Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Det har lenge vært sagt at dagens ungdom er forferdelige late og spesielt når det kommer til skolearbeid. I en senere forskning kommer det frem at dette faktisk ikke er tilfelle og ungdom tar ansvar. De har blitt veldig flinke og spesielt når det gjelder lekser og sist men ikke minst mye mindre skulking. For dette har vært et problem blant ungdom og hvor de har fått på seg å være late i henhold til skolearbeidet. Forskningen sammenligner tilstandene som var for åtte år siden og frem til i dag hvor det har blitt en markant forskjell i positiv favør.

Hva tror du kan være årsaken til dette? Forsker Tormod Øia ved NOVA (Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring) sier at årsaken kan være at samfunnet hele tiden forandrer seg og at ungdommene tilpasser disse forandringene meget godt. I tillegg er ungdom veldig aktive i dag i forhold til hva de var tidligere og da spesielt i form av at de deltar i en eller annen idrett som fenger.

Selv vet jeg hvor hardt det var å holde fult fokus på skolen i niende klassen og første året videregående, den tiden som i følge forskningen er den verste. Min mor var veldig flink til å backe med opp og ga meg mye støtte til å gjøre en god jobb på skolen noe som hjalp godt. Selvsagt var jeg også aktiv og spilte mye fotball på den tiden samt var med på mye annet.

Er du skolelei nå og hva tror du skal til for å få opp gnisten når neste skoleår starter? Hva tror du kan være årsaken til at ungdom har blitt flittigere til å jobbe med skolearbeid nå enn tidligere?
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Innsatsen er dårlig når det gjelder skolearbeid, men jeg får et greit snitt likevel. Ellers pleier jeg egentlig ikke å være så veldig lat. Problemet er nok at jeg har det vanskelig for å komme i gang (med øving, innleveringer, og slikt)

Jeg har skulka en gang, i niende klasse. Vi skulle på en sykt kjedelig tur til byen, så jeg spilte syk

Det er ihvertfall bra at noen voksne setter ungdommen i positivt lys Bra blogg.
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Jeg må si at innsatsen er dårlig generelt på skolen min. det er bare under eksamen og tentamen tiden at alle skjerper seg og er "skole lyse" Gleder meg til første skoleår på videregående etter sommeren. Starter på MK så tror ikke at jeg blir skolelei med det første.
"I'll rather be hated for who i am, than loved for who im not" Kurt Cobain
  • 0
Er litt skolelei, men jeg gjør alt av lekser og får mellom 3 og 6 på prøver. Den siste prøven vi hadde var om Vest og Øst-fra splittelse til samarbeid i Samf.fag. Der fikk jeg 6-
  • 0
Er litt skolelei ja, men innsatsen er ganske så bra. Får 3-6 på prøver/snitt. Gjør også alt av lekser
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
I år vil jeg si jeg har vært lat. Bortsett fra i de avsluttende fagene.
Oh yeah? Says you and what army?
  • 0
Må legge til at jeg knapt har gjort lekser de to siste årene
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Har aldri vært særlig skolelei og tviler på at jeg kommer til å bli det før slutten av vidergående i alle fall. Lekser er også noe jeg alltid har gjort og føler er nødvendig å gjøre, ikke nødvendigvis fordi jeg har så bruk for det, men mest av alt fordi jeg har en plikt følelse som forteller at jeg må gjøre det.

For å bli den perfekte elev er det intet offer som er for stort!
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Gjør alt av lekser og er aldri vekke fra skolen. Er ikke så veldig glad i skole, men vil ikke si at jeg er skolelei. Skal nok klare å holde ut til jeg er ferdig med bachelorgrad i spillprogrammering.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Skolelei, gjør ingen lekser, gjør mitt beste på innleveringer/presentasjoner. Får alltid 5'ere på fremføringer og safer over 4,5 i snitt.

Feelsgoodman
Fem-stjerners medlem
  • 0
Har vel 10 gule lapper, en til og jeg er nedsatt. Så er skolelei og bekymret nå!

Får imellom 3-6. På ei prøve fikk jeg 1+, men den teller ikke!
Å leve er det farligste du gjør ... Ingen har overlevd.
  • 0
Jeg er skolelei to the max akkurat nå. Får 2 i 3-4 fag, 3 og 4 i noen random fag som norsk osv og 5 i kanskje 1 eller 2 fag. Får vel rundt 3 i snitt.
Så lenge jeg ikke får stryk er jeg fornøyd!
  • 0
Jeg er et levende eksempel på hvor late ungdom er Intelligensen min redder inn et ok snitt, da.
  • 0
Gjør sjeldent lekser med mindre jeg er nødt for å unngå anmerkninger. Kan nok kalle meg skolelei ja. Godt å vite at fra nå av blir alt bare sløving uansett.
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
Problemet er ikke at jeg ikke er villig til å jobbe, men at informasjonen vi blir bedt om å lære ofte er urelevant for videre utdanning og jobb. Jeg husker sjelden noe særlig fra forrige kapittel

Det at ungdom blir sett på som ''late'' ligger nok i at vi gjør en annen type aktivitet. Før var det mye mer vanlig å hjelpe til hjemme. Nå er ungdom mye mer aktiv i klubber, musikk, sport samt venner. Etter alle disse aktivitetene er det normalt at man blir sliten og kan trenge 1 time eller 5 bak pc sjermen
Kua sier mooo!
  • 0
Jeg er skolelei. Blir så deprimert over Å tilbringe 8 timer av dagen min på et sted som lærer meg mindre enn 2 timer og en bok hadde gjort. Skole føles bortkastet for de som er på et nivå hvor de selv klarer å lære seg komplisert fagstoff. Lærerne leser bare av boka eller snakker skitpreik uansett.

Nå som vi nærmer oss skoleslutt tilbringer vi dagen med å stirre på en vegg uansett.
  • 0
Har 3,7 i snitt, og tror jeg får 3-4 på begge eksamene, + at jeg skal få minst 5 på muntlig når den tid kommer.

Når jeg fikk utlevert en 6er på prøve muntlig så gikk motivasjonen 100% opp ^^. Har 2 i Nynorsk, og 3-4 i resten ^^
*MacGyver Theme*
  • 0
Får for det meste 5 og 4, noen 6'ere, men er utrolig skolelei. Heldigvis sommerferie straks nå , og neste år slipper jeg matte og naturfag
  • 0
vanskeligste er lærerene, jeg fikk en anmerkning for å si "Heisann Hoppsann" til en lærer! Grunnen?: Man skal hilse lærere med respekt

Fyfaan hvor jeg gleder meg til sommerferien <3
Yes
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!