Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Populærkulturen, men også den tradisjonelle kulturen er full av gode skurker. Litteratur, skuespill, film og i de senere år også spill har tryllet frem en mengde person vi elsker å hate eller bare elsker Jeg satte meg ned i dag og fant ut at jeg skulle skrive ned en liste over de skurkene jeg har likt best i på mine kulturelle vandringer. På listen nedenfor vil du bare finne skurker fra bøker jeg faktisk har lest, filmer jeg faktisk har sett også videre. Ingen kommer på denne listen bare på grunn av anbefalinger. Derfor er det nok mange dere mener burde hvert der som ikke er der. Jeg er ikke så veldig kulturelt erfaren.

Det viktigste kriteriet for å komme på denne listen er at man er en god karakter. Man må ha en personlighet som skaper interesse. Man må være personen en vil lese om på neste side, eller se i neste scene. Dessuten må man ha noe skurkaktig over seg. Enten historien definerer karakteren som skurk, eller han kan oppfattes som det må det være noe skummelt, ondskapsfullt, eller forferdelig ved ham. Likevel er en nyansert personlighet et pluss, man trenger ikke å være helt ond.
Kriteriene er klare: Man må være en fengslende skurk.

Vinnerne er:

O'Brien - 1984 (Bok) Spoilers.
Antagonisten i George Orwells mesterverk "1984" er ikke annet enn fascinerende. Måten han lurer hovedpersonen i boken på, og så knekker ham fullstendig med en blanding av tortur, propaganda og filosofisk refleksjon er ikke bare forferdelig skremmende, men også brennende aktuell.

Andrew Ryan - Bioshock (Spill)
Andrew Ryan er den eneste representanten for sitt medium på denne listen. Grunnen til dette er at jeg mener spill ikke kan måle seg med film og litteratur når det kommer til historiefortelling. (Nei, jeg har ikke spilt FF7. Sephiroth burde sikkert vært her) Bioshock var dog en åpenbaring for meg, og viste meg hva spill kan gjøre, hva de er i stand til rent fortellerteknisk. Ryan er på denne lista for sin nådeløse besluttsomhet og sitt velmenende engasjement.


Tiwyn Lannister - A Song og Ice and Fire (Bok serie)
Tiwyn Lannister er her fordi han ikke må oppfattes som en skurk. Først og fremst er han en nådeløs politiker og en dyktig leder som ikke er redd for å trå over lik. Han står på lista for sine nyanser. Og fordi han er en stilig middelalder Lord.

Adrian Veidt - Watchmen (Tegneserie roman) Spoilers.
Mangemillionæren står på denne lista fordi han er en skruppelløs massemorder som redder verden. Det er vanskelig å tenke seg, men i denne historien gir det mening. Veidt er en fantastisk skurk fordi han tvinger leseren til å tenke. Man vet ikke om man skal elske ham eller hate ham. I filmen synes jeg karakteren var noe dummet ned. For the Hollywood audience and all that crap.

Her/She - Antichrist (Film)
Antagonisten i Lars von Triers kunstfilm har ikke noe navn. På rollelister står hun bare oppført som "Her". Hun er her fordi hun er så forferdelig skummel. Hun kan gjøre alt og gjør det! Filmen igjennom slutter hun ikke å overaske og ofte er det neste hun gjør mer fryktinngytende enn det forrige. Hun krever en plass på denne lista på grunn av sine uante og skremmende intensjoner.

Lucifer - Paradise Lost (Dikt/Bok)
Hadde dette vært en topp ti liste hadde Lucifer med letthet krevet min topplassering. Han har alle de kvaliteter jeg mener en skurk skal ha. Det er aldri noen tvil om at han er ond, han bruker hele bokas handling på å ødelegge for menneskeheten, og klarer det også til slutt. Likevel er det noe ved ham man må like, eller i det minste respektere. Han er en sann frihetselsker og en fantastisk filosof. Han er en person som ikke gir seg. Han er en du ikke kødder med. Når han taper krigen mot Gud (Ja, han er en kul kriger og!) kastes han ned i helvete, men nekter å underlegge seg Guds allmektighet. Når jeg leser hans nå berømte kommentar: "Better to reign in Hell then serve in Heaven" får jeg frysinger hver gang.
Jeg avslutter med et utdrag fra Lucifers tale til sine soldater:

"Infernal world, and thou profoundest Hell
Receive thy new possessor: One who brings
A mind not to be chang'd by place or time.
The mind is its own place, and in itself
Can make a Heav'n of Hell, a Hell of Heav'n.
What matter where, if I be still the same,
And what I should be, all but less than he
Whom thunder hath made greater? Here at least We shall be free; th' Almighty hath not built Here for his envy, will not drive us hence:
Here we may reign secure, and in my choice
To reign is worth ambition though in Hell:
Better to reign in Hell, than serve in Heav'n."

Noen skurker som burde vært her?
Livet er en seksuelt overført sykdom med 100 % dødelighet
  • 0
Bra liste.
Du Bør sjekke ut "Filth" av Irvine Welsh. Predikanten av Garth Ennis er også oblatorisk.
-Kill -Loot -Return.
  • 0
Takk takk. Legger det til lista over ting jeg skal gjøre i fremtiden.
Livet er en seksuelt overført sykdom med 100 % dødelighet
  • 0
Jøss. En veldig god blogg med mye ny informasjon om forskjellige skurker. Håper du fortsetter å skrive blogger. Dette var helt ærlig en av de beste bloggene jeg har lest her på flere måneder.

Syns Jokeren fra Batman(både film og tegneserie) kunne ha karret seg til en plass på en slik liste. Han har en perfekt form for intellektuell ondskap blandet med en flott kjærlighet for anarki. I digg.

Var forøvrig en del jeg ikke hadde hørt om her. Da de fleste som kommer fra bøker

Er sånn halvveis uenig i Adrian Veidt fra Watchmen. I tegneserien er han fantastisk, men i filmen er skuespilleren altfor flat til at Veidt kan bli noe spennende.

edit: Omgwin, 5stars4uCuzOmyVote
Naturkreftene fikk kreftene av meg
  • 0
Majesty: Takk takk. Svært flaterende, men det blir nok en stund til neste gang da jeg ikke er så aktiv her lenger.

Jeg vurderte og ta med Jokeren, men fordi jeg ikke leser Batman tegneserier (burde sikkert gjort det, men man har bare så mye tid) måtte det bare vært med grunnlag i filmene. Enig i at han fortjener å nevnes. Han er en flott skurk:

Angående Veidt: Var noe av det jeg prøvde å uttrykke.

Takk for stemmen
Livet er en seksuelt overført sykdom med 100 % dødelighet
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!