Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Det finnes ikke grenser for hvor det finnes gebyrer, skatter og avgifter her i Norge. Vi betaler oss skakk ihjel på disse. Nå har det kommet et forslag som sier at vi skal betale dyredommer i gebyrer om vi velger å bruke kontanter ved kjøp. Et eksempel, om du betaler 30 kroner for en pølse og du gjør det med kontanter, sier forslaget at du skal betale 10 kroner i gebyr slik at summen da blir på 40 kroner for pølsa (som da ikke smaker like godt).

Selv bruker jeg svært sjelden kontanter når jeg handler, men inn i mellom er det kjekt spesielt når jeg skal sende med penger til barna. For jeg kan jo ikke sende med bankkortet mitt! Det er Finansforbundets leder Jorunn Berland som ønsker et kontantfritt Norge og som håper at dette vil blir gjennomført.

Selv synes jeg selvsagt det er hull i hodet og klart, et kontantfritt Norge ville kanskje ha fått stoppet hvitvaskingen av penger som foregår samt svart arbeid, men tenk på de som er avhengig av å ha noen slanter i kontanter liggende. Når Volleyballgruppen her på Snåsa samler inn penger til en tur de skal ha, så må de ha med seg en kortterminal for å kunne motta penger. Nei, dette der blir for dumt.

Å betale gebyrer for å bruke kontanter er også noe som er hårreisende. Det må finnes bedre metoder for å knele kriminaliteten med svart arbeid og hvitvaskingen av penger, enn at det skal gå utover Ola Dunk og de små kontantene som ligger og slenger i lommen.

Nei, her må det da gå an å tenke litt før man kommer med slike forslag eller hva? Bruker du å betale med kontanter eller er det som oftest minibank/kredittkortet som får svi? Ville du ha klart deg helt uten kontanter om et slikt forslag ble vedtatt?
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Vel, dette høres mildt sagt helt idiotisk ut. Dessuten er prisene høye nok som de er.

Jeg foretrekker egentlig å betale med kort, selv om jeg da føler at jeg bruker mye mer enn jeg egentlig gjør. Derfor er det veldig greit å ha kontanter, noe jeg sjelden har.
Får vel gå til minibanken litt oftere.
Det er intet problem som er så stort og vanskelig at du ikke kan løpe fra det!
  • 0
Jeg synes ikke det her hørtes så dumt ut. Gebyret er for å dekke utgiftene bankene må ut med for å trykke penger. Gebyret vil jo bidra til at kontantbruken går ned, og det er jo bra. Kriminelle får det jo mye vanskeligere uten kontanter.
  • 0
Enda flere lover og avgifter...

Norge er som Sovietunionen på 40-tallet.
  • 0
Er selv ganske glad i kontanter, så håper ikke dette får gjennomslag.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Jeg bruker kun kort (som allerede har en viss avgift, hver gang du bruker det)

Men jeg syns forslaget er helt på trynet.

Hva med alle unga som får penger til jul/bursdag.
Skal de bli "straffet" når de skal kjøpe seg noe?

Og som du sier litt om, hva med de som kommer på døra og ønsker et bidrag?
Man kan ikke unngå å være skeptisk hvis noen plutselig stiller opp med kortautomat.

Det kommer jo ikke til å bli mindre kriminalitet, det vil jo bare flytte fokuset over på mer kredittkortsvindel og kødding med minibanker.
  • 0
vel, her oppe i longyearbyen hvor jeg bor vil ikke banken ha kontanten engang. utestedene rundt her får bare vekslet og satt inn kontanter mellom 11 og 1300 på mandager!

synes kontanter er kjekt, de virker fordi om butikken ikke har nett eller når chipen på kortet streiker. ja til kontanter
  • 0
Dette er bare tragisk! Tenk på alle ungene under 10. Tviler på at mange av de har kort og langt ifra moden til å ha et. Det kommer til å bli rimelig dyrt for dem når de skal ha seg "lørdagsnop".
I'll shove that bat up your ass and turn you into a popsicle
  • 0
Er det mulig?! Fint å se at kjøtthuene kommer så langt opp i "rekkene"...
Carpe Noctem
  • 0
Jeg tror vi går mot et relativt kontantløst samfunn uansett hvordan man vrir på det. Hvorfor er det mindre naturlig å bruke kort enn å bruke penger?

Hvorfor er det utenkelig at barn bruker bankkort? For 10-15 år siden var det ikke aktuelt at barn brukte mobiltelefoner...

Familier vil kanskje etterhvert ha en egen nettside i banken der foreldrene kan kontrollere saldoen på barnas bankkort.

Det offentlige gebyret Bernt Erik nevner vil nok aldri bli gjennomført i praksis. Men om bankene begynner å ta mer i gebyr for uttak av kontanter kan ingen andre enn bankene hindre.

For min del syntes jeg ikke at kontanter er en grei backup til kort. Hos meg er et annet kort en backup til kort. Er det noe feil med maskinen, så får jeg handle et annet sted. Det blir litt det samme dersom kasse-apparatet tar kvelden. Da får man jo ikke betalt i det hele tatt.

Det største argumentet mot et kontantløst samfunn slik jeg ser det er knyttet til hva man gjør om hele systemet bryter sammen. Jeg vet ikke med dere, men jeg er ikke så veldig interessert i å starte med å bytte spill mot hvetemel...
Richard Imenes
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Kommer ann på hva jeg har for hånden. Men hele forslaget err helt tullete
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Pleier og ta ut penger og bruke dem da har jeg liksom noe og holde meg til slik at jeg ikke kjøper for for mye , problemet til noen som bare bruker kort er at de tror de har evig med penger på det, helt til de sitter igjen med masse lån og annet fra banken
Darkness becomes light, Light falls into darkness. Dreams are connected to each other-- When you fall into a dream, You are connected through dreams to "The world enclosed in sleep".And if you open the "Keyhole of sleep" in that world,
  • 0
Betaler både med kontanter og kort...
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Prøver og alltid ha kontanter,da det blir så dyrt med gebyrer for hver gang jeg trekker bankkortet i butikken...
"Living My Life In A Japanese Garden of Dreams"
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!