Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Tja, nå har jeg gått på Medier og Kommunikasjons-linja på Sentrum Videregående i drøyt tre måneder(eller er det to?), og jeg må si at jeg er veldig fornøyd. For noen dager siden fikk vi vår første ordentlig store oppgave; Vi skulle lage en logo til et fiktivt firma kalt Africa Aid.

"Afrika Aid" er en organisasjon som arbeider
med bistand i den tredje verden, og Afrika
spesielt. Organisasjonen yter bistand i form
av idealistisk ungdom som arbeider på frivillig
basis i seks eller 12 måneder. Bygging av
skoler og rent vann er to av hovedsakene til
"Afrika Aid". Utveksling av kunnskap er et annet
hovedpunkt.

Som et ledd i den pågående vervings-kampanjen ønsker "Afrika Aid" å få designet en
logo. Logoen må gjenspeile grunnverdiene
i Afrika Aid-organisasjonen, både i design
og fargevalg. I tillegg ønsker de at den skal
appellere til aldersgruppen 15-30 år. Logoen
skal inneholde et symbol i tilknytning til
bokstavene "Afrika Aid".

Ut i fra disse punktene har jeg lagd to foreløpige utkast. Jeg har på ingen måte dårlig tid, siden jeg ikke skal levere før om 4 uker, men jeg vil gjerne høre deres meninger om mitt arbeid så langt.

<bild>

Det første utkastet jeg lagde er en dråpeformet logo. Jeg gikk gjennom hva som kunne symbolisere rent vann og kom frem til; en klar blåfarge, dråper og ringer i vannet(sånn som kommer når du slipper noe i vannet). Jeg fant en font(skrifttype) jeg syntes passet og lagde dråpen i Illustrator, før jeg farget den svart. Det viste seg å være en dårlig idé, for da lyste det nærmest olje av den, og det var jo ikke riktig. Så jeg byttet senere til blåfargen jeg brukte på den andre logoen, som jeg syns passet bra. Hva som skal symbolisere bygging av skoler er jeg ikke sikker på ennå, men jeg kan forsåvidt legge inn det senere.

Den andre logoen begynte med at jeg tegnet en rund/eggeformet/kalldethvaduvil form, denne fylte jeg med en lyseblå farge for å symbolisere rent vann. Jeg ga den en sort ramme for å fremheve den fra bakgrunnen(som stort sett skal være hvit), og for å unngå at fargen "renner ut". Jeg brukte samme font(Apple Casual, nærmere bestem), som på dråpen, og hadde i utgangspunktet tenkt å tegne noen mennesker som holdt hverandre i hendene(derfor mellomrommet mellom Africa og Aid), men ettersom jeg ikke fikk det til å se bra ut har jeg lagt den ideen på hylla for så lenge. Det er mulig jeg kommer tilbake til det senere, men vi får se.

En ting som er verdt å nevne er at vi skal photoshoppe logoen inn på et visittkort, en T-skjorte i valgfri farge, og en av Africa Aid's biler(som er hvite).

Så, da har det kommet til Spørsmålene:
1. Hva syns du om de første utkastene jeg har lagd? Passer de til oppgaven eller burde jeg heller satse på noe annet?
2. Har du noen ideer til hva som kan symbolisere bygging av skoler? Kan også symbolisere feks. håp, visdom eller lignende.
3. Har du noen andre ideer til hvordan jeg kan lage logoen, erfaringer/tips?


Jeg vil på ingen måte at dere skal gjøre oppgaven for meg, men dette er en viktig oppgave, så jeg vil gjerne ha så mye feedback som mulig. Så hvis du/dere gidder å ta 5 minutter av deres tid til å kommentere her, vil det gjøre meg veldig takknemlig.

Det var alt for denne gang, till' next time!

Mr. Swan
"Yeah, I dare you! Ragequit! Make us both happy!" - Scout, Team Fortress 2
  • 0
Jeg har ikke tid til å svare, holder på å feire The Mole Day.
I'll shove that bat up your ass and turn you into a popsicle
  • 0
Syntes den logoen med dråpen var bra
Intel Core i7 2600K @3,4 GHz | Asus P8P67 Deluxe | Gigabyte Gefore GTX 570 | Corsair Vengeance 1600MHz 8 GB | Corsair Force F60 | Corsair AX 850W | Samsung F3 1 TB
  • 0
Jeg likte det at det var et enkelt design. Jeg har sansen for minimalisme.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Likte dråpelogoen jeg og!

Det er jo et fint motiv å ha på biler og t-skjorter i tillegg, så om jeg var leder i Africa Aid ville jeg sikkert godtatt en sånn logo! (y)

Og hvem vet ikke hvordan en vanndråpe ser ut? Det er noe alle kan kjenne seg igjen i.
Fem-stjerners medlem
  • 0
Jeg ville kanskje funnet en annen farge dog. Den blir litt for lik UNICEFs logo. http://www.google.com/images?client=safari&rls=en&q=unicef+log
o&oe=UTF-8&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&hl=en&tab=wi&bi
w=1119&bih=680

Iallefall når du skal ha den på biler. Organisasjonen vil garantert ha en logo som skiller dem fra andre lignende organisasjoner.

Lagt til 2010-10-23 17:23:
Btw. Fiktiv organisasjonsa du?
http://www.africaaid.org/
Denne organisasjonen har allerede en logo.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
1. Sats på dråpedesignet. Det passer til oppgaven og har et fint, minimalistisk design. Litt generisk, kanskje, men du har fortsatt god tid til å jobbe på.

2. Det første jeg tenker på når det kommer til "håp"osv, er... tja, en due eller noe, men jeg er usikker på hvor godt det ville passet til akkurat denne oppgaven. Har ikke særlig mange gode forslag på akkurat dette punktet.

3. Bygg på dråpedesignet. Prøv forskjellige farger og valører, finn ut hvordan det ser ut med og uten ramme/en alternativ farge på rammen, prøv andre fonter og lek deg eventuelt med layer styles og gradients i Photoshop hvis du føler deg dristig. Ikke gjør det for flashy. Hold deg til det minimalistiske designet.

Lykke til med oppgaven, svanemann. Hvis du har problemer med Photoshop, eller det er noe du lurer på angående programmet, er det bare å ta kontakt over PM. Er ikke akkurat noen proff, men jeg kan da basics og har brukt Photoshop en god stund nå.
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Liker ikke fargen, for meg blir den noe for lys.
Btw: Det ble et dundrende underskudd sist Norge var vertsnasjon for sykkel-VM...
  • 0
Likte egentlig ikke noe av de... Ville kanskje hatt noe som er litt mer spennende? Syntes begge to var litt kjedelig...

Men, siden det er en logo, så kanskje den ikke kan være så mye mer spennende enn det...?

Lagt til 2010-10-23 20:10:
No offense
Rise and Rise Again, Until Lambs Become Lions.
  • 0
Haha!! Vi går på samme skole! Bare at jeg går andre året elektro
  • 0
Jeg har selv tenkt å gå Medier og kommunikasjon, og når jeg leser en slik oppgave gleder jeg meg bare enda mer.

Jeg og liker dråpedesignet, men hvorfor akuratt en blå kjedelig farge? Jeg liker ide'en med at det skal være blått og symbolisere rent vann. Men hvorfor ikke bruke en vann-texture eller hva det nå kalles. F.eks. et bilde av rent vann med bobler elns i. Dette blir da formet som en boble, og den svarte streken rundt. Tror det kan bli bra.

En ting jeg ser på en utfordring (hvis det var jeg som skulle lage logoen) er det at det skal appelere til aldersgruppen 15 - 30 år. Hadde det vært menn fra 15 - 30 år hadde jeg plassert en dame som kveilet seg rundt bobla. Men så skal damene også tiktrekkes da... Hmm

Men uansett, lykke til! Yuggothian hadde noen gode forslag. Ikke hør på ALT vi sier, ta det som tips, og bruk dem om du vil .
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
Medier og Kommunikasjons-linja virker spennede. Lurer på om det er noe for meg siden jeg fikk høyest score på den både ifjor og i år.

Uansett, likte jeg ideen om rent vann. Men jeg syntes det ble litt "kjedelig" med fargene?
Kanskje hvis du lekte deg litt og kanskje la på skygge eller noen lyse elemtenter sånn at fargen ser mer realistisk ut. ellers, bra jobba, og lykke til med oppgaven ;)
Oh yeah? Says you and what army?
  • 0
Bøker er jo et fint symbol i forhold til kunnskap, kanskje du kan bruke det til noe? Ellers er jo bygging hammere og slikt, ville jeg sagt. Ville nok gått for dråpen skulle det vært en av de to, men prøv å fjerne stroken på den runde, kan muligens få det til å se mer stilrent ut.
Går media selv, 3. året nå. Kommer til å bli morsomme år for deg hvis du liker fagene!
Good luck and godspeed!

...og husk å ta notater til refleksjonsnotat! Kan være til stor hjelp
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!