Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Vel.. Hva kan jeg si? Fire måneder i militæret. Jeg har vært igjennom mye.. MYE.. de siste månedene. Noe svært personlig, andre ting svært morsomt, andre igjen svært intenst. Det har vært et opplevelsesrikt år på godt og vondt

Ta det med ro, jeg skal spare dere for det vonde. Det er personlig uansett.
Min historie begynner som en trøtt sivilist som våkner på bussen da vi var fremme ved Terningmoen Leir klokka 23.00 den 4. April. Innrykket gikk greit, og vips, så var jeg garderekrutt.

Rekruttperioden gikk sakte men sikkert framover. Fikk påskeferie relativt fort, men ikke før jeg hadde klart å skjære meg på våpenet mitt og dermed kunne døpe det.
Sara var navnet jeg gav henne. Hun var døpt etter kjæresten min som for tiden residerer i Mexico.

Påskeferien ble fort unnagjort, og etter det fulgte oppheving av både uniformplikt, portforbud og alkoholforbud.
Samme helg gikk det hardt for seg, og jeg våknet opp med verden snudd på hodet og tanker om "Aldri mer". Jeg vet fortsatt ikke hvordan de på de andre rommene klarte det, men de hadde vært så full da de kom tilbake til leir at noen skap var snudd opp ned.

Dagene i rekrutten var harde. Mye fysisk fostring, og ettersom diverse feil ble gjort av visse i troppen, var vi skyldig befalet vårt over ett tusen armhevinger innen rekrutten var over. Dette var en gjeld jeg ikke kunne nedbetale, for en eller annen smarting med legestilling fant ut at jeg ikke var feltdyktig, og måtte derfor sendes ut av garden, om ikke jeg tok en kontor-stilling. Knust av dette, søkte jeg likevel på stillingen som journalist. Jeg hadde tross alt kameraet mitt med meg i milten, så jeg hadde nå fått PLENTY med erfaring. Etter jobbintervjuet, fikk jeg beskjed om at jeg hadde avgitt det beste intervjuet, og at jeg fikk høre fra dem dagen etter. Jeg var sistemann som ble intervjuet, så jeg trodde alt var i boks. Dessverre var det ikke det. De hadde valgt en annen kandidat fordi hun hadde media og kommunikasjon på VGS. Enda et slag under beltestedet.

"Kramvik! Møt på mitt kontor"
Fenriken min ville ha en prat med meg.
Jeg har skaffa deg den beste stillingen jeg kunne finne. Vakt og Sikring på Sessvollmoen Leir, men om du vil dimme, så er det også et valg du har. Velger du derimot å ta stillingen, må du skrive en kontrakt som sier at du ikke blir å forlate forsvaret før tjenesten din er over.
Jeg skrev under uten å nøle.. Er jeg først i forsvaret, så skal jeg gå igjennom hele greia!
Overføring til ny leir var 20. Mai.
Jeg måtte levere fra meg "Sara".

Ved anledning 17. Mai fikk vi en perm på fem dager. Den valgte jeg å tilbringe hos en av mine beste venner her på GR. Hele familien hans er Jehovas vitner, og selv om jeg ikke vet hva de har vært vitne til enda, så kan jeg si med en gang at de er bra folk. Man hører mye rart om små religioner som Jehovas Vitner, og jeg må si at ved min erfaring, så var de ryktene bare rykter. Det var helt og holdent normale mennesker som levde normale liv. Bottom line; forhåndsdømming suger!
Denne personen som jeg besøkte var tydeligvis glad for at jeg var der, så han kjøpte Portal 2 slik at vi kunne gå igjennom Co-open. EPIC.

Første som skjer når jeg ankommer Sessvollmoen, er at jeg får vite at det er noe feil med listene, og at jeg ikke er i Vakt og Sikring lengre, men heller Idretts-Assistent, eller I-Ass.
På dette tidspunktet var jeg klar til å bare gi opp.. Alt jeg ønsket, var noe fast jeg kan forholde meg til.

Stillingen som I-Ass gikk forsåvidt greit å venne seg til. Enda litt usikker på visse ting, men det går mye bedre nå. Her skal jeg være til slutten av tjenesten min, og det gjør meg ingenting. Jeg stortrives. Stor grunn til det, kan være at jeg har 12 dager jobb, og 9 dager fri. Jeg har vært på besøk hos mange GR-venner av den grunnen. Har vært i Mjøndalen, Bergen, Lørenskog og Tromsø. Har også kostet på meg en snartur til Sverige, og skal til Mexico i fjorten dager den 9. September for å endelig møte Sara igjen.

On another note, så ble jeg ranet på Oslo S da jeg var sammen med en GR-Venn der. De fikk med seg kameraet mitt, 3DSen og 7 spill, inkl. Zelda Ocarina of Time 3D, Pokemon Black og Pokemon Heart Gold, pluss masse andre ting. Total verdi, ca 18.000 kr. Ikke helt heldig. Anmeldte saken til politiet, men den ble henlagt uten at de så mye som sjekka overvåkningskameraet som pekte på meg.
Stort skritt tilbake det der altså. Jeg erstattet alt av egen lomme, men endte opp med å oppgradere kameraet, siden jeg var blitt bedre å ta bilder siden da.
Et par dager siden fikk jeg vite at forsikringsselskapet faktisk hadde erstattet mye av beløpet, selv om de sa det ikke var sjanse for at de kom til å erstatte noe. O lykke!

Så.. Det var vel igrunn det.
Siden jeg er så nær Oslo, så hadde jeg nok å gjøre den 22. Juli, det skal være sikkert og visst, men mer kan jeg faktisk ikke si.
Det jeg KAN si, derimot, er at om dere likte bloggen, så si ifra, så lager jeg enda en om militærøvelsen jeg var på. En uke ute i felt. Vi stinket som griser alle mann når vi kom tilbake. Dusj var obligatorisk!

Bildetekst: En smakebit av bildene jeg har tatt i Militæret så langt. Resten ligger ute på www.jonaskram.deviantart.com
Hva er det egentlig som definerer deg?
  • 0
Må ha vært surt og få alt det frastjålet, bra du fikk noe igjen av forsikringsselskapet. Får håpe at resten av året der ikke blir like stressende.

Men en god blogg, skriv gjerne enda en senere.
  • 0
Godt å høre fra deg igjen, lenge siden sist nå.

Må si jeg endrer mer og mer mening om forsvaret fra hver gang du forteller om noe fra det. Fortsatt ikke nok til at jeg gidder å mønstre på, tho. Men synet mitt har ivertfall forandret seg til det bedre. Det høres faktisk en smule gøyalt ut, sett bort ifra alt det ikke-fullt så artige som tap av eiendeler, etc. Men joda, høres faktisk nogenlunde festlig ut ellers.

Jeg sier ivertfall ikke nei til flere blogger som denne, bare kjekt å høre fra folk, ivertfall når de har noe å fortelle.
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
Ikke gøy at du måtte gi fra deg Sara...


Jeg var ikke sesjon's dyktig engang xD

Kanskje det har noe å gjøre med å være mørkredd, klaustrofobisk og redsel for å være hjemmefra.
jeg skal slutte å game når: en stum mann, sier til en døv mann, at en blind mann, så en mann gå på vannet
  • 0
Det... er et problem, ja Kokiri.
Hva er det egentlig som definerer deg?
  • 0
Super blogg! Write more!
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Skulle ønske jeg kunne være med i forsvaret. Men nei, ikke tjenestedyktig.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Jeg kan heller ikke. Jeg ser dårligere på den ene øyet enn det andre. Det ene øyet ser jeg veldig bra på, det andre veldig dårlig. Derfor kan jeg ikke være med i militæret. Høres spennende ut da.

Flere damer på min alder for meg da, når resten av gutta er i militæret!
  • 0
Haha, var på Terningmoen på rekrutten før jeg ble overført til Sanbataljonen. Har du møtt godeste Hauenschild?
Yet another quest to defeat an evil pig and obtain triangular cheese
  • 0
Jeg har møtt Hauenschild! Jeg dimma den 30 mars i år, likte å se på troppen som hadde Hauenschild ta pushup 24/7 i rekrutten!
  • 0
Kjempebra blogg om dine opplevelser i forsvaret

Du skriver meget godt og en fryd å lese.

Synd at ting ikke gikk som du hadde ønsket, men bevares, I-Ass er ikke dumt og man får en fin militørtjeneste som det

Kos deg videre og god tur til Mexico når den tid kommer

Gleder meg til neste blogg av deg
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Om jeg har møtt Hausenschild?! Tuller du med meg, jeg var i tropp 2, han i tropp 1! Lord in heaven knows at ingen turte å være nær den mannen! Fy faen som han kjørte tropp 1.
Alle sammen ut i undisen klokka tre på natta fordi noen ikke hadde skapet sitt iorden? Det var mange ting som fløy rundt den mannen. Frykt spesielt
Hva er det egentlig som definerer deg?
  • 0
Jeg slapp heldigvis unna militæret, noe som gjør at jeg kan fokusere på studier og slikt i stedet.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Siterer jonaskram:
Om jeg har møtt Hausenschild?! Tuller du med meg, jeg var i tropp 2, han i tropp 1! Lord in heaven knows at ingen turte å være nær den mannen! Fy faen som han kjørte tropp 1.
Alle sammen ut i undisen klokka tre på natta fordi noen ikke hadde skapet sitt iorden? Det var mange ting som fløy rundt den mannen. Frykt spesielt


Han var troppsjefen min Flere ganger vi ble sendt ut i underbuksa for å ta push ja... Etter det måtte alle sammen bære skapene ut til skytebanen og brette de der...
Men ble kompis med han etter hvert, fortalte meg at jeg var en av de få dugelige soldatene på leiern og greier
Yet another quest to defeat an evil pig and obtain triangular cheese
  • 0
Herlig blogg!

Kult å se at forsvaret er hyggelig, ignen tvil om det! Trist å høre med robbinga, men ja.. know the feeling! Sony Ericsson x10 = M.I.A

Håper å se enda flere blogger fra forsvaret!
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!