Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Mange spill kommer på markedet uten å bli lagt særlig merke til. Andre kommer med litt større oppmerksomhet, mens noe få ankommer det store spillmarkedet med gigantiske forventninger knyttet til seg! Da vi gikk inn i 2010 var det mange som hadde ventet at nettopp dette året skulle bli ett av de største spillårene noensinne, et år pakket til randen av de sistnevnte, store spillene. Så langt har flere slike spill ankommet, med eksempler som Bad Company 2, God of War III, Bioshock 2, Heavy Rain, Mass Effect 2 og Red Dead Redemption. Som alltid skuffer noen, mens andre innfrir akkurat til de skyhøye forventningene som var. Heldigvis er 2010 bare halvveis, og høsten ligger an til å bli langt større, spillmessig sett, enn våren, noe den ofte er. Et av de spillene det er knyttet store forventinger til har jeg prøvd. Her er mitt førsteinntrykk av Medal of Honor.

Denne betaen har pågått ett stykke nå, og jeg har derfor fått god tid på meg til å tenke gjennom hva jeg virkelig syntes om dette spillet så langt, men vi må huske at en beta først og fremst er for å få det ferdige spillet så godt som mulig. Uansett, hva er egentlig Medal of Honor? Hvis du finner frem en mikser, putter i Modern Warfare (1 og 2) og Bad company 2, mikset det sammen til en god smørje, vil du sånn ca få Medal of Honor.

Det er selveste Dice som står bak flerspilleren, og mange har anklaget svenskene for å lage spillet for likt BC2 (Bad Company 2), også det skapt av Dice, men jeg må si meg sterkt uenig der! Jeg sier ikke at det er mer MW2 (Modern Warfare 2), men som sagt tidligere; En god blanding. Faktisk syns jeg spillet virker såpass kjent at jeg valgte å ta utgangspunkt i to FPS-kongene i denne bloggen.

For det er mye i spillet her som holder god gammel Dice-ånd. Våpnene kunne kommet rett fra Bad Company 2. Dog sliter jeg litt med mangelen på rekyl, noe av det som gjør at våpnene i MW2 og BC2 føles så gode. Også klassene, som vi kjenner fra BC2, er med. Her må jeg dog innrømme at klassene i BC2 har mer særpreg, og det faktum at spillet er oppdelt i klasser føles mindre viktig i MoH (Medal of Honor) enn i BC2, hvor hver klasse har minst én egenskap som fører til den fantasiske samarbeidsfølelsen. - Her er det egentlig bare våpnene som skiller klassene. Allikevel føles kontrollen og gameplayet mer likt Call of Duty enn BC2-kontrollen. Også Killstreaks er med i dette spillet, eller pointstreaks. For der Call of Duty krever et visst antall drap på rad, krever MoH poeng på rad. Slik at også assist teller i denne sammenhengen, og det er morsomt at Dice ikke bare kopierer dette systemet rett ut fra Call of Duty, men velger å gjøre noe nytt. Og det funker faktisk ganske bra! - Når det gjelder assist-systemet i betaen er den intet mindre enn forferdelig. Det virker nærmest tilfeldig når man får sine assistpoeng, og systemet er ikke i nærheten av den vi finner i MW2 og BC2. Men igjen; en beta er en beta.

Når det gjelder kart og moduser fikk jeg bare prøve to av hver. Det ene moduset, kalt Mission, gikk ut på at det ene laget skulle utføre diverse mål i en bestemt rekkefølge. Og det andre laget? - De skulle selvfølgelig beskytte. Med andre ord: Rush fra BC2 bare at du utfører et og et mål, og ikke sprenger to og to mål. Kartet, Helmand Valley (Et typisk fjellandskap i Afghanistan), er også litt mindre enn typiske BC2-kart. Det andre moduset, Team assault, er det klassiske Team Deathmach-moduset. Der Mission minner mer om BC2, minner dette moduset mer om MW2. Banens størrelse og atmosfære er langt mer lik den vi finner fra MW enn den i BC2.

Alt i alt er det morsomt å spille disse to modusene, og kartene er rett og slett fantastisk utformet! Men hele tiden sitter jeg med den følelsen av at jeg har spilt det før, og jeg sliter med å finne noe fra dette spillet som gjør at det kan skille seg nok ut i det store markedet. Er det noe, må det være spillets fokus på realisme. Allikevel kan vi jo alltids håpe på at det ferdige produktet byr på mer nytt og friskt.

Et annet problem er at spillet ikke virker særlig balansert. De to forskjellige sidene kan ikke bruke de samme våpnene, noe som er meget uvanlig, og våpnene de amerikanske styrkene bruker er bedre enn Talibans våpen på alle måter i denne betaen. Den eneste fordelen terroristene har her er at våpnene kanskje ser bedre ut, for å si det sånn. Det skyldes kanskje fokuset på realisme, men det er på ingen måte en god nok grunn for å overskygge balanseringen! Som et resultat av dette stakk amerikanerne av med seieren klart oftere enn terroristene, noe jeg tviler på er tilfeldig. Mangelen på balansering kommer spesielt frem i moduset Mission, og Dice vil kanskje unnskylde dette med at det er lettere å beskytte (terroristene) enn å angripe (amerikanerne), men så glemmer man fort den fordelen når alt annet er til fordel amerikanerne. Det hjelper ikke stort at amerikanerne har stridsvogner til sin disposisjon!

Grafikken er derimot ikke noe å klage på, tvert imot. Slagmarken ser utrolig vakker ut, takket være en modifisert utgave av Frostbite-moteren BC2 kjører. Dog er de ødeleggelsesbare miljøene så å si borte. - Synd! Det som ikke er like bra, uten å legge mye fokus i det, er at spillet frøs seg hvert 10 minutt, og bugs og glitches var ikke akkurat en mangelvare. Det er også passe irriterende at spillet hakker hver gang du dør. Selv om dette trekker ned opplevelsen nå, regner jeg med at dette er fikset til 15. oktober, da spillet kommer ut!

Alt i alt har jeg kost meg med denne betaen, men etter måneder med Modern Warfare 2 og Bad Company 2, føler jeg at Medal of Honor ikke skiller seg ut nok til å bli en virkelig stor hit. Utenom noen typiske beta-problemer, har Dice en stor jobb å gjøre når det gjelder balansering mellom de to sidene. Allikevel føler jeg at dette vil bli langt bedre i den endelige utgaven, for dette er noe Dice i utgangspunktet er meget gode på. I det store og hele er det mye Dice må fikse på når det kommer til våpen, særpreg og detaljer. Tror månedene frem til oktober kommer til å gå rast for svenskene i Dice!
  • 0
Gleder meg, darn, jeg kommer til å bli blakk i år.
You exist because we allow it, and you will end because we demand it.
  • 0
Kan ikke bli mer enig! Redd jeg må skippe spill jeg lett ville kjøpt hadde det ikke vært 2010

Må også innrømme at jeg valgte et meget bra bilde der, men internettet her funker akkurat så orker ikke styret med å velge et nytt foreløpig...
  • 0
Det får virkelig frem spillets gode detaljer.
You exist because we allow it, and you will end because we demand it.
  • 0
Ser fram til dette spillet, menner er styggt redd dt blir cod remake
  • 0
Interresangt. Må prøve det før jeg utdyper azz
Nei men da så
  • 0
Haha, ha litt fantasi når dere ser på bildet. Tenk at bilde egentlig er fra et skjult kamera til Taliban
  • 0
Bra førsteinntrykk, Pronomas!
Men spiller du på konsoll? Siden på PC har jeg ikke hatt noen problemer med at spillet fryser, jeg har heller ikke opplevd en stor mengde bugs / glitches, og spillet hakker ikke når jeg dør.
Ellers har du fått med mye informasjon, og jeg er rimelig enig i det du skriver. Selv om personlig synes jeg Medal of Honor, ja tilogmed betaen, er mye bedre enn MW2.

Alas, jeg synes du sammenligner litt vel mye med Bad Company 2 og Modern Warfare 2! Jo'a, det er mye av det samme, men det er vel egentlig rimelig åpenbart at det ligner BC2 når det er Dice som har lagd flerspiller delen og appåtil bruker Frostbite. Personlig synes jeg nemlig ikke at spillet har noe spesielt til felles med MW2, bortsett fra faktumet at det er våpen, krig og ikke veldig balansert. Ville heller kalt Medal of Honor "Bad Company i Afghanistan", og ikke en blanding av Modern Warfare og Bad Company.

Også bittelitt flisespikking helt på slutten! Det kalles Combat Mission, ikke bare Mission.
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk, agh burzum-ishi krimpatul
  • 0
Takk! Ja, jeg spiller på PS3 og hører mange andre sliter med akkurat det samme (alle jeg har snakket med)

Når det gjelder sammenlikningen bestemte jeg på forhånd for å sammenlikne spillene, bare for å understreke og vise hvor likt det faktisk er

Når det gjelder MoH - BC2/MW2, så står jeg bak det jeg skrev i førsteintrykket, men det er vel kanskje en smak-sak...

Når man skal velge mellom de to modusene på PS3-utgaven står det bare Mission, men men...
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!