Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Mens Kristian sverger til konsoller, Line foretrekker PS3 og Wii og Tor Erik ikke klarer å bestemme seg, har undertegnede en svakhet for den gode gamle PCen som spillplattform.

Det har gått med mange kroner på innkjøp av datadeler gjennom årene. Jeg angrer ikke på dette, de var tross alt alle kjøp av den ytterste nødvendighet (hvertfall nesten) men samtidig har det noen ganger gått utover spillbudsjettet.

Da Onlive annonserte sin spilltjeneste der alle spillene skulle streames i førsteklasses kvalitet over internett ble derfor nysgjerrigheten min umiddelbart vekket. Hvis dette funker vil jeg jo kunne fortsette å nyte det beste bransjen har å tilby av grafikk og teknikk uten å måtte kjøpe nytt datautstyr i tide og utide.

Jeg har hatt mine tvil til at tjenesten kan fungere så sømløst som Onlive skal ha det til, men når systemet ble lansert i Storbritannia i går ble jeg nødt til å teste det ut.

Og jeg må virkelig si at jeg ble positivt overrasket.

Oppløsningen var riktig nok ikke den ypperste (720p), og det var litt lag og forsinkelser her og der, men demoene jeg prøvde var så absolutt spillbare, til tross for at jeg bor i Oslo, milevis unna datasentrene i England.

Dette lover så absolutt godt. I Amerika har serverne blitt oppdatert til å takle full HD, og dersom Onlive etablerer datasentre i Norge en gang i fremtiden skal man ikke se bort fra at streamingtjenesten kan bli et fullverdig alternativ for gamingentusiaster.

Den siste tiden har det pågått en debatt om hvorvidt nedlastingsspillene vil utkonkurrere de tradisjonelle butikkeksemplarene. Kanskje tiden snart er moden for å undersøke om streaming kan ta rotta på begge deler?

Men hva vil da skje hvis nettet ditt detter ut en hverdagskveld?

<bild>
Tidligere redaksjonssjef hos Gamereactor Norge
  • 0
Jeg fikk beta på dette, men fikk aldri logget inn siden den var for USA only! Var litt småirritert da ja, siden det sto det var beta for alle
  • 0
Virker meget spennende, dog jeg klarer meg fint med det jeg allerede har.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Jeg er noe mer skeptisk til OnLive. For all del, jeg liker konseptet, men jeg har alltid vært skeptisk til all form for nettsatsing som krever stabile og relativt raske internettforbindelser. Slike tjenester utelukker enhver potensiell spiller som ikke har tilgang på godt internett, en situasjon jeg selv befant meg i helt frem til mai i år.

Jeg har ingen tvil om at digitale tjenester og distribusjonsmuligheter blir rådende fremover, og jeg er positiv til tanken (man sparer distribusjonskostnader, miljøhensyn, man får plass til flere spill på en harddisk enn en bokhylle etc). Samtidig håper jeg ikke at den gode, gamle fysiske distribusjonen og de fysiske varene forsvinner helt. Man bør tross alt promotere spill som noe alle kan ta del i.
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
Har hatt OnLive i flere måneder. Men skal teste i løpet av dagen hvordan systemet funker nå etter serverne kom i Storbritania.
  • 0
Ser helt klart poenget ditt Ingar, det er litt skummelt at man er avhengig av internett på den måten.

Likevel tror jeg streaming og cloud computing er fremtiden enten vi vil eller ikke. Så lenge det fungere er det bare så utrolig mye enklere.

Ikke bare når det gjelder spill heller, etter at filmleie over nett (eller direkte via TV-dekoderen) ble mulig frister det lite å ta turen til den lokale videosjappa.

Når det gjelder gleden over å ha fysiske kopier er jeg ikke så opptatt av dette selv, men jeg kan forstå at dette er viktig for mange fortsatt.

Det er nok fortsatt litt tidlig å avskaffe de tradisjonelle plattformene, men om noen år, når lynraske fiberlinjer er blitt allemannseie, tror jeg konsepter som Onlives kan være veien å gå.
Tidligere redaksjonssjef hos Gamereactor Norge
  • 0
Liker ikke ideen helt.

Fysiske eksemplarer vil for alltid være best i mine øyne.
Jeg liker å snu huet å se på hylle på hylle med spill.
Får ikke samme gleden av å bla igjennom ei liste på harddisken/eller online liksom

Dette gjelder dog hovedsaklig for konsoller.
For av de få spillene jeg har på pc, er flesteparten kjøpt på Steam.
Det er jo en lettere løsning å ha det digitalt.
Men det er jo noe spesielt med å stå med spillet i hånda.

Det er nok ikke til å unngå at enten dette eller digital nedlastning tar over etterhvert.
Men jeg kommer ikke til å ta det i bruk for fullt, før det ikke er noe annet valg.
  • 0
Bedre som i DE: HR da du får en kode for det, men da fjerner jo Gamestop de :/ ...
  • 0
OnLive er et strålende konsept men, som det allerede er sagt her, det kan utestenge en hel brukermasse. Da tenker jeg spesielt på studenter som bor i kollektiv og hybelhus. Der deler gjerne flere på et nett, og det nettet kan fort bli gaaanske tregt når alle er hjemme. Da spesielt på søndager har jeg merket meg.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!