Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Det er spennende å følge med på Wii U i. Jeg har naturlig nok flere spørsmål enn svar, og selv med stor tillit til Nintendo som svært ofte har vært trendsetter i bransjen, stått for innovasjon og tilgjengeliggjort nye spillidéer, er det likevel grunn til skepsis.

For selv om Nintendo har solgt flest konsoller i nåværende generasjon - om man i det hele tatt kan plassere den aldrende teknologien som utgjør Wii i samme konsollgenerasjon som Xbox 360 og Playstation 3 - er det mange kjernespillere som har forlatt Nintendos konsoll til fordel for Xbox 360 eller Playstation 3.

Det er flere grunner til dette. Nintendo har hatt svak støtte fra tredjeparts utviklere, et totalt uinteressant onlinetilbud og utdatert teknologi og grafikk. Altså sitter den gjennomsnittlige Wii-spilleren igjen med Nintendos førstehåndsutviklede spill, som til tross for høy kvalitet, fort kan bli en anelse tynt.

For alle som spiller anerkjente tredjepartsspill som FIFA, Modern Warfare, Bad Company, Bioshock og Assassin's Creed for å nevne noen, er virkelig ikke Wii noe alternativ, og dette er titler som er utrolig viktige for kjernespilleren.

Blir dette forbedret med Wii U?

Det er faktisk lite som tyder på at ting kommer til å endre seg, selv om flere av de store tredjepartsutviklerne offisielt uttaler at de støtter konsollen. Vi hører det samme om og om igjen når ny maskinvare slippes, men det er ikke alltid vi ser resultater av det som blir lovet i praksis.

Et faktum er at tredjepartsspill ikke selger på langt nær så mye som Nintendos egenutviklede spill på plattformen. Man skulle nesten tro at det hviler en forbannelse over tredjepartsutviklede spill til Wii, for selv om markedet og potensialet for salg er enormt, så selges det svært få spill. Jeg må faktisk helt ned på 18. plass over bestselgerne på Wii for å finne et tredjepartsutviklet spill, nemlig Ubisofts Just Dance, som på nytt blir etterfulgt av en lang rekke Nintendo-utviklede spill. Tallene lyver ikke.

Teknologien som skal sitte i Wii U skal være om lag en og en halv gang så kraftig som konkurrentene, altså hakket sterkere enn dagens kraftigste konsoller. Wii U slippes trolig rundt 2. kvartal 2012 og kommer da til å være den sterkeste konsollen på markedet - men det vil ikke vare lenge. Det er nemlig sannsynlig at vi får se en ny Xbox allerede i slutten av 2012, og når Sony og Microsoft lanserer sine nye konsoller er det også snakk om en vesentlig hissigere økning i hestekrefter. Det er realistisk at de nye konsollene blir om lag 10 ganger så sterke, både ifølge rykter, og om vi skal se på historikken ved tidligere generasjonshopp. Noe som igjen plasserer Nintendo i bakevja hva angår maskinkraft.

Konsekvensen blir at Nintendo på nytt vil ha det svakeste tilbudet for tredjepartsspill - et tilbud som er viktig for kjernespilleren.

Men så lenge Nintendo serverer spillopplevelser i den klassen de alltid har gjort, vil ikke tredjepartsproblematikken være avgjørende. Nintendo er spesialisten over alle spesialister på å lage barnespill for barn i alle aldre, elsket av en hel spillverden. Mange vil se seg fornøyde med kun å spille et nytt Mario eller Zelda som utnytter flatskjermen (1080p) og lever opp til dagens visuelle standard.

Langt mere spennende blir det å se hvordan Nintendo skal utnytte den nye 6.2 tommer store kontrollerskjermen, som er den store nyheten med den nye konsollen. En håndkontroll som kan bli en utfordrer til både spill på håndholdt maskinvare som smarttelefoner og nettbrett, og samtidig sette en ekstra spiss på måten vi spiller på stasjonære konsoller. Historisk sett er Nintendo flinke med å tilby gode spillopplevelser sammen med ny teknologi, og forhåpentligvis vil dette også være gjeldende når Wii U slippes.

Noe Nintendo har lite erfaring med er et godt tilbud over nettet. Med tanke på hvor populært Xbox Live og PSN har blitt, må de virkelig gjøre hjemmeleksen sin og få opp et helhjertet tilbud. I tillegg til vennelister, et velfungerende belønningssystem og en tilgjengelig flerspillerdel, burde det også finnes en god nettbutikk med småspill og programvare som beriker konsollen.

Jeg klarer ikke å se helt omfanget av hvordan Nintendo kan utnytte skjermkontrolleren, men ser for meg et stort potensial med nedlastbare Nintendo-klassikere som kan spilles både på flatskjermen i stua og på kontrollerskjermen med Wii U som basestasjon. Hvem kunne vel ikke tenke seg en nylansering av The Wind Waker, Wave Race eller de originale Mario-spillene på skjermkontrolleren? Ingen aktører i spillbransjen har et rikere spillarkiv enn Nintendo, noe de kan utnytte til det fulle med en innholdsrik nettbutikk.

Hvordan skal Nintendo markedsføre Wii U?

Jeg begynner å forstå hvorfor Nintendo kun viste frem skjermkontrolleren under årets E3. Ytelse og maskinvare er uvesentlig for Nintendo. Det er opplagt at Nintendo vil fremstå som taperen dersom man fokuserer på kreftene i maskinen - fokuset ligger heller på spillopplevelsen.

Likevel er det nok mange kjernespillere som har hatt en Wii stående å samle støv over tid, som ikke helt klarer å se hvorfor de skal gå til anskaffelse av den nye konsollen, spesielt når en ny Xbox eller Playstation lusker rundt hjørnet.

Og hva med småbarnsfamilier? En gruppe som ikke er kjent for å være «first movers». Vil Nintendo være tydelige nok overfor disse på at dette er en splitter ny konsoll og ikke bare en ny kontrollerskjerm? Hvorfor skal de oppgradere?

Når Nintendo Wii ble lansert var det en stor snakkis. Alle snakket om de nye bevegelseskontrollerene og alle hadde lyst til å prøve dem. Det var revolusjonerende. Wii fikk fart på salget som i stor grad ble drevet av jungeltelegrafen og folks nysgjerrighet. Det var konsollen hvor spilling var så enkelt at hele familien kunne delta, nesten uten opplæring og instruksjoner.

Og hva er så Wii U i forhold til dette? En ny skjerm på kontrolleren?

Som nevnt innledningsvis sitter jeg på langt flere spørsmål enn svar i forhold til Wii U på nåværende tidspunkt. Jeg følger utviklingen med argusøyne og er spent på hva Nintendo plasserer på bordet, men kanskje aller mest er jeg skeptisk.

Hva tenker dere om Wii U? Diskuter.

<bild>
- Halla jenter, blir det nachspiel eller?
Kristian Nymoen - Sjefredaktør
  • 0
Jeg tenkte på en ting...

Wii har (antar jeg) dårligere maskinkraft enn PS2, en forrige generasjons konsoll. Da er det kanskje et framskritt fra den gang at Wii U blir sterkere enn PS3 og XBOX 360?
  • 0
En dealbreaker er ryktene som gikk om muligheter for split-screen. Om det blir bare en kontroll per konsoll blir ikke Wii U aktuelt.
Just kill him with your awesome
  • 0
Hihi. Typisk "Nintendo er for barn" og "det finnes ingen hardcore spil til Wiil" blahblahblah.

Jeg skaffet meg ikke Wii pga Nintendo sine spill, men fordi konsollen åpnet for nye muligheter. Aldri kommer dual analog spaker til å slå Wiimote/nuinchuck til, for eksempel, RE4. Mario og Zelda er ikke bare for små unger heller. Like it or not.


Ellers er jeg enig med mye av hva du skriver. Sony og MS har nok spenn til å selge konsollene sine med tap, det har ikke Ninty. Så vi ser nok dem blir sterkere naturligvis. 10 ganger nekter jeg å tro på. Tror Sony sa det selv at det ikke trengs. 4 ganger kanskje?

Wii U har mye potensiale. Jeg nevner alltid Metroid som et perfekt eksempel. Scanne med Upad, styre skipet med den etc mens action dele går på TV. Store muligheter.

Nintendo innrømte selv at de er ikke gode på online, så de har teamet up med et annet firma for å hjelpe dem (noen sier EA, men kan ikke bekrefte det da), men rykter går enda på en universal friend code og det kan få mange til å sutre. Vi ser den komme ;)

Wii hadde en del god del tredjeparts spill, men desverre solgte dem ikke så utrolig bra.

Tror det er best at vi venter litt nå mens vi holder oss skeptiske ;) GDC kanskje?
  • 0
Entity:

Nå sa jeg ikke at Nintendo er for barn, men heller at Nintendo er flinke til å lage spill til barn i alle aldre. Barn i alle aldre inkluderer voksne.
Kristian Nymoen - Sjefredaktør
  • 0
Nintendo virker veldig optimist til Wii U, og de gir ut denne generasjons konsoll.

MS og Sony kommer jo snart med next gen konsoll om ryktene er riktige.

Dette blir konkurranse!

Det eneste som jeg vil si er kjennetegnet til Nintendo er at de er veldig kreativ.
--- Half-Life 3 --- coming 13.13.13 --- still waiting ---
  • 0
Står en wii her og samler støv, den har blitt brukt 10 timer maks. Så jeg er ferdig med den typen konsoller...
Spill er en stor faktor, det er det ingen tvil om. Men online, achivements +++ blir en like stor faktor samlet. At jeg er møkk lei Mario hjelper ikke Nintendo det dugg, jeg står over og går for de andre to.
http://www.youtube.com/watch?v=rfc53xwEzUo
  • 0
Kristian:

Vet ikke helt om jeg skal godta den ;) Men OK da.


Og jeg nekter å tro det kommer en ny Xbox i 2012. La dem satse på Kinect for nå ;)
  • 0
Siterer Entity:
... jeg enig med mye av hva du skriver. Sony og MS har nok spenn til å selge konsollene sine med tap, det har ikke Ninty. Så vi ser nok dem blir sterkere naturligvis. 10 ganger nekter jeg å tro på. Tror Sony sa det selv at det ikke trengs. 4 ganger kanskje?


Hvor mye sterkere en maskinvare er i forhold til en annen blir ofte veldig teoretisk, og det kommer litt ann på hvordan en tester ut osv.. Det er uansett ikke noe stort poeng eksakt hvor mye sterkere neste xbox og PS blir iforhold WiiU. Saken er bare at hvis neste PS og xbox blir så mye sterkere enn WiiU at utviklere ikke har muligheten til og gjøre en tilfredstillende port fra PS/xbox så vil WiiU i likhet med Wii miste det meste av 3. partsstøtten.

Når det er sagt tror jeg vi også fra Sony og MS vil se en mer nøktern holdning til ny maskinvare denne gangen, og særlig Sony er nok ikke fullt så villige til å selge en ny PS med tap som de har vært med tidligere konsoller. Så hvis Nintendo har flaks så kan de muligens komme seg unna med svakere maskinvare bedre enn de har gjort med Wii.

Uansett tror jeg WiiU vil gå tilbake i popularitet iforhold til Wii. Jeg tror ikke det nye konseptet har det samme potensiale som Wii hadde i sin tid, og Nintendo ser ut til å ha mistet noe av overtaket de fikk etter lanseringen av DS og Wii. Nintendo må nok derfor belage seg på og i større grad måtte konkurrere mot Sony og MS, og det blir nok en enda jevnere generasjon enn dagens.
This is great banter, it really is.
  • 0
haha den bilde teksten daa x D blir det noe natspel xDDD dode qv lqtter jeg xD
  • 0
Vel den høres og ser bra ut, men er skeptisk...
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Tror faktisk at Wii U blir fail.
Kjøper mye heller PS4 eller Xbox 720, enn dette her.
Kontrolleren ser ekstremt ubehagelig og upraktisk ut også. Er jo som en Ipad.
  • 0
fanzypanzy:

Sant, sant. Om ps4 blir veldig my kraftigere enn WiiU så kan Nintendo falle i samme fella som med Wii.

Poenget mitt var bare at jeg ser ikke ps4 kommer til å ta et så stort steg fra ps3, som ps3 gjorde fra ps2. Men vi har jo enda ingen aning hva WiiU har i seg heller da. Der må, som sagt, vente å se ;)

Parkour Gamer:

Folk sier at kontrolleren er ovveraskende bra å holde i...
  • 0
@enjoii96 vet du hva et Nachspiel er?
Website: http://mationmac.com/
  • 0
Nintendo tenker vell mer på nytenkning og et stort og variert spill bibliotek enn å nå ut til kjernespillerne med feks 1080p grafik og stor og omfattende online del. Men det med grafikk er egentlig litt rart pga at når Nintendo 64 kom ut var den den mest grafisk avanserte maskinen i verden
Men tror den blir bra uansett men ikke noe kjøp
Free EARL! Wait, EARL is free! Yeeei!
  • 0
Jeg venter definitivt på en ny konsoll fra Sony, mye på grunn av at konsollen sannsynligvis blir veldig mye mer enn en spillkonsoll, akkurat på samme måte som PS3. Maskinvarespesifikasjonene vil nok heller ikke bli direkte avskrekkene, og tanken på eventuelle nye Ratchet'n'Clank, Uncharted og Killzone-spill ville gjort meg våt i dusken, hadde jeg hatt en.

Nintendo er en konsoll som nesten utelukkende tilbyr fargerike, barnevennlige (ikke barnslige) spillopplevelser får jeg inntrykk av. Det er ikke det jeg er ute etter akkurat nå. Playstation tilbyr disse opplevelsene også, men sammen med så veldig mye annet. Wii... Wii bare... For å bruke min gamle tysklærers ord: Den "tiltaler" meg ikke, enkelt og greit. Det er og blir for meg en barnekonsoll.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Så lenge de kommer med et nytt episk Zelda så er jeg fornøyd
"I'll rather be hated for who i am, than loved for who im not" Kurt Cobain
  • 0
Det er her problemet til Nintendo ligger. De prøver altfor hardt med å være revolusjonerende. Det er kult i begynnelsen, men så blir det bare irriterende.

Akkurat som med Wii. Det var kult i starten, men så ble det kjedelig. Håper for all del at det går an å spille The Legend of Zelda Skyward Sword med gamecube-kontroll, ellers så begynner jeg å grine.

Og når det kommer til Wii U så blir det akkurat som Wii; kult i begynnelsen.

Nei, jeg har mer tro på Sony og Microsofts neste konsoll.
De sa jeg hadde uvanlig høy IQ. Jeg hadde ingen anelse om hva IQ var, men siden de smilte, smilte jeg tilbake.
  • 0
Å satse på kraftigere maskinvare og en ny, håndfast kontroll er ihvertfall mer interessant enn Kinect, Move og 3D. Ellers har jeg få andre meninger om Wii U, annet enn at en skjerm på kontrollen har potensiale til å bli noe kult. Enn så lenge vil jeg fortsette å spille på PC, som egentlig er best til spilling uansett.
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
Må si jeg stiller meg veldig skeptisk til Wii U. Mest fordi jeg aldri helt har falt for Nintendo sine produkter (utenom Mario så klart).
  • 0
Jeg forstår ikke hvordan ps4 og den nye xbox-en kan bli ti ganger kraftigere enn ps3 og xbox 360. Er ikke grafikken bra nok snart? Når jeg spiller playstation og xbox, tenker jeg ikke: "Shit, gleder meg til grafikken blir bedre, ass. Dette suger." Dersom oppløsningen fortsetter å øke så eksponensielt som den gjør nå, vil den før eller siden nå et toppunkt, altså der hvor vi ikke lenger kan se forskjell på bildet slik det er, og slik det hadde vært om det var ti eller 100 ganger bedre. Litt nytenking hadde denne bransjen ikke hatt vondt av.
Jeg glemmer aldri et ansikt, men i Deres tilfelle er jeg villig til å gjøre et unntak.
  • 0
Så lar vi cosmo-kramer få siste ord, hva?
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
  • Enro
  • Enro
Hvem vet cosmo-kramer94, kanskje vi innen den tid ikke lenger trenger skjermer og kan sende sginalene direkte inn i hjernen.

Angående WiiU så er det bare en ting jeg vet med sikkerhet, og det er at jeg kommer til å kjøpe den. Så lenge Nintendo fortsetter å lage gode spill så er det en mer enn god nok grunn til å rettferdigjøre investeringen til en ny konsoll.

Utsagn fra Nintendo tyder også på at de kanskje planlegger en mer dedikert voksen spilloplevelse, og dersom dette betyr en ny spillserie så kan jeg ikke annet enn å gi en tommel opp. Ny IP sammen med fortsettelser av serier som Starfox, Pokémon og Fire Emblem er det beste jeg kan håpe på for denne konsollen.

Jeg er derimot veldig skeptisk til at at de muligens begrenser antall kontrollere pr konsoll. Jeg tar fram Wiien min hovedsaklig når jeg har venner på besøk og ønsker å spille sammen med dem. Bortsett fra et par indiespill hos Xbox Live og PSN så er 4player split screen omtrent ekslusivt til Wii for tiden. Dersom de velger å nedgradere muligheten til dette så forsvinner den nest største grunnen til å skaffe seg Nintendo.

Angående den nye kontrolleren så forholder jeg meg åpen. Lignende oppsett har blitt brukt til en viss grad av suksess i F.Eks. Pacman Versus og Pokémon til konsoll. Det er defientivt muligheter i den, jeg håper bare Nintendo og tredjepartsutviklerne finner en effektiv måte å utnyytte disse muligheten uten å tvinge den på oss.
Det kreves mye mot for å innrømme at man er feig
  • 0
Wii U kommer nok ikke til å nå opp til Sony/Microsofts neste konsoller når det gjelder maskinkraft.

Får håpe de satser på eksklusiver og masse gode spill
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Enro oppsumerte det jeg skulle si, den blir nok et kjøp.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!