Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Jeg ser at Alebre-san vil ta seg en pause fra Gamereactor, og jeg leste den "siste" bloggen hans. Det dukker opp noen spørsmål som jeg har vanskelig for å svare på når det gjelder saker som dette, og akkurat denne konkrete saken.

Jeg har egentlig ikke noe lyst å lage noe kjempelang blogg om dette, men jeg skriver i vei så ser vi hvor det stopper.

Gamereactor er en side på internett. Internett... Det har blitt et skikkelig viktig sted dette internettet. Det aller første som jeg tenker på er hvordan i all verden folk kan føle seg mobbet over internett. Jeg forstår at ting kan skli ut når det er på f.eks feisbukk hvor man kjenner navnet på den som skriver. Kanskje det er naboen, en klassekamerat eller en eks kjæreste. Men når man ikke har begrep om hvem som har skrevet noe "slemt", hvordan i all verden klarer man å la seg mobbe over det?

Og for å se det fra en annen vinkel. Hva er det om driver en person til å skrive noe stygt og slemt til en annen person over internett? Igjen vil jeg bruke eksemplet med naboen, en klassekamerat eller eks kjæreste. Jeg ville skjønt at man har lyst å såre eks kjæresten om han/hun dumpa deg for en annen. Men å prøve å såre en person man overhode ikke vet hvem er??? Hva er vitsen? Føler man at man har store cojones og er skikkelig tøff?

Når jeg tenker litt over disse tingene så kommer jeg frem til at det kanskje mulignes er behovet for å lage seg et image over internett. "Jeg blir mobbet, hjelp meg å synes synd på meg" og "Jeg er iskald og steintøff, du har ingenting med oss tøffe å gjøre". Det er liksom dette som går igjen med vår venn Alebre-san og flere av de som kommenterer hans blogger.

Det er ikke helt bra den "nye" måten vi kommuniserer på. Da tenker jeg på alt fra internett til sms på mobiltelefonen. Det er så veldig lett å missforstå en samtale som foregår via tekst. Man hører ikke tonefallet til personen og man ser ikke ansiktsutrykkene. Jeg har opplevet det så fryktelig mange ganger selv, og det har gjort meg mer og mer bevisst på spesielt bruken av mobiltelefon. Det er også veldig fort gjort å skrive ting man virkelig ikke mener å si til personen man snakker med, for man føler en type imunitet mot reaksjoner mens man skriver.

Dette er ikke noe jeg har hentet fra noe forskning eller slikt, men ting jeg selv har tenkt over i flere år. Og jeg er ganske sikker på at det er ikke bare meg som føler det slikt. Vi må for all del ikke slutte å bruke internettet eller sms på mobiltelefonen, men vi er nødt til å bli flinkere til å tenke over hva vi skriver og hvor mye vi skriver. For alle samtaler som kan bli tatt personlig, burde faktisk bli tildelt den nødvendige tiden for akkurat det. Vi lever fort, men vi lever ikke så fort.

Nå var ikke dette helt temaet i denne bloggen, og for å spore tilbake til Alebre-san og hans blogger og tilhengere så fortsetter jeg med følgende.

Hva slags forakt er det egentlig de som skriver "slemme" ting, har for Alebres tekster? Hvorfor bygges det opp et slikt sinne at det resulterer i at de må skrive noe "slemt" i kommentarfeltet? Jeg mener, de fleste vet jo hva kommentarene dreier seg om, Så hvorfor la seg bli sint og irritere seg over noe man overhodet ikke trenger å lese?

Og til slutt en liten smart ting. Dette er ikke noe jeg er sikker på altså, men om noen er misunnelig på Alebre-san fordi han får så mange kommentarer så er det veldig lett å la være å skrive slemme ting, for da vil oppsluttningen synke ganske fort.


What would you do if I sang out of tune, would you stand up and walk out on me? Lend me your ear and I will sing you a song, I will try not to sing out of key

-Joe Cocker- By a little help from my friends.

Play&stay up!
I don't start trouble.. I finish it!
  • 0
Mange gode poenger her, Doctor.
AI DUN'T GEHT Y PPLZ R MÆD ÆTT DONULD TRUMP. HI IZ DUIN D SÆIM ÆS TSJANIA. BUILD THAT WALL. LOCK HER UP - Et poetisk innblikk i alt-right bevegelsen anno 2017
  • 0
En flott blogg med mange gode poenger. Sjalusi på internett er nok ikke urealistisk nei.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Veldig god blogg, og som sagt mange gode poenger!
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
god blogg med veldig mange bra poeng!
Love is like a flower; even the most beautiful kind dies. - Till Lindermann
  • 0
Du er en jævlig klok kar Madnar, fortsett sånn.
"Fuck you all" - Machine Head
  • 0
  • Enro
  • Enro
Selv om spørsmålet ditt neppe var rettet mot deg så kan jeg gjerne komme med et svar: Hva er poenget med å kommentere i det det hele tatt om man ikke kan si det man mener?

Jeg sluttet å lese bloggene hans for lenge siden så jeg er ikke helt oppdater på kommentarene, men om kommentarene faktisk er slemme så ville de mest sannsynlig ha blitt fjernet av moderatorene. Da står vi igjen med kommentarer som er mer eller mindre saklig kritikk. Påstår du at all denne kritikken er feil?
Det kreves mye mot for å innrømme at man er feig
  • 0
  • KiDD
  • KiDD
Jeg leser mange blogger som jeg ikke kommenterer og alebre sine var ikke noe unntak. Jeg fikk derimot med meg hva mange skrev i kommentarfeltet. Må si jeg skjønner at han ikke gidder mer etter all kritikken, og til en mindre grad, "pity-kommentarene". Det er ingenting galt i å komme med konstruktiv kritikk, men det er absolutt ingen grunn til å være slem. Blogging er en bra måte å trene på skriving, men bloggeren får ikke mer motivasjon og selvtilliten blir bare mindre av den slags kommentarer. At han til slutt valgte å forlate forumet er ikke en stor overraskelse.

Jeg må bare få gratulere til dere haters, dere fikk viljen deres til slutt. Dere kan endelig sove godt om natten igjen!

Bra blogg, Sensei.
If you think that's bad, you should read the rest of my posts.
  • 0
De er ikke slemme i den fortand at de vil bli fjernet Enro. Men når det nevnes at man bare kan slutte å skrive og lignende ting, så er det i og for seg slemt nok. Hvertfall om personen faktisk liker å skrive! Men jeg synes også at det er rart at man lar seg påvirke av noen man ikke vet hvem er, som du kan lese av bloggen.

Hva poenget er om man ikke kan si hva man mener? Det har seg slik at det ikke alltid er så lurt å skrive (og si) akkurat hva man mener. Du er enig i det sant? Og her slår denne følelsen av en imunitet mot reaksjon inn. Siden man skriver, så er det så mye lettere å bare buse ut med det man mener.

Alebre har et dysleksi problem, og det er noe som er tydelig av tekstene hans. Det synes godt, sant?

Ville du sagt til Hans Majestet Kong Harald at tekstene hans ser rar ut, og at de aldri blir helt perfekte? Og hvorfor han har hjelp til å skrive taler. For Kongen vår har faktisk lese og skrivevansker. Ville du turt å si noe nedsettende til han om akkurat det? Så hvorfor til Alebre? Noen ganger er det best og ikke si hva man mener, sant?
I don't start trouble.. I finish it!
  • 0
Først: Sangen er opprinnelig laget av Beatles. Sgt. Peppers, Spor 2. Om jeg ikke tar grundig feil.

Ellers synes jeg at hele saken med Alebre er et sammensurium av troll, misforståelser og kanskje til og med litt lite godvilje fra Alebres side.

Quakecry/Yrcekauq var en drittsekk. Det han sa og gjorde mot Alebre var det ingen mening i og hjalp ham lite.

Som du selv sier hører man ikke tonefallet og måten ting blir sagt på i en tekstsamtale. Dette kan ha ført til at de kommentarene som var for å hjelpe Alebre kan ha blitt misforstått som feil. Jeg vet selv at en av mine kommentarer kan ha blitt mistolket. (ER JEG HELDIG ELLER HVA!?)

Men Alebre har også fått mange tips som han kunne ha fulgt for å ha skrevet bedre tekster her på GR. Dessverre fulgte han dem sjelden og trollene ble sinte. Men hvis man sjer hva Alebre har prestert på Call of Duty-anmeldelsen sin, ser man potensialet i gutten.

Jeg ville sagt fra til Kongen også, hadde jeg hatt sjangsen, men ikke av mangel på respekt; for å hjelpe han å takle problemene lettere.

Til slutt vil jeg si at Alebre har stått på. Han har kanskje ikke alltid gjort alt han kan for å skrive plettfritt, men han har delt tekstene og opplevelsene sine med oss. Kanskje litt mange slike blogger, men jeg er sikker på at når han kommer tilbake blir det tatt i forumet og bloggene vil ta et stort kvalitetshopp. I rett retning.

Bra at du tar opp dette, Heksedoktor Madnar!

Enro: Selektiv ærlighet kaller vi det. Si det du mener, men prøv å ikke sår noen utover det som er nødvendig for fellesskapets beste.
  • 0
Så hvis man mener noe negativt om noen pga en sakelig grunn skal man holde det inne i seg og bare mild kritikk etc kan slippe frem.

Det var jeg som sa til alebre at han bare kan slutte å skrive. om du ser enda lenger ned i den diskusjonen ser du at jeg har argumentert for det også. Og da har det ingenting med at alebre har dysleksi å gjøre men den evige masseproduskjonen av forumsnakk og mylivefeed tekster postet i form av blogger. er det da galt å be ham slutte med disse bloggene?
Nei men da så
  • 0
bEICHMANN: Skjønner godt det du sier om masseproduksjonene, og kjente på det samme selv, men : "Slutt og skrive" er ikke riktig måte å si det på. Han må jo for all del skrive, bare ikke spamme!
  • 0
Jeg er enig med bEICHMANN her, det er en ting at han skriver dårlig, det er en sak i seg selv. Men at han skal spamme ned forsiden er en helt annen ting, tror forøvrig at jeg nevnte for han engang at han kunne samle bloggene til en lang en istedet for 4-5 på en dag.
Fem-stjerners medlem
  • 0
Jeg er også enig med bEICHMANN på noen punkter, men jeg synes du uttrykte deg på feil måte.
  • 0
Vet du hvorfor ingen på stortinget sier at den andre parten lyver, bEICMANN? Tenk litt over hvorfor, og så finner du svaret på ditt første spørsmål.

Hvem det var som skrev hva til Alebre er ikke min sak. Ikke for å gjøre meg til en helgen, men tekstene hans plaget aldri meg på noen måter. Jeg leste det som jeg fant av interesse, og flere ganger lot jeg være å skrive noe bare fordi kommentarfeltet hadde eskalert til hva nettopp denne saken dreier seg om.


Hoi, Ursa Minora! Takk for heads up angående sangen til Beatles.
I don't start trouble.. I finish it!
  • 0
Jeg er en av dem som har kommet med kritikk til Alebre, og jeg har kanskje hatt en litt hard tone i noen av kommentarene mine. Kanskje noen synes at jeg har vært en av de som har kommet med "slemme" kommentarer(det har i så fall ikke vært min intensjon sånn helt 100% ihvertfall), men jeg angrer ikke på noe av det jeg skrev. Kritikken var faktisk ment for å hjelpe ham; dessverre virker det på meg som om Alebre har en tendens til å ignorere slik kritikk til en slik grad at man ikke lenger kan skylde på dysleksien hans. Som jeg nevnte i min kommentar på "SLUTTER" bloggen hans ville vi ha merket det nå hvis han hadde kjørt tekstene sine igjennom et program med spellcheck-funksjon som f.eks Word, og som Majesty sa i kommentarfeltet i samme blogg, er det nesten direkte slemt av dere mot dyslektikere hvis dere undervurderer dem såpass at dere er under oppfatningen at de ikke engang kan finne ut av noe så simpelt som det. De har skrivevansker, ikke psykisk utviklingshemming.

Sjalusi har nok veldig lite å gjøre med det. Såpass lavt tror jeg ikke at de fleste folkene på denne siden har sunket. Then again, I've been wrong before.

Denne 'forakten' du nevner, tror jeg egentlig at resulterer av Alebres stahet til å lære av all den hjelpen han har fått av communitiet så langt. Folk blir litt småirritable av at han fortsetter å spamme forsiden med blogger som har en skrivestandard som grenser på "totalt uleselig", lenge etter at de har gitt ham tips som han til tross for sin dysleksi burde ha fått lært seg nå. Som jeg også sa i den tidligere nevnte kommentaren min, er disse bloggene også så korte at de heller kunne passet som foruminnlegg, og det er rett og slett der jeg trekker grensen mellom dysleksi og trolling. Selv om man har skrivevansker kan man godt skjelne mellom en kvart side skrift, og en tekstmengde som kvalifiserer til bloggstandarden vi er vant med. Altså, med mindre Alebre også har noen synsproblemer jeg ikke har hørt om...

"Alebre har et dysleksi problem, og det er noe som er tydelig av tekstene hans. Det synes godt, sant?"

Åh jada, det tror med ganske stor sikkerhet at vi har fått med oss nå. Men som det forhåpentligvis har blitt ganske tydelig utifra kommentarene mine, tror jeg ikke at vi bare kan skylde på dysleksiproblemet hans lenger.

Lagt til 2010-07-09 23:35:
bEICHMANN sa det. Tror nettopp jeg ble trippel-ninja'd.
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Trippel-ninja'd?!?!?
Nei men da så
  • 0
I got ninja'd av minst tre kommentarer. Min feil fordi jeg skriver så fordømt lange kommentarer I guess. xD
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Jeg syns det er litt festlig at mange av de som har vært skikkelige kritikkere av alebre har bare kommentert med: "Bra blogg, med gode poeng"...

Selv har jeg aldri vært noen særlig kritikker av alebre eller hans blogger. Jeg har rett og slett ikke giddet. Det var en stund hvor jeg prøvde å backe han opp litt, støtte han, for han har jo dysleksi, og prøver så godt han kan. Men jeg gikk etterhvert veldig lei, for som Yuggothian sa, han viser overhodet ingen vilje til å ville forbedre skrivingen sin. Jeg kjenner en del folk, som bare skylder på at de har dysleksi, og dermed ikke gidder å putte noe arbeid inn i skrivingen sin. Jeg sier ikke nødvendigvis at alebre er en av disse, men jeg forstår at folk blir frustrerte når de gang på gang ber alebre om å i det minste kjøre tekstene sine gjennom word, så han får luket vekk noen av skrivefeilene sine, men det virker som han bare overser dem.

Men tilbake til det jeg sa, jeg har aldri giddet å være en kritikker av alebre. Jeg har i grunn aldri giddet å være noe særlig kritisk til noe på internettet, av den enkle grunn at internettet er så stort, og det skal ikke mye innsats til for å simpelthen hoppe over ting som ikke interesserer deg. Derfor er det for meg helt merkelig at folk gidder å ta seg tid til å sette seg ned, skrive massevis av lange, hatefulle kommentarer og spamme bloggene til alebre med de. Jeg mener, hva er vitsen?
"Yeah, I dare you! Ragequit! Make us both happy!" - Scout, Team Fortress 2
  • 0
For dere som gir kritikk til Alebre. Ikke gi kritikk ... Gi Konstruktiv Kritikk ! Det er viktig å ikke ødelegge skrive glede.

F.eks

Det var et bra tema, men du kunne ha brukt punktum bak Spise kjeks(Random.com).

Eller rette ordene på en god måte
*MacGyver Theme*
  • 0
Tror mye av oppstyret rundt alebres blogger i større grad bygger på antallet blogger han poster enn skriveproblemene hans i seg selv. Hadde en bruker med sterk dysleksi skrevet en blogg en sjelden gang iblandt, hadde denne naturligvis fått mye mindre oppmerksomhet enn når man har postet over 60 blogger på kort tid. Noe annet som i utstrakt grad bidrar til "slem kritikk" er måten mange skjermer alebre totalt fra all kritikk og uansett hva han skriver eller gjør sier "Fantastisk bra jobba, dude. Det er så modig av deg å skrive til tross av dysleksien, ass. Keep it up!" Det er ikke rart at bloggene hans kommer på løpende bånd med tanke på hvor mange her som gjør nettopp det. Det er også svært forståelig at han mer eller mindre ignorerer forsøk på å gi han "konstruktiv" kritikk eller legitim hjelp når andre støtter han uansett hva han gjør. Snakk om å gjøre han en voldsom bjørnetjeneste.

Det er nå også slik at ingen her faktisk vet at alebre har såpass fremtredende dysleksi som det gis uttrykk for. Uh oh, der var helt sikkert litt for dristig. Men det er jo en annen side av det fantastiske internett vi alle oppholder oss på. Alle har mer eller mindre samme utgangspunkt, alle kan være hvem de vil og alle fremstår som like. Derfor er det ikke så rart at alle dømmes likt, på tross av eventuelle lidelser som dysleksi. Det du skriver er det eneste som kan definere deg på internett.

Det bringer med paradoksalt nok inn på det faktum at det virker som om svært få her faktisk forstår hva dysleksi innebærer. En viss grad av rettskriving er ikke like uoverkommelig for en dyslektiker (iallfall ikke med mindre man er ekstremt hardt rammet), som stavsprang er for en person som er lam fra nakken og ned. Det er meget mulig å lære seg å skrive bra selv om man har dysleksi. Som Majesty og flere andre tidligere har påpeket; det må føles utrolig nedsettende for dyslektikere at folk tror det er komplett umulig for dem å skrive korrekt.

Noe annet som hos mange ikke er det mest populære fenomenet på forumsider som denne er den kontinuerlige bruken som læringsarena. Selvsagt, alle lærer og blir bedre av å skrive på nettside som denne, men når man poster skolestiler der man vil ha folk til å utelukkende rette feil eller gi kritikk i det hele tatt blir det kanskje litt for mye. På samme måte er det veldig forståelig at mange ikke er overbegeistret for at en person med sterk dysleksi skal poste 8 blogger om dagen på forumet "bare" for å bli bedre. Vi er tross alt her av én grunn - underholdes gjennom å lese velskrevne blogger, innlegg, debattere osv. Hvor mange kan med hånda på hjertet si at alebres blogger underholdt dem på samme måte som en velskrevet blogg med timesvis av arbeid bak seg?

Her kommer sannsyligvis halvparten av dere til å henvise til det noe tvilsomme faktum at de som ikke vil, selvsagt ikke lese verken alebres blogger eller andre lignende skriverier. Det har vel blitt sagt i stort sett alle bloggene hans. Det holder ikke helt vann med tanke på at han som sagt har postet mer enn 60 blogger (han må jo ha postet mer enn Bernt Erik, og det sier sitt). Og dersom alle som ikke liker slike blogger, anmeldelser eller lignende ignorerer dem, vil det kun bli flere og flere og flere av dem. Er det noe vi vil ha?

Hva selve bloggen jeg faktisk kommenterer angår, er det en rekke fremtredende poenger her som absolutt ikke er noe å kimse av. Å ta seg nær av hva du får tilslengt av kommentarer på internett av helt ukjente folk er en sterk indikasjon på at man kanskje burde pakke ned tastaturet og ta seg en tur ut i stedet. På samme måte er det mange som bruker internetts anonymitet som en barriere mellom seg selv og andre, og oppfører seg på måter det aldri ville falt dem inn å gjøre i det virkelige liv. Kanskje vi burde møtes på den gylne middelvei?

Btw, du hadde skumle øyne, Petrovich.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Skjønner virkelig ikke hvordan folk kan ta seg nær av noen over nettet. Som du sa, Dr, så kan man lett bli irritert/følt seg mobbet av en nabo/venn/ex etc. Men en tilfeldig person på nettet? Synes man isåfall må være uhyre sensitiv, i mine øyne.

Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har blitt kalt gay, fag, fucktard o.l på f.eks Youtube, men jeg kunne ikke brydd meg mindre.

Ellers er det meste sagt allerede, so I'll just leave it with that.
Daylight come and we wanna go home.
  • 0
Tenkte jeg skulle ytre meg om alt dette tullet nå, men det gidder jeg ikke.

Btw, godt du passer på Ursa Minora! Billy Shears har copyright til tusen på den sangen!
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
Alebre skal ha kreditt for at han har holdt på så lenge som han gjorde til tross for alle haterne.

Bra blogg som vanlig, Dr!
Kan det ikke forklares, er det HAX!
  • 0
Vel, jeg har ikke følgt særlig med på alt dette med Alabre, men jeg ser liten grunn til alt sammen. Jeg ser alle grunnene og personlig mener jeg begge sider har noen viktig lessons, om du vil, å lære her, noen av de viktigste er nok gi og ta kritikk på riktig måte.

God blogg, gode poenger, som jeg håper alle tar ihvertfall litt til seg.
Livet kan av og til virke meningsløst, heldigvis kan man gjøre noe med det ^^.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!