Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

I går var det solformørkelse. Den var visst nok veldig fin. Det bruker å være fint når astronomer anbefaler folk å titte på himmelen. Jeg gikk glipp av gårdagens solformørkelse. Jeg satt inne på skolen og mottok engelsktentamen, da dette utrolige fenomenet slo til. Røed Ødegård sa det var noe av det flotteste han hadde sett. Jeg gikk glipp av det. Men det går fint. Jeg er ikke så altfor interessert i slike fenomener, er jeg det?

Da jeg fikk vite om formørkelsen, glemte av den, og husket på den igjen, bestemte jeg meg for å finne en video eller bilder av den. Jeg klikket meg inn på en av landets ledende nettaviser og fant en nyhetsartikkel. Dette var visstnok første gang en solformørkelse har vært så stor her til lands siden 1954. Er jeg heldig er det kanskje en ny solformørkelse 2068. Da kan jeg trille ut rullatoren og glane opp mot sola, om jeg ikke har dårlig syn grunnet alderdommen min, da. Avisene skal absolutt gni salt i såret på de som ikke fikk med seg at månen sto litt foran sola. Denne nyhetsartikkelen hadde også link til en video kommentert av et ekspertpanel. Glad og fornøyd over at jeg kunne få se begivenheten i reprise, klikket jeg. Skuffelsen var derimot stor, da jeg så at himmelen var filmet med et mobilkamera, og at ekspertpanelet besto av en gjeng peisvedkjerringer, som jublet, drakk hvitvin og hylte "Å guri, så vakkert!".

Ei peisvedkjerring er den typen kvinnfolk som er superkreative, overpositive og litt vel åpne for overnaturlige forklaringer. Den litt frustrerte kunst og håndverkslæreren er ofte ei peisvedkjerring. Hun flagrer gjennom gangen, med en litt stor poncho eller silkesjal, og et digert tresmykke hun har laget selv, derav navnet "peisved". Hun lager alle gaver selv. Former og maler keramikkfigurer, tegner portretter, tar et nytt dansekurs hver måned og driver med sjamanisme og eksorsisme. De tar åndelige gruppereiser til Venus, og bestiller slike stygge krus med bilder av venner og familie på. Så klart finnes det flere grader av peisved. Alle kvinner har litt peisvedblod i seg, men mange gjør ikke mer enn å strikke sine egne lugger, får et sykelig forhold til en sydeuropeisk kultur eller tar en master i et helt snålt fag. Enkelte tar det derimot til et nytt nivå, og gjør drastiske forandringer med sin hverdag eller sitt syn på livet.

Den nettavisen som skrev om solformørkelsen, hadde visst misforstått litt. Disse peisvedkjerringene, var mest sannsynelig ikke astronomer, men astrologer. Det vil si de som dikter opp horoskopet ditt til lørdagsformiddag. De forklarte ikke så veldig mye om hvordan dette ville påvirke tyrens kjærlighetsforhold til krepsen, men de konkluderte med at solformørkelsen var jævlig fin. Noe som var trist, ettersom jeg ikke fikk se så mye av den, på den noe pikselerte bildekvaliteten jeg fikk servert fra peisvedforeningas mobilkamera, som sikkert var fra et tiår tilbake.

Jeg tenker litt på å kjøpe en stjernekikkert. Med en stjernekikkert kan jeg glane langt inn i Andromedagalaksen, og skryte av det til venner og kjente. Neste gang Hayleys komet går forbi har jeg lyst til å kunne se den bedre enn de fleste andre. Ikke bare fordi jeg har lyst til å se noe vakkert, men også fordi jeg vil kunne fortelle om det til andre, få de til å bli misunnelige på meg. For hvor mange ganger har vel ikke jeg misunt noen andre? Jeg skal ta en titt på Mars' overflate, mens alle mine bekjente er nødt til å nøye seg med å prøve å leite seg fram til Lillebjørn, Karlsvogna og de andre stjernebildene for tapere. De kule folka ser på planeter.

Jo, jeg er litt bitter fordi jeg ikke fikk sett solformørkelsen, men det kommer alltids flere, mer spektakulære. Jeg blir bare så lei av avisene som skal fortelle at denne begivenheten skjer kun én gang på tusen år, og at man aldri vil få muligheten til å se noe lignende igjen. Ikke en gang med futuristisk medisin. Gikk du glipp av solformørkelsen, er du en stakkars jævel. Du er et fattig menneske om du gikk glipp av dette. Jeg er et fattig menneske som gikk glipp av dette.

Fuck media.
  • 0
Jeg gikk glipp av solfomørkelsen , men god blogg
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
To be Honest så føle jeg at det er solformørkelse hele tiden...
*MacGyver Theme*
  • 0
Jeg prøvde å minne meg selv på det! Men jeg failet. Var uansett bare overskyet her, kun Midt-Norge her nede som fikk oppleve det. Jaja, får vel vente noen decades til da! Som albaga sier; god blogg!
When in doubt, make a fool of yourself. There is a microscopically thin line between being brilliantly creative and acting like the most gigantic idiot on earth. So what the hell, leap.
  • 0
Jeg fikk heller ikke sett den... Ganske trist.
Media er også ganske trist, på mange måter.
Det er intet problem som er så stort og vanskelig at du ikke kan løpe fra det!
  • 0
"Hun flagrer gjennom gangen, med en litt stor poncho eller silkesjal, og et digert tresmykke hun har laget selv"
Hehe, jeg har sett noen slike damer...
Hva er egentlig lugger?? Er det noe fottøy aktig?
-Kill -Loot -Return.
  • 0
Flott blogg.

Kan vel ikke si at jeg er så veeeeldig keen på solforførkelser og sånn.. Lærdommen du ga meg om "peisvedkjerringer" var faktisk mye mer interessant. Takker..
..så..eh..hvilken dag er det IDAG, sånn egentlig???
  • 0
Vi har mørketid her oppe, så vi får ikke sett det uansett x3
Hva er det egentlig som definerer deg?
  • 0
Det er solformørkelse hver eneste natt synes jeg. Og den er total. Noe som er mer awesome enn en "delvis solformørkelse".
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!