Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Proprietær er et ord som er veldig vanlig i mange bransjer. Ordet beskriver noe som er eid og kontrollert av eieren av et produkt. Dette er mer enn vanlig i spillkonsoll-industrien, der konsollene i utgangspunktet er propritære produkter der man må kjøpe spill med en bestemt, eid (og ofte lisensbasert) standard.

Det at spillene kommer på et nytt og propriert format er noe de fleste er så vant med at man ikke reagerer lenger. Forskjellige typer lagringsmedie har jo eksistert siden de første konsollene kom på markedet, og vel så det.

Microsoft videreførte denne tankemåten til harddiskene som konsollene deres benytter, og de selger fortsatt billige harddisker til blodpris - kun fordi de er plassert i en plastboks som koster 5 kroner og lage, samt at man har plassert noen filer på harddisken som konsollen kjenner igjen. I mine øyne er dette som å sparke konsollkjøperne i ansiktet gjentatte ganger og si at dette er noe de burde like.

Derfor var jeg begeistret for at Sony ikke bare tillatte, men skrev fremgangsprosedyre i bruksanvisningen til konsollen. Dette var noe de fleste kunne få til, og harddisken kunne man kjøpe for en brøkdel av hva Microsoft tilbød. Mens de fleste Xbox-eiere "sliter" med 250GB (på sine nye konsoller), så koser jeg meg med 1TB på min PS3.

Sony gjorde jo i utgangspunktet det samme med PSP, men det var til en viss grad mindre merkbart ettersom Memory Stick Duo allerede var noe etablert som minnekort-standard, på lik linje med Olympus' XD-standard.

Likevel kjenner jeg at irritasjonen bobler i meg når jeg oppdaget at PSVita benytter seg av "PSVita-minnekort" som er en fantastisk standard Sony har laget helt alene.

En 16GB minnebrikke i MicroSD-formfaktor koster 150 kroner. Skal du ha en klasse 10 minnebrikke, må du ut med 250 kroner, men da får du en minnebrikke som kan by på skikkelige overføringshastigheter.

16 GB minnebrikke til PSVita koster fra 400 til 450 kroner! Hva?! Omtrent tre ganger så dyrt som det rimligste minnekortet med omtrent den samme formfaktoren? Igjen får jeg et visuelt bilde av konsollkjøperen som blir sparket i ansiktet.

Hvorfor skal det være slik? Hvorfor ender mange med å gå for proprietære løsninger, når det finnes godt utprøvde, åpne standarder som mest sannsynlig gir den beste opplevelsen.

Det eneste argumentet jeg kjøper er "security by obscurity". Man lager en ny formfaktor som det ikke finnes minnekort-lesere til slik at piratvirksomheten får noe å slite med. Men alt for ofte benytter de muligheten til å prise minnet sitt over alle åpne standarder og skviser kunden for alt de kan. Finnes det egentlig noen andre gode argumenter for å gjøre minnekort proprietære?

Bransjen er kynisk, og man er jo utelukkende ute etter å tjene mest mulig penger - men på slike ting som minnekort, skinner deres egentlige motivasjon veldig lett igjennom.
Richard Imenes
  • 0
Du har helt rett.
Btw, aner du om det følger med noe minnekort til PS Vita?
Det er teit hvis det ikke gjør det. For selvom jeg kjøper WIFI versjonen, til ca 2300 kr, vil prisen havne oppe i 3000 hvis jeg skal ha et spill og et minnekort til å lagre spillet ...
  • 0
Visste ikke at det fantes 1TB harddisker til PS3. Selv klarer jeg meg fint med min 250GB til Xbox 360.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Parkour Gamer: Det følger ikke med minnekort med PSVita, og selv om det er lagt av plass på minnekortet til brukerendringer og oppdateringer, så kan det jo være man ønsker å laste ned spill...

Wifi-utgaven koster forøvrig 1995,- i de større elektrobutikkene.

sonic og link: Alle 2,5" harddisker som kan brukes i en laptop eller datamaskin kan også brukes i PS3. En ulempe er dog filsystemet som ikke støtter filer større enn i underkant av 4GB.
Richard Imenes
  • 0
Men kan spille lagre seg uten minnekort? Altså på sin egen brikke?
  • 0
ER med deg her Imenes!
Skal ha VITA og 32GB minnekort som jeg får for 100 dollar på amazon som tilsvarer ca 500 kr, blir dyrere for andre ting kommer i tilleg. men sikkert ikke alt for mye.

FANDEN det skal være usedvanlig high tech kort med gode overføringshastigheter dette for denne prisen.

Og til parkour gamer:
Game saves lagres på spill kortet utenom noen spill, blant annet Uncharted Golden abyss som krever "Minne" kort.
Og vita støtter kun sitt proprietære kort så regn med å punge ut noen lapper hvis du skal komme noe sted.
Angry goat says: RAAAAAGH!
  • 0
Parkour Gamer: Som wrecker nevner, så finnes det skrivbart minne på PSVita-spillbrikkene, og dette for noen titler være mulig å bruke til saver, mens andre vil kreve minnekort. Skulle du få lyst til å laste ned en tilleggspakke til spillet er du uansett tvunget til å ha et minnekort.

wrecker: Det blir fort kostbart da. Du må nok regne med å betale 1000-1200 kr totalt for 32GB. Men som jeg så GR meldte for litt siden, så vil det ikke lanseres et 32GB minnekort til Europa med det første...
Richard Imenes
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!