Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Siterer Hk0n:
Dagens menneske vil heller ta, istedet for å gi.


Såklart. Det ligger i vår natur at vi er egoistiske. La oss uansett innføre et kommunistisk samfunn så alle kan forbruke det samme fåtallet av varene. Forby hver person å kunne utvikle seg til noe unikt, mens alle lever den samme triste hverdagen hver eneste dag.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer Dr Madnar Petrovich:
Det har en sammenheng med at Kinesiske Liu Xiaobo har mottatt Nobels fredspris.

Siterer Dr Madnar Petrovich:
Det er jo ganske ille at Kina også setter fri Zhao nå, i ren protest mot denne prisen.

Her hopper du til konklusjoner. Det har aldri blitt sagt at denne løslatelsen var en reaksjon på fredspristildelingen annet enn ufunderte spekulasjoner i norske medier.

Idag morges ble det dessuten (som sagt ovenfor her) opplyst at løslatelsen skjedde før pristildelingen og i henhold til pålegg fra Kinesisk. Han har meldeplikt. Grunnen til løslatelsen er at de i Kina ikke kan holde noen "varetekts" fengslet mer enn 30 dager uten at nye bevis presenteres. Grunnen til at de ikke har fått nye bevis er at politiet i Budapest også markerer seg mot Kinesisk praksis og ikke vil utlevere bevis som kan bidra til å få en person dømt til døden.

Siterer Hk0n:
Egypt derimot, hadde fortjent denne prisen! Egypt er en undervurdert makt, og disse kan vi takke for å la pressekorps, leger, og lastebiler med mat passere for å hjelpe offrene for Israels okkupasjon av Gaza.

Egypt er et diktatur, noe som gjør en slik tildeling både usannsynlig og problematisk. Om diktaturstyre er så ille kan diskuteres, men det er uforenlig med de verdier og syn som ligger til grunn for fredsprisen og vestlig politikk.

Siterer Napalm Scum:
Individuell frihet er en vesentlig nødvendighet for å ha et fredelig samfunn så jeg syntes ikke dette er spesielt problematisk sånn sett.

Da kommer vi inn på definisjonen av fred. Kan befolkningen underkues til fredlighet ved å fjerne alle rettigheter for individet? Det er ikke gitt at individuell frihet er en nødvendighet for fred.

Siterer Dr Madnar Petrovich:
Men for å vrenge det litt til, og sette det på spissen. Hva hadde du tenkt om Mullah Krekar hadde fått en pris for arbeid mot fred fra et "ikke navngitt" land? Og han sitter jo ikke i fengsel heller.

Du vrir dette helt feil. Det er snakk om en pris for ikke-vold. Også Kina er enige i at fred er målet. De er uenige i hvordan man skal oppnå fred og hva som er definisjonen av "fred". Mullah Krekar derimot går tvert imot alle slike prinsipielle enigheter.

<quoteauthor="Dr Madnar Petrovich">Jeg har ikke satt meg inn i hva Liu har gjort for å fortjene denne prisen, Napalm.</quote>
Han har stort sett kjempet litt for menneskerettigheter og sittet mye i fengsel. Tolkningen kommer derfor helt an på hva man regner som nødvendigheter for etablering av fred.

Siterer Dr Madnar Petrovich:
Jeg sier ikke at Liu ikke fortjener en slik pris. Men blir det ikke litt feil når noen lusekofte-kledde tullinger kommer og skal dele ut fredspris til en person som er ansett som kriminell i et annet land?

For det første er ikke Fredprisen gitt fra Norge. Det er en pris med grunnlag i Alfred Nobels testamente. Han var svensk. Det er noen nordmenn som sitter i komitéen som deler ut prisen, men det er ikke en pris som gis i egenskap av Norge eller som er Norges å gi bort.
Dessuten er ikke dette basert på lille lusekoftekledte Norges meninger, men bunner i den internasjonale avtalen om FNs menneskerettighetserklæring. En erklæring Kina har ratifisert. At Kina klassifiserer Liu som kriminell strider således mot internasjonale avtaler de har inngått i.

For å gjenta meg selv: Kina har ratifisert en erklæring som svært tydelig hindrer at Liu kan kalles kriminell.

Man kan være enig eller uenig med innholdet i menneskerettighetserklæringen, men argumentet ditt holder ikke vann.

Siterer Dr Madnar Petrovich:
Zyrocz: Om det ikke var overaskende at lederne oppfører seg slik, hvorfor blir det da provosert frem ved å dele ut denne prisen?

Igjen. Prisen har ingenting med Norge å gjøre og skal ikke ta hensyn til Norges politikk. Prisen er ment å provosere frem endringer i det globale samfunnet og lede til en fredeligere verden.

Det får så være at det er aldri så ironisk at Alfred Nobel tjente seg styrtrik på nettopp kuler og krutt (først og fremst dynamitt).

Siterer Hk0n:
Ved å da gi Liu fredspris blir helt feil, både for Kina, og for sammarbeidet mellom Kina og Noreg.

Det er altså som sagt ikke Norge som deler ut prisen. Sammarbeidet mellom Norge og Kina er irrelevant i denne sammenheng.

Siterer Napalm Scum:
Om Mullah Krekar hadde fått en fredspris hadde det vært fra noen islamisttullinger som står for noen helt andre verdier enn det siviliserte, vestlige land gjør.

Jeg er litt skeptisk til innblanding av ordet "siviliserte" her fordi det er en diffus kategorisering og en måte å skille mellom "oss" og "dem".

Siterer Dr Madnar Petrovich:
Napalm: Uansett hvor mye ytringsfrihet jeg måtte ha, så hadde det ikke hjulpet å protestere mot de som anså Nelson Mandela som kriminell. For ytringsfriheten i Norge, det er ikke noe du kan ta med deg over grensen til hvilket som helst land.

Så du mener at hvis vi ser urett i verden skal vi la det gå fordi det har ikke noe med oss å gjøre? Og sålenge vi har det fint her oppe i nord selv, så skal vi ikke bry oss om hva andre måtte oppleve? Jeg beundrer din kynisme!

Sør-Afrika hadde forøvrig også ratifisert avtaler som gjorde deres behandling av Mandela til et brudd mot internasjonal enighet.
Ifølge menneskerettserklæringen har alle mennesker rett på frihet til å ytre det de mener og frihet fra politisk forfølgelse. Man kan derfor hjemle kritikken av Kina i denne erklæringen. Du står selvsagt fritt til å argumentere mot punktene i menneskerettighetserklæringen, og jeg tar gjerne den diskusjonen i en annen tråd i forumet.

Siterer Dr Madnar Petrovich:
Men synes ikke du at vi fremstår som noe bedrevitende verdenspoliti da?

Du snakker igjen om "vi" og "oss". Det er ikke "vi" som har delt ut Nobels Fredspris. Men Kina kan vanskelig boikotte Alfred Nobel, og retter heller sin missnøye mot Norge. Det ville da også blitt vanskelig for Kina om de skulle klare seg uten dynamitt.

Siterer Dr Madnar Petrovich:
Uansett hvor galt det er i andre land så skal ikke "vi" komme å fortelle hva som er rett og galt i et lans med historie som strekker seg flere tusen år før Norge var påtenkt.

Et lands historie unnskylder ikke dets nåværende feilgrep. Hater du fremdeles tyskland? Burde vi sy puter under armene på alle jødene i Israel?

Siterer Dr Madnar Petrovich:
Så man kan jo bare spørre seg om det ikke er på tide å skrinlegge denne prisen.

Det er ikke opp til Norge å gjøre dette. Norge og Sverige har godtatt Alfred Nobels testamente og det forteller at denne prisen skal deles ut. Det virker som om du ikke er klar over denne prisens bakgrunn eller historie.

Siterer Napalm Scum:
men å å vise moralsk støtte til de som har de rette verdiene (ja jeg mener at de vestlige verdiene er de rette) synes jeg er bra.

Jeg skal ikke gå for mye inn på om de vestlige verdiene er de riktige, men jeg er hundre prosent enig med deg i at man skal stå for det man mener er riktig, forsøke å gjøre hele verden til et bedre sted, ikke bare sin egen bakgård, og støtte de som kjemper mot en bedre verden. Om de har rette mål for fred eller ikke er irrelevant sålenge de korresponderer med våre syn.

Siterer Hk0n:
De "rette verdier" i den vestlige verden baserer seg på penger, noe som tilogmed ikke jeg respekterer.

Kommunismens verdier baserer seg også på penger, og hvordan disse skal fordeles.

Siterer Uvood:
Selv om det å være president gir stor makt og muligheter, så er det noe han skal gjøre, som at en bonde skal høste inn vært år og at vi må gjøre leksene våre her på skolen, som man kan bsekive som vi unges jobb. Hvorfor skal vi belønne Obama for å være president?

Han ble ikke belønnet for å være president, men for gjennom sin valgkamp og sitt program å fremme argumentet for fred og løsninger på konflikter. Jeg er også skeptisk til den utdelingen, men din sammenligning er ikke kurrant. Obama fremmet kampen for en fredelig løsning på konflikten i Midtøsten.

Om du gjør det godt på skolen får du gode karakterer. Om du er en flink bonde får du mer økonomisk utbytte. Hvorfor skal du belønnes for å gjøre skolearbeidet ditt? Hvorfor skal du belønnes for å dyrke jorden effektivt?

Siterer Uvood:
Skulle de i det hele tatt gi han den burde de gjort etter hans tid som president, som de gjorde med clinton.

Clinton fikk aldri Nobels Fredspris...

Siterer Dr Madnar Petrovich:
Fanzy panzr: Jeg leste disse uttalelsene om at det ikke hadde noe med fredsprisen å gjøre. Men når en person innrømmer en ugjerning så lar man ikke bare den personen gå fri fordi Ungarn ikke vil/kan levere bevismateriale.

Dette er akkurat hva vi ville gjort i Norge. En tilståelse alene er ikke nok. En tilståelse er ikke et absolutt bevis fordi det kan være falskt eller påvirket. Man blir ikke fengslet i Norge heller uten beviser. Ugjærningen er dessuten ikke begått i Kina, og Kina har derfor ingen sak mot arrestanten uten at denne fremmes av Ungarn.

Dessuten er han ikke bare sluppet fri uten videre. Han har meldeplikt.

Siterer Dr Madnar Petrovich:
Og det var jo et fantastisk sammentreff at disse to tingene møttes i akkurat dette krysset!

På det tidspunktet Liu skal ha blitt "løslatt" kunne Kina umulig vite at Liu ville få fredsprisen. Dette ble offentliggjort i ettertid!

Siterer Dr Madnar Petrovich:
Dessuten så har familiene til 2 personer som har blitt drept i utlandet nå engasjert seg i saken, og ønsker at Norsk regjering "åpner øynene". Så en effekt har det hatt! Det blir for enkelt å bare overse at dette er en protest mot Nobels fredspris.

Igjen: Prisen ble først tildelt i ettertid av løslatelsen!

Siterer Napalm Scum:
Frivillig handel mellom ulike land er det eneste som funker, imperialisme derimot er umoralsk, selv når det landet som blir invadert er enda verre enn det som invaderer.

Du virker overmåte bastant sikker på at det nåværende systemet er det riktige. For alt vi vet kan man i fremtiden finne frem til et bedre egnet system. Det kan vi ikke forestille oss noe mer enn fortidens mennesker kunne forestille seg dagens system.

Siterer Hk0n:
Hmm, egosentriske motiver? Håper virkelig du kan forklare det med ord som folk flest forstår. Beklager dette.

Egosentrisk = selvopptatt/fokusert kun rundt egne behov.
Motiver = årsaker til valg.

Siterer Hk0n:
Derfor mener jeg at kapitalismen burde avføres.


Siterer Hk0n:
Et slikt brorskap som det er på Cuba hvor alle jobber for staten synes jeg er helt fantastisk.

Jeg tipper at du ikke har fått med deg at en fjerdedel av Cubas befolkning, en million, ble oppsagt fra sine statlige stillinger for et par-tre uker siden...

Lagt til 2010-10-15 19:21:
Siterer Dr Madnar Petrovich:
Fanzypanzy: Det stemmer at halve bloggen handler om det du nevner, og det er nettopp dette som interesserer meg. Og mitt motmæle er akkurat det jeg nevnte, at jeg tror ikke dette er et hvilket som helst tilfeldig sammentreff.
Jeg tror "Norge tildelte fredsprisen til Liu Xiaobo som en respons på at Kina løslot Pernille Thronsens påståtte morder..................


Siterer Dr Madnar Petrovich:
Hvor er rettsaken? Den burde dukke opp veldig snart.
Uten beviser eller en formell henvendelse fra en påtalemyndighet blir det nok lang tid før det blir en henre..jeg mener rettsak.

Kina kan ikke uten videre dømme noen for en handlign begått i utlandet mot en utenlandsk borger. Iallefall ikke uten beviser.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Dr Madnar Petrovich:
Fanzypanzy: Det stemmer at halve bloggen handler om det du nevner, og det er nettopp dette som interesserer meg. Og mitt motmæle er akkurat det jeg nevnte, at jeg tror ikke dette er et hvilket som helst tilfeldig sammentreff.


Det blir isåfall bare en teori uten noe hold i fakta. Fordi det er jo ingenting som peker på at det er har noe som helst med fredsprisen å gjøre. Fyren ble sluppet fri før fredsprisen ble delt ut, og ikke noe som har kommet fram peker på noe annet.

Om det har vært andre diskutable forhold kan godt hende, og det er som du sier enkelte ting som virker litt merkelig. At Kina i det hele tatt har en lov som sier at de bare kan holde en fange i varetekt i 30 dager overrasket meg (varetekt i det hele tatt egentlig ). Likevel blir det i samme grad som fredspriskoblingen bare meningsløse teorier enn så lenge.

Og jeg lukker ikke øynene for noe som helst, men jeg sperrer dem heller ikke opp for å finne sannheter som etter alt å dømme ikke eksisterer.

Siterer Dr Madnar Petrovich:
Og det har hat en effekt her hjemme. Ikke bare denne saken, men også de møtene som ble avlyst som du nevner!


Ja...ok...

Siterer Strategist:
Jeg tror "Norge tildelte fredsprisen til Liu Xiaobo som en respons på at Kina løslot Pernille Thronsens påståtte morder..................


Ahhh, det er det som er sammhengen...takk
This is great banter, it really is.
  • 0
Her bruker mann all tid på å forbanne denne fredsprisen og de problemene den lager, og så kommer Strategist og skriver en kilometer lang tekst i aller beste bedreviter stil.

Om det har såret noen at jeg antok at dette var en respons fra kina på utdeling av fredspris til kriminelle, så må jeg bare beklage.

Jeg har fått en lærepenge, og kommer etter all sannsynlighet ikke til å skrive slike blogger igjen.
I don't start trouble.. I finish it!
  • 0
Siterer Dr Madnar Petrovich:
Om det har såret noen at jeg antok at dette var en respons fra kina på utdeling av fredspris til kriminelle, så må jeg bare beklage.

Det var jo en fullt naturlig antakelse, ikke minst på bakgrunn av at alle mediene spekulerte høylydt i dette. Jeg bare diskuterer, kanskje noe vel ivrig..

Siterer Dr Madnar Petrovich:
og så kommer Strategist og skriver en kilometer lang tekst i aller beste bedreviter stil.
Alltid besserwisser.

Siterer Dr Madnar Petrovich:
Jeg har fått en lærepenge, og kommer etter all sannsynlighet ikke til å skrive slike blogger igjen.
Hva. Det var jo en fantastisk god blogg som fremprovoserte flere innlegg på kort tid enn de fleste andre blogger gjør i det hele tatt. Bare litt forhastede slutninger som jeg så mitt snitt til å angripe.

Tilbake til tema, så er jeg fullt enig med deg i at fredspristildelingen er problematisk, men på andre grunnlag enn de du fremstiller.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
.

Nobelpriskomiteen blir satt sammen av stortinget SLIK JEG hAR FORSTÅTT det (Si ifra hvordan det er om jeg tar feil.) og alle som er med i komiteen er tidligere stortingsrepresentanter.
Dermed har Norge en finger med i spillet, det kan diskuteres men om de har veldig stor innflytelse på hvem som får prisen i en spesielt stor grad men jeg ha inntrykk av at Kina mener at Norge som nasjon har valgt vinner ikke at komiteen som velger vinner er norsk. Og Kina lar det gå utover Norge ikke komiteen som en annen fjortis. Hva for noe tull er dette! det er utrolig teit av Kina å ta Norge for noe noen norskvalgte personer har gjort.
Jeg tror ikke løslatelsen har noe med prisen å gjøre men det kan diskuteres. Og Hk0n
Om du vil at noe skal avføres betyr det sånn cirka at du vil at noen skal bæsje det ut av analen sin. Ordet du leter etter er avskaffes.
Nei men da så
  • 0
Strategist: sorry, går i surr i navnene, men en eller annen president fikk det etter hans tid som president og mens han var det, det var det jeg skulle frem til.
Livet kan av og til virke meningsløst, heldigvis kan man gjøre noe med det ^^.
  • 0
Siterer Uvood:
Strategist: sorry, går i surr i navnene, men en eller annen president fikk det etter hans tid som president og mens han var det, det var det jeg skulle frem til.
Jeg skal ikke floccinaucinihilipilifisere. Grunnen til at jeg visste du tok feil var at jeg selv ble tatt på den samme feiltakelsen under en diskusjon så sent som igår. Jimmy Carter er nok den presidenten de skal frem til. Dessuten fikk Clintons visepresident Al Gore prisen.

Lagt til 2010-10-16 02:05:
Siterer bEICHMANN:
Nobelpriskomiteen blir satt sammen av stortinget SLIK JEG hAR FORSTÅTT det (Si ifra hvordan det er om jeg tar feil.) og alle som er med i komiteen er tidligere stortingsrepresentanter.
Det stemmer.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Hvorfor tar ikke kineserne livet av Liu hvis de er så misfornøyde?

Yitzhak Rabin fikk jo bøte med livet etter å ha fått prisen.. Forøvrig etter å ha jobbet for fredsprosessen som ledet til Oslo-avtalen.
Den offisielle drapsmannen myrdet Rabin med bakgrunn i at Oslo-avtalen etter hans mening økte den palestinske terroren.
Til sammenligning mener kineserne at menneskerettigheter truer landets stabilitet.

Er nobels fredspris helt enkelt en pris som rokker ved stabiliteten i land og fører til attentat, belønner kriminelle og slike som jobber for økt terror?
- Bør prispengene øke slik at vinnerne har råd med vakthold resten av livet?

Er kineserne paradoksalt nok humane overfor Liu ettersom de ikke har tatt livet av ham?
- Ennå vel og merke, det tok jo nesten ett år etter prisen før Rabin ble myrdet..

Det ser ut som om kineserne er mer østlig orientert ettersom de nøyer seg med husarrest likt tiltak fra andre asiatiske regimer.
Eksempel; i behandlingen av tilfellet Aung San Suu Kyi.
Btw: Det ble et dundrende underskudd sist Norge var vertsnasjon for sykkel-VM...
  • 0
Siterer Luovtak:
Hvorfor tar ikke kineserne livet av Liu hvis de er så misfornøyde?
Det ville blitt en voldsom internasjonal oppstandelse. USA ville vært blant landene som brukte dette for alt det var verdt til å svekke Kinas stilling.

Nå er det også litt forskjell på én manns handling og en stat som plutselig henretter en politisk fange.

Jeg tror ikke Kineserne kommer til å myrde Liu.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
  • Missing Avatar
  • Hk0n
@ Strategeist:

Jeg er fullt klar over at kommunismen utspiller seg på hvordan dele ut pengene, poenget mitt, som du sikkert forstår, er at pengene blir brukt på en helt absurd måte. Dette trenger du ikke å stille flere spørsmål om.

Jeg visste ikke at så mange hadde blitt fratatt sin stilling. Link?

LOL - Avføres. Beklager dårlig ordbruk
"Alle revolusjoner har hittil bare bevist én ting, nemlig at mye lar seg forandre, bare ikke menneskene." - Karl Marx
  • 0
De har vel gale ekstremister som handler "kun" på sine egne vegne i Kina også, vil jeg tro.

Jeg mente vel å formulere; la ham bli drept av noen, se på tidspunktet jeg posta.. ikke mye våken akkurat.
Btw: Det ble et dundrende underskudd sist Norge var vertsnasjon for sykkel-VM...
  • 0
Siterer Hk0n:
NÅ MÅ DU HØRE HER!
Selvfølgelig finnes det grådighet, men det er ikke av menneskets natur å være så grådig på det nivået som man er idag. Sovjetunionen var det grådighet, ingen tvil. Stalin ble jo paranoid og maktsjuk, men det endrer ikke mine meninger. Grådighet på Cuba, kan ikke sammenliknes med vår grådighet. Et slikt brorskap som det er på Cuba hvor alle jobber for staten synes jeg er helt fantastisk. Nord-Korea nevnte du, og det var en stor feil min venn. Nord-Korea er ulv i fåreklær, dette er ikke kommunisme, det er militærdiktatur.


Det samme som du sier om Nord-Korea kan man forsåvidt si om Cuba, samt alle andre kommuniststater som har eksistert gjennom tidene. Selv om du snakker så varmt om Cuba, ville jeg kanskje dratt ned til Miami og spørre en hvilken som helst eksilcubaner om han er enig, tviler på at du blir godt tatt i mot med en Che Guevera t-skjorte mens du lovpriser Fidel Castro.

Siterer Hk0n:
Jeg sier ikke at materielle goder er dumme, men i en så stor grad som vi tar oss til nytte av disse godene er ikke dumt. Dagens menneske vil heller ta, istedet for å gi. Og det er derfor jeg ikke liker disse godene, fordi godene har gjort oss til grådige beist.


Jeg tror nå vi alltid har vært like grådige, samtidig som mange av oss er villig til å gi litt av det vi har til andre som ikke har like mye. Det er derimot ikke noen løsning å tvinge folk til å gi fra seg mesteparten av velstanden sin fordi alt skal være "likt".

Siterer Strategist:
Du virker overmåte bastant sikker på at det nåværende systemet er det riktige. For alt vi vet kan man i fremtiden finne frem til et bedre egnet system. Det kan vi ikke forestille oss noe mer enn fortidens mennesker kunne forestille seg dagens system.


Det nåværende systemet trenger en radikal forandring. Økonomien må bli deregulert av det offentlige, og de fleste av dagens offentlige tjenester privatisert. Sånn sett støtter jeg ikke dagens system, siden det systemet jeg støtter er et fritt marked, noe som aldri har eksistert i verdens historie. De alternativene til kapitalismen som jeg har sett på har hverken hvert realistiske eller gode systemer, kommunismen ble gjennomført og feilet. Ellers så har vi de naive folka bak The Venus Project, som baserer seg på en teknologi vi ikke har enda og at folk plutselig vil la være å drive handel seg imellom.
"You were born free, you got fucked out of half of it and you wave a flag celebrating it." - Doug Stanhope
  • 0
  • Missing Avatar
  • Hk0n
Pass på, du blir bare mer, og mer usaklig..

For det første, ville jeg aldri dratt til Amerika.

For det andre, er alle cubanere velkommne i USA. Hvorfor? Jo, det er fordi USA helst vil ha alle på sitt kapitalistiske "lag". Så nei, det hadde ikke funket å spørre en cubaner som hadde flyttet til USA.

Og når det gjelder at folk skal ha det likt, føler du ikke at du har et visst ansvar, for at folk rundt deg burde ha det like godt som deg? Eller mener du at det er livets gang?
"Alle revolusjoner har hittil bare bevist én ting, nemlig at mye lar seg forandre, bare ikke menneskene." - Karl Marx
  • 0
Siterer Hk0n:
Jeg visste ikke at så mange hadde blitt fratatt sin stilling. Link?
Sorry. Skulle ha gitt en kilde med en gang. Her er den iallefall: http://www.aftenposten.no/jobb/article3810233.ece

Som du ser fungerer ikke kommunismen opptimalt på Cuba. Cuba må vel sies å være kommunismens siste bastion, og den ser nå ut til å være i ferd med å kollapse.

Siterer Hk0n:
Jeg er fullt klar over at kommunismen utspiller seg på hvordan dele ut pengene, poenget mitt, som du sikkert forstår, er at pengene blir brukt på en helt absurd måte. Dette trenger du ikke å stille flere spørsmål om.

Jeg er enig. Vi kan heller ta den diskusjonen i en annen tråd.

Siterer Luovtak:
Jeg mente vel å formulere; la ham bli drept av noen, se på tidspunktet jeg posta.. ikke mye våken akkurat.

Problemet da er vel at Liu Xiaobo sitter i et fengsel og i utgangspunktet er sikker som banken. Om han blir drept i fengselet eller rett etter løslatelse vi det uansett skape en voldsom internasjonal storm.

Siterer Napalm Scum:
Det nåværende systemet trenger en radikal forandring. Økonomien må bli deregulert av det offentlige, og de fleste av dagens offentlige tjenester privatisert. Sånn sett støtter jeg ikke dagens system, siden det systemet jeg støtter er et fritt marked, noe som aldri har eksistert i verdens historie. De alternativene til kapitalismen som jeg har sett på har hverken hvert realistiske eller gode systemer, kommunismen ble gjennomført og feilet. Ellers så har vi de naive folka bak The Venus Project, som baserer seg på en teknologi vi ikke har enda og at folk plutselig vil la være å drive handel seg imellom.

Jeg må si meg uenig med deg på et par punkter her. Lag gjerne en egen tråd om Det frie marked, så diskuterer jeg svært gjerne.

Siterer Hk0n:
For det andre, er alle cubanere velkommne i USA. Hvorfor? Jo, det er fordi USA helst vil ha alle på sitt kapitalistiske "lag". Så nei, det hadde ikke funket å spørre en cubaner som hadde flyttet til USA.

Nå flyktet ikke cubanerne til USA fordi de var velkomne der, men fordi de var forfulgt og hadde svært dårlige kår i hjemlandet. Den gjennomsnittlige cubaner har ikke råd til en PC. Det finnes et par butikker sentralt i hovedstaden på Cuba som selger elektronikk og PCer. Den gjevne cubaner er nødt til å gå rett forbi butikkvinduet. Bare den rike eliten har råd til disse varene. Da cuba i fjor for første gang tillot hvemsomhelst å kjøpe en stasjonær PC lansertes en PC med CRT-monitor, 256 mb RAM og ellers svakere enn den bærbare PCen faren min kjøpte i år 2000. Det kalles også fremskritt. Dessuten kostet PCen halvannen gang den gjennomsnittlige årslønnen for cubanere.

Kilde:
http://www.aftenposten.no/forbruker/digital/nyheter/data/article24
09276.ece


Rettelse: Når jeg ser på kilden ser jeg at en PC koster 3 årslønner ikke halvannen.


Siterer Hk0n:
Og når det gjelder at folk skal ha det likt, føler du ikke at du har et visst ansvar, for at folk rundt deg burde ha det like godt som deg? Eller mener du at det er livets gang?

Det er det evige spørsmålet. Det er et spørsmål som alltid vil funderes over. Selv om jeg har innvendinger mot ditt syn på noen punkter, vil jeg berømme deg for å ha tatt et standpunkt.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Hk0n:
Pass på, du blir bare mer, og mer usaklig..


Forklar hvordan dette er usaklig. Anyways...

Siterer Hk0n:
For det første, ville jeg aldri dratt til Amerika.

For det andre, er alle cubanere velkommne i USA. Hvorfor? Jo, det er fordi USA helst vil ha alle på sitt kapitalistiske "lag". Så nei, det hadde ikke funket å spørre en cubaner som hadde flyttet til USA.


Selv om du framstår som anti-Amerika som du sikkert også er stolt over å være, burde du ikke la det stoppe deg i å dra til et såpass sammensatt og manfoldig land som USA, bare et tips

Så de du stoler på i denne saken, er Cubas totalitære regjering som definitivt vil vinkle alle faktaopplysninger i Cubas favør? Av det jeg vet om Cuba så er det ikke et veldig velstående land. Dette har selvfølgelig også med handelsårsaker å gjøre, siden det er vanskelig for Cuba å selge sine nasjonalprodukter som f.eks sigarer som er forbudt i USA (cubanske sigarer that is). Det er ofte en god grunn til at de som klarte å komme seg vekk fra Cuba dro til USA, jeg er sikker på at mange fler ville dratt om de hadde hatt muligheten, men dette kan jeg selvfølgelig ikke bevise. Har heller aldri vært på Cuba, men skulle gjerne tatt meg en tur en gang. Cuba har forresten begynt med litt privatisering for å tilfredsstille økonomien ( http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2548672.ece ).

Siterer Hk0n:
Og når det gjelder at folk skal ha det likt, føler du ikke at du har et visst ansvar, for at folk rundt deg burde ha det like godt som deg? Eller mener du at det er livets gang?


Jeg føler ikke at det er min plikt å hjelpe alle andre, men det betyr ikke at jeg gjerne gjør det av frivillighet. Hadde jeg hatt mer penger skulle jeg gjerne bidratt mer enn det jeg allerede gjør gjennom veldedighet. Absolutt likhet i samfunnet ser jeg ikke på som et mål som er verdt å kjempe for, det er bedre å minske fattigdommen ved å gi flere arbeidsmuligheter til folk osv.

Siterer Strategist:
Jeg må si meg uenig med deg på et par punkter her. Lag gjerne en egen tråd om Det frie marked, så diskuterer jeg svært gjerne.


Definitivt. Har lenge tenkt på å få i stand en lignende diskusjon som alt fra kommunisme til lassie-faire kapitalisme. Dette begynner å bli ganske off topic..
"You were born free, you got fucked out of half of it and you wave a flag celebrating it." - Doug Stanhope
  • 0
  • Missing Avatar
  • Hk0n
Skal jeg sette punktum?

@Strategist:

Det er vel ikke et land som funker opptimalt på alt?
Altså etter det jeg har lest på kildene deres er at de gjorde det, for å redde Cubas økonomi, og da får vi vel vente og se hva som skjer? Å trekke konklusjoner om at det er i ferd med å kollapse synes jeg er litt for tidlig.

Ellers takker jeg for relativt positive kommentarer

Napalm Scum:

Det jeg mener med usaklig, er at du kommer med dette: "Selv om du snakker så varmt om Cuba, ville jeg kanskje dratt ned til Miami og spørre en hvilken som helst eksilcubaner om han er enig, tviler på at du blir godt tatt i mot med en Che Guevera t-skjorte mens du lovpriser Fidel Castro." 1: Dra til Miami for å snakke med innvandrere fra Cuba? O rly? Er det så enkelt? Nei da må jeg komme meg av gårde. 2: Lovpriser Fidel Castro? Nei, der gikk du for langt. Jeg lovpriser han tvert om, men han prøver ihvertfall å få det til å funke!

En ting ved kommunismen, er at alle skal ha det likt. Dette vet du sikkert, da sier det seg selv at velstand blir det ingenting av. Og helt ærlig, hvem trenger så det?

------

Snakkes i den nye tråden, når den blir opprettet!
"Alle revolusjoner har hittil bare bevist én ting, nemlig at mye lar seg forandre, bare ikke menneskene." - Karl Marx
  • 0
Siterer Hk0n:
@Strategist:

Det er vel ikke et land som funker opptimalt på alt?
Altså etter det jeg har lest på kildene deres er at de gjorde det, for å redde Cubas økonomi, og da får vi vel vente og se hva som skjer? Å trekke konklusjoner om at det er i ferd med å kollapse synes jeg er litt for tidlig.

De forsøker å redde Cubas økonomi ved å tilnærme seg et kapitalistisk system og privatisere. Det ligger et lite lag av ironi i det.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
  • Missing Avatar
  • Hk0n
Siterer Strategist:
Citerer Hk0n:
@Strategist:
De forsøker å redde Cubas økonomi ved å tilnærme seg et kapitalistisk system og privatisere. Det ligger et lite lag av ironi i det.


En stor selvmotsigelse, dette var da ikke så bra
"Alle revolusjoner har hittil bare bevist én ting, nemlig at mye lar seg forandre, bare ikke menneskene." - Karl Marx
  • 0
Tror egentlig jeg kom litt for sent i denne diskusjonen. Hvor er den nye tråden egentlig?

Og btw, hvor blir det av "Det har aldri vært et kommunistland ennå"-argumentet?
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
Siterer kvidogbleg:
Tror egentlig jeg kom litt for sent i denne diskusjonen. Hvor er den nye tråden egentlig?
Jeg ser gjerne at noen som har lyst til å forme diskusjonen lager en slik tråd, så kan jeg love at jeg kommer til å delta i diskusjonen.

Lagt til 2010-10-18 00:06:
Obs. Så at Napalm Scum har laget den alt: http://www.gamereactor.no/forum/?forum=3&thread=25691&page
=1&last=2010-10-17+22%3A08%3A38
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
  • Missing Avatar
  • Hk0n
Siterer kvidogbleg:
Tror egentlig jeg kom litt for sent i denne diskusjonen. Hvor er den nye tråden egentlig?

Og btw, hvor blir det av "Det har aldri vært et kommunistland ennå"-argumentet?


Tenkte litt på det, men droppa det.
"Alle revolusjoner har hittil bare bevist én ting, nemlig at mye lar seg forandre, bare ikke menneskene." - Karl Marx
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!