Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Hva er det som gjør livet spesielt? Eller kanskje enda viktigere, hva er det som gjør det så ordinært? Jeg har sett Nichijou, aka My Ordinary Life, og har funnet svaret, på en måte.

Nichijou tar for seg livet til en gjeng helt normale jenter, Yukko, Mio og Mai. Som bor i en helt normal by, går på en særs normal skole, med en bråte unaturlige personligheter. Men til tross for dette, lever de det de fleste ville sett på som et normalt liv. Handlingen i Nichijou foregår til tider diverse steder i byen, blandt dem med den åtte-årige professoren, Hakase (professor på Japansk), Roboten Nano som professoren selv har bygd. Og den snakkende katten med rødt skjerf, Sakamoto. Serien bistår også med en bråte fantastiske sidekarakterer, som blir med på å utdype universet og bygge på historien, mer enn man egentlig legger merke til med det første.

I løpet av seriens gang, vil man bevitne en god del hendelser man gjerne har opplevd selv, noe som gjør det veldig enkelt å sympatere med de diverse karakterene, og kanskje seg selv. Hvem har vel ikke opplevd at folk sovner på skulderen din på toget? Eller at venner kjøper feil lunsj til deg? Eller å få hjertet sitt knust? Eller å se rektor bryte med en hjort i skolegården, for å nevne noe av det mindre ordinære? Nichijou har alt man kan forestille seg fra en vanlig dag, og gjør det hele om til en rullenede latterkule med svært høyt tempo, som vil få deg til å le, gang på gang.

Nichijou startet som manga i Desember 2006, og fikk en anime adapsjon i April 2011. Episodene er delt opp stykkevis, og tar for seg handlinger rundt de mange karakterene. Hovedkarakterene i serien får selvsagt litt mer spotlight, men de mange sidekarakterene får også skinne gjennom til tider. Og de stråler virkelig gjennom, hver eneste gang. Man har en punker som er godhjertet, og tror på det overnaturlige, mer enn han har godt av. En bondegutt som rir på en geit til skolen, og inbiller seg selv at han er en adelsmann. En jente som trekker våpen frem fra løse luften når hun blir sjenert. Og ikke minst en kjemilærer som alltid prøver å kidnappe tidligere nevnte robot. Dette er bare en håndfull av karakterene man finner i Nichijou, og langt ifra de sprøeste.

Man får også servert små diversjoner i løpet av episodene, blandt dem finner man Helvetica Standard, som oftest er disse sketsjene utrolig random, og man kan se seg stolte om man faktisk skjønner dem. Mest sansynlig finner man dem mye morsommere om man faktisk skjønner dem. Selv om man er garantert å i det minste fnise av dem, så ler jeg så skrotten rister, hver bidige gang. Ellers har man de sukkersøte "Like love" segmentene, disse tar for seg hjertevarmende ting i hverdagen, ting som kanskje ikke betyr så mye for andre, men kan muntre opp dagen for de det er ment for.

I løpet av de 26 episodene serien strekker seg over, har jeg blitt unaturlig glad i karakterene og ikke minst serien i seg selv. Jeg fulgte med serien fra første episode, og nå som serien nylig har sluttet, etter et halvt år med episoder, føles det litt tomt. Men samtidig føles det litt fullere også. Etter 26 episoder med Nichijou føler jeg rett og slett at jeg har fått noe igjen av å se det. Ikke noe spesielt, men noe helt ordinært. Jeg vet nå hvor godt vare man burde ta på vennene sine, hvor viktig det ofte kan være å tenke på andre, fremfor seg selv. Ting som gjør hverdagen normal, og ordinær.

Selv om navnet Nichijou eller "My Ordinary Life" kanskje ikke høres så utrolig spennende ut, så kan skinnet definitivt bedra. Om denne serien skal fint sammenlignes med noe, så kan man si at det blir som å åpne en gave på bursdagen sin, hvor man ikke forventer stort, men ender opp med noe særs overaskende, og gledende. Hele serien blir som en karusell av overaskelser, og utfall man aldri hadde regnet med.

Nichijou er en serie med varme følelser, tilfeldig og til tider bissar humor. Og ikke minst en serie jeg har kost meg ekstremt mye med. En serie jeg definitivt vil huske, selv etter at jeg føler meg ferdig med manga & anime mediet. Definitivt en klassiker fra Kyoto Animation, som vil stå som en favoritt i lange tider.

+ En bråte gode karakterer. Stemningsfull musikk. Scener og hendelser man kan reflektere sin egen hverdag i, på godt og vondt. God trening for lattermusklene.
- Humoren treffer kanskje ikke alle, man må ha litt sansen for fremmed, og litt random humor.

10/10

<bild>
PS! Dette er min første anmeldelse, av noe slag, på veldig lenge. Så det er garantert rom for forbedringer, setter stor pris på konstruktiv kritikk! Og om jeg får nok tilbakemeldinger, positive eller ei, så kommer jeg sikkert med flere anmeldelser av serier jeg liker ekstremt godt.
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
Likte anmeldelsen meget godt, og animeen virker for såvidt spennende, dog er ikke så glad i den visuele stilen.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Takker for meget positiv tilbakemelding, settes pris på!

Stilen er kanskje noe spesiel, ja. Men det burde ikke hindre deg i å gi serien en sjangse. Som anmeldelsen hinter til flere ganger, så anbefaler jeg alle å se Nichijou, på det varmeste.
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
En veldig god anmeldelse. Du har talent for skriving, derfor burde du skrive flere blogger/anmeldelser for denne likte jeg. Veldig godt detaljert og godt skrivespråk. Animeen virker spennende, men høres også litt rar ut....

Uansett vil jeg gjerne at du skriver en anmeldelse av Naruto for å høre din mening om serien.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Blir nok å se en eller annen gang, men har noen animer som er høyere prioritert.

Flott at du hadde bilder med, slik at enn kan få vite hvilken visuel stil serien har.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
albaga:
Takker så mye for det. Det er slike ord som setter i gang motivasjonen til å skrive mer. Du burde definitivt sjekke den ut, til tross for at den er noe unormal. Men søren heller, det er anime. Man skal strengt tatt ikke forvente at alt skal være helt normalt heller.

Naruto kan vurderes, men ikke noe jeg tar med det første. Tar først og fremst serier jeg digger ekstra mye.

sonic og link:
Kan skjønne den. Har det på samme måte for tiden, med diverse serier. Og med høstsesongen like rundt hjørnet blir det ikke akkurat mindre å se.

Jepp, tenkte det var lurt. Siden jeg selv ser på stilen som ganske viktig når det kommer til anime. Men når alt det andre er så bra som det er, klarer jeg som oftest å se bort fra stilen. Men slevsagt er det et pluss om jeg liker stilen også.
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
Dette ser akkurat sprøtt nok ut til at jeg kan gi det en sjanse! Jeg er kanskje en som ikke ser altfor mye på anime, men skulle ønske jeg gjorde. Dette ser faktisk veldig awesome ut! Elsker sprø humor.

Anmeldelsen er nærmest perfekt. Du får frem alt det som gjør serien spesielt med gode formuleringer og godt bruk av eksempler fra serien. Veldig glad for at du ikke direkte spoiler noen av episodene, men fremdeles klarer gi oss en god forklaring på hva denne serien går ut på. Jeg skulle gjerne ønsket du skrev noe om dubbinga tho. Du kan godt slakte meg for dette, men jeg liker best å se på animeer på engelsk, om nå dubbinga er solid da. Er denne serien bare på japansk, eller finnes det en dub? Hvis det finnes en dub, hvordan vil du si den er? Ser med glede på japansk om nødvendig, men det er bare noe jeg lurer på.

Igjen, veldig fin anmeldelse! Du burde skrive mer ^^
"Don't cross the crooked step"
  • 0
Skal ta en titt, hørtes ganske lovende ut

Lagt til 2011-09-29 19:52:
Er serien ferdig forresten, eller driver den på fortsatt?
  • 0
Til å være din første anmeldelse er den bemerkelsesverdig god...

Må også peke ut at du er meget god til å reflektere!

Som en mindre efrfaren/helt uerfaren anmelder, er jeg ute av stand til å komme med noe form for konstruktiv kritikk i og med at du er på et langt høyere nivå enn meg.

Får vurdere å sjekke ut animen!
"Microsoft is not the answer. Microsoft is the question. NO is the answer."
  • 0
Crazy Eyed Gamer93:
Gode greier! Om du virkelig elsker random humor så mye som du sier, er jeg ikke i tvil om at Nichijou kommer til å falle i smak. Go watch'it!

Nærmest perfekt, wow. Det hadde jeg ikke forventet. Takker så mye! Liker å utdype meg så mye som mulig når jeg skriver om noe som engasjerer meg, som nå. Grunnen til at jeg ikke har skrevet om dubbing, er fordi det ikke er noen. Animeen har blitt lisensiert, tho. Så dub burde komme omtrent når serien kommer ut i USA. Noen dato for dette er desverre ikke tilgjengelig enda. Så jeg råder deg til å bare se serien når du føler du har tid til det. Du må gjerne vente på dubben om du føler for det. Men siden serien har noen få ordspill, så funker det definitivt best på originalspråket, nemlig japansk. Men det er selvsagt helt opp til deg ^^

Takker igjen! Skal se om jeg får disket opp med en ny anmeldelse i løpet av helgen, eller i løpet av neste uke. Det føles godt å delvis ha fått skrivelysten tilbake ^^

Ryuzaki:
Det burde du definitivt. Håper, og tror du kommer til å like den

Serien sluttet for nesten èn uke siden. Så ingen fare, alle episodene er tilgjenglige.

ZeroFool:
Dette er ikke akkurat den første anmeldelsen jeg har skrevet. Bare den første på veldig lenge, og første gang jeg anmelder noe annet enn et spill. Men takker så mye!

Alt hjelper, selv ros. Det får drivkraften i meg til å vare litt lengre. Så du hjelper til, på sett og vis

Det burde du! Håper den faller like mye i smak, som den gjorde for min del.
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
Veldig bra anmeldelse! jeg skal prøve å få sett den selv engang
Love is like a flower; even the most beautiful kind dies. - Till Lindermann
  • 0
Takker så mye for det!
Du burde definitivt gi det en sjangse. Er sikker på den faller i smak
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
Ah... why have thy given me another anime I must see? Do you not understand thee limits of space and time?!

Ekstrem bra anmeldelse. Siden jeg er en djevel, så har jeg bare noen ytterst få klager. Du har noen skrivefeil, derav spessielt og morsomere. Det var alt

Du skriver så flytende at man ikke klarer å slutte før man har innsett at man har lest ferdig anmeldelsen, og du lager en dialog med leseren, slik at han/hun føler at du snakker med dem, og at du ikke prøver å nå ut til et størst mulig publikum. Bravo

Som sagt, så blir dette anime # 70 som jeg må begynne å se på, så takk for at du har ødelagt mitt sosiale liv.
  • 0
I do not!

Takker så mye for det. Gikk gjennom for å rette litt. Tror jeg har fjernet alle. Må bare si ifra om du finner flere

Haha, det var en måte jeg aldri har tenkt på. Å snakke med leseren faktis. Jaja, så lenge dere liker det dere leser.

Ingen årsak. Have fun!
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
Er ikke helt inn i anime og har ikke sett så mye av denne typen filmer og serier. Bloggen din var veldig bra og du har fine beskrivelser som jeg liker godt da
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Mange av filmene fra Studio Ghibli hadde garantert passet for deg, Bernt. De fleste av dem er jeg sikker på barna også hadde fått glede av. De fleste finnes også med engelsk dubb, så de er egentlig tilgjengelig for de fleste.

Takker så mye for det!
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
Bra anmeldelse! Høres ut som en grei anime for meg, og kunne gjerne tenkt meg å se den :3
Take off every zig, for great justice
  • 0
Takker så mye for det! Du burde definitivt sjekke den ut, er sikker på at du vil like den :3
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
Kjempegod anmeldelse! Du gjentok ikke deg selv, du har fin flyt, og du kunne gitt hvem som helst lyst til å se den. De eneste problemene jeg har er rettskrivningsrelaterte, og strengt tatt ikke så farlige.

Jeg ser forventningsfult fram til dine fremtidige skriverier!
If sex is a pain in the ass, you're doing it the wrong way! PSN: Komodo Spodo
  • 0
Slikt liker man å høre, takker så mye! Vet det lusker noen slike i teksten, regner med å jobbe dem av meg før eller siden.

Det blir nok èn anmeldelse i løpet av neste uke. Må bare finne ut hvilken serie det blir å anmelde.
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
Nice anmeldelse! Håper du kommer med flere etterhvert. Blir nok å se den etter Darker than Black da jeg elsker random humor.
  • 0
Takker! Sikkert veldig greit å koble av med litt humor, etter en serie som Darker Than Black, ja
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
En meget god "anmeldelse", jeg skriver anmeldelse i gåsetegn fordi det er mer en slags forklaring av serien med noen av dine egne meninger. Det er absolutt ikke noe must, men i fremtidige slike tekster burde du kanskje gå litt dypere i materien (si litt om animasjonene, stilen, forholdet til mangaen, musikk, etc)

Dette er bare tips fra min side Du skriver meget godt, har få skrivefeil som jeg kan se (definitivt skrives det btw) og forteller mye om selve serien. Fortsett å skrive, for dette var god lesning.
Just kill him with your awesome
  • 0
Takker så mye. Det er notert, og skal definitivt huske det til neste gang. Følte egentlig teksten manglet noe, så regner med det blir bedre neste gang

Takk for kritikken, det hjelper på! ^^
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
Dette synes jeg gir en perfekt refleksjon over serien

Jeg tror aldri jeg har flirt like mye til en anime som jeg har gjort til Nichijou, det er også en av veldig få serier der jeg ikke har klart å se en episode uten å få med meg de fengende introene. Det føltes litt ut som det manglet noe når siste episode var over, men jeg kunne ikke være annet enn fornøyd med det jeg hadde sett.

Så jeg vil også anbefale Nichijou på det varmeste om noen er interesserte
Pray for the Kahn's mercy.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!