Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Er du en tolv-tretten år gammel gutt, og gav du din bestemor, ei hyggelig lita litt eldre dame med stort smil, grått hår, Mandalsdialekt og hornbriller, ei ønskeliste med GeoW3 der det sto "vis lista til en ekspeditør, så finner han det til deg og pakker det inn for deg og alt!"? Da vil du nok ikke lese videre..

Du skjønner gutten min, du gjorde ikke så mange feil. Men du gjorde noen store noen. Og derfor tenkte jeg å fortelle hva og hvor du gjorde feil, så du kan prøve på nytt neste år - fordi bestemora di ble så fornøyd med servicen jeg gav, at hun skulle handle gavene hos meg neste år også.

La meg begynne med det elementære. Jeg er ikke en ekspeditør. Overhodet ikke. Ekspeditører er de som jobber i (for eksempel) matbutikker, enten i kassa eller som vare-på-fyller. Deres jobb er å si hei, svare på spørsmål om hvor de norske eplene ligger hen, plotte varer, ta betalt og si hadet (dette er på ingen måte dissing av ekspeditørjobben - jeg har selv jobbet i frukt-og-grønt-disken). Men nå er jeg en selger! Og det er ganske stor forskjell fra ekspeditør - i alle fall i mine øyne. Jeg skal ha informasjon om alle produktene jeg har ansvar for, jeg skal finne riktige produkter for kundenes behov, og sørge for at de kommer hjem med noe de er fornøyd med. Så ikke kall en selger for ekspeditør igjen.

Det neste er at dersom bestemor treffer en selger som ikke tar seg så nær av tittelen sin, så er det alltid en fordel med grammatisk riktighet. Det roper ikke akkurat stor gutt når ønskeliste er stavet "ønske liste". Plutselig er det vanskelig å ikke spørre hvor gammelt barnebarnet er når man leser den overskriften på "ønske lista".

For det tredje, dersom bestemor treffer en selger som verken bryr seg om tittelen sin eller orddelingsfeil, så må du huske at bestemor ikke er blind. Når hun spør om hva attentallet på forsiden betyr, så har du som regel tapt. I alle fall hvis selgeren hun treffer er relativt oppegående. Derfor bør du finne på en unnskyldning som du legger ved "ønske lista" som vedlegg; "Spillet har vunnet 18 priser, derfor står det 18 på forsiden av det - spillet er veldig bra bestemor".

Dersom bestemor hadde truffet en selger som verken hadde brydd seg om tittelen sin eller orddelingsfeil, og du hadde forklart bestemor hva attentallet betydde på forhånd, så hadde du allikevel dritt deg på at du tror jeg er slaven din. Selvsagt kan jeg hjelpe med å pakke inn en gave hvis jeg har tid eller hvis du var så hyggelig at jeg gjør det selv om jeg egentlig ikke har tid. Men når du skriver på lista at jeg SKAL pakke den inn for deg, så skaper du lite goodwill hos han som bestemmer hva du får til jul.

Så kjære deg lille venn, når man så legger sammen alle disse småtingene, og i tillegg legger til én stykk selger som har hatt lungebetennelse og eksamensstress de siste ukene, så kan jeg garantere deg at den lille flate pakka du får av bestemor til jul i år, ikke er Gears of War 3.

For du skjønner, jeg og bestemor, som forresten er ei utrolig hyggelig dame, hadde oss en lang samtale over en kopp kaffe fra en kapselmaskin (som hun forresten kjøpte til din mor - men det er hemmelig), og lurte på om jeg, "en hyggelig ung mann" som hun kalte meg, kunne anbefale et spill i julegave.

Selvsagt kunne jeg det.

Så jeg må bare beklage at du ikke blir den tøffeste i kompisgjengen denne jula med nytt voldsspill med attenårsgrense. Spillet jeg fant passer nok bedre for deg, noe bestemor var enig i når jeg forklarte henne hva det gikk ut på. At aldersgrensa er syv år, gjør vel ingenting? Alder er jo bare et tall - er ikke det du kommer til å si neste jul når du ønsker deg et nytt attenårsgrensespill?

Så helt til slutt, vil jeg bare si at jeg håper du blir fornøyd. Hvis ikke, så er det trist for deg. For neste gang bestemor skulle kjøpe spill, skulle hun komme tilbake til meg. Og da kan jeg igjen garantere deg at det ikke blir et spill med attenårsgrense.

Sorry kompis - men det var godt for meg!
Ja, det er meg.
  • 0
Hahaha!
Dette var dagens

Kjenner meg en smule igjen, fra jeg sjøl var selger (slik du beskriver dem).
  • 0
Hahah! Kongeblogg!
Let the voice of love take you higher
  • 0
  • Ine
  • Ine
Bare jeg som lurer på hvilket spill hun endte opp med å kjøpe?

Ellers god blogg som vanlig, Strifey.
Riddle me this
  • 0
Fikk han Rayman? Det er såfall hakket bedre enn Gears of War 3, uavhengig av aldersgruppe.
  • 0
Dette var akkurat det jeg trengte før jeg la meg i går kveld. Tusen takk.

"Spillet har vunnet 18 priser, derfor står det 18 på forsiden av det." Jeg ler...
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
Haha genialt ! Kunne du sagt hvilket spill du solgte til bestemoren ?
Penger er verdiløse inntil du bruker dem.
  • 0
Haha, det var en lur liten unge han der, synd at planen hans gikk i vasken
--- Half-Life 3 --- coming 13.13.13 --- still waiting ---
  • 0
Det ble Rayman Origins på han denne jula =)
Ja, det er meg.
  • 0
Artig å lese, Rayman Origins virker som en god anbefaling.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Rayman Origins var snilt gjort. Jeg synes du skulle latt skadefryden råde og kjøpt "My Little Pony"- eller "Hello Kitty"-spill til ham.
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
Haha!
Det var en bra en!
  • 0
Blir vel til at spillet byttes inn 3. Juledag mot det spillet ungen egentlig vil ha tho.
This is great banter, it really is.
  • 0
Det er lenge siden jeg har lest en så fantastisk tekst!

Hadde jeg vært selgeren i spillbutikken hadde hu bestemora (eller barnebarnet rettere sagt) endt opp med samme spill
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Selv ville jeg hatt Rayman Origins fremfor Gears of War 3, kjøpte faktisk Rayman Origins i går. Synest uansett det er unnødvendig å plage ungen, ender bare opp med at han venter et par dager og bytter det inn mot det spillet han ville ha. Det eneste du gjorde er å skape mer arbeid for dine medarbeidere kan man vel si.

Om fyren ønska seg Gears of War 3 er det en stor sjangse for at han får lov til å spille dette av foreldra.

Men uansett er godt forsøk på å få en tolvåring, eller en "mindre begavet" femtenåring, til å spille et bra spill istedenfor et dårlig.
  • 0
Kongebra blogg igjen Strifey Jeg elsker bloggene dine og du er min mentor når det kommer til blogger

Bøyer meg i støvet for deg her ja
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Konge blogg!
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!