Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Det kommer kanskje ikke som en stor overraskelse, men flere og flere musikkselskaper ser nå at platesalget rett og slett stuper og at vi musikkelskere streamer heller musikken. Det som nå er viktig for musikkbransjen er å finne en plattform som de kan tjene penger på samtidig som at de kan nå ut til flest mulig.

Her finnes allerede flere kanaler og Spotify, Wimp og iTunes er tre av disse kanalene. Det som er problemet, er at plateselskapene hittil har tjent lite på denne typen distribusjon og det har medført at platebransjen har vært lunken til nettopp slik distribusjon av musikken og heller klamret seg godt fast til CD-platene og musikksalg over disk. Dessverre har det vært døden for musikkdistribusjonen og flere distributører har stengt sine dører.

Er det veien å gå med digital distribusjon eller vil du heller ha musikken og spillene på CD/DVD-plater? Når tror du den siste CD-platen blir å finne i butikkhyller og når vil evt. digital distribusjon av spill bli størst? For flere og flere spilldistributører bruker digital distribusjon!
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Jeg liker å ha noe fysisk å sette i hylla.
Så all musikk jeg hører på er på CD og LP.
Samme gjelder film og spill.
Mye bedre å ha et fysisk eksemplar.

Men kjenner jeg den overdrevne utviklingen rett, er det nok ikke mange åra til alt er digitalt.
  • 0
  • Zook
  • Zook
Som TommyK liker jeg å ha noe fysisk, men laster også ned veldig mye.
You're sleeping over, right?
  • 0
Liker spotify, lett å dele med venner og kan ha 1000 sanger uten å skifte cd
What is dead may never die
  • 0
Flere og flere artister velger å slippe ut albumene på LP disse dager. Noe som er positivt for mange, blant annet meg ^^
  • 0
Jeg liker å ha cd fysisk også bruker jeg også Spotify en god del og når det gjelder spill SKAL jeg ha det fysisk
You tell me to get a life?Well I have an answer for you: I'm a gamer, I don't need to get one, I have many lives:D
  • 0
Når det kommer til musikk, kjøper jeg det meste via Itunes, spill og film liker jeg best å eie fysisk. Spiller liksom ikke så stor rolle når det kommer til musikk.
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
Kjøper egentlig ikke, men piratkopierer aldri.
Brukte Spotify før men nå bruker jeg Grooveshark.
  • 0
Spill skal være fysisk. Musikk kan jeg veldig godt streame eller ha digitalt!
Fem-stjerners medlem
  • 0
Jeg er så og si den eneste i venneflokken som kjøper musikk. Om det er et band/en artist jeg liker så drar jeg den på den lokale musikkbutikken og kjøper deres nyeste album. Jeg bruker ikke CD-spiller eller stereoanlegg, men jeg legger sangene over fra CD-Platen til iTunes, for så å høre på musikken fra datamaskinen.

Jeg har også Spotify(Premium) som er kjekt om det er kommet en singel som ikke har blitt sluppet på fysisk format enda. Jeg bruker også veldig mye Spotify når jeg er på skolen og ikke har min vanlige hjemme-pc med meg.

Selv spiller jeg i band, og med tanke på at rocken dør ut, sakte men sikkert, velger jeg å kjøpe en god del album til band som spiller rock, indie, punk osv. Dersom alle laster ned musikken ulovlig over Internett tjener ikke artisten ett øre på det. I visse tilfeller tjener ikke artistene nok penger til å kunne fortsette med det de driver med, med tanke på de store utgiftene som kommer ved å spille konserter og leie studio for å spille inn nye album.

F.eks Karpe Diem. Rett etter at de slapp sitt første(?) album som inneholdt hitten "Piano", var de svært nære ved å avslutte sin musikalske karriere, fordi alle lastet ned sangene deres over nettet, og kjøpte ikke albumet deres. Heldigvis(for deres del) klarte de å få stabla opp nok penger til å kunne fortsette, og nå er de blant de mest etablerte innenfor norsk rap.

Du kan også se på MANGE artister som har "One Hit Wonders"(eller Listepop som jeg liker å bare kalle det..). Det er ikke mange av de som overlever i musikkverden, med tanke på at de kommer med en bra sang som blir lastet ned av de aller fleste, med tanke på at det bare er gjort ved noen få tastetrykk.

Jeg synes det er leit å se så få kjøpe musikk fysisk, ettersom jeg selv synes det både er mye "freshere" å ha albumene i hylla, i tillegg til at det er nok så koslig å dra på Roadtrip med en haug gode album, ikke bare en liten iPod som går tom for strøm etter noen timer!
Alle kan gjøre feil, sa den pedofile til dvergen.
  • 0
Laster ned en del, kjøper alt jeg liker. Liker som regel å ha hele samlinger av artister jeg liker selvom det har blitt litt lite CDkjøping ettersom jeg ikke har inntekt..
"Fact: In 100% of all fake gun shootings, the victim is always the one with the fake gun."
  • 0
Har kjøpt musikk siden jeg starta med kassett så jeg har holdt på en stund. Brukte Limewire flittig en periode før det kom på plass noe skikkelig betalingsordinger. Nå hører jeg på musikk utelukkende digitalt.Nå bruker jeg Spotify (Unlimited) og betaler for enkeltsanger om jeg trenger det. Kjøper jeg noe album er det første jeg gjør å rippe det til MP3 og hører på albumet gjennom PC eller iPod. Den fysiske platen blir bare stående i hylla og støve ned og blir aldri tatt fram igjen.
Men jeg synes fortsatt det er litt trygt med den fysiske platen. Jeg vet ihvertfall at jeg fortsatt har musikken min om det skulle skje noe med PC'en min eller andre ting.

Når det gjelder filmer kjøper jeg stort sett det jeg trenger fysisk, samme med spill. Men det er litt annerledes med PC-spill. Etter at jeg oppdaga Gamersgate har jeg kjøpt veldig mange spill digitalt. Det er i hovedsak fordi de spilla som interesserer meg ikke er så lett å finne i norske butikker.

Til ThMosekillah:

Hvordan spiller du disse albumene på Roadtrip? Jeg vil gå ut ifra at du må bruke noe som bruker strøm akkurat som iPod.
Det finnes 10 typer mennesker. De som kan binærkode og de som ikke kan.
  • 0
Jeg kjøper ikke album så altfor ofte, men betaler for Spotify Unlimited. Liker å ha fysiske kopier, men jeg bruker pengene mine på så mye annet av spill og film og dingser slik at det faller litt vekk. I tillegg synes jeg CDer som oftest er altfor overpriset, og musikken jeg hører på er generelt vanskelig å få tak i. Hadde CDer vært like billig som film, hadde jeg nok kjøpt det en del oftere, men jeg må alltid ut med godt over hundrelappen for å kjøpe ei plate jeg liker i en butikk her i Norge.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Kjøper ikke for musikk. Er relativt dyrt og opplever at sammenlignet med film og spill så er musikk sjeldent på tilbud og faller ikke i pris.
  • 0
Jeg foretrekker og streame musikken min.
Let's put another shrimp on the barbie!
  • 0
Siterer Stream:
Jeg foretrekker og streame musikken min.
Det kan jeg tenke meg.
End of line, be excellent to each other.
  • 0
Ettersom jeg ikke er så musikkinterresert, men hører på musikk rundt 2-3 time om dagen og ikke vil bruke penger på CD-plater (ører på alt mulig som fenger) bruker ejg kun Spotify.
  • 0
Foretrekker å ha filene på data'n sjøl, liker hverken streaming eller CD plater.
  • 0
har wimp jeg, og bruker det til mobil og PC. Spill kjøper jeg via disken, fordi at mamma og pappa ikke vil gi bort kortet dems til meg for spillkjøp. Blir nok også sånn fremover. CD plater dør ut, men spill og filmer greier å holde det i gang.
Intel Core i7 2600K @3,4 GHz | Asus P8P67 Deluxe | Gigabyte Gefore GTX 570 | Corsair Vengeance 1600MHz 8 GB | Corsair Force F60 | Corsair AX 850W | Samsung F3 1 TB
  • 0
  • Play
  • Play
Foretrekker fysiske cd-plater, men siden ikke mange butikker har min type musikk-smak, så streamer eg heller.

E det ikke slik at CDA e det beste formatet, når det snakkes om kvalitet på musikken?
  • 0
  • Zuil
  • Zuil
Tror streamingen har ført til mindre piratkopiering, plateselskapene tjener jo faktisk på det!
  • 0
Jeg liker å lese spillmanualen før jeg spiller et nytt spill, det er liksom en tradisjon
Yes
  • 0
Heljar: Mente å bruke CD-platene i anlegget som er i bilen Ikke i headsett eller ørepropper.
Alle kan gjøre feil, sa den pedofile til dvergen.
  • 0
Digitalt er mer praktisk, men som mange andre, liker jeg å ha et fysisk eksemplar.
Hvilket er grunnen til at jeg aldri kjøper MP3-filer, dersom sangene er å oppdrive i fysisk format...
Girl, I want to treat you like my favorite Pokemon: put you in a confined space until I need you, and send you to the hospital when necessary.
  • 0
Spill SKAL være fysisk, musikk streamer jeg
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!