Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Uten å ha hatt noe spesielt ønske om å ta engelsk tentamen her på videregående med vår nåværende møkkalærer, så endte det likevel at jeg ble plassert på en liten pult i et lite klasserom med dårlig luft og en håpløs oppgave foran oss.
Og ikke for å skryte, men på ungdomsskolen gikk engelsk-karakterene for det meste i seksere, med toppkarakterer på vitnemålet og fantastisk respons fra lærere som jeg faktisk likte uten store problemer.

Så i forrige uke eller noe, så fikk vi den fryktede oppgaven, hvor det stod at vi først skulle gjøre en kjedelig oppgave om setningsforskjeller og sammenlikning, noe som var helt unødvendig på grunn av at læreren tydeligvis glemte at hun hadde laget oppgaven mens hun rettet prøven.
Den andre oppgaven var å skrive om en karakter fra en tekst/film som vi hadde jobbet med på skolen, og som kunne ha et positivt eller negativt inntrykk og virkning på ungdommer.
Siden jeg ikke kom på en eneste karakter fra hverken bok eller film som var interessant nok til å ha inntrykk på ungdommer (seriøst... "Alle Presidentens Menn", "David Copperfield, "Far and Away" med Tom F*ckings Cruise...), så valgte jeg heller å ta en litt annen vei med oppgaven: Jeg skrev om spillkarakteren Max Payne, mest på grunn av den dype bakhistorien, mørke personligheten og alle tankene som ligger innenfor en psykologisk fortelling om å miste alt og fremheve tanker som overraskende mange ungdommer går gjennom.
Jeg skrev nøyaktig slik som det ble forklart, uten en eneste skrivefeil i teksten, og med noe læreren kalte et svært godt språkbruk.
Jeg ble fornøyd, leverte inn oppgaven og følte meg faktisk ganske stolt over å ha virkelig vist fram en dyp personlighet innen for en annerledes sjanger og påvirkende historie.

I går fikk vi tilbake den rettede prøven, hvor deriblant min ble rettet av tre engelsklærere.

...

Jeg strøk.
En enkel linje på et papir; En stryk i det faget jeg elsket mer enn noensinne, og jeg faktisk likte fordi det var noe jeg fikk til, forstod og alltid hadde det gøy med, samtidig som jeg faktisk hadde potensiale innenfor skriving.
Men nei, det gikk til helvete.
Jeg har aldri i hele mitt liv strøket på noe som helst, ikke en gang matematikk (som forresten er mitt dårligste fag.) Men nå skjedde det altså, og bare for å gjøre det ekstra ille; på en terminprøve.
Så da gikk jeg altså ned tre karakterer, og læreren forklarte nøye hvordan jeg neste gang måtte følge oppgaven og skrive skikkelig uten å prøve å være kreativ.
Dessuten sa hun faktisk rett ut at hun ga faen i språkerfaringen (vel, hun sa det på en litt finere måte), mens jeg smilte og forsøkte å holde meg fra å slå kjerringa i trynet og forklare nøyaktig hva jeg synes om henne.

Ikke for å begynne med noe emo-klaging her, men... stryk. Det er ganske strengt! Hun ga med ikke en gang poeng for den første oppgaven, som jeg hadde forklart svært nøye, faktisk så nøye at hun tidvis ikke forstod hva jeg mente.
Så mistet jeg busskortet mitt og kom bare så vidt med hjem.

Ja, og forresten: Den beste karakteren som ble gikk i klassen fra 4-3. Ja, og i den andre klassa strøk også 50% av elevene fordi de tydeligvis hadde misforstått oppgaven eller ikke skrevet bra nok.

Hvem skylder jeg på? Vel, selvfølgelig meg selv for å ha forsøkt å være kreativ og spennende, med også på læreren for å ha gikk oss så forvirrende oppgaver at omtrent 2/3 av klassa misforstod henne. Men så var det jo 3 lærere som rettet, så jeg kan vel egentlig ikke klage til læreren. Det har jeg ikke tillatelse til uansett, i følge hennes håpløse forklaringer og klager på elevene som ikke gir noen mening når du ser nøye på dem.

Men jeg skal egentlig ikke klage; Det var jo tross alt en del av pensum å forklare en av de karakterene jeg ikke bryr meg om, og som ikke gjorde noe inntrykk på meg uansett hva som skjedde. Mesteparten av tiden ville jeg enten at de skulle holde kjeft, snakke mer tydelig eller bare dø så vi fikk mindre å forkusere på.
Beklager, men jeg misliker læreren. Om du hadde kjent henne ville du mest sannsynlig forstått.

Vel, bortsett fra det har omtrent dette her skjedd: Jeg gikk meg bort i Oslo, fant Half-Life 1, 2 og Episode 1 til 19,- kroner, jeg har nettopp runna Alan Wake, mor har kjøpt seg Star Wars-pysj, Red Dead Redemption suger som forventet, og hadde det dritgøy på bussen i dag.

---------------------------------------------------

Så, hva med deg? Har du noen gang misforstått en oppgave, mislikt en lærer eller hatt en dårlig tid med prøven din?
Det er intet problem som er så stort og vanskelig at du ikke kan løpe fra det!
  • 0
Auch, høres kjipt ut. Hadde blitt fly forbanna om jeg hadde vært deg og hadde utvilsomt klaget om muligheten var tilstede.

Misforstod selv et par oppgaver (bare litt heldighvis) på engelsk tentamen, men fikk heldighvis 3/4. Noe som betyr at jeg får 4 på kortet.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Den var kjedlig du! på min Engelsk tentammen fikk jeg 4+. Det var veldig dritt at du skriver uiten feil og alt det der også får stryk! makan til dritt lærer/lærere
Love is like a flower; even the most beautiful kind dies. - Till Lindermann
  • 0
  • Zuil
  • Zuil
Stryk var jo litt strengt da. Er en i klassen min som etter min mening suger i engelsk men får fremdeles 5'ere bare for at han treffer på oppgaven. Hva skjer? Teller ikke engelskkunskapen lenger? Er det bare kunnskapen om å skjønne oppgaven som teller?
  • 0
  • Enro
  • Enro
http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=122422&visning=5
&sortering=2&kmsid=122430


Print ut denne siden og gi den til læreren din, eller enda bedre, til rektor. Om læreren din er like dårlig som du påstår så er sannsynligheten for at hun innrømmr en feil fullstendig fraværende. Selv om du ikke bryr deg om karakteren så kan det hjelpe de som faktisk gjør det. Tror ikke de har lov til å trekke deg ned mer enn to karakterer for en misforstått oppgave.

Trist når lærernes manglende kompetanse går utover elevene.
Det kreves mye mot for å innrømme at man er feig
  • 0
Jeg har rett når jeg antar at dette var ikke var en avsluttende karakter som blir stående og får betydning, eller?

Fordi: På eksamen skal du alltid følge oppgaven til punkt og prikke. Eksperimentere kan man gjøre på mindre viktige prøver gjennom skoleåret. Selv om oppgaven suger hestemøkk, så følger man den på eksamen. Det er helt korrekt gjort av læreren å ikke gi bedømmelse på en besvarelse som ikke har fulgt oppgaven. Dessverre.

De som sitter og lager eksamensoppgaver er ofte ikke selv lærere lenger og har ikke praktisk kontakt med faget slik det utøves i skolen. De tror de lager gode, balanserte oppgaver som skal engasjere og treffe elevene, men de har egentlig ikke peiling på hva som engasjerer elever. Det viktigste budet er derfor å bare late som om oppgaven engasjerer deg og å presse ut noe relevant.

Når alt det er sagt, så skal jeg lett medgi at det var en dårlig oppgave dere fikk og det kan virke som om læreren ikke har gått tilstrekkelig grundig gjennom det relevante tema.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
And your point? Stryk på en terminprøve er ikke verdens undergang
When I die I don't want no part of heaven I would not do heaven's work well I pray the devil comes and takes me To stand in the fiery furnaces of hell
  • 0
"RDR suger som forventet"

Hvorfor kjøpte det du det hvis du allerede trodde det kom til å bli dårlig?
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Tja, den oppgaven hørtes jo helt jævlig ut. Og Max Payne som er en så kul karakter også!

Vel jeg vet ikke helt jeg angående en oppgave jeg har missforstått, men jeg en gang fikk jeg dårligere karakter på en engelsk framføring fordi en annen i klassen (på gruppa mi) nektet å kommentere de bøkene vi skulle analysere. Det var også individuell karakter...
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Høres veldig kjipt ut. Heldigvis har jeg selv aldri misforstått en oppgave.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Jeg har fått min dose av "HOLD DEG TIL DEN JÆVLA OPPGAVEN OR ELSE...!".

Så fra den gangen jeg fikk bare en 5+ istedet for en 6 har jeg ALLTID holdt meg til oppgaven, på vår tentamen fikk jeg en 6'er

Jeg føler skikkelig med deg. Utrolig kjipt å få ødelagt standpunkt karakter på den måten.

Jeg selv har det slik som deg angående engelsk, faget jeg liker og kan best. Matte er også mitt verste fag.

Er det karakter som kommer på vitnemålet ditt du fikk 3 i da? Da hadde jeg snakket med læreren og bedt om å få gjøre en ny oppgave, hvis hun/han VET hva du er god for bør du få en ny sjanse slik at slikt fisleri ikke ødelegger for deg i framtiden.
Just kill him with your awesome
  • 0
JOHO! Fikk 4- på engelsk! VGS FFS!
"When you fight, it doesn't matter how many enemies you kill. If you fail to protect what you're supposed to protect, you lose."
  • 0
Kjipt! Du må virkelig ha fått en ille tentamen du. Siden du klarte å stryke mener jeg. Uff, syns synd på deg.

Jeg har alltid hatt 3 i engelsk, men i år på første år på VGS har jeg bare fått 5, også på tentamen. Så jeg er veldig fornøyd med oppgavene og læreren min.
what motivates a man to confront the challenges that must of us would run from? ... The answer, is love.
  • 0
  • Ine
  • Ine
Gah, utrolig kjipt! Fint å se deg blogge igjen da, Sleepy
Riddle me this
  • 0
Strategist:

Standpunkt for denne terminen. Havner på vitnemålet.

Temujin:

Jeg har egentlig ikke noe peng, bortsett fra at det var litt kjipt.

AcH Clawed:

Vel, det var ikke helt elendig da...
Nei da, jeg likte en god del ting med spillet.


Crazy Kraken:

Uff, det var kjipt da! Har opplevd det samme før. Heldigvis fikk vi utsatt fremføringa...
Så lenge de har en god grunn til å ikke dukke opp, så er det ok for meg.

Soraki:

Hun sa at vi ikke hadde nok tid igjen av skoleåret til å ta en annen oppgave, så det er tvilsomt.

Espectro:

Det var egentlig en ganske dårlig forklart oppgave også. Men selv om rundt hele klassa syntes det også, så kan vi egentlig ikke si noe på det.
Håper i det minste på en ny lærer til neste år!

Ine Lofthus:

Ja, jeg har vært borte en stund nå =)
Det er intet problem som er så stort og vanskelig at du ikke kan løpe fra det!
  • 0
Kjipt at læreren din er sånn en drittsekk. Jeg har hatt en god del av dem i løpet av årene mine på skolen. De verste er de som ikke kan en dritt, men allikevel skal gå rundt og tro de er bedre enn alle andre. Sånne gjør meg noe helt sinnsykt forbanna.
Unfortunately, the atmosphere was a facade. Not once did my own daughter looked me in the eye. Oh, the food? Tasted like blood...
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!