Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

På et spillforum som Gamereactor er det nødvendig med et dekknavn, alias, tiltaleord, brukernavn, profiltekst-som-sier-noe-om-hvem-du-er, eller hva man nå enn vil foretrekke å kalle det. Dette kan være et navn eller ord man har et spesielt forhold til, eller som man bare har blitt vant til gjennom tidens løp mot luftspeilingsmållinja. Mange kom nok ikke på noe spesielt da de bestemte seg for å lage en bruker, og måtte ty til et nødnavn.

Noe av meningen bak denne bloggen, er å undersøke litt hvor mange som faktisk har et godt gjennomtenkt nikk, som de bruker overalt, og hva slags forhold de har til det nikket. For å dele min egen historie med dere, kan jeg si at navnet Petrol var et av mange tilfeldige som lå lagret som profiler på Halo 2 på den originale Kryssboksen, etter at storebroren min hadde hatt besøk. I haugen av navn som f. eks. billigkebab, Mastashaf, Yberpumpehagle, Jack Bauer og Petrol, var det sannsynligvis noe av underbevisstheten min som koblet sistnevnte navn opp mot mitt eget. Ny, egen profil lagde jeg av én eller annen grunn ikke, og jeg begynte derfor å spille fast på profilen ved navn Petrol. Da Kryssboksen ble byttet ut med sin noe mer ustabile sønn, som bokstavelig talt blåser i om den lager støy og ulyder, fortsatte jeg med dette navnet, og da vi koblet den opp på nett, puttet jeg nødvendig nok stavelsen "Nor" bak spillernavnet mitt. Siden har jeg vært kjent som PetrolNor på Xbox Live, og har aldri hatt veldig lyst eller sett det nødvendig å endre på det.

I ettertid har jeg kommet frem til at navnet Petrol i grunn passer både navnet og landet mitt godt, men det var altså ikke derfor jeg begynte å bruke det. Jeg vil tro at mange av dere andre også har blitt veldig vant til navn dere begynte å gå under ved rene tilfeldigheter, og kommentarfeltet under er døgnåpent for disse erfaringene (samt andre ting dere måtte ha på hjerte i forbindelse med temaet).

Et stort antall mennesker/brukere har overhode ikke noe forhold til aliaset sitt, eller gamertagen som de har på Xbox Live. Dette fører til at noen gamertager har like kort levetid som underbuksene til Lars Monsen, altså bare opptil et par uker uker. Det er ofte samme folkene som har en rekke tilfeldige tall og/eller bokstaver utelukkende, eller som en del av nikket sitt. De av dere som ikke nikket gjenkjennende og oppgitt til det, bør ta dere en tur på et sted som kalles internett.

Selv om man kan gå lei av venner og fi på PSN, XBL eller nettforumer som stadig skifter ham, virker det som noe alle tenker på iblant. Man kan lure på hva man tenkte da man lagde spillernavnet sitt, eller man kan få lyst på en ny start med et nytt image. Denne følelsen har jeg selv vært borti, men slått den fra meg av forskjellige grunner. Blant disse finner vi tungvintheten som følger med å bytte på samtlige sider man har alias på, prisen på hele 800 MSpoints som kreves for å bytte gamertag på Xbox Live, det at man selv og vennene sine er vant til navnet, og ikke minst det faktum at navn ikke har en avføring å si for spillopplevelsen eller hva slags person du er. For innerst inne er vi kjernekarer som liker kake alle ihop.

Hva med deg? Er du en som er knyttet til profilnavnet ditt, eller liker du å bytte ofte? Har du eventuelt en spesiell historie bak navnet som står deg nært, og har du vært borti noen bemerkelsesverdige navn?

Petter ut for denne gang, og han avslutter med et bilde av en kar som har et lite kjent forhold til sitt eget (dekk)navn(?).
But there's no sense crying over every mistake. You just keep on trying till you run out of cake.
  • 0
KAKE!!!<3

...

Ok litt mer seriøst...

Opprinnelsen bak mitt Gamertag/Brukernavn-på omtrent-alt-jeg-kommer-over-av-nettsider er det at fetteren min, en person jeg så veldig opp til da vi var yngre, kalte seg for CL4W3D når han spilte Alien vs Predator 2 på PC for mange år siden. Opprinnelig kalte jeg meg Brodrister (Ja, som i Brødrister) på Xbox Live og alle andre nettsider, men da jeg ble med i en klan kalt Element, så byttet jeg taggen min til EmT Clawed.

Denne klanen gikk desverre i oppløsning etter bare ett par uker på grunn av at jeg ville spille social big team mens kompissene mine foretrakk MLG. Så klanen gikk at skauen og jeg lagde en ny klan sammen med noen briter som jeg hadde kjent i over ett halvt år. Vi valgte å kalle oss Advanced Combat in Halo, noe som resulterte i at jeg kalte meg AcH Clawed. Denne klanen gikk jo også til helvete, men det er en annen historie.

Jeg har så knyttet meg veldig til dette aliaset, og da min beste venn fucka opp Gamertaggen min på kødd, så klikka det mentalt for meg. Jeg er jo som sagt kjent under dette navnet, samt at jeg hater uryddigge gamertags/brukernavn uten stor forbokstav og/eller en haug med random tall.

Dette er ett interessant tema Petrol! Flott at du tar det opp!

PS: Det bildet var dagens!
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Tusen takk for en lang kommentar som faktisk var innholdsrik og meningsfylt. Fortiden din i Element hadde jeg aldri hørt om før, men resten av historien kjente jeg vel egentlig til. Synes også Brodrister er et veldig kult navn, og en venn av meg går under navnet Vaffeljern på enkelte sider.

Flott at du liker bildet, temaet og ikke minst kake.
But there's no sense crying over every mistake. You just keep on trying till you run out of cake.
  • 0
Vaffeljern... Jeg og en kompis hadde tenkt å kalle oss for Brodrister og Vaffeljern. Men han fikk aldri ut fingern sin, og fikk seg ikke Live før jeg het AcH Clawed. Han kalte seg for AcH Drummer, og fikk RRoD bare en måned senere...
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Konsollforkjemper er egentlig et ganske ironisk navn, ettersom mye av det jeg spiller ligger på PC. Men jeg har flere konsoll-spill enn PC-spill, de har bare ikke like lang levetid.

Men, dette er dog ikke mitt 'virkelige' alias. Vanligvis kaller jeg meg Vetroid, men ettersom jeg følte at det ikke passet helt i GR valgte jeg Konsollforkjemper med sin ironiske historie.

Vetroid er et gammelt navn. Før i tida, når CS var nytt og fresh og alt det der, spilte broren min mye CS. På et tidspunkt fikk vi det installert på 2 PCer, og jeg trengte et navn. Ettersom jeg var (og er) en svoren fan av Metroid-serien, valgte jeg å dele M-en på to og gange med -1 for å skape en V. Og eureka, så var navnet mitt til.

Noen steder har jeg også gått under vetroid crime, ettersom det var tatt (kan du tenke deg at 2 stykker hadde kalt seg det). Men går for det meste for Vetroid, og har blitt tatt godt vare på siden.

Kake for life! (selv om det noen steder blir brukt som et banneord)
  • 0
Jeg føler at nicket mitt passer personligheten min. Samtidig har jeg opplevd at det er et veldig lite originalt navn, og derfor ikke mulig å bruke flere steder enn på Gamereactor. Derfor varierer det om jeg legger til et GR_ foran navnet, eller bruker et annet nickname.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Aah! Mange ordentlige gode blogger for tiden! Og likte spesielt denne, for det er alltid interessant å se bakgrunnen for et navn

Mitt navn er ikke noe mer enn at P&F er altfor morsomt, og at hvis alle haddee vært som Ferb hadde verden vært et bedre sted

Og Petrol: Haha, trodde du het det siden du jobba med oljevirksomhet jeg
  • 0
Før brukte jeg å hete Jompapa her på Gamereactor. Da jeg var sju år fant jeg og min bror et nettrollespill ved navn Adventure Quest. Her trengte vi et navn som lød artig. Vi tenkte først Kjell-Pell Potetskrell, men det gikk tapt for Jompapa. I spillet, som egentlig ikke var så veldig bra, ble vi forhekset. Karakteren ble sortsvart og navnet ble speilvendt. Etternavnet, Apapmoj var nå født.

Jeg brukte Jompapa som brukernavn i en ganske lang tid og en venn av meg lånte Apapmoj som sitt. Nå i vinter skiftet vi begg to. Han skiftet til "Den Lille Narsisisten" mens jeg nå har Ursa Minora som mitt alias.

Jeg er glad i stjerner. Jeg trengte en Xbox-live account, men ville ikke hete noe så kleint som Viper140 eller ZlAyEr44. Derfor tenkte jeg ganske lenge på dette dilemmaet, før jeg bestemte meg for å kalle meg Lillebjørn på engelsk, Ursa Minor. Dette var tatt, og jeg slengte på en -a for en latinsk touch. Min bror, som egntlig skulle hete Storbjørn, Ursa Major, slengte på en -i. En måned eller så senere skiftet jeg brukernavn her på Gameractor. Jeg syntes Jompapa var utdatert og kanskje var det blitt assosiert med spillefilmen "Kill Buljo". En film som jeg ikke likte noe godt.

Uansett: En god blogg om et tema i gamingverden som jeg synes er viktig. Folk bør ikke gå rundt med brukernavn og gamertagger som er til å skamme seg over.
  • 0
Soraki = Sora fra Kingdom Hearts (beste spill ever) + ki, la på for å adde litt fancy smansy. Sora betyr faktisk himmel og ki kan bl.a bety ånd og dermed himmelånd sammen. Visste ikke om dette da jeg brukte navnet første gang, var bare noe jeg fant på for tre år siden da jeg prøvdespilte WoW i en tidagersperiode med en venn og lagde en dverg som trengte navn

Siden har jeg brukt det, det gjenspeiler min forkjærlighet for Kingdom Hearts og Japanske ting generelt, det klinger godt og er jævlig tøft om jeg så skal si.
Just kill him with your awesome
  • 0
GR var den første nettsiden jeg lagde bruker på. Da jeg tenkte hva jeg skulle ha som alias tenkte jeg på hovedpersonene i mine favorit spillserier og vips, så ble navnet til. Dette navnet bruker jeg på de fleste nettsider og spill der jeg trenger et brukernavn. ellers går det mest i Niklas der jeg fra nettside til nettside har forskjellige bokstaver og tall etterpå.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Tusen takk for tilbakemeldinger og delte erfaringer, og hyggelig at folk liker bloggen. Veldig mange gode alias der ute.

Soraki: Du har sikkert oppdaget dette for lenge siden, men jeg så nå at navnet ditt blir Ikaros baklengs. Kult!
But there's no sense crying over every mistake. You just keep on trying till you run out of cake.
  • 0
Jeg startet egentlig karrieren min med Headhunter...
Fant fort ut at det var et jævlig lite orginalt navn, så jeg byttet til XeroX. Men en dag så jeg en pappeske hos en kompis som det sto XeroX på, og da skjønte jeg at det var en slags papirfirma.

Så jeg byttet til CeroX - aliaset som jeg lenge gikk under her på forumet. Men jeg er en person som liker å forandre på ting en gang iblant, så nå har jeg endt opp med Decyfer/Decyphe, som jeg er ganske fornøyd med.
There is a sufficiency in the world for man's need but not for man's greed ~ Mohandas K. Gandhi
  • 0
Brukernavnet mitt fantomena kommer fra en eventyr bok jeg ville skrive men som jeg aldri gadd å skrive, som da var inspirert av en annen bok kalt Phenomena. Og siden den gang jeg har alltid brukt fantomena som brukernavn da jeg registrerer meg på nettsider, forumer osv.

Navnet lostfantomena, altså med ordet lost framfor bruker jeg på spillkonsollene mine. Lost bruker jeg pga at jeg er en stor Lost fan.
  • 0
Petrol: Nei, faktisk ikke! Så stilig! Bra sett.
Just kill him with your awesome
  • 0
Periso... Jeg heter Per Steffen, og jeg liker is.
Steffen Per Dybdahl Høe.
  • 0
  • Smæ
  • Smæ
Vel, Smæ... et teit og barnslig drittnavn jeg må leve med, akkurat som de som må hete Frank Homo. Jeg fikk vel navnet fordi jeg i panikk så at jeg hadde sittet i 5 minutter uten noe kult brukernavn, og måtte velge et ord jeg likte godt, Smæ, som er et ord jeg og en venn lagde.

Jeg er kjent på Xbox Live som M0nz3n og i BFBC 2 hører jeg stadig AcH Clawed rope i mikrofonen slik at jeg skrur ned lyden; MÅNSEN DA FÅRR HÆLVETE!!! KRAKEN KICK HAN FRA PARTY!!!!!. Jeg hører en plingelyd og teksten Kicked from Xbox Live party, og da tenker jeg, hvorfor heter jeg noe så barnslig som M0nz3n!?

Det er frustrerende å høre folk som AcH Clawed, Petrol, Crazy Kraken, Sheafty og Helgii som ikke engang kan uttale det rett. Dessuten forbinder norsker jeg møter meg med trusekaster Lars Monsen.

Men, hvorfor betale penger for å endre navn? Selv om jeg ikke har et spesiellt orginalt navn tror jeg at folk flest ikke klarer å forholde seg til mine nye navn hvis jeg kjøpte det, siden jeg har hatt navnet like lenge som jeg har hatt Xbox Live. Skulle likt å hørt AcH Clawed rope; MEN FÅR HÆLVETE!!! KRAKEN KICK ARABERPUNK FRA PARTY!!!!
  • 0
Naruto var den første animen jeg begynnte å se på og når jeg da skulle lage meg en bruker her på Gamereactor syntes jeg Kakashi var den kuleste personen. Sensei som betyr mester hørtes også ganske kult ut så jeg tok med det i samme slengen. Nå bruker jeg det nesten overalt utenom i spill som Warcraft 3 og Starcraft 2 der jeg kaller meg Markus000.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Periso: Greit å holde det enkelt

Smæ: Bekager hvis du synes det er frustrerende at jeg uttalter gamertagen din feil, men hvordan skal man uttale M0nz3n på en annen måte enn "månnsen"?
But there's no sense crying over every mistake. You just keep on trying till you run out of cake.
  • 0
min tur...
Ja ,calhoun kommer egentli fra calhoun i half life som jeg syns er drittøff, og fatpudding7 er vell egentlig stjelt fra søskenbarnet mitt som heter fatpudding.
hmmm ja! Xandr... det kommer vell fra at jeg skulle spille pokemon soulsilver japansk version og ikke fikk plass til "sander" som navn og Xandr så så stili ut. men fatpudding7 er jo kulest

ja forresten, veldig god blogg!
Spartans never die. They're just missing in action.
  • 0
Smæ: Jeg kan gjærne begynne å uttale det "Mnullnztren"
Og når det kommer til å kicke deg hele tiden, så kan det kanskje komme av at du setter deg oppe i trynet på meg (i spillet), og blokkerer utsikten, samt at du får oss begge drept da du sitter der og T-bagger og skyter vilt? -.-
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Bra blogg. Crazy Kraken er et navn jeg kom på da jeg lagde xbl brukeren min da jeg hadde fått 360. Tror jeg nettopp hadde sett Pirates of the Caribbian 2 og jeg husket så godt den diskusjonen om hvordan "Kraken" skulle uttales at det var det første jeg kom på. Dessuten er "Kraken" navnet på en rollercoaster i Sea World som jeg elsket å kjøre da vi var der.

Jeg følte at bare Kraken var litt kort, så jeg la til "Crazy" og sånn ble "Crazy Kraken" til. Senere da jeg ble medlem her fant jeg ikke på noe navn og bestemte meg for å bruke xbl navnet for ordens skyld.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Jeg følte at bare Kraken var litt kort, så jeg la til "Crazy" og sånn ble "Crazy Kraken" til. Senere da jeg ble medlem her fant jeg ikke på noe navn og bestemte meg for å bruke xbl navnet for ordens skyld.

Det er vel av samme grunn at jeg valgte å kalle meg AcH Clawed på denne nettsiden og ikkebare Clawed, selvom AcH klanen allerede var død. Det blir for kort med bare Clawed, samtidig som at det er så rotete om jeg skal ha forskjellige aliaser på alle nettsider jeg er med på.
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Veldig praktisk at folk har (omtrent) samme navn på XBL/PSN og GR. Det gjør at man kjenner igjen navnene, og slipper å hele tiden måtte spørre hvem folk er.

Kraken: Jeg elsker diskusjonene til de personene fra Karibiens Pirater!
But there's no sense crying over every mistake. You just keep on trying till you run out of cake.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!