Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Gjennom tidene har mange spillutviklere sagt at i deres spill må spilleren ta moralske valg som vil påvirke handlingen. Det vil si at man i spillet kan for eksempel påvirke handlingen ved å bestemme en rekke forskjellige ting. Om man svarer ja eller nei på et spørsmål kan det plutselig føre til at hovedpersoner dør og lignende. Selv synes jeg dette ødelegger spillet.

Når jeg spiller et spill vil jeg helst spille et spill med en gripende og god historie. Hvis jeg da får servert et spill der jeg selv bestemmer historien selv, synes jeg det ødelegger en del. Hvorfor kan ikke spillutviklerne bare skrive en enkelt historie istedenfor mange forskjellige?

Selv syns jeg valgfrihet har ødelagt mange spill for meg. Jeg føler at siden jeg tok et valg i en gjennomspilling må jeg ta et annet i neste og så videre. Det er som om jeg nesten føler meg forpliktet til å prøve alle måtene å spille på, istedenfor at jeg bare kan sitte meg ned og nyte spillet. Jeg kan spesielt huske et spill, nemlig Fallout 3, der et oppdrag ble helt rart fordi jeg tok feil valg. Hvorfor må utviklerne på død å liv presse inn så mye valgfrihet for å selge flere spill? Hvorfor kan de ikke noen ganger bare gjøre som i de gode gamle klassikerne og lage en ufattelig kul historie der man kun følger en sti, men til gjengjeld en fantastisk god en?

Jeg sier ikke at valgfrihet suger, men jeg savner de gamle dagene da man slapp og ta valg. Legg gjerne igjen en kommentar der du sier hva du syns er best ;)
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
Det å påvrike historien, eller spillets gang for den slags skyld er for meg i positiv forstand om utviklerende gjør det riktig. I noen spill blir det bare dårlig gjennomført. Dog, Mass Effect, Knights of the Old Republic, Fallout 3 OSV er titler som har lykkes med dette.

God og spennende blogg å lese
  • 0
Pussig du nevner teamet. Jeg har såvidt startet med å spille Bioshock1, og kommet til den delen der jeg kan velge mellom harvest og rescue. Uansett hvilken jeg velger vil jeg alltid lure på om valget var så smart, og kanskje ha lyst til å prøve om igjen. Noe som ødelegger for spillet.
"Fuck you all" - Machine Head
  • 0
For meg er ikke valgfrihet noe problem. Tvert imot. Det at valgene man tar faktisk har enn innvirkning på hvordan historien utvikler seg og hvordan personlighet karakteren din får synes jeg er spennende. Det vil alltid være slik at man begynner å lure på om valgene man tar er "riktige", men det er jo netopp denne uvissheten som gjør det spennende.

Når det er sagt er egentlig ingen av dagens spill som gjør denne valgfriheten på en god måte.

Mass effect er et veldig godt eksempel. Det er er spennende å bruke dialogsystemet og se hva som skjer, men det er tydelig at dette fokuset på valgfrihet har gått utover detaljene i historien og hos karakterene.

Det er rett og slett for mye arbeid å lage mer enn en utgang på historien uten at det går utover innlevelsen. De beste scenene i ME er de scenene som kun har et utfall.
This is great banter, it really is.
  • 0
Jeg er enig med deg der. Jeg får ikke nytt spillet skikkelig hvis jeg vet at jeg må trykke der for å få den scenen men der for å få den andre osv. Liker det bare ikke. Særlig ikke det med forskjellige slutter
  • 0
Tror spill med valgfrihet appelerer mer til eldre spillere. Selv er jeg bare 14 så det ligger kanskje noe i det der.
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
Jeg synes spill med valgfrihet er best, selv om en god, actionfylt historie er br en gang i blant.
You can't buy love, but you can rent it...
  • 0
Jeg tror du så definitivt har truffet en spiker her ja, men midt på hodet vet jeg ikke. Hvor skal jeg begynne?

Ja, de gode gamle historiene som er sydd ferdig for oss, og som kan få oss til å gråte, rope hurra eller bli sinte på er faktisk de aller beste! Og jeg velger å bruke Mass Effect 2 som eksempel her (les anmeldelsen min davel, hi hi hi). De valgene man kan ta i Mass Effect2, og spesielt på slutten synes jeg er gode. Det gir meg en følelse av at jeg kontrollerer det som skjer, og at nå hviler alt på meg. MEN! Det skjer fort at utfallet ikke ble det jeg ønsket med de valgene jeg gjorde, og det er fordi at et sted må grensen gå for hvor mange forkjellige utfall det kan bli. (Kåååm åååån, det er 2 cd'er for christ sake. Les anmeldelsen, hø hø)

Så for å oppsummere. Gode ferdigsydde historier er de beste. Men illusjonen av kontroll i spill som Fallout og Mass effect appelerer til meg, men det er enda et stykke vei igjen før utviklerne "nailer" dette.
I don't start trouble.. I finish it!
  • 0
Er ikke helt enig i dette, men skjønner poenget ditt. Jeg liker valgfriheten, evnen til å påvirke historiens retning kan man jo på mange beskrives som din historie siden det er dine valg. Dermed blir at alt i spillet på den måten formet utifra din personlighet. Selvfølgelig er ikke denne typen spill blitt slik helt ennå, men close. Men smak og behag selvfølgelig, I guess you like being a slave, while I like to be free, hehe.
Livet kan av og til virke meningsløst, heldigvis kan man gjøre noe med det ^^.
  • 0
@uvood: Hehe, du har vel rett i det ;D
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
I usally am, hihi (did my sarcastic overconfidence shine thorugh?).
Livet kan av og til virke meningsløst, heldigvis kan man gjøre noe med det ^^.
  • 0
Valg i spill kan ofte være vanskelige!
og ødeleggende...kanskje litt det og ja!
Men det gir likevel spillet større dybde...
They told me: Son, you're special, you were born to do great things. You know what? They were right.
  • 0
Men det er jo gøy å gjennomføre spillet en gang til. Ta andre valg, og få en ny opplevelse. Jeg har spilt gjennom fallout3 som good guy, planlegger å prøve meg som badassmotherfucker snart.
-Kill -Loot -Return.
  • 0
CBoy Du burde rescure(da slipper du å få høre at du er så evil i slutten av spillet.)

Det er artig å spille fallout 3 for at vis du er kjempe god så får du vær gang du går in i megatown når du er high level good person så kommer en dame å sier thank you for everything you have done for us and the wastes so want to give you this gift så får du stimpack,med X,og andre Chems.
Hell i spill, uhell i kjærlighet. Hell i Kjærlighet, Uhell i spill. Uendelig Sirkel
  • 0
@alexander: Ikke spoil et skambra spill! Ser helst at du fjerner det du skrev nå...
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!