Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Denne frasen er det nok mange som har kommet med de siste timene etter lanseringen av Call of Duty: Modern Warfare 2. Mange unge og irvrige fans av serien har lenge ventet på dette spillet og har måttet gått trist hjem fra spillbutikken uten spillet i hånda grunnet at kassadama forlangte leggis.

Mange spillbutikker har faktisk fått påpakning om å sjekke legitimasjon for salg av MW2 og dette har medført til ramaskrik blant mange "unge" gamere. Selvsagt skjønner jeg dette og vet hvor vanskelig tema aldersgrenser på spill er.

Jeg er som du garantert vet, pappa til fire spillende barn og er selv streng når det kommer til aldersgrenser og føler at spill som MW2 bør oppleves når de er eldre. Når jeg får besøk av venner som gjerne vil se spillet, så må barna forlate rommet slik at jeg kan vise frem spillet med de brutale drapene, blodet og nedslaktningen av uskyldige på en flyplass. Når man nærmer seg 14-15 år er det mange som ser i mellom fingrene når det gjelder 18-års aldersgrense og selv til en viss grad gjør jeg det, men det kommer mye an på hvilket spill det er snakk om.

Det er et veldig vanskelig dilemma dette her og jeg vet at mange havner mellom barken og veden av de som selger spill. Skal man være strenge og tenke at "unge" ikke har godt av 18 års spill eller skal man tenke at de "unge" opplever jo like mye drap, blod m.m. om man ser filmer eller nyhetene for den saks skyld.

Hva mener du? Er sensuren for streng her i Norge eller er den slik den bør være? Fikk du kjøpt spillet selv om du ikke var gammel nok og har du etter å ha spilt det blitt påvirket negativt med all råskapen som finnes i spillet? Er det hystri med aldersgrenser på spill?
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Sitter å irriterer meg over dette nå. Var nettopp på platekompaniet å skulle kjøpe spillet, men tullingen bak kassa spurte etter leg
Utrolig irriterende
"Man trenger ikke to når man har Truls"
  • 0
Var ganske streng på aldersgrenser når jeg solgte og leide ut film på showtime, men hvis vi lå under dagens budsjett, så hendte det jo at vi "gjettet feil" på alderen.
Uansett. Jeg syns det er riktig at man skal vise legitimasjon for kjøp av spill og film.

Butikken kan få problemer av å selge spill til mindreårige uansett hvor "modne" de enn måtte være.
Hvis du veit at du ikke er gammel nok så får du ta med deg en som er det da.
Værre er det ikke.
  • 0
Jeg har i de siste årene funnet ut at aldersgrensene egentlig burde overholdes. Skrev selv en blogg om det
</reklame>
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Jeg hater aldersgrenser
"Don't cross the crooked step"
  • 0
Siden jeg passerte 18-årsgrensen for to år siden så slipper jeg å bekymre meg for sånt. Men jeg mener at butikkene og foreldre bør bli flinkere til å overholde aldersgrensene.
  • 0
vis du ikke er gammel nok ta med noen som er det så enkelt er det
  • 0
Aldersgrenser på spill er en ting jeg er for. En tiåring som sitter å spiller CoD MW2 er ikke akseptabelt. Men å se "mellom tallene" er jeg helt for. Hvis personen som skal spille spillet er ganske så voksen og begrenser spillingen og får tilatelse fra foresatte så burde han ha lov til å spille det og kjøpe det.

Men, heter det ikke Anbefalt Aldersgrense?
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
Synes aldersgrensene er alt for strenger her i Norge og er man cirka 14-15 år bør man få lovt til å spille 18 års aldersgrense spill.

Ps: Men jeg har ikke tenkt å skaffe meg MW 2 så det slipper jeg å tenke på.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Men, heter det ikke Anbefalt Aldersgrense?

Jo, og det er det en grunn til.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Dere skulle ha vært ungdom på begynnelsen av 2000-tallet (eller før), da var det nesten ingen spill som hadde 18-års grense. Var bare et par ganger jeg måtte streve med å få tak i spill pga. for høy aldersgrense.
This is great banter, it really is.
  • 0
Kjøper det i dag Eldre søsken er til for å brukes!
Jack Bauer killed so many terrorists that at one point, the most wanted man in the world was a teenager who downloaded Spiderman 3 illegally.
  • 0
Har tenkt mye på dette med aldersgrenser i det siste. Og må si at jeg er enig i hele systemet. Selvsagt var det trasig å ikke få kjøpt spill når jeg var yngre, men nå som jeg er 17, snart 18 bryr stort sett ikke de i kassa seg, selv om jeg viser frem leg som viser at jeg er 17.

Men snart trenger jeg ikke tenke på å forlate spillbutikkene tomhendt, da jeg bare kan vise leg som bekrefter at jeg er 18 år.

Myndighet har sine fordeler, og ulemper selvsagt
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
Ei jente som jobber på GameStop på Amfi Moss er den hyggeligste i verden Hun solgte MW2 til ALLE, og da mener jeg alle xD
(kanskje bare bortsett fra unger under 12 )
Put money in my hand, and I will do the things you want me to
  • 0
Syns aldersgrenser er alt for strenge, har sett filmer som texas chainsaw massacre, og alle slags krigsfilmer, spillt GTA spill osv siden eg var 10år, sammen med jevnaldrede kamerater, ingen av oss tok noen skade av dette akkurat.
Har og enn bror som får spille det han vil, har han gjort lenge, han er 13 år, ser ikke at han tar noen som helst skade av det i det hele tatt..

... aldersgrenser er for strenge, og til tider unødvendige imo. Enn person, uansett alder, som liker ett spill som GTA, MW2 eller andre 18års-grense spill, har ingen problemer med det som skjer i , da hadde de ikke spillt spillet

Lagt til 2009-11-11 13:44:
Siterer P-Dude:
Ei jente som jobber på GameStop på Amfi Moss er den hyggeligste i verden Hun solgte MW2 til ALLE, og da mener jeg alle xD
(kanskje bare bortsett fra unger under 12 )

Om eg ikke tar HELT feil, så er dette fullt lovlig, og helt opp til hver enkelt butikk? syns å ha hørrt at aldersgrenser er bare for veiledning, og ingen er pliktet til og opprettholde de...

Lagt til 2009-11-11 13:46:
Siterer Kakashi sensei:
Synes aldersgrensene er alt for strenger her i Norge og er man cirka 14-15 år bør man få lovt til å spille 18 års aldersgrense spill.

Ps: Men jeg har ikke tenkt å skaffe meg MW 2 så det slipper jeg å tenke på.


Helt enig, har aldri hørt om noen 15åringer som ikke kan takler spill som MW2, gjør han ikke det er det fordi han ikke liker skyting og vold, og da er det hans problem som person, ikke fordi han er under 18
Just because i don`t care, doesn`t mean i don`t understand.
  • 0
Fikk lov å kjøpe spillet hos Spaceworld men da var jeg med faren min.

Hvis norske hæren trenger mange soldater i løpet av 15 år, kan de gi ut MW2 ( ) til barn som er rundt 13 - 15 år.


Foreldrene mine bryr seg ikke om aldergrensen for de vet at jeg ser spillet som uvirkelig.
  • 0
Synes aldersgrensen er nødvendig ja. Spesielt etter å ha testet MW2, og så blodet sprute alle veier. Det er IKKE noe jeg synes barn under 18 skal se. Synes også de skulle blitt strengere med aldersgrensene slik som med røyk ok alkohol. Er man under 18 så har man ikke lov å kjøpe det, enkelt og greit.

Jeg driter i om mange "småtasser" blir sure på meg om det jeg sa, men de må skjønne alvoret i ting noen ganger. Aldersgrensen er der av en grunn, og ikke bare for morroskyld.
  • 0
hehe, jeg får kjøpe 18+ på den lokale elkjøp butikken uten problemer!!
kjetil
  • 0
God blogg denne også!

" Jeg mener at om en er under 18 år, skal foreldre dømme om barnet er modent nok for spillet.

En ting jeg synes, er at det fins ulike grader av 18+ grensene. For eksempel er det annerledes med GOWII enn MW2, da det er mer realistisk og "meningsfylt" det som skjer i MW2. I GOW2 er det liksom bare å skyte ned aliens (på en meget brutal måte, såklart.) Mens i MW2, med den scenen dere fleste vet om, er det ikke akkurat fiktive aliens som utslettes. Så mener jeg at atmosfæren også spiller inn.

Dette er ting foreldre bør tenke gjennom når de ser på et spill til ungen, ikke bare se med et halvt øye på 18+ merket på coveret "

*skrev på Kronoz' blogg, mener det samme her*
All you touch and all you see / is all your life will ever be
  • 0
Aldersgrensene er jo ikke så mye å klage på, viss ikke de i kassa vil selge deg spillet er det jo bare å ta med foreldrene sine eller noen annen over 18.
  • 0
Aledersgrensene er for å beskytte!
Kan ikke de som er 13,14 - bare gota det?!
  • 0
Haha, jeg er takknemmelig for mitt utseende -Klarte å sjarmere jenta (18?) bak disken, og jeg så ut som en 18 åring... ah.


Hvem skulle trodd at jenter også spilte CoD?!
*Neida*
Did you know? John Dies at the End.
  • 0
Om barn skal få spille spill de egentlig er for små til, er helt og holdent foreldrenes ansvar å ta et seriøst standpunkt til.

Jeg for min del lar ikke yngre barn se på når jeg spiller spill med høyere aldresgrense..
"Handles like a tank. Hits like a tank. Basically, it is a tank. It just looks like a van..."
  • 0
Jeg er nøye på å holde broren min på 7 unna rommet mitt når jeg spiller spill. For de fleste spillene mine er på 16+ eller 18+.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
  • Enro
  • Enro
Jeg fikk kjøpt MW2 uen det minste problem
Det kreves mye mot for å innrømme at man er feig
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!