Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Rett etter å ha ferdigstilt traileren for spillprosjektet "Garbalicious", fikk jeg min årsoppgave på skolen (1 år media og kommunikasjon). Jeg skulle lage en kortfilm. Siden skolen jeg er går på er super awesome, lot dem oss lage nesten hva vi ville.

Dermed endte jeg opp med å lage en mørk komedie/drama.

Filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=62MaF7foxu4
(Den er i HD også btw)

Handling: Kromprinsparets datter har blitt kronet dronning av Norge, men det er ikke akkurat positivt. Norge har blitt til et diktatur, der ytringsfrihet og frie tanker er uønsket.

Under et avhør av en rebell, kommer det fram at regjeringen har blitt så ille at ungdommer risikerer livet for å smake på den friheten de en gang hadde. En tid da media ikke var stappfylt av sensur og propaganda.


Filmen ble filmet, redigert og ferdigstilt i løpet av en tid på 4-5 dager.

Noen tilfeller av tekniske problemer, ødela litt for lyden. Dere lydguruer vil kanskje merke noe.

Alt det tekniske i filmen er gjort av meg, men filmen ville ikke blitt noe uten skuespillerne som stilte opp. <3 Håper dere liker filmen.

P.S: Klarer dere å finne feilene i filmen? : ]
  • 0
Jeg får bare opp at filmen ikke eksisterer på Youtube, du burde fikse den linken...
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Den skal funke nå. Aner ikke hvorfor den ikke funka første gangen. : <
  • 0
Funker nå.

Den var bra, men kan jeg komme med litt konstruktiv kritikk?

Først. Ikke le. Jeg så at han ene fyren lo etter at han hadde hoppet gjennom gjerdet.
Og første gangen en av de gikk ut døren, det var ikke så veldig bra filmet...
Og på slutten.... Snakker du/dere virkelig med sånn stemme når dere snakker?
Uansett så syntes jeg at det hørtes ut som om du prøvde å høre ut som Max Manus....



Men ellers var det en bra film!
Rise and Rise Again, Until Lambs Become Lions.
  • 0
Vi la ikke så alt for mye vekt på skuespillet. Selv om manuset og plot hadde et veldig "seriøst" preg over seg, så orket vi ikke å ta innspillingen så alt for seriøst.

Håper fortsatt ikke vi tok det helt ut til det parodiske. Takker for kritikken hvertfall.

Når det kommer til talen, mange av gangene prøvde vi å la det høres litt overepisk ut. Vi vet at vi ikke akurat er oscar-verdige skuespillere, så hvorfor prøve?

Angående siste scenen, tenkte du på all bannskapen, eller monologen på slutten?

P.S. Nesten alle scenene tok vi på første opptak også. : ]
  • 0
Nå skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke likte plottet og det er vanskelig å gjennomføre på en god måte med amatører som skuespillere, men det meste filmtekniske var bra. Enkelte partier kunne dere med fordel økt lydnivået på og andre steder er det litt mye støy under dialogen. Jeg går selv i 1MKA (ved MOJO vgs. i Sogn & Fjordane) og vi har også laget vår egen kortfilm. Jeg er imidlertidig ikke særlig stolt av den... Deres produksjon var en god del mer gjennomført enn det vår er, men vi hadde til gjengjeld bare 1 og en halv dag på location. Dere kunne kanskje inkludert litt flere locations i filmen deres og det var litt mangler på den lydtekniske delen, men ellers var det faktisk riktig bra. Spesielt ble jeg imponert av bruken av effektlyder og den grafiske delen!
Min kreativitet måtte gi tapt her...
  • 0
Ganske sant det med lyden. Vi hadde litt tekniske problemer med lyden (Mye på grunn av at vi måtte bruke den innebygde mikrofonen i kameraet).

Angående plottet, hva var det som ikke funket?

Var det for useriøst, vanskelig å følge med, eller andre ting som ødela?

Edit: Selve filmingen på location tok bare en dag.
  • 0
Ting som trekker ned: Skuespillet, svulstig soundtrack (Lacrimosa i en jaktscene? What?), han i gimpsuiten. Hva var hans funksjon, egentlig? Se skummel ut? Han slo ut lyset med en hammer, men hvilken hensikt hadde det? Hjalp det de to andre som allerede var i full gang med tortureringen? Forsto ikke det helt. Ellers gav det litt Uwe Boll-vibber av å øremerke sin egen film som "en mørk komedie med et dypt budskap".

Det var heller ingen såkalt "suspense" under forhøret, men man kan kanskje skylde dette på at det tross alt var en kortfilm.

Ting som trekker opp: Likte at dere brukte relativt lange takninger under forhørsscenene - noe annet hadde vært helt på trynet. Flott, det!
End of line, be excellent to each other.
  • 0
Likte denne videoen ganske godt. Bra jobba!
Håper jeg kommer inn på medier selv til høsten!
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Må be om unnskyldning!
Fikk ikke med meg at det skulle være en mørk komedie, trodde det var en seriøs dramafilm. Når jeg nå ser filmen igjen ser jeg at det egentlig fungerer ganske bra...
Min kreativitet måtte gi tapt her...
  • 0
Sorry, Chibini, dette var ikke bra.

Vi kjenner jo hverandre in real life, og jeg har jo sagt at filmen din ikke er spesielt bra før. Det er rett og slett ikke underholdende å se på og filmens handling kommer ikke frem. Du har også bommet på sjangeren, for den er ikke morsomt, ikke mørk, men ja, det er jo et slags drama. Bare ikke en veldig god dramafilm.

Med tanke på idé, historie, manus og flyt er rett og slett dette ikke en bra film i det hele tatt, og jeg syns at du med ditt potensial burde klart mye bedre. Du er utrolig flink, men dette synes ikke i filmen.

For å gå inn på det litt mer tekniske:
Filmingen er som regel bra, og er noe av det beste i filmen. Det er ganske greit og fungerer bra. Lyden er også passe bra, men noen småfeil med skurring og dårlig detalj ødelegger litt, men ikke voldsomt. Musikken er ikke så bra igjen, og du har bommet skikkelig på scenen når rebellen blir slått med balltre. Musikk passet ikke inn, og jeg skjønner ikke helt om du prøver å være morsom eller skape en kontrast med "boogyman-sangen?" Uansett så funket det ikke. Dessverre!

Dette er alt i alt en forferdelig film på historie, manus, sjangerforståelse og ikke minst skuespill. Jeg vil dog si at den ikke er helt i bånn, da den viser noen ting som er bra. Dette er også et skoleprosjekt, og det skal jo tas i betraktning. Om jeg skulle tippe en karakter ville det nok blitt 2. Det ville den hvert fall fått på min skole. Burde nok ikke forvente mer enn en 3-er.

Potensialet er der, men det når ikke frem. Du må bare jobbe videre, så skal du nok klare å lage gode filmer.
what motivates a man to confront the challenges that must of us would run from? ... The answer, is love.
  • 0
Rebellen er ganske snill til rebell å være...
Decyfered!
  • 0
Jeg vet ikke hva jeg skal si om den...

Jaja, helt grei

Men som Espectro sier, potensialet er der
Rise and Rise Again, Until Lambs Become Lions.
  • 0
Jeg syns at filmen var ganske bra.

Plottet var faktisk ganske underholdene. At Maud blir en diktator er faktisk noe jeg ville betalt for og se. Men manuset trenger en del oppussing:p

Det var selfølgelig noen små feil.. Men hei.. Det er ikke sån at dere fikk en million kroner å bruke på denne filmen
  • 0
Må forresten påpeke en skammelig grov faktafeil - kronprinsparets datter heter Ingrid Alexandra, ikke Maud Angelica. Sistnevnte er ikke arving, engang.
End of line, be excellent to each other.
  • 0
  • Ine
  • Ine
Var utrolig bra etter min mening Ikke akkurat godt skuespill, men dere går jo MK-linja - ikke musikk, dans og drama.

Jeg la også merke til den grove feilen; det skulle stått "Ingrid Alexandra", ikke "Maud Angelica". Maud Anglica er datter av Märtha og Ari - ikke av kronprinsparret, og er dermed ingen tronearver. Men-men. Likte den, jeg ^^
Riddle me this
  • 0
kan sikkert hende at Maud har tatt livet av hele kronprins familien og tatt sin rette plass på tronen
  • 0
Oi, gjorde jeg en såpass stor bommert! Må ha gjort for dårlig research da... :< Heldigvis står ikke kronprinsreferansen i selve filmen.

Får bare håpe at ingen andre merker det.

Takker for all den gode tilbakemeldingen sånn ellers. ; )
  • 0
@ Espectro

Hvis Chibini går på MK-linja vil prosjektet hans antakelig bli vurdert utifra det rent tekniske og prosessen ved det å lage shotlister, manus etc, ikke skuespill. Slik fungerer det i hvertfall på min skole. Jeg synst du er i overkant hard i din kritikk mot filmen, det med tanke på at det er den første(?) filmproduksjonen deres. Når det gjelder idé og historiens flyt osv, har du forsåvidt et poeng, men kriterier for at disse faktorene skal bli bra er blant annet gode skuespillerprestasjoner og erfaring ved både dramaturgiske og praktiske aspekter ved filmskaping. Det første prosjektet blir alltid til noe dritt, en får ikke fortalt historien slik en hadde visualisert seg den i hodet...

En trenger en god del erfaring før nivået på filmene hever seg, dette gjelder alle. Alle førsteklassefilmene jeg har sett til nå har vært lavmål, hverken mitt eller Chibini sitt prosjekt er unntak.

Alt dette tatt i betraktning føler jeg at filmen er god.
Min kreativitet måtte gi tapt her...
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!