Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Et dypdykk i Gamereactors arkiver:

«Da bussjåføren fortalte at det var her jeg skulle av, gikk jeg ut og kikket meg omkring etter noe som kunne ligne på en kontorbygning. Det eneste jeg kunne se var boligblokker og en nedlagt bensinstasjon.»

Det er en helt annen verden som her blir beskrivet av den danske redaksjonen, enn den vi er vant til i dag. GameReactor har vokst frem som et seriøst spillmedie og resultatet av konkrete målsetninger og hardt arbeid gjennom år, er at de i dag kan smykke seg med tittelen som nordens største spillside.

Det er for mange ukjent hvordan det hele begynte. Hvordan det hele startet og hvordan GameReactor gikk fra å være et lite spillmagasin, til å vokse frem til nordens største spillmedie med et titalls ansatte fordelt på fire nasjoner og mange tusen brukere og faste lesere av det månedlige bladet. Slik er det i dag, men hvordan startet det?

Historien om GameReactor startet i en park i København. Da Thomas Tangaard kom til GameReactor i 2001 hadde det hele begynt noen år tidligere. GameReactor het tidligere Gamez.dk, et spillblad som i sine første år hadde et fokus på spill, musikk, film, gadgets og konserter. Gamez.dk var ikke bare et nytt dansk spillmagasin, men var også et spillmedie som samlet ungdommen i området rundt og arrangerte Lan og lignende treff for datainteresserte ungdom i sine lokaler ved bensinstasjonen.

Det var ingen luksus for redaksjonen i Gamez.dk. I forlokalet var det nettcafé, mens det på bakrommet ble produsert et av Danmarks første gratismagasin som omhandlet dataspill.
Det var der grunnlaget for det fremtidlige GameReactor ble lagt, og det var her de første skribentene fikk sine første arbeidsoppgaver rett før tusenårsskiftet.

Med tiden vokste prosjektene og ambisjonene, og eierne Morten og Claus Reichel, så at de måtte ta drastiske tiltak for at Gamez.dk skulle vokse som spillmedie. De var nødt til å ta større forretningsbeslutninger og ansette flere redaktører og grafikere. En av de nye personene som sluttet seg til skuta var Thomas Tanggaard:

«Jeg hørte om Gamez.dk da jeg satt på den andre siden av skrivebordet hos Bonnier Multimedia og arbiedet med PR for Interplay, Activision og Codemasters. En gang i måneden kom enten Claus eller Morten innom med en stabel med magasiner. Det var slik jeg fikk høre om de og senere fikk jeg også muligheten til å skrive mindre kronikker og artikler i magasinet»

Etter at Bonnier Multimedia droppet spilldistrubisjon og forlot bransjen, kom han igjen på tanken om å skrive for et spillmagasin. Innen han kom så langt i tankegangen ,var Ubisoft på utkikk etter nye folk til dere satsing på GameLoft:

«Jeg husker veldig godt den første perioden i GameLoft Magazine og Thomas Blichfeldt som der var en av mine første skribenter, og min fremtidlige assisterende redaktør. Han var full av entusiasme og pågangsmot.

Etter hvert kom jeg i kontakt med Gamez.dk og håpet var at jeg kunne tilføre mer krefter, samitig som jeg ikke skulle stå på gaten et par måneder senere. Økonomien var ikke der til å ansette en redaktør og da jeg ankom stedet, må jeg innrømme at jeg var i tvil.
Det hele var et kreativt rot laget av ildsjeler, det var utslitte og ødelagte pc´er stående der, og det var bråkete med unger som løp rundt. Det som gav meg troen på at dette kunne fungere , var bladet og interessen for magasinet»


I begynnelsen av 2001 ble det arbeidet med å lage en redaksjonel profil. Ting ble endret, andre ting ble som det alltid hadde vært, samtidig som magasinet oppslutning ble større og antall publiserte eksemplarer økte! Sakte, men sikkert, ble også Gamez.dk etablert på internett.
Økonomien var dårlig, og penger var det lite av, men det betydde ikke stort for de frivillige i redaksjonen, og Thomas Blichfeldt som var med fra begynnelsen, minnes tiden da man motokk spill i brune poser av typen man får hos bakeren:

«For meg var det helt magisk å besøke folkene bak bladet og de som arbeidet i redaksjonen, selv om stedet så ut som en bunker. Det at jeg kunne snakke om spill med andre folk som visste like mye selv som det jeg gjorde, og som delte min entusiasme, var helt fantasisk! Fantastisk var det også å få tilgang på spill lenge før de kom i butikken, spesielt fordi informasjonen rundt spill ikke var like utbredt som det er i dag»

Ettersom bladet fant vei til flere og flere spillentusiaster , var det tid for å ta en nærmere titt på nettet, som i 2001, var i en kraftig utvikling.

Det var da slik at Egmont fikk i oppgave å legge ned daværende GameReactor som startet livet i 1998, da med Tanggaard som skribent, under Finn Snor og senere Hans. F. Olsen. Ledelsen i Gamez.dk begynte å se på mulighetene med å utvide deres magasin, Gamez.dk, med et nettmagasin.

Det endte med at Gamez.dk kjøpte opp GameReactor, som i 2001 måtte legges ned grunnet økonomiske problemer, og Gamez.dk fortsatte arbeidet nettsiden, samtidig som de trykte magasinet til Gamez.dk.

Etter hvert ønsket flere at GameReactor skulle være som nettsiden alltid hadde vært, og mange spillentusiaster ønsket å fjerne Gamez.dk fra nettisiden:

«De mente at vi ikke hørte til på GR, noe som var litt morsomt da jeg var en av de opprinnelige skribentene. Heldigvis var det en kort periode og etterhvert som vi fikk oppdatert siden og forbedret den, virket det som om folk aksepterte troneskiftet og stoppet med hackingen og kampanjene» forteller Tanggaard.

Med Thomas Tanggaard ved roret, ble det rekruttert en rekke nye skribenter, samtidig som mange av skribentene hos GameReactor ønsket å fortsette under den nye ledelsen. Snart steg tallet på anmeldere i takt med GameReactord utbredelse på nettet og Gamez.dk i trykk form.

Med de forskjellige navnene og profilene ble det stor forvirring i mediebildet, og da Gamez.dk startet opp en svensk og norsk avdeling av GameReactor gav det mer mening å droppe navnet Gamez.dk, og i stedet bruket GameReactor både på nettet og på trykk.

Endringen førte også til et stort skifte på designet og Peter Engelin (som i dag heter Peter Hegevall) brukte sine erfaringer fra spillbladet Missil, til å skape en ny grafisk profil til GameReactor. Denne endringen ble godt mottatt av leserne, den grafiske profilen var med på å nominere Gamereactor til nominering innenfor magasindesign i flere år.

Samtidig som Gamereactor vokste, ble det også behov for å gi nettsiden en overhaling, og i stedet for å lappe videre på det eksisterende og opprinnlige GR, ble det lagt planer om en helt n og fremtidsrettet side, som kunne kombinere bladet og nettsiden på en bedre måte.
Det betydde at det ble endringer i fargevalg og design, i tillegg til endringen i innhold som endte med at blant annet fokuset på tegneserie, biler, kameraer osv. måtte fjernes.
Gamereactor skulle være et spillmagasin på et internasjonalt nivå. Mottakelsen ble den samme som da Gamez.dk overtok GR, men akkurat som da, var det bare et spørsmål om tid før folk ble vandt til endringene.

Dette leder oss til hvor GameReactor står i dag, for med konstante oppdateringer av siden og magasinet, har vi i dag muligheten til å lese de beste Gamereactor bladene. Fra starten og til i dag, har flere av nøkkelmenneskene bak suksessen måtte ta farvel, men samtidig har det blitt tilføyet mange gode medlemmer.
På samme måte er det et ønske om at Gamereactor i fremtiden vil bevare en god del av trekkene vi finner i dagens utgave av magasinet, samtidig som det tilføyes nytt innhold om de nyeste spillene.

Dette er historien om GameReactor som startet i en nedslitt kontorbygning i København, Danmark.
¨Get out of the way! I got a lan party to go to.
  • 0
Du har gravd godt og forteller godt om Gamereactors historie. Setningskonstruksjonene dine er litt haltende innledningsvis tho.

Det var morsomt å lese denne oppsummeringen av Gamereactors tidlige historie. Det var mye jeg ikke var klar over.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Utrolig god blogg dette, du lærte meg ganske mye nytt nå ;D
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
Nå vet jeg mye mer om GR enn før.
Takk for en innholdsrik blogg
  • 0
Strategist:

Store deler av teksten er oversatt fra dansk, så derfor er det litt haltende setningskonstruksjoner, men jeg skal ta en nærmere titt på dette og gjøre noen endringer!

Kvidogbleg:
Tusen takk, koselig å se at folk setter pris på arbeidet!

Neoden:

Tusen takk, og det er godt å høre at du har lært mer, det var også målet. Kanskje jeg skal ta for meg Gamereactor Norge neste gang?

Takk for kommentarer!
¨Get out of the way! I got a lan party to go to.
  • 0
Veldig god og informativ blogg. Her var det mye jeg ikke visste om GR.

Egentlig like greit at de droppa Gamez-navnet. Syns GameReactor høres mye bedre ut.
..så..eh..hvilken dag er det IDAG, sånn egentlig???
  • 0
Veldig bra Paisley

Der har du Gamereactor i et nøtteskall
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Masse fin info her.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Hehe, her var det mye nytt. Nå har jeg lært mye nytt om GR.
Rett meg om jeg ikke tar feil...
  • 0
Ja, det var interessant, og bra fakta samling!

Men jeg liker ikke måten du starter avsnittene dine med. Det er rett og slett slitsomt å lese..
"Handles like a tank. Hits like a tank. Basically, it is a tank. It just looks like a van..."
  • 0
Tror ikke noe på dette! Hvoffor sier du at det starta i Danmark når GR er norsk?
  • 0
NoSerpent:

Gamereactor ble stiftet i Danmark før de utvidet til Norge og Sverige et par år etter tusenårsskiftet

Filimonki:

Jeg skal se om jeg ikke fjerner måten avsnittet er startet, målet var å få fremhevet når det er et nytt avsnitt og hva som er sitert

Nitendodude:

Kjempebra, og det var også målet mitt med denne bloggen!

Takk til Bernt Erik og Sonic og link, samt dere andre som har kommentert.

Og skeptisk heksa, ja, gamez.dk høres ut som cs nicket til en fjortenåring...
¨Get out of the way! I got a lan party to go to.
  • 0
Mye her som jeg ikke var klar over. Takk for god info Paisley!
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Enda en versjon av Gamereactors historie som det er verdt å trekke frem i disse juletider.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!