lavere pris! Er det rart folk sniker på bussen? Tenk å betale for noe sånt!

La oss nå si at jeg bruker de fem hundre surt opptjente kronene på dette plastikkortet. Selv da må jeg beregne å bruke noen minutter innimellom på billettkontroller. De som må slite seg gjennom dette, er de som har kjøpt billetter ærlig og redelig, mens de andre fryder seg over at sjansen for å bli tatt er så liten. Er det rart folk sniker på bussen? Tenk å betale for noe sånt!

Hvor mange fikk lyst til å snike på bussen på nå, basert kun på disse argumentene? Jeg tror at det ikke er så mange. Jeg tror mange rister på hodet over tåpelige argumenter. Men ikke stopp her. Les videre:

Hvor mange av dere er pirater? Jeg vil tro det er ganske mange! Under skal dere få noen argumenter for å forbli pirat.


500,- er ganske mye penger å bruke på et program. Det er faktisk ganske mye penger. Og der blir enda mer penger når jeg tenker på at jeg skal bruke de på noe som det ikke er sikkert jeg liker. Tenk å bruke en halv høvding på noe du kanskje kun bruker én gang? Er det rart folk laster ned programvare? Tenk å betale for noe sånt!

Det er ikke nok å betale 500,- i måneden for parabol. Og neida. Det er bare første hinder i hinderløypa. Jeg må i tillegg forholde meg til en tidsplan som ikke er min. Hvis jeg ønsker å se programmer når jeg ønsker, er det ikke sikkert at den går. Jeg risikerer å bli sittende med svarteper. Er det rart folk streamer tv på nettet? Tenk å betale for noe sånt!

Dersom programmets tidsplan utrolig nok passer meg og min tidsplan, så er det enda flere irritasjoner som oppstår. Hvert femte minutt stopper programmet opp for å sende reklame. Så et program som varer tjue minutt, klarer tven å bruke hele 33 min på. Er det rart folk laster ned tv-serier? Tenk å betale for noe sånt!

Enda surere blir det når jeg tenker på at i andre land, så har de et mye bedre nettilbud enn det vi har i Norge. De har større databaser. De har flere filmer og serier. Og de har lavere pris! Er det rart folk bruker amerikanske nettjenester? Tenk å betale for noe sånt!

La oss nå si at jeg bruker de fem hundre surt opptjente kronene på et spill. Selv da må jeg beregne å bruke noen minutter innimellom på DRM. De som må slite seg gjennom dette, er de som har kjøpt spillet ærlig og redelig, mens de andre fryder seg over at sjansen for å bli tatt er så liten. Er det rart folk laster ned spill? Tenk å betale for noe sånt!

Hvor mange fikk lyst til å fortsette å være pirat, basert kun på disse argumentene? Jeg tror at det er mange. Jeg tror mange syns argumentene var fornuftig.

Og det skremmer meg litt. At vi har kommet til dette. At unnskyldninger og argumenter som er tåpelige i en sammenheng, er det eneste rette og fornuftige i en annen sammenheng. At vi ønsker så inderlig å tro på disse unnskyldningene og argumentene, at vi ikke overbeviser noen andre, bortsett fra oss selv...
Ja, det er meg.
  • 0
Underholdende blogg dette her. Er glad for at det er foreldrene mine som betaler for busskort.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Du lurte meg med denne bloggen(sånn som du så godt som alltid gjør). Da jeg leste første halvdel tenkte jeg "Vel, han har jo noen poenger, men jeg trodde virkelig ikke Strifey var sånn". På samme måte jeg reagerer når late, unnasluntrende folk kommer med gode argumenter for ting de gjør, så jeg ikke kan gjøre annet enn å si at jeg skjønner argumentene deres men er uenig.

Derfor var det en lettelse å lese andre halvdel, hvor jeg faktisk skjønte poenget ditt med bloggen. Kall meg tett, jeg burde ærlig talt tatt den litt før, det er jo tross alt måten du ofte skriver på, men det kom som en positiv overraskelse at du ikke oppfordret til latskap og småkriminalitet.

Men som vanlig, topp kvalitets blogg Strifey! Er det egentlig noe annet man kan forvente seg av deg?
Kept you waiting, huh?
  • 0
Irriterer meg så grenseløst at jeg må stå i kø i banken og i minibanken for å ta ut penger, så derfor syntes jeg egentlig å rane banken så jeg ikke trenger å gjøre det så ofte.
  • 0
Hehe - kongeblogg igjen Strifey

Lo godt der ja

...og Dump Truck sa vel det meste som er å si
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Veldig snedig!

Selv om jeg synes argumentene holder vann i begge settingene. Jeg er for gratis buss, men bruker aldri buss selv. Hadde jeg brukt buss daglig ville jeg betalt. Jeg er ikke kald nok til å satse på å reise gratis med fare for å bli knepet.

Kollektivtiludet i Norge er ikke verdt det vi betaler for, i hvert fall ikke togtjenesten, men... Jeg orker ikke begi meg inn en debatt rundt norsk kollektivtilbud. Og det var nok ikke målet med bloggen heller.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Synes ikke det er mindre moralsk løssluppent å ta betalt 149,- for Zookeeper på DVD.
Alltid beret! sa motespeideren.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!