Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Hei! Som jeg lovet ut i min forrige blogg starter jeg nå med en ny serie. Jeg skal lære bort kjemi- og fysikkeksperimenter til dere og starter elegant med å lære dere hvordan å lage brennende bobler og å sette fyr på hendene!

Du trenger:

- En bolle med vann.
- Oppvaskmiddel.
- Et sugerør.
- En spraydeodorant eller hårspray.
- En lighter/fyrstikker.

Hva gjør man?

Først heller du litt oppvaskmiddel i vannet. Rør rundt slik at væskene blir blandet. Nå kan du putte sugerøret ned i vannet. Spray deodorant inn i sugerøret og du får bobler i bollen. Disse boblene kan du tenne på for å få en spektakulær ildeffekt.

Når du har gjort dette gjør du det samme på nytt, men når du har laget boblene dynker du hånden din i vann. Svøp opp noen bobler i handflaten. Få en venn til å tenne på eller tenn på med den ledige hånda. Ikke trekk til deg hånda hvis du blir skremt, men hold den unna. Det er ikke veldig tøft å svi av seg øyenbryn.

Du kan også ha oppi glycerol i blandingen for å få boblene til å brenne lengre.

Hva skjedde?

Hvis du har prøvd å blåse i et glass med cola, har du kanskje sett at det blir bobler. Disse boblene er fylt med luft og varer ikke like lenge på grunn av mangelen på oppvaskmiddel i leskedrikken.
Disse brennende boblene derimot er fylt med gassen som slippes ut når du deodoranterer vannet gjennom sugerøret. Det er derfor ikke boblene som brenner, men gassen.

Husk å utvise sikkerhet når du eksperimenterer (eller leker) med ild!

For de som lurer på hvordan det gikk på UngBiz, så vant vi en pris for beste elevbedrift i åpen klasse.
  • 0
har bare en ting å si......

ROSENBOOOOORRRRRGGGGG

Lagt til 2010-04-18 17:00:
and epic
er du snill med meg, er jeg snill mot deg.... kødder du med meg, SÅ KØDDER JEG MED DEG!!!
  • 0
Wow.... Er det det som skjer når man tenner på boblen??
Rise and Rise Again, Until Lambs Become Lions.
  • 0
Jepp! Eller boblene, du får en haug med bobler som du kan tenne på!
  • 0
  • Ine
  • Ine
Funker å bare dynke hånda i lightergass også Hendene blir litt... tørre etterpå, da
Riddle me this
  • 0
Jeg liker håret til nr.2 fra høyre.
If sex is a pain in the ass, you're doing it the wrong way! PSN: Komodo Spodo
  • 0
Slikt som dette er nok det absolutt morsomste med naturfag

Har du forresten prøvd å sette fyr på hånda? Vi gjorde et slikt forsøk ved hjelp av en væske som besto av vann og et annet stoff jeg ikke husker navnet på. Ganske morsomt faktisk, men hvis man venter litt for lenge med å blåse ut flammen svir det noe jævlig...
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
Wow.... Looks fun

kvidogbleg: Kan du skrive en blogg som forklarer hvordan??
Rise and Rise Again, Until Lambs Become Lions.
  • 0
Heftig
Haha, du har nettop kastet bort en liten del av livet ditt på å lese en setning i blå skrift! Lev vell videre! Månedens blogg i GR nr 64!!
  • 0
OMG! Look at that dumbass to the left! Omfg! I lol'ed IRL!
I'm not just sure, I'm HIV positive!
  • 0
Føler at dette er en reklame for Rema 1000...
Decyfered!
  • 0
Indeed.

Hvem er deg btw?
Big man, pig man, ha ha charade you are.
  • 0
Nice.

http://www.youtube.com/watch?v=XPyzLI4GvOI

jeg ville helst dyppet hånden i vann først slik at det tar lenger tid til det gjør vont
You can't buy love, but you can rent it...
  • 0
Jeg er helt til høyre! ^^

Vi har en intern spøk om at jeg er akademikeren, og må ha helt glatt hår.
  • 0
Ok, så du er ikke idioten til venstre eller nr 2 fra høyre, eller stakkaren uten øyenbryn...
Big man, pig man, ha ha charade you are.
  • 0
Takk Kuriri!
"I am the dude second to right"
Jeg er vakker!
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!