Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

De fleste sjeler som er bosatt i Norge og som har tilgang på ett eller annet medium, fikk muligens med seg at det var valg i dette kalde landet i nord i går. Hvordan utfallet av valget ble kommer jeg ikke til å diskutere noe særlig her; nok av andre mennesker gjør det bedre enn meg, og jeg kan ikke akkurat si at mitt engasjement for kommunevalg er særlig stort, ettersom jeg ikke har bodd i min registrerte hjemkommune på over fem år.

Skal man tro statistikken er det også andre som sliter med å engasjere seg rundt årets valg. Med en valgdeltakelse på ca 62,5% har man ikke fått den store oppslutningen rundt demokratiet som man hadde regnet med som en respons på 22/7-massakren. Må noe gjøres for å øke valgdeltakelsen blant den norske befolkning?

En forslag jeg har for å gjøre valgprosessen mer spennende, er en redefinisjon av begrepet hemmelig valg. For sånn som ståa er nå, så er det ikke særlig mye hemmelighetsklammeri rundt valget. Jeg mener, media har jo ikke snakket om annet de siste fire ukene! Er det noe dette valget slettes ikke har vært, så er det hemmelig. Så å si alle har jo visst om det!

Derfor foreslår jeg at stortingsvalget om to år faktisk forblir hemmelig i ordets rette forstand. Ingen får vite når og hvor valget tar sted. Den som skal delta i valget, må nøste opp en tråd med koder og spor for å finne frem til valgets hemmelighet. Kall det et esoterisk valg, om du vil.

Jeg medgir at valgoppslutningen blir nok betraktelig mindre med denne løsningen. Men tenk dere hvor moro og tilfredsstillende det hadde vært for den som faktisk deltok på dette og kastet seg ut i valgets eventyr (eller quest, om du vil). For min del høres dette mye mer spennende ut enn dagens løsning ihvertfall.
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
Bare ikke resultatene hadde forblitt hemmelige, så! En premie ville også gjort seg ; )
Alltid beret! sa motespeideren.
  • 0
Valg er fjollete.
Stemte ikke nå og har ingen planer om å gjøre det i fremtiden.
Klarer ikke sette meg inn i politikk.
(Ikke har jeg noe spesielt ønske om det heller)

Så om det er hemmelig eller ei, spiller ikke den helt store rollen for meg
  • 0
lol valg er da slettes ikke tullete, det er noe av det beste vi har.

Jeg syntes man burde få en slikkepinne etter man har stemt. (Unntatt de som stemmer SV, Rødt eller FRP)
  • 0
Hørtes genialt ut
Penger er verdiløse inntil du bruker dem.
  • 0
Stemte for første gang i år, og stemmen min gikk til AP, ettersom jeg hører til venstre fløyen. De andre partiene er for små til å kunne påvirke i noe særlig stor grad, så stemte derfor på AP i stedet for høyre.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Siterer sonic og link:
Stemte for første gang i år, og stemmen min gikk til AP, ettersom jeg hører til venstre fløyen. De andre partiene er for små til å kunne påvirke i noe særlig stor grad, så stemte derfor på AP i stedet for høyre.


Både høyre og AP er slik det står til nå avhengig av andre partier for å få flertall, og det er svært ofte de mellomstore partier som til syvende og sist fastsetter utfallet av et valg. Mindre partier kan i høyeste grad være med på å bestemme.

I et kommunevalg kan også maktfordelingen innad i en kommune være annerledes enn den på stortinget. I enkelte kommuner er f.eks. FRP eller Venstre størst.

Likevel forstår jeg tankegangen din. Jeg gjorde egentlig litt det samme ved forrige stortingsvalg. Stemte AP for å være sikker på at min stemme ihvertfall ikke førte til FRP på tinget, selv om jeg vanligvis står mer i sentrum.

Siterer Tommy Kvaernerud:
Valg er fjollete.
Stemte ikke nå og har ingen planer om å gjøre det i fremtiden.
Klarer ikke sette meg inn i politikk.
(Ikke har jeg noe spesielt ønske om det heller)


Valg er ikke fjollete, men jeg kan forstå at det er vanskelig å forstå hvis en tar alt for gitt, og ikke har satt seg inn i hvorfor samfunnet fungerer som det gjør.

Det er nok likevel en viss sannhet i Norge sitt tilfelle at livet til folk fleste ikke vil forandre seg veldig mye uansett styresett. Jeg tror ikke det er noen partier som greier å kjøre Norge ned i grøfta, til det er politikken her til lands alt for balansert. Sånn sett er valg viktigere i andre mer konfliktfylte land der motsetningene er enda større. Likevel kan politikken også i Norge ha stor innvirkning på enkelte grupper.
This is great banter, it really is.
  • 0
Det virker som folk stemmer Ap som oftest fordi de er redd for å prøve noe nytt, det blir et annet styre og folk er ikke vannt med andre folk som statsminister

Noen folk er redd for forandring og det er synd at det påvirker så mange, Ap har jo tross alt styrt mange ganger i løpet av årene inkludert at de var det første partiet som ble startet, så hva jeg prøver å få frem er: Ikke vær redd for forandring
Darkness becomes light, Light falls into darkness. Dreams are connected to each other-- When you fall into a dream, You are connected through dreams to "The world enclosed in sleep".And if you open the "Keyhole of sleep" in that world,
  • 0
Høres ut som en morsom forandring, men tviler på at det er en god idé. For hvis man skulle løst masse koder og sånt ville folk hatt den tankegangen at det er stressende og surre med det, så de dropper det isteden. Ellers så kan det hende at mange ikke har tid, for eksempel foreldre som har jobb og barn og passe på og slikt.

Hadde vært sært om nesten hele Norge ikke stemte av en av de grunnene, så bestemte Vigrid-stemmere seg for og løse kodene, og vunnet kampen fordi de var de eneste som stemte.
  • 0
Hey ikke for å være frekk mot noen som stemmer på FRP eller andre merkelige parti (Rødt osv) er sikkert unge som bare bestemmer seg å stemme det "visse" partiet fordi det er en grun h*n var enig med.

Ellers er det ikke alt for mye politikk jeg kan så mye om.

Husker i Mass Effect at jeg lot Captain Anderson bli med i The Council fordi The anbassador (som jeg ikke husker navnet på ) lot de nesten bli drept i kampen mot The Reaphers fordi de trengte en fyr som tok aksjon det er nok noen lunde sånn min tankegang er.

Lagt til 2011-09-13 20:03:
Btw høyre vant i min kommune.
  • 0
Ideen din høres spennende ut, tross sin utopiske faktor.

Jeg ser for meg spor på melkpakker, koder i kryssordet i Aftenposten, rykter som sprer seg i kaffeselskap og føres videre via jungeltelegrafen... Ja, det hadde vært spennende! Og siden oppslutningen garantert hadde blitt abnormt lav, hadde stemmen ens hatt mer å si, ergo: Større motivasjon til å stemme, og kun de engasjerte hadde kommet til å stemme, og dermed hadde kanskje flere stemmer vært gjennomtenkt, ikke bare... "spontan"-stemmer og det igjen hadde ført til et "riktigere" valgresultat.

Nei, 5% oppslutning blir nok uansett ikke riktig...

Synd, for jeg syntes det var en... Spennende idé! Kanksje ikke god

PS: @Tommy K.: Valg er aldeles ikke "fjollete" . At det å sette seg inn i de forskjellige partienes saker er én ting, og det er greit, forståelig, men aldri påstå at valg og demokrati er fjollete. Alternativet til valg/demokrati er diktatur... Og anarki. Begge er former for styresett som ikke er spesielt lette til å få til å fungere. Og når de ikke fungerer... vel, sjelden bra. (Sistnevnte er jo ikke et styresett en gang, men... potensielt kaos.)
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Mulig jeg burde ordlagt meg litt bedre.
Jeg bruker ordet fjollete om det meste.
Men i denne sammenheng, betyr det ikke at jeg er imot valget i seg selv.
For all del, de som syns det er intressant, må gjerne sette seg inn i det, diskutere and whatnot.

Det jeg mener er at jeg ikke klarer å sette meg inn i slike seriøse samfunnsrelaterte ting.
Dels fordi jeg ikke skjønner noe av det, men hovedsaklig fordi jeg syns det er forferdelig kjedelig og uinteressant å følge med på.

Hvilke partier som sier ditt og gjør datt...
Hjernen min bryr seg overhodet ikke.
For meg som bare får med seg en og annen nyhet, virker det som om det bare er intriger og tullball i politikken.
Derfor er valg "fjollete".
Jeg kunne like gjerne skrevet "politikk er fjollete".
Det er et like meningsløst og tomt utsagn fra min side.
Det er vel bare min måte å si at jeg ikke er spesielt intressert antar jeg...
  • 0
Fatter ikke hva folk har i mot FRP... Rødt og SV forstår jeg meget godt men hva har folk i mot FRP?

Ellers så hørtes dette ut som et skritt mot diktaturet... Ikke at det er noe galt med å gi opp demokratiet for all del...

Tommy: Så du bryr deg ikke om vi lever i et Komunistisk samfun hvor leger og vaskehelper tjener det samme eller vi lever i et kapitalistisk samfunn hvor familier folk blir født rike blir rike, mens de som er født fattige fortsetter å være fattige. Gir man f*** i politikk har man hvertfall ingen rett til å klage... Derfor skal man også sette seg inn i politikken til partiet man stemmer på.
"Microsoft is not the answer. Microsoft is the question. NO is the answer."
  • 0
ZeroFool: Jeg sa enkelt nok at jeg ikke intresserer meg for politikk.

Jeg vet ikke hva komunistisk eller kapitalistisk samfunn er, fordi jeg aldri har satt meg inn i slikt.

Jeg er kanskje voksen, men det er vel ikke dermed sagt at en plutselig må bli intressert i politikk og hvilket parti som ønsker å gjøre hva?

Jeg mener, det er jo tydeligvis plenty med folk som er intressert i slikt.
Om jeg personlig ikke vier en tanke til det hele, så burde ikke det være noe problem.
En enkel person har ikke så mye å si.

Det vanlige argumentet her vil være
"Hva om alle tenkte slik"

Men det gjør de ikke.
Og det vil heller aldri skje.
Det vil alltid være en del av befolkningen som har interesse for politikk og alt det innebærer.
Men også en del som er fornøyd så lenge de klarer seg og derfor lar andre ta seg av politikken.
Jeg tilhører den siste.

Det er ikke fordi jeg ikke bryr meg om landet går til helvete eller blir paradis.
Det er fordi jeg personlig ikke er istand til å sette meg inn i noe så tungt og uinteressant som politikk generelt.
Det blir for seriøst for meg.

For å svare på den siste delen:

Jeg har kanskje ingen rett til å klage, fordi jeg ikke stemmer.
Men klage gjør jeg da heller ikke.
For hva skal jeg klage på?

For min del fungerer systemet utmerket som det er idag. Og om det ikke skjer store forandringer i årene fremover, så har jeg heller ikke noe å klage på.
  • 0
Siterer ZeroFool:
Fatter ikke hva folk har i mot FRP... Rødt og SV forstår jeg meget godt men hva har folk i mot FRP?


Det er veldig lett å forstå hvorfor stort sett ingen uten FRP sin egen krets liker dem. De er utrolig kranglevorne og skal alltid sette seg selv i en offerrolle. De kjemper for et ensrettet kjedelig samfunn uten kultur der alt skal konkurreres om, og så klart, det er ingen som liker å være fremmedfiendtlig, særlig ikke i disse dager, og da får FRP et problem.
This is great banter, it really is.
  • 0
@Tommy K.: Skjønner, og jeg er enig. Én person har ikke så mye å si, og aldri vil få nok bry seg til at det blir sett på som et stort problem. Dessuten er det bedre å ikke stemme enn å ikke vite hva man stemmer på. Det mener i hvert fall jeg.

MEN!

Politikk er egentlig ikke så vanskelig som man skal ha det til. Det går ut på å fordele goder og byrder.

Gir du ekstra penger til én samfunnstjenste, som f.eks. skole eller vegvesen, må du gi mindre penger til en annen samfunnstjeneste, f.eks. barnehage eller eldreomsorg.

Så får man veie for og i mot da, hvilke tjenester som er fortjener eller trenger mest støtte. De fleste partiene har forskjellige prioriteringer, så må en jo finne ut hvilket parti en mener har den mest fornuftige fordelingen, eller politikken.

Men politikk handler jo om litt andre ting også, ikke bare pengefordelig, men litt om styring, skattenivå og andre ting som er mye tyngre å sette seg inn i, men se slik på det:

Politikk er fordeling av goder og byrder. Det lærte jeg i samfunnsfagen på videregående. Om du forstår det, er du langt på vei, og da er det bare å sette seg inn i hva de ulike partiene mener... Hvis man har interesse av det, da. Vi lever i et fritt land, og ingen skal tvinges til å være interessert i hvordan landet styres, men det handler tross alt om... vel, hvordan landet styres Hvem får godene? Hvem får byrdene?

Ok, nå skal jeg la deg være i fred. Måtte bare prøve å gi deg en politikk 101 - leksjon
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Det er godt å se at det politiske engasjementet uansett er høyt på bruket, og at mange har benyttet seg av stemmeretten. Slikt liker vi.

Og til den som måtte ta blogginnlegget mitt som et seriøst forslag: Please don't.
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
Morsom idé du presenterer. Minner litt om stien til Illuminati som blir beskrevet i Angels and Demons.

Stemte selv for første gang i år, og kommer til å gjøre det ved hvert valg til jeg dør.
But there's no sense crying over every mistake. You just keep on trying till you run out of cake.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!