Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Altså grunnen til At tollgrensen egentlig er der er for å beskytte norske varer.
Man har norske klær, man har norsk mat etc.

Men litt av poenget jeg skulle fram til
er at det er teit med en en så lav importgrense
og den har ingen betydning for at jeg kjøper varene jeg vil ha fra en norsk butikk/bedrift eller en utenlandsk.

Det eneste som skjer er at hvis jeg kjøper
varen min fra utlandet og den overstiger 200 kr så må pakken innom tollvesnet, som igjen vil si at jeg kan risikere at pakken blir der optill en uke bare fordi at tollvesnet må bruke tid på å regne ut hvor mye moms jeg må betale og om jeg må betale toll.

Det for min del har ikke noe med beskyttelse
av norske bedrifter men heller tviholdelse på et byråkratiskt system som gjør ting lite service innstilt spesielt hvis du har noe å gjøre med den Norske stat.

Grensen burde blitt øket til 400 kr
med det beløpet så hadde norske spillbutikker
og andre butikker for den slags skyld fortsatt hatt mulighet til å tjene penger og være bærekraftig.
  • 0
Nei, se det, Soraki! Kongepakke, men den blir nok litt i alt for dyreste laget, i hvert fall om den skal kjøpes fra en norsk forhandler.

Den "vanlige" samlerutgaven kostet 550 kroner fra USA. Den ville kostet minst 800 her hjemme. Denne blir helt sikkert liggende i overkant av 1000. No way, Hosé!
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Veldig gode poeng du kommer med her Jeg ville sagt at tollgrensen burde vært på 500kr, no more, no less. Tror at det både er det greieste og det mest retterdige.
"Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way when you criticize them, you are a mile away from them and you have their shoes."
  • 0
Faktisk er det i mange tilfeller fordel å kjøpe fra norske butikker selv om du kan finne det billigere på nett.

1. ikke alle har Norske regler på dette her med garanti og returrett.

2.Bestiller du innen norge kommer varen som oftest raskt fram.

3.Har opplevd en del merkelige innpakningsmetoder spesielt hvis man bruker e-bay
Med norske varer så er du hvertfall rimelig sikker på at varen blir pakket skikkelig
og forholdsvis sikkert.

Så eneste fordelene slik jeg ser det med utenlansk kjøp er pris og å få tak i ting man ellers ikke får tak i på her eksempelvis limited editions som ikke selges lenger her eller ikke selges her i det hele tatt.
  • 0
Joda, gode argumenter, men:

Problemer med spill er ærlig talt uhyre sjeldne, så jeg tar sjansen på at det går greit

Personlig kan jeg gjerne vente dobbelt så lenge på et spill hvis det kan spare meg for halve den norske prisen. Når frakt i tillegg er gratis (play.com)... Ja, det er veldig akseptabelt.

e-Bay benytter jeg meg sjelden av, men de innpakningsmetodene derifra jeg har vært vitne til har vært helt ok. Men det er selvfølgelig mulig at noen selgere tar lettere på det med innpakningen enn andre.

Som regel bestiller jeg fra Play.com og TheHut.com. De er begge britiske og anerkjente. De har tingene på stell og er behjelpelige ved spørsmål og problemer, sikkert også i en garantisak/klagesak.

Play.com ettersendte Just Cause 2 til meg fordi det aldri kom fram første gang. Det kom ikke andre gang heller og da krevde jeg å få pengene tilbake. De sendte altså ut to spill, og tjente null og niks på det. Det er god service!!

De pakker dessuten varene hensiktsmessig inn (ikke for mye, ikke for lite), frakten er henholdsvis gratis og 0.99£ dyr hos de to butikkene og varene er fremme iløpet av en drøy uke. Sistnevnte butikk, TheHut.com, kan til og med sende varer "as gift", så man slipper tollavgift intil 1000 kroner. Jeg syns det er veldig greit å handle herifra!
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Som flere har nevnt er det slik det er når man lever i et land av kvalmende velstand.

Helt fornøyd med grensen som den er. Forbruket er høyt nok fra før, og vi trenger ingen flere u-økologiske shippinger.
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
Priser på filmer og spill har faktisk holdt seg noenlunde likt de 15-20 siste årene.
499-500 for et nytt spill og 100-200 for en ny film.
Jeg kjøpte Ondskapen hotell på VHS for 159 kr ca 1995. i 2008 kjøpte jeg den samme filmen på blu-ray for omtrent den samme summen.

Det samme kan man også si om tv, data mobil og konsoller..

Prisen på matvarer, tegneserier, biler, leiligheter hus, bensin, bussbiletter, kino osv har derimot skutt i været.
-Kill -Loot -Return.
  • 0
Godt argument, Kvidobleg. Enig!

Meeen... spill og optiske medier (CD/DVD/Blu-Ray) er jo ikke de aller mest ressurskrevende. Hadde det gått an å åpne for en tollgrenseøkning kun for disse varene?

På hvilket grunnlag isåfall? At Film, spill og musikk er kulturbærere, på lik linje med bøker, som ikke er tollbelagte? Kanskje?
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Siterer bent_a:
Priser på filmer og spill har faktisk holdt seg noenlunde likt de 15-20 siste årene.
499-500 for et nytt spill og 100-200 for en ny film.
Jeg kjøpte Ondskapen hotell på VHS for 159 kr ca 1995. i 2008 kjøpte jeg den samme filmen på blu-ray for omtrent den samme summen.

Det samme kan man også si om tv, data mobil og konsoller..


Nå må du også huske at 100kr på 90-tallet var mer da enn 100kr idag. N64 spill kostet 700 - 800kr da de var helt nye, og selve konsollen kostet 1498kr (ja, husker prislappen enda). Playstationspill var litt billigere og ble solgt for 499 - 599kr

Det som er så greit er at vi kan bruke konsumprisindeksen fra 1998 til å måle verdien på varene. I 1998 nådde nemlig konsumprisindeksen i Norge 100, det vil si vi kan bruke det tallet (altså 100kr) og se hvor mye noe som kostet 100kr i 1998 ville kostet idag. Konsumprisindeksen idag er forresten på 130 ca.

Kilde: http://www.ssb.no/kpi/tab-01.html

Om du ser her så ser du at det som kostet 100kr i 1998 ville kostet 83,7kr i 1990, og 128,8kr i 2010.
La oss nå bruke dette til å regne ut hva prisen på et spill på 599kr i 1998 ville kostet idag, og hvor mye et spill på 499kr ville kostet i 1998. Vi kan også regne ut prisen på konsollene.

Siden konsumprisindeksen har økt med 30% siden 1998 kan vi regne dette ut meget enkelt.

599 * 1,30 = 778,7
599 * 0,30 = 179,7

Altså et spill som kostet 599kr i 1998 ville kostet 778,8kr idag, altså en økning på 179,7kr, men nå er det slik at spill faktisk har blitt billigere i forhold til indeksen, så la oss se på hva et spill på 499kr hadde kostet i 1998.

499 / 1,30 = 383,84
499 - 383,84 = 115,16

Se der, et spill idag ville kostet 383,84kr i 1998, så spill er faktisk blitt langt billigere med indeksen de siste årene.

Når det gjelder N64 så kan vi jo se hva den hadde kostet idag bare for moro skyld. Wheee, matte!

1498 *1,30 = 1947,4kr. Ah, se der ja, den kostet like mye ny som det PS3/360/Wii koster nå ca.

Med dette kan vi jo si at konsollene har blitt vesentlig dyrere med indeksen, men spillene billigere.

PS. 159kr i 1995 tilsvarte 207,78kr i 2008, så filmen var også dyrere da.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
La oss si ingen tollgrense med mindre vekten er stor
  • 0
Ja, hvorfor ikke sette en volumgrense, eller vektgrense?

Da hadde vi vel blitt fornøyde
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
De bør økes til 500 kr.

Over det blir ganske skadelig for norske konkurranseutsattede bedrifter. Det mange ikke skjønner er at norske bedrifter blir svekket hvis tollgrensen blir hevet, men skaper fordeler for oss forbrukere.

Siterer Play:
På biit ligger Skyrim på 203 kr....putt det ned 4 kroner da!!!!! >.<

Det er ikke sikkert du trenger å betale toll og mva. for den. Jeg har handlet en genser fra utlandet for 280 kr, og likevel unnsluppet både toll og mva.

Lagt til 2011-12-10 20:06:
Siterer Joelspeanuts:
Ja, hvorfor ikke sette en volumgrense, eller vektgrense?

Da hadde vi vel blitt fornøyde

"Store ting kommer i små pakker."

En diamant som veier 3 karater (600 mg) kan komme opp i millioner, i forhold til en skaphylle som veier 5 kilo.
  • 0
Dere liker matte, lr?
trippost.se + easybring.no = 3x1000kr grense (200kr<3000kr)
Noen som skjønner?
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!