Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

IGJEN har det kommet opp en sak opp som får svært mange av GR brukerne til å komme med sterke reaksjoner. Steve Pope sin samenligning av TV-spill og Kokain.

Jeg er enig i at måten han bruker denne sameligningen til å fremme sine holdninger og trangsynte anti spill syn, helt forkastelig men det er ikke førstegang gaming og kokain bruk samenlignes.
Det hele er litt mer nyansert:
Action spill, være seg skytespill, bilspill, pin-ball ect.. spill med et vist tempo og vanskelighets grad har det til felles at ved å mestre de utfordringene du står ovenfor utløser et stoff i hjernen som heter Dopamin. Dette er et helt naturlig stoff som kroppen produserer og som gjør deg glad og oppstemt og at du føler deg vell.
Kokain i tillegg til en del andre narkotiske stoff (også kalt sentralstimulerende stoffer) har den evnen og det formål (bla) å kunstig igangsette utløsning av kroppens dopamin til hjernen ved en kjemisk prosess. Dette gjør at man får et «rush» av vellvære av større eller mindre grad ved bruk.

Å game setter denne prosessen i gang på en mer naturlig måte

Hvem av oss som er brukere av denne siden har ikke følt dette rushet.. YES YES YES !! Ha Ha.. Got you !!! Etter en vellykket runde CoD online, etter å ha knust en boss i Gears of War, eller gitt en real runde deng i Tekken osv ?
Man føler seg som kongen på haugen. Man får økt selvsikkerhet og adrenalin kick, og sist men ikke minst.. Man får lyst å fortsette, eller å gjøre det EN GANG TIL. Ikke ulikt det man forbinder med narkobruk.
Dette vet spillutviklerne ALT om .Vær sikker.
De tjener store penger på at vi jager etter de store spill opplevelsene. Det er mange som får diagnosen spillavhengig.

Ikke la dere provosere av en idiot som kommer med teit anti game propaganda. Å spille i moderate mengder og ha glede av det er bare sunt. Det er mange aktiviteter som har mer eller mindre samme virkning og som anses som sunn. Sex, snowboarding, fjellklatring og jeg-vet-ikke-hva.. Når fotball laget du holder med vinner ?? Whatever.
La hjernen reagere og bli glad !
Tenk hvis alt hadde vært like dølt hele tiden.

HAVE FUN !
(men hold dere for all del unna drugs)
The gavel corrupts
  • 0
Jeg spilte Arkham Asylum fra fem til halv tolv i går.
MAN DID I GET HIGH!!!

Over på mer seriøst tema, du opplever det samme med fotball, handball, volleyball og alt annet av sport der du gjør det bra. Hell, du opplever det til og med om du gjør det bra på en prøve. Naturlige reaksjoner som er omtrent umulige å komme bort fra.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Faren min vet velfig mye om akkurat dette temaet (koakin, avhengighet og spilling) og ifølge han er dette med kokain og spilling totalt bullshit. Det går rett og slett ikke.

Men når det gjelder avhengighet kommer det jo an på hvilken person det er og ikke at alle blir avhengig. Jeg spilt f.eks. for noen år siden World of Warcraft. Jeg ble aldri avhengig, jeg spilte det faktisk kanskje 1 time om dagen.
  • 0
Bra kommentar-til-nyhet-blog! Steve Pope, i likhet med mange amerikanere som uttaler seg i media, bruker kraftig hyperbol. Denne slags sammenligninger er desverre blitt hverdagskost i USA og må selvfølgelig ikke tas seriøst.

Det jeg tror han prøver å uttrykke, er en bekymring for at unge bruker for mye tid på spill. Denne bekymringen er viktig å fremme, også i Norge, men jeg kunne ønske at man fremmet det gjennom en "spill sunt" kampanje eller lignende.
Nobody ever went broke underestimating the intelligence of the American public.
  • 0
GrimgoreSup :
En spill sunt kampanje høres ikke dumt ut.
The gavel corrupts
  • 0
Sant nok, er jo helt sjukt digg å føle du hadde en bra runde online i et FPS for eksempel Er jo et lite kick, noen ganger hvertfall. Men tror ikke det kan helt sammenlignes med dop.
Put money in my hand, and I will do the things you want me to
  • 0
Selv har jeg spillt siden jeg var veldig liten, og jeg får ikke like god følelse som andre gjør når de f.eksempel gjør et quickscope i CoD. Jeg får mer en seiers følelse når jeg klarer noe vanskeligt og avansert, som den gangen jeg drepte et helt lag med soldater med 1 desert eagle mens jeg beskyttet bombe. (CoD4)

Jeg føler meg rolig når jeg klarer noe simpelt, som et lite pluss på det jeg kan.

Det er noen i klassen min som jeg synes virker overglade over ting.
Website: http://mationmac.com/
  • 0
  • msb
  • msb
Spill er kanskje like avhengiskapende som kokain, men alle andre hobyer som man har er også avhengiskapende.
  • 0
Hvem sier at kokain er farlig?
"Det er lame å sitere seg selv" - littsnill
  • 0
littsnill: ganske mange. Charlie Sheen er vel et godt eksempel
  • 0
Charlie Sheen har sikkert ei god helse han. Og han har garantert et bedre liv enn deg målt i lykke og velstand.
Du må nok (mis)bruke kokain en del ganger før det går utover helsa di.
Jeg har ikke brukt kokain selv, om du har tenkt å kalle meg en narkoman
"Det er lame å sitere seg selv" - littsnill
  • 0
Hadde spilling vært som kokain ville mange dødd av overdose på The Gathering
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
littsnill: Du kommer med så mange dumme utspill, at jeg lurer litt på om du egentlig bare troller litt
  • 0
Jeg kommer ikke med utspill, men med innspill.

Spoiler:problem?
"Det er lame å sitere seg selv" - littsnill
  • 0
Sant nok, begge har på kort sikt samme effekt, men langsiktig tenkt er ikke det helt slik. For i kokainets tilfellet får vi ikke nytt dopamin, men det hoper seg opp istedet. Noe som til slutt tærer på dopamin reseptorene. Ergo du blir deprimert etter å ha tatt narkotiske stoffer, noe du ikke nødvendigvis gjør etter en omgang spilling.

Derfor er det heller menningsløst å sammenligne de to.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
ba dum tish
  • 0
Kakashi sensei:
Jeg har ikke snakket om bi - virkningene av narkotiske stoffer men rusen av dem. Det er AKKURAT det samme virkestoffet som utløses. Derfor er det en relevant sammenligning. Det er ikke noe jeg har funnet på

Bi-virkniner og annet sjit som følger med bruk av kokain er en helt annen historie.
The gavel corrupts
  • 0
Bivirkinger burde bli tatt i betraktning når man sammenligner to ting. Men det ka være det bare er min mening.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Enig med Kakashi Sensei, skal man semmenligne, skal man ikke få ting til å se mer likt ut en det er.

Går dessuten lei av å spille for mye.
Website: http://mationmac.com/
  • 0
Har dette lille argumentet mot spilling vært sant!
Har jeg død av overdose!!!
--- Half-Life 3 --- coming 13.13.13 --- still waiting ---
  • 0
I perioder kan jeg sitte hele natten og spille forutsatt at jeg har tid til å sove ut om morgenen. Men det er lett å komme ut av "transen" når jeg ønsker det eller går lei av overdreven spilling. Det i seg selv motsier sammenligningen med narkotika. Men joda. Det er viktig å spille med måte og tenke sunt.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
  • ES
  • ES
Interessant tekst! Jeg mener at en kan se en annen sammenheng mellom stoffmisbruk og spillavhengighet også. Først som sist vil jeg understreke her at jeg skriver "spillavhengighet" for ikke å treffe gamere som spiller moderat.
Både stoffmisbrukere og spillavhengige flykter på en måte fra virkeligheten og isolerer seg selv. Nå om dagen er jo ABB et godt eksempel på nettopp dette, en mann som feiler på mange områder av livet, og som da søker tilflukt i en virtuell verden.
"Always know if the juice is worth the squeeze."
  • 0
Takk for opplysningen. Visste ikke at rusen man får av kokain egentlig er "naturlig". Naturlig i den forstand at kroppen produserer stoffet selv, med kokain som en slags katalysator.

Hvis mestring fremkaller dette dopaminet, f.eks. gjennom spilling, ja, så gjør det det. Hvis det du sier stemmer så må vi erkjenne at spilling kan fremkalle like effekter som kokain. Mn det er tross alt sterkere negative bivirkninger forbundet med kokainbruk (depresjon ble nevnt, og jeg vil også trekke frem narkostemme og narkofjes). Alt kan sammenlignes, du store verden, men sammenligningen tenger aldeles ikke resultere i sidestilling.

Kokain og spill kan ikke sidestilles, selvfølgelig, og det har du jo heller ikke gjort, noe noen kanskje trodde.

Så avslutter jeg med ordene: "God blogg"
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Siterer Joelspeanuts:
Kokain og spill kan ikke sidestilles, selvfølgelig, og det har du jo heller ikke gjort, noe noen kanskje trodde.

Så avslutter jeg med ordene: "God blogg"


Takk for det.
Det var mer ment som en kommentar til en nyhets sak her på GR for en stund tilbake.
The gavel corrupts
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!