Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Jeg har veldig god kontakt med de forskjellige spillkjedene i Norge med at jeg selger annonser i tillegg til at jeg skriver med mange av mine kontakter via mail eller sosiale medier som Facebook, Skype og MSN. Selv føler jeg det er viktig å holde tritt med hvordan utviklingen går og om det er ting som kan bli bedre for oss gamere og for spillkjedene.

Tidligere denne uken kom jeg i snakk med to store spillkjeder og da fikk jeg høre at det slettes ikke var dans på roser og at de slet med å tjene på spillsalget sitt. MEd dårlig fortjeneste i butikken, følte de fort lederne for de forskjellige kjedene puste de i nakken. For er det noe alle vi i samfunnet vil så er det å tjene penger. I de siste årene har fortjenesten til mange av de store kjedene når det kommer til spill og underholdning godt en del ned og dette skyldes mange forskjellige årsaker. Blant annet er fortjenesten krympet en god del samt at andre kjeder har tatt over salget av spill hvor disse kan senke prisene med at de har flere ben å stå på. Mens rene spillkjeder sliter på grunn av sitt ene ben som til tider er skjørt og ustødig.

Er det slik at prisene på spill er for billig og at vi kanskje burde betale mer? Ville det da ha blitt mer fortjeneste på spillkjedene? Selv har jeg liten tro for det. Det som er viktig å tenke på når man kjøper spill er at fortjestene forsvinner i en rekke ledd og hvor en liten sum tilslutt ender hos de som selger.

I dag er det ikke enkelt å drive butikk når det kommer til å kun selge spill. Det er mange om beinet og derfor sliter også mange spillkjeder med å få nok fortjeneste. Dette er synd. Det er ikke butikksjefens feil, men heller at fortjenestene stadig blir lavere ut i de siste leddene. Hva tror du kunne ha vært gjort for å bedret på dette?

I Norge finnes det mange særegne butikker som satser på spesielle versjoner av spillene og som i tillegg kjører diverse events for å tiltrekke seg kjøpere. Selv har jeg arrangert en rekke slike events og har også sett at det hjelper. For blir en kunde først trofast, så skal det mye til for at kunden finner et annet sted å kjøpe spillene.

Er du trofast når du kjøper spill og hvor kjøper du spillene dine? Online eller i butikk?

Bildet nedenfor stammer fra et av de spillene jeg venter mest på i år, nemlig Battlefield 3!
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Siden jeg jobber på GameStop er jeg av naturligvis en trofast kjøper der.

Butikken vår går det ellers ganske flott med, vi er en av de fremste butikkene i Norge når det gjelder salg av visse ting!
I do not need a cause for my rage, I just despise the nature of the human race!
  • 0
Jeg har vært en trofast kunde hos Platekompaniet i nærmere to år nå (naturligvis med visse unntak). I disse tider holder jeg på å gå over til nettbutikker, ettersom det generelt er mye billigere. Det at butikkene sliter, bryr jeg meg svært lite om, ettersom det er noe av greia med å drive butikk. Konkurrer eller tap.
But there's no sense crying over every mistake. You just keep on trying till you run out of cake.
  • 0
Trofast og trofast.. Handler på Game eller Gamestop om det er i butikk. Og online holder jeg meg som regel til Elkjop.no og Lefdal.com
"Fact: In 100% of all fake gun shootings, the victim is always the one with the fake gun."
  • 0
Kjøper litt fra nett og litt fra butikk. Spaceworld som oftest når det kommer til fysiske eksemplarer.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
De kan jo alltids senke prisene litt, eller ha litt flere tilbud.
Website: http://mationmac.com/
  • 0
Kjøper alltid spillene mine hos Game her på Steinkjer. Har gjennom et par år blitt kjent med de som jobber i butikken, så jeg er ofte innom, gjerne kun for en spillrelatert prat.
  • 0
Jeg kjøper spill på Spaceworld Kongsvinger siden det er de som har mest peiling på spill i Kongsvinger + at det er bra kundeservice der ^^
You tell me to get a life?Well I have an answer for you: I'm a gamer, I don't need to get one, I have many lives:D
  • 0
Den tror jeg ikke på. Det har jo ploppet opp Gamestop overalt i Oslo. Og det generelle spillsalget har alltid steget hvert år. At de sliter har jeg liten tro på.

Kjøper som regel 50/50 på nett og i butikk.
1337 er ut, 1227 er inn! http://1227.com/
  • 0
Har bare elkjøp, spaceworld og *kremt* expert i nærheten. Ellers må jeg kjøre en stund.

Handler for det meste spill på Elkjøp, men det er ikke alltid like bra med utvalg der. Hvis jeg ikke finner det jeg vil ha der går jeg videre til Spaceworld. Jeg holder meg unna spillene til 600. Hvis jeg ikke finner noe til under 600 i butikken tar jeg nettet i bruk. Da går det i cdon, platekompaniet og komplett.
Oh yeah? Says you and what army?
  • 0
PC spill kjøpes jeg digitalt hos Steam eller Origin. Spill til alt annet enn PC kjøper jeg på nettbutikker.
  • 0
Kjøper for det meste på gamestop eller spaceworld kommer ann på hvem som har det beste tilbudet
Per aspera ad astra
  • 0
GAME i tromsø ^^
*MacGyver Theme*
  • 0
Jeg kjøper aldri spill i butikk lenger. Det er altfor dyrt.

Finner du det i butikken til 200kr, finner du det på nettet til 100kr. Sånn er det, sånn har det vært lenge.
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Jeg kjøper store titler i butikken ettersom jeg vil ha dem fysisk. Litt mindre titler og eldre spill laster jeg gjerne ned fra steam.

Det varierer veldig hvor jeg kjøper spillene mine, men Gamestop og platekompaniet er vel stedene der jeg kjøper flest spill.
  • 0
Jeg tror heller spillene må bli billigere enn dyrere. I dag kan du få så mange billige spill igjennom kanaler som Live arcade/PSN/Wiistore, i tillegg til at mobilspill virkelig har blomstret opp. Mange av disse gir like mye underholdning som 600kr spillene. Det er nok også sterk konkurranse mot kjeder som Elkjøp, som ofte dumper prisene på populære spill i de periodene det selges mest (ved lansering og Jul først og fremst).

Butikker som mer eller mindre kun baserer salget sitt på spill tror jeg en er nødt til å bygge opp tillit til kundene. Det må være en grunn til å handle der. Rabattkuponger og andre goder. Få 10 kr rabbatt for hver 100 lapp du bruker i butikken. Det er også viktig å ha et godt utvalg. Det må ihvertfall være mulig å få tak i de fleste spill fra de par siste årene. Det er alt for mange spill, også relativt nye, som er så vanskelig å få tak i dag.

Når det er sagt så vet jeg ikke helt hvilke butikker det egentlig er snakk om her. Det er utrolig lenge siden jeg har sett en ekte spillbutikk. Game selger kanskje bare spill, og Gamestop nesten bare spill, men sistnevnte er ihvertfall en del av en svær kjede, og som noen andre skrev, de popper opp overralt, så dårlig økonomi kan nesten ikke være et problem der.
This is great banter, it really is.
  • 0
  • Los
  • Los
Jeg sprer min handel rundt om. Game og GameStop er gode butikker. Men sannheten er at El-Kjøp, Spaceworld og Steam ser mest av min handel.

Noe fordi jeg bor i Sogndal og her er ingen "rene" spillbutikker, og noe fordi spillprisene her er ekstra dyre. 699 for et spill som i Ålesund ligger i en tilbudsbøtte er ikke kult. Steam er et fantastisk tilbud, som faktisk har gjort at jeg ikke lengre laster ned spill.

Men skal jeg være ærlig... Så lenge det innes en plass å hente nye spill så bryr jeg meg ikke om stede kun selger spill, men om prisene. Spill er for dyrt, og om man skal kunne spille spillene jeg har lyst på må man være strategisk. El-Kjøp, Lefdal, Spaceworld og andre slike butikker gjør en så god jobb i å være oppdatert på titler og gi gode tilbud at om rene spillbutikker ikke klarer å holde med er det kanskje verdens gang?

Spillsalget kommer ikke til å forsvinne fordi disse butikkene forsvinner. Er det trist? Ja, for jeg liker å snakke med betjeningen som faktisk vet litt om spill. Og de har mer av det gamle og litt rare på disse butikkene. Men sannheten er at man klarer seg uten dem også..

Det jeg prøver å si er at det er butikkene som må tilpasse seg markedet, klarer de ikke det må de finne en god løsning ellers vil de forsvinnne..
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
Pleier å kjøpe på Elkjøp siden den er nærmest og best etter min mening
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Kjøper veldig sjelden i butikk, men når jeg skulle gjøre det så faller valget på GameStop. Ellers kjøper jeg sikkert 9 av 10 spill på Komplett.no. Foretrekker å kunne (fysisk) se på spillet. Aner ikke hvorfor, men det er bare litt kult å lage seg en spillsamling i hyllene
  • 0
Kjøper somregel fra GAME, ellers kjøpe jeg på steam. Av og til på komplett.
  • 0
Lefdal.com eller CDON om det er på nett.
i butikk kjøper jeg der det er billigst.
Husker Magnus Tellefsen lagde en blogg for lenge siden om hvordan folk heller gikk på store kjeder for å spare en 50 lapp istedenfor å gå til de små spesielle. Han mente han de hadde mer peiling på spill og kunne anbefale spill osv. Men jeg har ikke bruk for å gå i butikk for å spørre. Det er derfor GR.no er så genialt.
I'll shove that bat up your ass and turn you into a popsicle
  • 0
Liker mest å kjøpe fra butikken, der kan jeg spørre om ting og snakke med dem i kassa.

Jeg foretrekker Gamestop (siden det er den eneste ekte spillekjeden i byen..)

Kjøper faktisk lite fra nett, men når jeg gjør det så blir det fra Cdon og Platekompaniet.
--- Half-Life 3 --- coming 13.13.13 --- still waiting ---
  • 0
Kjøper spillet jeg har lyst på i sjappa som har det. Førstevalget er GameStop i byen da, kjøper det der om jeg finner det der med en gang. Og hvis jeg forhåndsbestiller så er det alltid fra gamestop det også.
Put money in my hand, and I will do the things you want me to
  • 0
Enda et klassisk tilfelle av de store slemme firmaene som presser ut alle de små, ærlige og koselige bruktsjappene. Sånn er samfunnet ja.

Selv kjøper jeg enten på Steam eller i den lokale bruktbua.
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
  • Zuil
  • Zuil
Vil anbefale alle å lese Notch sin notis om piratkopiering; de mest fornuftige ordene en spillutvikler har sagt!
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!