Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Jeg skjønner nesten ikke hva som har skjedd. Det er en grusom tragedie. En voksen mann detonerer en voldsom bombe i Oslo sentrum. Mennesker dør. Han sniker seg deretter inn i en sommerleir full av ungdom. Mannen er perverst nok ikledd en politiuniform, en forkledning som utstråler trygghet og sikkerhet. Han begynner å skyte ungdommene. Han skyter for å drepe. Han jakter. Politiuniformen lurer flere ungdommer ut fra gjemmestedene sine, ut i døden. Det er umenneskelig utspekulert...

Hva får en voksen, frisk mann til å gjennomføre noe slikt? Hvordan går det med de overlevende ungdommene på øya? Hvordan har de pårørende det? Det er tanker som går gjennom hodet på meg. Det må ha vært en vanvittig traumatisk opplevelse for de rammede. Dette er en episode som aldri vil glemmes, verken av individet eller nasjonen.

Bomben i Oslo havner lett i skyggen av massakren på Utøy, men også denne tok menneskeliv, skapte frykt og panikk. Oslo ser ut som et krigsområde. Det er en feig, respektløs og ussel handling. Jeg vet ikke hva mer jeg kan si.

Folk er redde. Folk er døde. Venner ser venner falle. Båtførere må la ungdom ligge igjen i vannet fordi båtene er fulle. Foreldre lever i frykt for sikkerheten til barna sine. Noen får aldri barnet sitt hjem igjen i live...

Hva er det noen mener er verdt alt dette?

Det er ikke annet å si at dette er grusomt. En kald, grusom tragedie. Jeg mangler egentlig ord.

Mine tanker går til foreldre som har mistet sine barn. De går til familiene, til vennene og alle som har sett venner og medmennesker falle for disse umenneskelige handlingene. De går også til deg. Jeg håper du og dine kjære har det bra, at dere føler dere trygge og at dere ikke vil leve videre i frykt. Vi skal ikke la oss kue av slike usle, men likefullt forferdelige aksjoner...

Men på den andre siden: En slik tragedie bringer samtidig frem det beste i folk, og jeg er stolt over å se hjelpen, omsorgen og kjærligheten det norske folk har gitt de rammede.

Jeg sier det bare: Ikke la frykten ta deg. Vær stolt over de rammede, vær stolt over vår fargerike nasjon, og vær stolt over stemmen din.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Fine ord.
Jeg slutter meg til dem.
The gavel corrupts
  • 0
At nesten hundre stykker er drept er helt utenkelig. fin blogg.
"I'll rather be hated for who i am, than loved for who im not" Kurt Cobain
  • 0
Godt skrevet, det er slik jeg føler det også.
Life's like a cigarette, every breath of it is dangerous, it goes up in smoke, and end up in ashes...
  • 0
Dette er en helt forferdelig handling, som vi aldri må glemme...
Unfortunately, the atmosphere was a facade. Not once did my own daughter looked me in the eye. Oh, the food? Tasted like blood...
  • 0
  • Smæ
  • Smæ
Tenk at én person har drept nesten/mer enn hundre mennesker. Hittil er det 91 bekreftet tilsammen. Dette er sykt.

Lagt til: Det er nok litt teit av meg å bringe dette opp nå, men bare for å nevne så nevnes det ofte i sammenheng med drapsmannen at han spilte WoW, så han ødelegger for alle på alle fronter. Men jeg ser ikke på dette som noe problem i det hele tatt i situasjonen Norge er i nå.
  • 0
smæ tror det var 84
  • 0
Veldig godt skrevet og enig med det du skriver.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Det er ikke fastslått et nummer på hvor mange som er døde, men det tallet vokser.

Lagt til 2011-07-23 12:10:
BTW veldig bra blogg, dette er på lik linje med statsministerens ord. Ikke kopiert altså men det er like bra og kanskje bedre.
*MacGyver Theme*
  • 0
Jeg ser mange har reagert på Facebook ved å ha et norsk flagg på profilbildet. Men dette kan tolkes begge veier, så jeg har valgt å ikke ha det med. Han (eller dem) som står bak, kommer fra et høyreekstremt miljø mot innvandring. Disse tilber det norske flagget. Vi bør ikke være stolt av vår nasjon, men stolt av vår multikulturelle nasjon. Vi bør vise hvor åpen vi er til alle folkeslag for å opponere mot disse forferdelige handlingene.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Er i det minste glad for at det var en nordmann, forhåpentligvis blir fremmedfrykten litt dempet.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Smæ: "Tenk at én person har drept nesten/mer enn hundre mennesker. Hittil er det 91 bekreftet tilsammen. Dette er sykt."

Det er mistanke om at en annen mann også kunne ha vært på øya og skutt uskyldige folk. Vitner på øya sier de har sett ham og hørt at det ble skutt på to forskjellig plasser samtidig.

Helt forferdelig at folk dreper andre uskyldige mennesker.
  • 0
Jeg er helt enig i det du skriver.
Jeg ble rett og slett i sjokk!

Jeg klarer ikke å forstå hvordan noen kan gjøre slike handlinger.

Jeg kondolerer til alle som har mistet noen som de er nær.
--- Half-Life 3 --- coming 13.13.13 --- still waiting ---
  • 0
Jeg kondolerer til vegne av alle familier og personer som har blitt berørt. Det burd eikke være lov at så unge mennesker skal lide på en så fantastisk sommerleir.
  • 0
  • BrUS
  • BrUS
Nei huff, bra skrevet. Nesten som jeg skulle sagt det selv. Dette var mest trist i går, i dag...

Jeg slo på fjernsynet og der leste jeg: "MINST 80 DREPT PÅ UTØYA". Jeg har vært sint helt siden klokken 6 i morgen, og deretter var det veien til jobben. Like sint.

Var oppe til klokken 4 og så på nyhetene. Kan ikke fatte at noe slikt skjer her.

Jeg tviler på at jeg har mistet noen jeg kjenner, men det føles på en måte slik for det om.

Håper alle har det bra: De som er skadd, de som er redde og resten av Norge.
Beasts all over the shop... Sooner or later you will turn into one of them.
  • 0
91 stykker er bekrefta døde, hater den idioten!
  • 0
En jeg gikk på FHS med mistet to av sine venner der. Det må være helt forjævlig. Kondolanse og medfølelser går selvsagt til alle de skadde og døde, og de som står dem nært.
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
Jeg skulle egentlig dra dit men en tilfeldighet gjorde at jeg ikke dro, i tillegg er jeg på ferie i Hønrfoss atm, rett ved siden av. Er helt uvirkelig... Værste verden har sett.

Må også sin meg enig i det remote sier.
"You can't just beat the other guy. You have to leave a lasting impression in their minds so they never want to see you again." - Abraham Lincoln
  • 0
  • Smæ
  • Smæ
HVIS DET FINNES ET HELVETE SÅ KOMMER HAN/DE SOM STÅR BAK TIL Å BRENNE DER FOR EVIG!!!
  • 0
Parius, 2VK, 9/11 etc. etc. tok nok langt flere liv på en like grusom måte.
  • 0
Siterer Zyrocz:
Parius, 2VK, 9/11 etc. etc. tok nok langt flere liv på en like grusom måte.
Jeg tror han har det fra TV2 som opplyser at det er den verste skyteepisoden verden har sett. Flere døde enn Virginia Tech osv.
Noen har forøvrig regnet ut at 22/7 tok flere liv per capita i Norge enn 9/11 i USA. Men det blir meningsløse statistikker ofc.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Dette er faen meg helt utenkelig. Kjenner flere som var på Utøya, samt en utrolig god veninne som mistet livet. Man skulle aldri trodd at noe sånt skulle skje i Norge
  • 0
grusomt... rettogseltt grusomt..

jeg veit hvorfor han gjor som han gjor...

han spillte GTA som litten unge


bra blogg
  • 0
Dette er helt fryktelig ...
  • 0
  • Smæ
  • Smæ
enojoii96: Sitter du å lager vitser? Det finnes folk som lar seg påvirke av spill som GTA, og når denne karen har gjort det han har gjort så skal man spare seg for sånt møkk du kommer med.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!