Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Hvor mange av dere har bil? Hvor mange av dere snakker i mobilen mens dere kjører bil? Selv hender det at jeg tar telefonen når jeg kjører bil, men da er det på veier hvor det er lite trafikk, men jeg er veldig sjelden på telefonen når jeg kjører bil. Er det noe jeg ikke gjør i det hele tatt bak rattet, så er det å skrive sms-er. Nå ser det ut til at det fremmes et lovforslag om forbud mot nettopp sms-ing bak rattet og det synes jeg i grunnen er veldig greit.

For det krever full oppmerksomhet når man kjører bil og det å sitte med sms-ing synes jeg er skummelt. Jeg vet om mange som ikke bryr seg om å snakke i mobilen (uten handsfree) når de kjører og tekster sms-er som bare det. Selvsagt må det bli opp til hver enkelt hva man gjør bak rattet og jeg skal ikke si hva som er rett eller galt i og med at det hender jeg også snakker i mobilen når jeg er på tur.

Når det kommer til et slikt forbud, tror jeg er lurt med tanke på forebyggning av ulykker. For det jo veldig viktig å holde fullt fokus på veien når man kjører bil og dette er viktig både for deg selv og dine medtrafikkanter.

Tror du det er lurt å forby teksting av sms-er bak rattet, eller vil det bare være å pisse i snøen og ikke noe som vil bli opprettholdt av den enkelte sjåføren?
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Lurt!!
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Trudde det var en selvfølge jeg og at det alt var forbudt
  • 0
Veldig lurt!

Jeg er nervøs nok fra før som passasjer,
om ikke sjåføren skal skrive meldinger i tillegg til å følge med på veien.

Men jeg tviler sterkt på at folk flest kommer til å bry seg om et slikt forbud.
  • 0
Det er nok lurt ja.
Love is like a flower; even the most beautiful kind dies. - Till Lindermann
  • 0
Lurt ^^
*MacGyver Theme*
  • 0
Dette er jo en no-brainer
Just kill him with your awesome
  • 0
Det burde alt vært et forbud.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Høres ut som et godt lovforslag, får håpe det fører til mindre bilulykker.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Forbud, definitivt.
Website: http://mationmac.com/
  • 0
Jeg synes så absolutt ikke at det folk gjør bak rattet er opp til dem selv. Når de kjører skal de ha full oppmerksomhet på veien. Selvfølgelig litt i forhold til sitasjonen, men er bare så utrolig lite keen på å bli kjørt på, eller verre, drept av en billist som gjør alt annet enn å følge med på veien. Nemlig tekste. Det er bare så sinnsykt unødvendig.

Jeg må innrømme at det er noen ganger jeg tekster, men det er kun for å skrive enkle ting som "ok" eller "jeg er på vei nå", som jeg greier fint uten å se ned på mobilen. Skal jeg lese meldinger venter jeg enten til jeg er framme dit jeg skal eller har stoppet bilen helt. Når det kommer til å snakke i telefonen mens man kjører tror jeg ikke dette er like farlig, men det er uansett veldig greit å ha Bluetooth-tilkobling og mikrofon/høyttaller i bilen!
Type here.
  • 0
Haha! Hvem i all verden er så dum å skrive SMS-er mens man kjører bil?

Her er noe enda galere. Vet ikke om det er falskt eller ikke, men likevel.

http://www.youtube.com/watch?v=1EWGpZwwoM8
  • 0
Fy, sick basterd. 75 mph tilsvarer vel 120 km/t?
Oh yeah? Says you and what army?
  • 0
  • Zuil
  • Zuil
Om det blir forbudt ved lov, har det jo en viss avskrekkende effekt da...
  • 0
Det bør bli forbudt. Hva man gjør bak rattet er ikke opp til en selv, da det ikke bare er sitt eget liv man setter i fare.
  • 0
Teksting bak rattet er en FRYKTELIG uvane blandt mange som kjører bil. Det er rett og slett livsfarlig, med tanke på at et halvt sekunds uoppmerksomhet faktisk kan få fatale følger.

Snakking er vel hakket bedre, men langt fra bra. Forskning har konkludert med at ikke selve tekstingen er grunnen til ulykkene, men heller at man deler oppmerksomheten sin og blir i overkant opptatt av det som skjer gjennom røret. Alt som tar fokuset vekk fra trafikken kan være utrolig farlig og må unngås, rett og slett.

Har selv kjørt bil i tre år, og har stor respekt for trafikken. Har mistet en god kamerat i bilulykke for et par år siden, og etter det har respekten økt enda mer.

Det er rett og slett ikke verdt det! TENK på at en uviktig samtale kan forårsake en katastrofe du ALDRI kan rette opp igjen, i hele ditt liv.

Angående om det bør bli forbudt eller ikke, så burde saken være grei. Selvfølgelig skal det være forbudt. Tviler dog sterkt på at alle kommer til å følge dette, derfor må det være mer UP på veiene og svært strenge straffer for slike forseelser.

Flott blogg Bernt, superviktig at det blir satt fokus på slike ting. Det blir aldri nok!
core i5-2500k (klokket 4,5 ghz) | 8gb Corsair Dominator | Gigabyte Geforce GTX 570 | ASUS P8P67 EVO s-1155 | Corsair HX750W PSU | Fractal Design R3 midi-tower
  • 0
Det er jo 1300 kr i bot for å snakke i mobilen uten "handsfree" når du kjører.. da bør det vell ikke være tillatt å skrive SMS ??
Jeg trodde det VAR forbudt.
The gavel corrupts
  • 0
Lurt, men håper selvfølgelig at det er unntak. For eksempel hvis du får en slik melding ''We're gonna' erase your gamertag if you dont write back in 5 seconds!!''
Veni, vidi, avicii
  • 0
  • Ine
  • Ine
Det krever mye mer konsentrasjon å skrive en tekstmelding enn å snakke med noen via telefon. Tragisk at det ikke allerede er forbud.
Riddle me this
  • 0
Det er en selvfølge at slikt skulle være forbudt. Hva man gjør bak rattet i en bil man kjører er ikke opp til den enkelte. Man må passe på at man er konsentrert om kjøringa. Om man venter en viktig SMS får man heller passe på å finne enn plass man kan stoppe bilen om det tikker inn en SMS man MÅ lese der og da. Om et slikt forbud hjelper er en annen sak.
Det finnes 10 typer mennesker. De som kan binærkode og de som ikke kan.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!