Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

DR PEACE PRESENTERER: ÅRETS SPILL 2011
(DEL 2)


The doctor is in! 2011 er nesten omme, men for et spillår det har vært! Puzzle, action, racing og eventyr, det har ikke vært mangel innen noen kategorier i år! 2012 har mye potensiale til å bli et enda bedre spillår, men det har mye å overgå! Etter mye arbeid har jeg omsider kommet frem til det jeg anser som årets ti beste spill. For de som ikke leste forrige del informerer jeg om at jeg ikke tar med noen re-releaser her, så konkuransen blir litt mer rettferdig. Og glem for all del ikke å skjekke ut årets spill kåret av leserne! Nå, uten å kaste bort mer tid, presenterer jeg årets spill 2011!


10. Dead Space 2
Format: Playstation 3, Xbox 360, PC
Dead Space var et fantastisk spill da det kom ut. Det var den type spill som virkelig klarte å skremme spillerne, ikke gjennom blod og gørr som i Resident Evil. Nei, Dead Space gikk for noe helt annet. Dead Space sin største skremselfaktor var den konstante ensomheten du følte. Uansett hvor du gikk, var det ingen der til å hjelpe deg. Ingen sjarmerende sidekick ville komme deg til utsetning. Du var fullstendig alene. Og i Dead Space 2 perfeksjonerte de denne følelsen. Gjennom årets definitivt mest stemningsfulle soundtrack, og et galleri av montre mer horrible enn noe annet satt vi fastlimt til skjermen fra begynnelse til slutt, og bare ventet på slutten på det endeløse marerittet. Og når slutten omsider er nådd kan vi endelig sove med lyset av om natten igjen. I det minste helt til Dead Space 3 kommer ut.

9. Super Mario 3D Land
Format: Nintendo 3DS
Ærlig talt hadde jeg knapt fått med meg at Super Mario 3D Land i det hele tatt eksisterte da det kom ut. Spillet så lovende ut, men etter det skuffende New Super Mario Bros. Wii var jeg en smule usikker på hvor bra spillet faktisk var. Men heldigis hade jeg ingen grunn til å være bekymret. Super Mario 3D Land leverte uten tvil i bøtter og spann, og er uten tvil årets beste plattform spill. Spillet hadde flott musikk, morsomt gameplay, mange referanser til tidligere Mario-spill, og generelt en god stemning. Faktisk vil jeg gå som langt som å si dette er det beste Mario spillet vi har fått siden det originale Super Mario Galaxy. Det eneste som hindrer Super Mario 3D Land fra å nå høyere på listen er spillets svært uinspirerte boss-kamper.

8. Ghost Trick: Phantom Detective
Format: Nintendo DS
Ghost Trick: Phantom Detective tar for seg den klassiske "mouse-trap" formelen, og bringer den til spillverdenen med storslagne resultater. Spillet's premiss er enkelt: Manipuler objekter rundt deg for å forhindre en persons død. Men til tross for dette premisset er Ghost Trick alt annet enn enkelt. For å kunne komme deg gjennom spillets svært velskrevne historie må du virkelig bruke de små grå, for Ghost Trick er alt annet enn enkelt. Gjennom en engasjerende historie og svært underholdende gameplay er Ghost Trick noe av det beste du kan finne innen håndholdt moro i dag.

7. Xenoblade Chronicles
Format: Nintendo Wii
Med så godt som ingen konkuranse sikrer Xenoblade Chronicles seg tittelen "Beste Wii RPG". Men dette alene er ingen stor bragd, med tanke på Wii'ens mildt sagt svake samling av rollespill. Men Xenoblade gjør seg defintivt fortjent til tittelen, ved å gi oss et av de største konsoll RPG'ene noensinne. Gjennom et engasjerende kampsystem og et storslagent soundtrack er Xenoblade ikke bare Wii'ens beste RPG, men at av Wii'ens beste spill noensinne. Historien er flott (om noe klisjèfylt), karakterene er troverdige, og den fantastiske friheten spilleren føler gjør dette til et av årets definitivt beste titler.

6. Elder Scrolls V: Skyrim
Format: Playstation 3, Xbox 360, PC
Jeg regner med å få hundre hat kommentarer om hvor dum jeg er som ikke putter Skyrim på førsteplassen, men for meg er ikke Skyrim verdig mer enn sjetteplassen. Ikke at å få sjetteplassen på noen måte er dårlig, tvert imot er det en stor ære å bli kåret til årets sjette beste spill, spesielt med tanke på hvor mye bra som har kommet ut i år. Skyrim tilbyr kanskje mest av alle spill i år. Spillet har godt gameplay, strålende musikk, og i rent innhold tilbyr Skyrim mer enn noe annet spill i år. Skyrim rettet også opp på Oblivion's største feil, nemlig det noe svake plottet. I Skyrim er dette rettet opp, og historien denne gangen er uten tvil en av årets beste. Til tross for en del irriterende bugs er Skyrim uten tvil noe enhver kan sette pris på, uansett hvem de er. Dersom du tror rollespillsjangeren er utdatert skylder du deg selv å spille Skyrim.

5. Radiant Historia
Format: Nintendo DS
Radiant Historia er av den typen spill som tok alle på senga. Det var ingenting ved første øyekast som skulle få seerne til å tro at dette ville bli noe annet enn et typisk JRPG. Men det ble det, og til de grader. Radiant Historia ikke bare årets desidert beste historie, det har også et fantastisk soundtrack, sjarmerende karakterer, og et flott kampsystem. Men til syvende og sist var det historien alene som brakte dette spillet så høyt på listen. Radiant Historia står som årets desidert beste rollespill, og beste håndholdte spill generelt. Dersom du ikke eier en DS, er denne fortryllende historien om svik, offer, hat, bitterhet, vennskap og kjærlighet en av de beste grunnene jeg kan gi til hvorfor du bør eie en.

4. Batman: Arkham City
Format: Playstation 3
Har du noen gang hatt et hemmelig ønske om å fly rundt i natten i superhelt kostyme og banke dagslyset ut av alskens kriminelt avskum? Selvsagt har du det, det har vi alle. Og med Batman: Arkham City kan du endelig oppfylle denne drømmen. Arkham City er ikke bare tidenes desidert beste superheltspill noensinne, det er også et gigantisk Batman bibliotek som gir oss info på omtrent enhver kriminell Batman noen gang har måttet beseire. Spillet har også bedret gameplayet fra Arkham Asylum, og kampene føles nå mer realistiske og storslagne enn noensinne. Dessuten er boss kampene klart forbedret i Arkham City, og det er derfor så synd at spillet har så ekstremt få av dem. Men til tross for dette er Arkham City fortsatt et strålende spill og definitivt noe av det beste du kan skrive ned på ønskelista.

3. Uncharted 3: Drake's Deception
Format: Playstation 3
I årets definitivt mest filmatiske eventyr møter vi nok en gang Nathan Drake, som nok en gang er ute etter mystiske skatter og eventyr. Historien er bedre enn noensinne, og Drake og hans sjarmerende kumpaner har aldri sett bedre ut. Spillet tilbyr fantastisk action, og stemmeskuespillet er intet mindre enn fantastisk. Uncharted 3 er den typen spill som enhver gamer kan nyte, enten det er på grunn av historien eller det engasjerende gameplayet. I det som uten tvil er det beste Playstation 3 ekslusive spillet i år, avsluttes Uncharted trilogien i storlagen stil, og gir oss en av de beste fortalte spillhistoriene noensinne.

2. The Legend of Zelda: Skyward Sword
Format: Nintendo Wii
Mange stilte seg kritiske til The Legend of Zelda: Skyward Sword før det kom ut. "Er ikke Zelda-formelen veldig oppbrukt nå?" spurte de. Og som vanlig måte de spise ordene sine. Til tross for å holde seg ganske lojale til den samme formelen har Nintendo gang på gang vist at det funker. Og Skyward Sword er selvsagt ikke et unntak. Spillet har den klassiske "godt mot ondt" historien, men takket være det sjarmerende rollegalleriet holder ting seg ferskt. Spillet's soundtrack er spilt in av et live-orkester, og dette hører man virkelig. I tillegg gjør motion-plus kontrollen hele opplevelsen desto bedre, og viser virkelig hva Wiien er i stand til. Skyward Sword tilbyr både action og hjernetrimm med sine gigantiske templer og monstrøse bosser, og uansett hva slags type spill du liker vil du ha det gøy med Skyward Sword. Er det det beste Zelda-spillet noensinne? Nei, men det er sannelig ikke langt unna heller.


Og vinneren er........................ (Trommevirvel)

1. Portal 2
Format: Playstation 3, Xbox 360, PC
Batman: Arkham City ga oss det beste superheltspillet noensinne. Uncharted 3: Drake's Deception ga oss en cinematisk spillopplevelse uten like. The Legend of Zelda: Skyward Sword ga oss en klassisk spillformel gjennoppfunnet med motionplus kontrollen, og et fantastisk eventyr i tillegg. Men det kunne aldri bli noen annen vinner enn Portal 2. Hva er det som gjør Portal 2 til årets beste spill? Er det takket være det fantastisk enkle, men samtidig så geniale gameplayet, som er så utrolig lett å sette seg inn i, men så utrolig vanskelig å mestre? Er det takket være det storslagne rollegalleriet med noe av det beste innen stemmeskuespill noensinne? Er det den fantastiske co-op'en, som er en av årets, hvis ikke tidenes beste multiplayer opplevelser? Eller er det gjennom den mørke og fascinerende historien fortalt gjennom en svært uortodoks fortellerstil? Svaret er alle fire. Uansett hvordan du ser på det kan du ikke benekte Portal 2's genialitet. Spillet tilbyr så mye humor og ren spilleglede at det er umulig å ikke verdsette hvor mye arbeid Valve har lagt inn i det. Du behøver ikke engang like spill for å verdsette Portal 2. Spillet gir oss engasjerende hjernetrim, men gir oss i tillegg en fascinerende historie og sjarmerende karakterer som vil smelte enhver gamers hjerte. Portal 2 er intet mindre enn genialt, rett og slett, og er årets definitivt beste spill.

Og det var det for min liste! Men før vi avslutter, la oss ta en titt på hvem dere mente var årets spill!

Reader's Choice Award:
5. Batman: Arkham City
4. Uncharted 3: Drake's Deception
3. Dark Souls
2. Portal 2
1. Elder Scrolls V: Skyrim



Og med det var det hele over! Jeg håper dere likte denne listen like mye som jeg likte å lage den, og sier deres meninger i kommentarene. 2011 er snart over, men vi kan alle glede oss til 2012, som ser ut til å kunne bli enda bedre! Neste del av "Topp 30 Sistebosser" kommer etter nyåret en gang, så se fram til den! Og med det takker jeg for meg. Peace out!
Unfortunately, the atmosphere was a facade. Not once did my own daughter looked me in the eye. Oh, the food? Tasted like blood...
  • 0
Må prøve Phantom Detective. :d
Website: http://mationmac.com/
  • 0
Radiant historia frister etter at du nevnte det, men har for mange andre spill jeg må igjennom.

Flott å se Xenoblade Chronicles på listen, selv om jeg gjerne skulle sett den på første plass, eventuelt at den delte førsteplass med Skyward Sword.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Hva spilte du Dead Space 2 på? SPilte det i rundt 2 timer så gadd jeg ikke meg. Var en skikkelig stort konsollport på PC.
  • 0
Helt enig i at portal 2 fortjenet førsteplass.
  • 0
Kan ikke velge før jeg har fått Zelda: Skyward Sword. Skal få den på onsdag som julegave og da kommer jeg tilbake her og skriver det eller bare stemmer på GR sine kategorier. Jeg er enig med at spillene fortjener og være på denne listen, men selv ville jeg har plassert det sånn(uten Zelda):

5. Skyrim
4. Infamous 2/Killzone 3
3. Portal 2
2. Batman: Arkham City
1. Uncharted 3: Drake`s Deception

God blogg!
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
En liste som ikke var helt mainstream, kudos for den! Dog ikke helt enig med den. Ville nok selv plassert Pokemon Black & White her et sted samt flyttet Skryim opp et par hakk. Ellers ser den dog svært inneteressant ut.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Bra du ikke hadde Skyrim på første, greit med litt variasjon
Digger at du har med Xenoblade Chronicles på lista di, og at Portal er nr.1 OG ikke minst at Uncharted er der
Herlig blogg, herlig liste, ha en herlig jul!
Å tenke seg om før man snakker er som å tørke seg i ræva før man driter
  • 0
Du er dum som ikke puttet Skyrim på nummer 1!!!! HAT OG RAGE

jk
"Don't cross the crooked step"
  • 0
Favoritt spillet mitt i år var ikke på listen
--- Half-Life 3 --- coming 13.13.13 --- still waiting ---
  • 0
Ja! Da jeg skrollet ned til førsteplassen, spredte et sjarmert smil seg om munnen min. Bare tittelen er nok til å huske robotenes personlighet og den objektivt sett gode humoren. Fullstendig enig.
Takk for tipsene om DS-spillene. Disse må sjekkes ut, i tillegg til Xenoblade Chronicles.
En flott liste.
But there's no sense crying over every mistake. You just keep on trying till you run out of cake.
  • 0
Haha, har bare spilt ett av spillene på listen, og det er Portal 2. Etter min mening er Deus Ex: Human Revolution årets spill, men det er fortsatt en god del spill jeg ikke har spilt enda.
Let the voice of love take you higher
  • 0
Tusen takk til alle for feedback!
Unfortunately, the atmosphere was a facade. Not once did my own daughter looked me in the eye. Oh, the food? Tasted like blood...
  • 0
Ei liste jeg kan si meg enig i. Du har dog prøvd noen litt mindre mainstream-spill som jeg vurderer å plukke opp på nyåret. Samt Xenoblade Chronicles som jeg skammelig nok ikke har prøvd enda.

Er uenig i topplassen. Portal 2 var et helt greit spill, men svært oppskrytt med tanke på at de har fjernet den smarte satiren og de vanskelige gåtene fra forgjengeren, og puttet inn slapstick og et gameplay som aller mest minner om et oppussingsbyrås hverdag hvor de må flytte ei dør fra en vegg til en annen. Og når du først må sette ut en portal er det ikke vanskelig å se hvor de skal, ettersom bare to plater på veggene i et rom er hvite og kan brukes til å sette fra seg portaler på.

Men meninger om spill er i høyeste grad subjektive og du argumenterer godt for dine meninger. Kudos.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!