Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Jeg spiller halo rett som det er sammen med pappa
  • 0
Et meget godt innlegg SnikendeDomatte

Å loggføre msn er nok mer som en sikkerhetssak i tilfelle det skjer noe som vi må ordne opp i og ikke noe vi sjekker. Har i alle fall ikke gjort det ennå. Som jeg bestandig har sagt - bedre føre var enn etter snar, for man vet aldri hva som skjuler seg der ute. Heldigvis er hun moden når det kommer til databruk og er foran mange av sine venner når det gjelder tekniske ting med en datamskin.

Vet også at det florerer med viruslinker blant vennene til datteren min og hun har en gang tidligere trykket på en slik link og ga maskinen virus som jeg brukte en hel kveld på å bli kvitt. I slike tilfeller er det også snedig med logg for da kan man evt. gå tilbake å se hvem linken kom i fra for så å si ifra til vedkommende at det kommer virus derfra.

Men jeg er imponert over innleggene til dere brukere og veldig moro å se hva deres meninger er så jeg er takknemlig for det
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Du burde ta en seriøs prat med foreldrene til gutten, et sånt blodig spill som WAW kan resultere i mange forferdelige mareritt. For ikke å snakke om hva barnevernet sier til sånne spill, og hvis man legger til at barnet er under ti år

Lagt til 2009-10-31 11:04:
Nå sier ikke jeg at du skal tyste, men forhåpentligvis skjønner du tegningen.
  • 0
Barnevernet bryr seg døyten om en tiåring spiller gta iv f.eks. Så ikke kom og si det Gravkorset!
  • 0
Barnevernet bryr seg døyten om en tiåring spiller gta iv f.eks. Så ikke kom og si det Gravkorset!

Jo, det at et barn får lov til å spille GTA IV o.l. kan vise til at foreldrene bryr seg lite. Men tror ikke barnevernet får inn så mange meldinger om at 10 åringer spiller GTA IV..
No guts, no glory.. Suck on my carrot, end of story..
  • 0
For å snu teamet litt. Er det vi foreldre som ikke er obervante nok med tanke på hva barna driver med når vi ikke er i nærheten eller ser vi foreldre mer i mellom fingrene med tanke på spill,film m.m.?
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Det hadde sikkert ikke vært dumt å snakke litt med foreldrene til vennene til sønnen din. Slik at om de er likesinnende, noe de forhåpentligvis er, kan dere kontrollere litt bedre hva barna gjør på.

Om foreldre er sløve eller ei? Det kommer vel ann på hvilke foreldre det er. Om du ikke er fornøyd med at sønnen din spillet voldelige spill, så har du vel muligens vært litt sløv?

Men det er umulig å kontrolle alt ungene gjør, men snakk med de andre foreldrene, så kanskje akkurat dette problemet i alle fall kan bli stoppet.
Jack Bauer killed so many terrorists that at one point, the most wanted man in the world was a teenager who downloaded Spiderman 3 illegally.
  • 0
For oppklare dette litt; Barnevernet KAN ikke gjøre noe med at en 8 åring spiller GTA IV.

En åtte åring får ikke mareritt av WAW. Så lenge de ikke spiller zombiemode.

Bernt Erik, ditt spørsmål: Barn er forskjellige. Noen tåler veldig mye mer enn andre. Noen barn en kanskje oppdratt til å tåle mer en andre barn. For eksempel, Samer. Noen har kanskje fått silkeputer sydd under armene.

Barn har også forskjellig redselgrense om hvor mye redsel de må ha før de drømmer om det.

Foreldre kan ikke alltid passe på barnet. De burde ikke passes for mye på. Hva skjer når barnet flytter ut, og ikke kan ta vare på seg selv? Barnet MÅ bli selvstendig, og derfor passe seg for ting det ikke tåler, automatisk.

Noen foreldre er hysteriske med tanke på Spill og film. Har sett skrekkeksempler hvor en 15 åring på fødselsdagen sin ikke har sett en film med 15+ i aldersgrense. Tenk hvordan han blir når han ser en 18+ film?


SnikendeDomatte out
  • 0
Siterer quakecry:
Barnevernet bryr seg døyten om en tiåring spiller gta iv f.eks. Så ikke kom og si det Gravkorset!
Det handler om riktig oppdragelse quakecry, og hva foreldre lar barnene sine spill, samt høre på musikk. Noen gir blaffen, andre gjør ikke. Så ikke kom her og si at det ikke er viktig å oppdra barn riktig når det gjelder underholdning i hverdagen. Heldigvis fins family settings (på de konsoller det ikke er skrudd av).
  • 0
Leser du i det hele tatt hva du svarer på? Quakecry sier ingenting om at foreldre ikke bør passe på hva barna deres gjør, han sier bare at barnevernet ikke bryr seg om at en gutt på 8 år spiller GTA. Noe jeg også tror er sant selv om det i prinsippet kan bli sett på som et ansvarsbrudd.
This is great banter, it really is.
  • 0
Nettopp! Var det som var poenget, har ikke sagt at foreldre ikke bør passe på hva barna gjør!
  • 0
Nei, nå har gravkorset skutt seg selv i foten ved å skrive det der.
  • 0
Det er bra at du setter grenser på hva barna dine kan spille! Lillesøsteren min begynte for ikke så lenge siden å spille, eller game sånn hun har fått etter meg . Men vi sitter kun på dataen og spiller litt Sims, og kanskje neste år viser jeg hva msn er? sånn at hun kan chatte med vennene sine.
  • 0
Jeg husker jeg spilte super smash bros, mario party 3 og star fox til nintendo 64. good times . Men det å loggføre datteren din på internetten syns jeg var litt drøy. La datteren din få litt frihet
Det er bedre å putte nesa si i andre's sine saker, enn å putte andre's saker i nesa ;)
  • 0
Bernt, et tips: Når Left 4 dead 2 kommer ut ber du han spille det, med masse lyd i et mørkt rom...når han møter noen skummle fiender skremmer du han skikkelig Etterpå sier du at ALLE spill som er 18 års aldersgrennse er skummle

Neida bare tuller med deg

Må jeg prøve på mine unger engang. (Når jeg får noen da)
What the hell happened to sex, drugs and rock'n roll? Now it's just aids, crack and techno!
  • 0
Dagsrevyen er værre en CoD WAW...
  • 0
Ja foreldre er forsiktig på dette!

Men dette er bare et lite tips.
Ta en prat med sønnen din å forklar han hvorfor det er 18 og hva det det kan forekomme.

Det var bare et lite hint jeg hadde på hodet der å da. Men bare prøv det
  • 0
  • Play
  • Play
Siterer Bernt Erik:
For å snu teamet litt. Er det vi foreldre som ikke er obervante nok med tanke på hva barna driver med når vi ikke er i nærheten eller ser vi foreldre mer i mellom fingrene med tanke på spill,film m.m.?


Vel, det kommer nok ann på hvilke foreldre man har. Noen bare driter i ka ungene deres gjør, og lar de drive med akkurat det de vil, mens noen kan også være superstrenge når det kommer til aldersgrenser, både når det gjelder spill og film. Desverre er foreldrene mine uhyre strenge når det kommer til aldersgrenser. Eg fikk ikke se 15-årsfilmer før eg var godt over 14 år gammel, og eg måtte nærmest falle ned på knærne og trygle foreldrene mine om å kunne spille spill med 16-års grense, en stund etter konfirmasjonen, og da var eg et godt stykke ut i 15-årsalderen. Og eg blir til og med nektet tillatelse å gå på kino med vennen mine og se en film med 18-års grense.

Eg synes selv at dette er helt feil.
De gjør ikke stort enn å se på aldersgrensen og følge den, selv om den bare er anbefalt og at man ikke må være akkurat den alderen. De begynner og fortelle meg om alt det de har sett på tv, der media forteller om gutter som har drept andre mennesker, og som tilfeldigvis hadde CS hjemme (som ikke de fleste av oss har noe lignende heller da). Dette blir det selvfølgelig lagt all skyld på, og foreldrene følger det media sier, og mener at eg kommer til å ende opp akkurat som dem de har sett på tv, eller har blitt skrevet om i avisen. Eg får lov til å se på nyhetene, og der er det da skremmene mye vold, og det er også virkelig.

Eg synes at foreldre burde passe på ka ungene deres driver på med, men ikke blande seg inn i det alltfor mye. Det hadde da vært mye sjekke å kunne høre dine foreldre si "så sjekt at du har det så gøy med det spillet, kunne du kanskje vise meg, så kan vi spille sammen?" eller noe slikt, i steden for å gripe coveret til spillet, sjekke aldersgrensen, og gi deg forbud mot spill i flere uker. Dette er sånn foreldrene MINE er da, men mange andre oppfører seg på en ganske lik måte.

Mitt råd til deg er at du bør fraråde ungene dine 16-18 års spill når de er i en slik alder. Men når de blir litt eldre kan du la de kjøpe et 16 års spill, spille det sammen med de, og samtidig forklare at dette ikke er virkelighet osv osv. Og så etter litt lar du de spille spillet selv og ser på kordan reaksjonen til barnet blir. Da kan du avgjøre om de er moden nok til spill med den aldresgrensen. Du kan gjøre det samme med film også, begynne med at dere en lørdagskveld koser dere med en film med en litt høy aldersgrense, og seinere la ungene få lov til å se de selv og se på kordan reaksjonene blir.

Tilslutt vil eg skrive opp et oppsett om kordan eg tenker at det burde bli når det kommer til aldersgrenser med spill og film:

8-10 år: Kunne se film med 11-års grense (begynne med å se med en voksen om man er under 10 år), men bare spill opp til 7 år.

10-12 år: Få lov til å spille spill med 12-årsgrense, og film med 15-årsgrense kan sees med en voksen.

12-15 år: Kan begynne å spille spill med 16-års grense, men bør i begynnelsen ha en voksen som holder et ekstra øye med barnet, spille sammen med de, og etterpå se hvilke reaksjoner barnet kan få når de spiller aleine. I denne alderen burde barnet aleine kunne få lov til å se film med 15-års grense.

15-18 år: Trenger ikke tilsyn av voksen når han/hun spiller et 16-års spill, han/hun er blitt ungdom nå og burde forstå forskjellen mellom spill og virkelighet. Kan begynne med 18-års spill, men som sagt begynne med tilsyn av en voksen, og seinere kunne spille aleine uten. 18-års filmer burde det bli det samme på siden dette er et mye mer blodig og større sjanse for mareritt om det er snakk om skrekk film, men går det greit, burde også ungdommen få lov til dette aleine.

18 år: gjøre ka man vil
  • 0
Det å nekte barn blankt å spille eller se film fram til den anbefalte alderen er oppfylt tviler jeg er veien å gå. Da blir de/vi bare fristet mer til å faktisk prøve spillene til kompiser, eller prøve å skaffe de selv. Aldersgrensene bør overholdes, for all del, men gjerne en smule liberalt og under oppsyn. Etter det jeg har lest av det du gjør Bernt, så virker du som et godt eksempel på hvordan det burde være.

Er kanskje litt hyklersk av meg å si at aldersgrenser bør overholdes når jeg selv har blitt 18, og har det mer eller mindre rett fram nå. Men jeg har fått et litt anerledes syn på det opp igjennom årene, og det er mye som de yngre burde skjermes for.

Det er blant annet en grunn til at GTA IV har 18+. Tviler på at "fjortiser" som spiller det bryr seg så enormt om storyen som faktisk handler om at Nicko vil ut av det miljøet han er i, men havner i en ond sirkel. Det er en grunn til at det er spillbransjen selv som setter grensene, og ikke eksterne som det er i filmbransjen.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Kjempebra innlegg Play

Nettopp slik jeg selv tenker. Selv ser jeg i mellom fingrene delvis når det gjelder spill og film og aldersgrenser. Markus får spille Ghostbusters selv om spillet har 12 års aldersgrense, for spillet inneholde ikke blod og er heller mer artig enn voldelig. Det er blod, gørr og mye vold som jeg er streng på og prøver å skjerme så godt jeg kan spesielt i den alderen barna er i nå. Før eller siden får de oppleve dette enten via filmer eller spill, men inntil videre føler jeg at det er litt tidlig å introdusere dette nå.
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Husk at på enkelte spill kan du skru ned/av blod, gørr. etc.

Nå er ikke jeg ekspert på hva som er den rette grensen for barn. men kansje du kan prøve spillet selv alene før ungen? så kan du bestemme selv. bare en tanke...
Big man, pig man, ha ha charade you are.
  • 0
Synes du ikke at det er et overtramp å loggføre MSN-samtalene? For det er det du mente med det du skrev?

Jeg vil være nøye med å innprente nettvett hos mine framtidige barn, men jeg synes de må få ha sitt privatliv i fred. En annen ting er nettet, der kan du vel sjekke loggen i et par år til. Jeg hadde blitt ganske sinna hvis foreldrene mine gjorde det etter barndommen min. Det er krenkende egentlig.

Angående aldersgrenser, bør man heller forklare hvorfor man ikke vil at barna skal se/spille innhold beregnet på voksne. Jeg stakk jo til kompiser og fikk dagens dose blod med en gang jeg ikke fikk det hjemme. Det var jo "tøft". I dag kan jeg føle avsky av for eksempel knivmordene på "Zodiac", men på den tiden var det vel spennende..
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Hvorfor måtte det bli 18+ på modern warfare 2 ?
Jeg har sett mange spill som er mye verre som bare får 16+.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!