Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Ja, OK, greit. Dette er en veldig irrelevant blogg å skrive på et spillforum, men jeg blitt plaget av dette i ni måneder og følger for å slippe ut litt damp!

Arbeidsledighet. Ja, for noen er det et problem og for andre er den en luksus å bare kunne sitte inne hele dagen. For meg er det et JÆVLIG stort problem. Ikke bare fordi jeg har en litt dyr hobby (spill generelt) og fordi det begynner å nærme seg den tiden av året hvor jeg må begynne å vurdere juleshoppingen, nei, det er et problem fordi det virker virkelig ikke som jeg er i stand til å skaffe meg jobb noen steder!

Siste ''jobben'' jeg hadde var på en kinesisk restaurant. Jeg jobbet som servitør og min oppgave bestod hovedsakelig av å ta imot bestillinger og servere kunder. Dette var November i fjor og de trengte kun hjelpen frem til etter nyttår, så da Januar presenterte med å stikke innom med sin brutale kulde og en nydelig vannlekkasje så var jeg igjen arbeidsledig. Siden da har jeg søkt på hver eneste lager /butikk/servitør stilling jeg har sett annonsert everywhere. Jeg har stalket Finn.no til det punktet at om han hadde vært en levende person så hadde jeg antagelig blitt pålagt besøksforbud nå. Jeg har også vært innom et nå ukjent antall butikker i Kr.sand og spurt, samt levert inn søknader og CV der hvor jeg har hatt mulighet til det. Jeg hører aldri noe fra dem igjen, og når jeg går tilbake for å høre så sier de bare at de har funnet noen andre.

Verst av alt er kanskje de få gangene jeg blir kalt inn på intervju. Et lys i mørket, et håp for den fortapte? Bullshit! Det er nå handlingen går fra å være en personlig tragedie til en mølje av en komedie. Når jeg sitter der og snakker med dem jeg antar vil bli sjefene mine føler jeg virkelig ikke at noe fornuftig blir oppnådd; de sitter der og ser på søknaden og CVen min før de stiller meg noen helt formelle og meningsløse spørsmål som det ikke er mulig å svare ærlig på. Uansett hva de spør dem om så må du gi dem det svaret DE vil høre, og om du skal si noe negativt så må du få det til å høres positivt ut. La meg ta noen eksempler på hvordan disse intervjuene utspiller seg, OK? Ja, jeg vet at det jeg skriver her neppe vil hjelpe meg å få jobb men akkurat nå gir jeg faen.

Spørsmålet

Svaret mitt

Hva jeg tenker

Jobbintervju hos Random Successful Company 36571

Hvorfor har du søkt jobben?

Fordi stillingen virker spennende og arbeidsoppgavene mer enn krevende og utfordrende nok til å gi meg en pliktoppfyllende hverdag.

Jeg trenger penger...

Hva kan du bidra med i vår bedrift?

Jeg ønsker å yte mitt beste for bedriften og få muligheten til å vokse med arbeidsoppgavene mine.

Jeg gjør den jobben dere vil at jeg skal gjøre, og dere betaler meg for den, bortsett fra det? Ikke en dritt.

Hvorfor sluttet du i din forrige jobb?

Kontrakten var avsluttet

Kontrakten var avsluttet. Og sjefen min var rimelig irriterende. På samme måte som du er nå.

Hvordan kan du bruke dine tidligere erfaringer i denne jobben?

Jeg har erfaringer med å hjelpe kunder, ordne med varer og bestillinger, så jeg vet allerede hva stillingen vil gå ut på og kan dermed tilpasse meg og sette meg inn i stillingen uten problemer.

Vel, denne stillingen er akkurat lik min forrige stilling så jeg kommer bare til å gjøre nøyaktig det samme som før.

Liker du best å jobbe i team eller på egen hånd?

Åh Gud... Jobb betyr at jeg må tilbringe tid med andre mennesker. GAAAAAAHH!!! ..Hva er jeg ikke villig til å gjøre for penger?... OK, bare ta det med ro. Smil, David. Smil!

Jeg trives med nye arbeidsoppgaver og jobbe sammen med andre. Jeg er også veldig selvstendig og kan jobbe utmerket godt på egenhånd.

vær så snill, legg ekstra godt merke til SELVSTENDIG og PÅ EGEN HÅND!

Hvilke arbeidsoppgaver liker du best?

Arbeidsoppgaver som gir meg en utfordring og som får meg til å yte mitt beste.

Arbeidsoppgavene som gir best betalt.

Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?

Arbeidsoppgaver som er uoversiktlige, dårlig organisert og som viser inntrykk av å mangle relevans til min stilling.

Arbeidsoppgavene som gir minst betalt

Nevn 3 sterke sider ved deg selv.

Hva faen?.. Hvordan er dette relevant? Altså... gah... glem det..bare fortsett med å smile, David, så er det snart over.

Jeg er punktlig, yter alltid mitt beste og sørger for at ting blir gjort!

Åh, for Guds skyld...

Nevn 3 svake sider ved deg selv.

Lure spørsmål, sant? Jeg er en kynisk, pessimistisk misantrop. Noe mer du vil vite!?

Jeg kan til tider fokusere for mye på en oppgave, jeg glemmer noen ganger at det er andre ting som også må bli gjort, og jeg kan ta ting litt for seriøst til tider.

.... jeg spyr...

Hvordan takler du stress?

Meget godt. Jeg er rolig og forståelsesfull og kan ta de fleste situasjoner med ro.

Vet du hvorfor? FORDI JEG GIR FAEN!!

Hva gjør deg sint?

Egentlig ikke noe. Jeg er av den rolig typen så det skal mye til for å gjøre meg sur.

Passive aggressive, bitches!

Hva gjør du om 5 år?

Da har jeg forhåpentligvis kommet godt i gang med fremtidsplanene mine og realisert min drøm.

Forhåpentligvis så langt vekk herfra og ifra deg som mulig!


Ja, slik er et jobbintervju for meg. Bedre blir det ikke av at jeg ofte blir oppringt og fortalt at ''Ja, du imponerte veldig og du ga oss et strålende inntrykk. Du har alle kvalitetene vi så etter men vi valgte å ansette noen andre. Vi vil beholde søknaden din så vi kan kontakte deg ved en senere anledning!'' jeg hører aldri et ord. Jeg blir kvalm av dem, og jeg er ikke noe stoltere av søknaden og CVen min. En søknad og CV består jo bare av 20% navn og adresser, 60% skamløs selvskyt, 10% nyttig informasjon, og 10% folk som kan bekrefte det skamløse selvskrytet ditt. Når jeg tenker meg om så har jeg aldri klart å skaffe meg en jobb ved å søke etter dem selv. Alle stillingene jeg har hatt er stillinger jeg har fått fordi de som driver bedriften eller styrer er venner av familien, og selv da har ansettelsen kun vært midlertidig.

Jeg begynner nesten å lure på om jeg har et skilt klistret til pannen hvor det står ''IKKE ANSETT DENNE JÆVELEN HER!''. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger for å si det slik. Jeg klarer meg for øyeblikket fint på lånet jeg får fra lånekassen, men det er bare så vidt. Når alt er betalt og mat er hamstret så sitter jeg med kanskje en 50-lapp til overs. Greit nok det, det betyr at jeg ikke går i minus, men problemet er at vinteren nærmer seg og strømregningen vil mest sannsynlig øke drastisk når vi må begynne å sette på varmen i huset. NAV er heller ingen hjelp ettersom de ikke er villig til å hjelpe dem som mottar penger fra lånekassen. Jeg fikk støtte av dem i sommer siden jeg ikke hadde klart å skaffe sommerjobb men de er ikke lenger et alternativ, så det skal bli veldig spennende å se hva de neste månedene vil bringe av lykke og glede. Woho!
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Søk innen omsorg. De ansetter tullinger over lav sko.
"Damn, sucker. I just got some. Look at me, Brad, I'm a man now, just like you. Except, I don't look like a faggot and talk all educated."
  • 0
Søk innen omsorg. De ansetter hvem som helst.

Lagt til 2011-09-20 23:16:
I et beurocracy (norsk ord?) er mangfoldige lag med pisspreik som dette en essensiell formalitet. Du har valget mellom å tilpasse deg idioten for din egen fordel, eller nekte å delta i samfunnets inkompetens på din egen bekostning. Du tjener ikke på å være kynisk. Uansett så stemmer det petermoron sier om omsorgsarbeid.
http://www.youtube.com/watch?v=pCWxNgvFbew&feature=plcp
  • 0
Føler med deg.
Har ikke søkt på særlig mange jobber, eller vært i så mange intervjuer, men jeg har opplevd litt det samme. Jeg har en del sparte midler til å spe på studielånet, så jeg er ikke desperat, men bør nok finne meg en jobb i feriene. Har absolutt ikke lyst til å tilbringe dagene med å bade gamle skrukketroll på gamlehjem dog.

Lagt til 2011-09-20 23:27:
Det heter byråkrati btw Cladeus.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer peterernoob:
Søk innen omsorg. De ansetter tullinger over lav sko.
Ja, har virkelig ikke midler til å være kresen lenger. Men vil tippe at under min omsorg så vil nok plassmangelen i gamlehjemmene bli vesentlig mindre.

Siterer Cladeus:
Du har valget mellom å tilpasse deg idioten for din egen fordel, eller nekte å delta i samfunnets inkompetens på din egen bekostning. Du tjener ikke på å være kynisk.


Tilpasser meg helt fint. Er høffelig mot folk, smiler og viser meg som en hjelpsom fyr med godt humor. Hva mine tanker driver med er min egen sak.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Jobbintervjuer handler mer om å fremme de egenskaper som du tror bedriften setter pris på. Skulle jeg vært ærlig i mine intervjuer, ville de gått i dass alle som en, men det faktum at jeg ikke gjør det viser at jeg er fullstendig kompetent til å ta på meg en maske og yte det jeg blir bedt om å gjøre selv om jeg ikke liker det. Noe som egentlig er en smule kvalmt og støtende for selvet.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer The Heretic:
Jobbintervjuer handler mer om å fremme de egenskaper som du tror bedriften setter pris på. Skulle jeg vært ærlig i mine intervjuer, ville de gått i dass alle som en, men det faktum at jeg ikke gjør det viser at jeg er fullstendig kompetent til å ta på meg en maske og yte det jeg blir bedt om å gjøre selv om jeg ikke liker det. Noe som egentlig er en smule kvalmt og støtende for selvet.


Yeah, ganske synd, egentlig. Vurderer på om jeg skal sende inn en søknad og CV der jeg svarer 100% ærlig på alt og yter min mening bare for å se om jeg får noen respons.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Siterer peterernoob:
Søk innen omsorg. De ansetter tullinger over lav sko.
Autch?

Jobber med barn/unge med fysisk/psykiske funksjonshemninger, (avlastning).
Er en veldig givende og morsom jobb om det passer deg, men det kan bli noen bleier.

Har selv blitt snevret inn mot autister og Asbergers syndrom. Den typen jobbing kan by på utfordringer i forhold til din evne til struktur, lesing av situasjoner etc. Kan også bli div. utageringer, selv om disse heldigvis er sjeldene.

Du kan også regne med å jobbe mye, da det ofte er stor personalmangel i denne sektoren.

Regner med at mine "arbeidsrettigheter" er de samme som dere har der nede, om det er offentlig.

Maks 35,5 timer i uken (for ufaglærte),
130 i timen, 45 kr i tillegg mellom 1700-0600, 35 kr i tillegg på lørdag/søndag. 100% for overtid, 133% for helgedagsjobbing, 50% for forskjøvet.


Skal ikke spy ut om inntektene mine, men om du jobber en del og jobber riktig kan du fort krysse 15.000 i mnd (før skatt).
  • 0
Har ikke noe problem med å jobbe innenfor omsorg, men jeg skal da jobbe ved siden av studiene mine så antar det blir litt dårlig med barn/unge med tanke på at skiftet mitt ikke kan starte før etter klokken 15:00.

Må selvfølgelig passe på at jeg ikke tjener "for mye" for da blir det kutt i stipendet som jeg sårt trenger for skolegangen.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Min stilling er 16,31 %. Bare lørdager og søndager over 12 uker, så fornyes den.
Man kan såklart ta på seg ekstravakter utenom dette, det jeg ofte gjør når det klaffer i forhold til skole.

Du får ringe rundt til div. kommunale instutisjoner og spørre om de har utlyst noen helgestillinger
  • 0
Faktisk tror jeg om at du hadde sagt de svarene du tenkte om jeg hadde vært sjefen, ville jeg ha ledd meg ihjel og antagelig ansatt deg på flekken;) det hadde vært sikkert en av de få intervjuene dom hadde skilt seg ut, og det er egentlig det som gjelder.

Hysterisk morsomt lesestoff, har vært der selv for bare noen få månder siden. Fikk nei mye, og når jeg begynte å gi fan fikk jeg jobb;)
...tramp,tramp, tramp på en smurf! Smurfer løper ikke fort, så tramp dem ned og tørk de bort! Tramp, tramp, tramp på en smurf!
  • 0
Gleder meg ikke til jeg er ferdig med skolen og søker etter jobb, men når jeg får jobb kunne jeg gjerne hoppet til.
Website: http://mationmac.com/
  • 0
Siterer Lykkedragen:
Faktisk tror jeg om at du hadde sagt de svarene du tenkte om jeg hadde vært sjefen, ville jeg ha ledd meg ihjel og antagelig ansatt deg på flekken


Kan være jeg finner på å gjøre det på neste intervju. Glad du likte å lese det!

Fikk nettopp en avslag mail fra Burger King der de mente at jeg ikke hadde rett kompetanse. Hvor mye føkkings kompetanse trenger man for å flippe burgere? Du føler virkelig at du kommer noe sted når selv fast food kjedene mener at du ikke er god nok...
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Ikke gi opp
  • 0
Verv deg, eller gå befalskolen. Da er du garantert jobb om du klarer opptaket. Jeg angrer ikke ett sekund.
Yet another quest to defeat an evil pig and obtain triangular cheese
  • 0
Siterer Sithlord:
Verv deg, eller gå befalskolen. Da er du garantert jobb om du klarer opptaket. Jeg angrer ikke ett sekund.


Hadde jeg bare ikke vært opptatt med studiene mine så kanskje. Vet ikke, men er ikke befalsskole en del av forsvaret? Sist jeg hørte fra dem ville de ikke ha noe mer med meg å gjøre. Jeg var for nærsynt til å være til noen som helst nytte for dem.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
I know thy problem.
Har skippet ut 72 jobbsøknader det siste året, jeg har fått svar på fire. Jeg fikk en treukers jobb via min tante i sommer.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Siterer DoanDavid:
Citerer Sithlord:Verv deg, eller gå befalskolen. Da er du garantert jobb om du klarer opptaket. Jeg angrer ikke ett sekund.

Hadde jeg bare ikke vært opptatt med studiene mine så kanskje. Vet ikke, men er ikke befalsskole en del av forsvaret? Sist jeg hørte fra dem ville de ikke ha noe mer med meg å gjøre. Jeg var for nærsynt til å være til noen som helst nytte for dem.


Befalskolen er en del av forsvaret ja. Men noen befalskoler og bataljoner tillater bruk av briller eller linser. Du kan jo gå Forsvarets Ingeniørhøyskole. De tar inn mange nerder Da kan du holde på med "cyber warfare".
Yet another quest to defeat an evil pig and obtain triangular cheese
  • 0
Antar jeg skal være glad jeg aldri har søkt om jobb før, høres ut som en smertefull prosses. Dessverre er masken en naturlig del av dagens samfunn.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Siterer Kakashi sensei:
Antar jeg skal være glad jeg aldri har søkt om jobb før, høres ut som en smertefull prosses. Dessverre er masken en naturlig del av dagens samfunn.


Vel, om du ikke har hatt jobb før kan også skape problemer.

Skal du ha jobb så trenger du erfaring, og for å få erfaring så trenger du jobb, men du får ikke jobb fordi du ikke har erfaring, og du får ikke erfaring fordi du ikke har jobb.

Det er en evig ond sirkel!
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Ja det er ikke så lett og forstå seg på ansettelsesprosessen. Det handler vel egentlig mest om flaks, på den ene eller andre måten.

Erfaring hjelper mye, men det er likevel mange som er overkvalifiserte og likevel ikke får seg jobb.

Da er det faktisk langt viktigere å kjenne de riktige menneskene, noe du selv tydeligvis har god(bedre) erfaring med. En blir kanskje ikke ansatt som adm. direktør fordi faren din kjenner sjefen, men mer allmenne jobber som butikkansatt eller lagermedarbeider er langt lettere å få hvis du kjenner de riktige folka.

Til slutt er det likevel tilfeldighetene som rår, som i så mye annet. Plutselig så kommer det opp en jobb når du minst aner det, uten at du vet helt hvorfor.
This is great banter, it really is.
  • 0
Har selv planer om å leve på studielånet, er heldigvis ganske så god til å spare.

Artig å lese, får håpe du får deg en jobb snart.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Meget artig skrevet, og er litt paradoksalt at man faktisk må ljuge så mye for å få en jobb i dagens samfunn.
Just kill him with your awesome
  • 0
Ett svar: NAV? x)
"Homosexuality appears in over 4000 species, homophobia appears in one"
  • 0
Siterer Cherno:
Ett svar: NAV? x)


Om du leste hele bloggen så ser du at jeg allerede har sagt at de ikke er et alternativ lenger siden studenter som får penger fra lånekassen ikke har rett på støtte eller hjelp fra NAV. Litt merkelig med tanke på at det oftest er studenter som sliter mest med økonomien og kunne trenge litt hjelp.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!