Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Jeg er helt enig med Bernt Erik.

Barn som er så unge burde ikke spille slike spill.
Det som han nevnte med at sønnen hans skrøt av å skyte ned folk synes jeg er helt forkastelig. Jeg liker skytespill, men jeg går ikke rundt og skryter av det.

Og vi må også tenke på at så unge barn er mye mer påvirkelige og at slikt kan påvirke dem i feil retning...
Når det er sagt, spilte jeg jo GoldenEye da jeg var sånn 10-11 år, men for god's sake... Det er en forskjell.
Girl, I want to treat you like my favorite Pokemon: put you in a confined space until I need you, and send you to the hospital when necessary.
  • 0
Oi da ja 8 år burde ikke spille slike spill
"Doh!"
  • 0
Er enig med det du formidler her Bernt Erik, det at 8 år gammle barn kan få spille cod waw uten at foreldrene sine bryr seg er skamelig
Per aspera ad astra
  • 0
Nu vell, Bernt, du virker litt overbeskyttende på barna - Et lite nikk til Ryuzaki som nevner det med å loggføre datterens msn - Men jeg skjønner hva du mener likevel.

Selv har jeg aldri hatt direkte grenser til hva jeg har kunnet spille - Jeg spilte GTA 2 (lånt) da jeg var 8 år, Vice City da jeg var 9 år, men jeg skjønte forskjellen mellom det virkelige liv og spill. Den grensen har alltid vært helt soleklar for meg, og aldri har jeg "slitt" medforståelsen eller lignende.

På den andre siden, en av vennene mine kunne ikke i det hele tatt <I> ta</i> på et spill hvor det sto 18 på.

Men det spørs på en del,da - Jeg har en bror som er fire år eldre enn meg, så det var han som skaffet GTA-spillene, selv om han da også var under 18. Vi fikk lov, fordi foreldrene våre skjønte at vi <I>forsto forskjellen mellom spill og virkelighet, at vi ikke "tok med oss ting fra spillet".</i> Aldri har noe sånt skjedd.
Oh well. Hver sin smak.

Dog, pass på det med å loggføre MSNen til datteren din, det kan bli litt flaut for begge parter etterhvert. Men du får gjøre som du vil, jeg respekterer det.

Blæh, la merke til at jeg snakka mye om meg, noe som tydeligvis fremstiller meg som selvopptatt -.- Beklager den du.

Hvis du er USIKKER på om hvordan sønnen din er når det gjelder skytespill (for 18/16 åringer), kan du velge å ikke la ham komme i nærheten av det. Men vet du at ungen din skjønner dette, kan du... tja, bare velge og vrake som det heter.

Jeg råder deg (og alle andre) til å sjekke ut PENN & TELLER: BULLSHIT - VIDEOGAMES hvor de tester... Diverse ting om påstander og lignende - Hovedsakelig det med at "barn blir mer voldelige av videospill". Som, for the record, aldri har blitt bevist.
Did you know? John Dies at the End.
  • 0
  • Zuil
  • Zuil
Det var ikke noe koselig spill han spilte nei.
Lemlesting og zombier er ikke noe for en 8 åring.
Et spill/film trenger ikke blod og drap for å bli bra. Bare se på Monkey Island, kjempebra spill, og med lite blod og drap.
  • 0
Mange gode kommentarer her ja

Har ennå ikke lest loggen til datteren min, men har advart henne på at loggen er der og at hvis vi føler for det kan lese den.

Datteren min er flink på nettet og sier heller i fra om det er noe som ikke stemmer, men man vet aldri på barn da. Når hun blir tennåring, får hun ha msn sin i fred og kommer noke ikke til å loggføre den.

Digger Penn and Teller og har sett den episoden. Selvsagt er det ikke bevist at man blir voldelig av å spille og synes selv at det er pinlig når spill for skyld i drap m.m. Det jeg tenker på er at barn skal få være barn og spill som CoD er for grove for disse selv om de leker politi og røvere og lissom skyter hver andre, så blir spill litt mer realistisk synes jeg og der må vi foreldre passe litt på. Barn i åtte års alderen skal ikke ha lov til å spille slike spill - der er jeg bestemt. Hva de gjør når de blir eldre og rundt 14-15 år, så blir jeg vel litt mindre streng og kan se i mellom fingrene.

Inne mellom er det vanskelig å være foreldre som gjerne ønsker at sine barn skal få oppleve spillverden og dere kan tro jeg gleder meg til å presentere spillene jeg spiller for så å bli utfordret, men nå er det for tidlig.
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Jeg var til en kompis en gang, der han ville laste ned Untsharted(vet ikke hvordan man staver det) Da sa jeg: hvis du absolutt skal laste det ned så spill det når jeg har gått. Da sa han: men du kan jo se på. Jeg sa med en gang: NEI! Det er grunner til at det er aldersgrense på spill! Jeg kommer ikke til å spille 18 års før jeg er mins 15! Nå spiller jeg noen av de minst voldelige 16 års, men jeg synes ikke at det er skummelt.
  • 0
flott at du følger med, skjønner at det er litt drøyt å spille slike spill når man er 8 år gammel, men det viktigste er vel at han ser forskjel på spill og virkelighet, det var slik jeg fikk lovt å spille bad fur day når jeg var 6 år.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Vel, i alle fall på Xbox 360 så kan du jo velge om det skal kun spilles spill med 3+, 7+, 12+, 16+ og 18+. Eller at det liksom ikke skal gå ann å spille spill som har for eksempel 16+ og 18+ da. Det er en ganske god mulighet om du har en sånn på 8 år som da for eksempel har sin egen Xbox 360
  • 0
Har faktisk opplavd det samme. Har vært hos kamerater da jeg var 8-9 år. De ville alltid ha meg til å spille voldelige spill, men av en eller annen grunn har jeg alltid fått dårlig samvittighet. Kanskje foreldrene mine har hjernevasket meg? Hvem vet

Tviler nesten på at en 8 år-gammel gutt kan se sammenhengen mellom krig på spill og i virkeligheten. Men det er uansett litt drøyt at noen foreldre lar 8-åringer spille 18-årsgrense-spill.
"bedre at ingen får kake enn at noen får mer kake en meg." - meg
  • 0
Jeg er enig i det meste du sier i denne bloggen, men jeg synes det er litt drøyt å loggføre datteren din sin MSN. Uansett er det du/faren som bestemmer.
Fra en viss alder blir man ikke lenger påvirket av spill, og etter min mening kan man stille ned de fleste aldersgrensene (nå kan det jo hende at meningene mine blir farget av at jeg selv ikke er 18 år enda). Jeg synes hvertfall at 18+ kan spilles fra man er 14-16 (kommer litt ann på personen og spillet), 16+ fra man er 12-14 (samme gjelder her).
Eller noe i den duren
But there's no sense crying over every mistake. You just keep on trying till you run out of cake.
  • 0
  • Smæ
  • Smæ
Ha alltid slike spill på de høyeste hyllene.
Så må du innføre husarrest viss de spiller dem.
Og ikke la de spille på 3 dager.

Det er det jeg mener.
  • 0
Jeg kan si meg enig i alle standpunktene dine i denne bloggen. Selv om barn ikke blir voldelige av spill, men av andre faktorer - faktorer som ofte går hånd i hånd med mangelen på kustus i forhold til hva barna får spille. Spill med 18 års aldersgrense er for grove for barn. Det er ikke godt for den mentale helsen. Å loggføre MSN har jeg heller ikke noen motforestillinger mot - sålenge det er, som du uttrykker, for å ha det i bakhånd, ikke for å konstant overvåke.

Nøkkelen her er vel kanskje at du som jobber med spill til daglig er i en ideell posisjon til å ta opp denne problematikken med foreldrene til de barna som sønnen din naturlig kommer i kontakt med. Å bare be dem om å passe på når sønnen din er med slik som ble foreslått her mener jeg ikke er lurt. Det setter sønnen din i en utsatt posisjon. Derimot må foreldrene forklares at og hvorfor
dette ikke er spill som de vil at barna deres skal spille.

Forøvrig så bør ikke barn holdes i uvitenhet om at slike grove spill finnes. De bør forklares både hva de går ut på og hvorfor de ikke får spille dem. Har man øvrig kustus på barna vil de dermed ikke gå med på å spille slikt når de havner i slike situasjoner. Jeg vet, av erfaring fra egen oppdragelse.

Forøvrig. Jeg har aldri skjønt vitsen med nevnte straff; husarrest. Jeg fikk en relativt streng oppdragelse, men foreldrene mine hadde nok kustus til at de aldri benyttet husarrest. Jeg mener det er en contraproduktiv avstraffelse, og at det ikke gjør at barn skjønner sammenhengen og avstråd fra å gjennta ugangen. Selv ble jeg forklart nøye hva og hvorfor det jeg gjorde var galt, og det gjenntok seg aldri. Jeg ble lært en advarende samvittighet. Dermed ble jeg lært opp til å avstå istedenfor å bøte i ettertid.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
At det går an. Enig med deg, 18+ når de er 15-16 år.
Rett meg om jeg ikke tar feil...
  • 0
Enig med dere (nintendodude og Bernt).

Da jeg var 11 fikk jeg ikke spille james bond (N64)
We have to nuke our imagination!
  • 0
Jeg husker jeg spilte ETT 18 års aldersgrense spill på Playstation da jeg var 7-8, men det var ikke noe verre enn Red Alert 1

For det meste enig, men husk, det er for all del viktig at man får lov til å gjøre ting som barn uten at foreldrene henger over deg som en hauk.
Men i Call of Duty World at War saken er du absolutt i den fulle rett! Det spillet er ikke ment for 8-år gammle gutter og det er bra du sier i fra der!
Jack Bauer killed so many terrorists that at one point, the most wanted man in the world was a teenager who downloaded Spiderman 3 illegally.
  • 0
Hahaha, litt morsom kommentar ved siden av bildet (også måtte jeg le igjen)

Foreldrene mine lar meg spille alle slags spill fra Rachet & Clank spillene til GTA 4. Tror de lar meg spille det fordi de vet at jeg aldri kommer til å¨gjøre ting som blir vist i spillene...
  • 0
Foreldra mine har vært veldig liberale på denne fronten. Jeg husker godt da jeg spilte Resident Evil-serien i meget ung alder, uten å få noe alvorlige varige mèn.

En gang fikk jeg bekymringsmeldig fra barneskolen etter å ha skrevet en fortelling basert på Diablo-serien. Foreldra mine bare lo, naturligvis.

Jeg respekterer uansett foreldre som vil beskytte barna sine mot vold i spill.
  • 0
Jeg utdanner meg for tiden til å bli pedagog, så slike saker som dette her finner jeg meget interessant. Det er nok ingen tvil om at de fleste med kompetanse på dette området mener at frihet er noe av det beste ungen kan ha i oppveksten. Friheten til å leke med kniver, klatre i trær, kjøre sykkel ned den fryktelige bakken, osv. Spørsmålet er bare om de i tillegg skal få lov til å oppleve liksom-volden en finner i slike spill.

Spill er - først og fremst - lek. Unger leker for å kunne utforske og prøve ut verden. De leker gjerne rolleleker, der de prøver ut rollen å være lege, tannlege, bygningsarbeider eller whatever. Dessverre er krig en viktig del av den verdenen vi lever i. Slår en på dagsrevyen, ser unga hvordan norske soldater kriger. De får høre om kriger som skjedde for lenge siden. De lærer om krig på skolen. Det blir dermed helt naturlig for unger å leke krig, eller vold da. Selv lekte jeg mye politi og røver da jeg var liten, og røveren fikk alltid oppleve litt politivold da han ble tatt. Dette har noe med hva jeg fikk oppleve da jeg var liten. Familien min så ofte på dagsrevyen sammen, selv om jeg ofte ble jaget bort om sakene var for ille. Blir det ikke naturlig for meg å da leke krig med de lekene jeg har tilgjengelig? Om et krigsspill er tilgjengelig, blir vel det helt naturlig å leke med?

Dette har mye med inntrykk og uttrykk å gjøre. Barn får et inntrykk av verden, og uttrykker sin reaksjon på dette. Barn som ser trær i skogen, tegner kanskje trær neste gang de har muligheten til det.

Selvsagt, en kan si at inntrykket av krig er viktig å skjerme ungene for, slik at de ikke trenger, eller kommer på ideen, å leke krig, i og med at krig er så fryktelig galt. Faktum er dog at krig er en viktig del av verden, og oppveksten til en unge går ut på å sosialisere seg inn i denne verdenen. Blir det dermed rett å skjerme ungene for realiteter de kommer til å oppleve uansett?

Dette er et vanskelig spørsmål alle foreldre må ta stilling til, uten at det finnes noe fasit. Jeg ville dog latt mine eventuelle barn få lov til å leke krig, både gjennom spill og lekepistoler, da oppveksten til en unge går ut på at han/hun skal utforske verden selv. De burde derfor få velge selv hvordan de skal utforske verden.
"Damn, sucker. I just got some. Look at me, Brad, I'm a man now, just like you. Except, I don't look like a faggot and talk all educated."
  • 0
Veldig godt innlegg peterernoob

Artig å se dine meninger og selv er jeg enig i alt du sier. Jeg lar barna mine leke med kniver, sager og det som er av utstyr. Det er viktig at dem lærer dette. Selv ble jeg overbeskyttet og fikk ikke noe knvi før jeg var 15 år. Fikk ikke sage eller gjøre noe sånt. Den tabben gjør ikke jeg med mine barn og lar de ha den friheten så fremt jeg har kontroll at ingen gjør noe galt med tingene som brukes.

Klart - de lærer tidlig om krig. De har til og med lært litt om andre verdens krig om Hitler og jødeutryddelsen. De leker også mye krig og når det er litt for skumle ting på nyhetene, slår jeg heller over på noe annet. For jeg føler at de skal se hvordan verden er, men heller vente til de er litt mer modne, for modenhet er noe som de før eller siden får. Selv har jeg blitt spart mot slike ting og fikk ikke se voldelige filmer før jeg var gammel nok. Selv har jeg ikke tatt skade av det.

Til en viss grad føler jeg som forelder å skjerme barna i hvert fall med tanke på alderen. Det er først når det passerer ti års alderen at de begynner å skjønne litt av den verden vi lever i. Så ingen av barna mine får spille skytespill som Call of Duty eller lignende. Selv om det kribler litt å vise frem f.eks. Battlefield til poden min, så gjør jeg det ikke på grunn av realismen og det man gjør - nemlig å drepe noen. Jeg spiller heller ikke slike spill når det er våkne og får jeg besøk, må de forlate kontoret om jeg setter på slike spill.

Å leke krig ute er noe jeg selv som barn gjorde og da lagde jeg som oftest pistoler, geværer m.m. på sløyden som jeg brukte. Når vi oppdaget noen og skøt etter dem, ropte vi "du er død". Så slike ting får det gjøre og det er ikke like realistisk som om du skyter noen i hodet så blodspruten står i f.eks. Call of Duty, så blir det en mer alvorligere krig som sees med det blotte øyet.

Jeg kommer til å skrive et innlegg i den lokale avisen vår "med tanke på den sillingen jeg har" for så å få til en diskusjon rundt voldelige spill og barn. For dessverre vet jeg om flere her på Snåsa som får spille Grand Theft Auto uten at foreldrene sier noe og de barna er heller ikke gamlere enn sønnen min på åtte år. For det går an bruke litt sunn fornuft når det kommer til spill. Det er forskjelle på de å "leke" og det å skyte noen mens du ser blodspruten står til alle kanter eller hva?

Tror det dessverre det en del foreldre som ikke vet sitt eget beste eller har god nok kontroll på sine barn med tanke på hva som barna skal få oppleve eller ikke, men det er nå min mening da.

Ellers liker jeg godt ditt meget begrunnede svar peterernoob og elsker å ta opp slike diskusjoner. Det er viktig for alle parter å komme med innspill for å gjøre det beste for barnegenerasjonen som vokser opp
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Mamma og pappa har alltid vært veldi liberalistiske når det gjelder slike ting for min del. Med tanke på at de kjøpte GTA: San Andreas til 12årsdagen min xD (JA! de har ikke peiling ).

Men nu vel, hadde jeg vært i ditt sted ville jeg reagert akkurat likedan. Spill som Call of Duty burde vært MINST forbeholdt til barn over 10 år. Gjerne eldre også egentlig
Signaturen min var så kul at den ble fjernet av en mod.
  • 0
Siterer Bernt Erik:
Ellers liker jeg godt ditt meget begrunnede svar peterernoob og elsker å ta opp slike diskusjoner. Det er viktig for alle parter å komme med innspill for å gjøre det beste for barnegenerasjonen som vokser opp


Vi er enig i mye, men spesielt her. Jeg ser på det som vitalt å ha en åpen debatt om barneoppdragelse og generelt om barn. De fortjener vår fulle oppmerksomhet. Selv ser jeg på det som meget viktig å la barnas stemme være sterk i denne debatten. De er tross alt like mye mennesker som alle oss andre, og burde bli hørt. Da jeg var i praksis i barnehage, så jeg mange tilfeller av foreldre som ignorerte hva barna sa, i og med at de hadde så klare meninger om hva som var best for dem. Det vanligste eksempelet på dette var da foreldre nektet barnehagen å slippe barna ut om det var litt kaldt i været. Barna selv derimot, ble meget frustrerte da de ikke fikk gå ut. Jeg tror at barn med foreldre som aktivt hører på hva barna har å si, utvikler en evne til å høre på voksne bedre. Det handler om en gjensidig respekt.

Den respekten virker det absolutt som om du har for dine unger, noe som ville varmet min pedagogikk-lærers hjerte. Selv skal jeg jobbe med barn mange år fremmover, så jeg tar til meg mye kunnskap fra foreldres meninger, i og med at de har mye mer erfaring enn meg. Det blir dermed ekstremt nyttig for meg at du lager slike blogger, og jeg håper du fortsetter med dette
"Damn, sucker. I just got some. Look at me, Brad, I'm a man now, just like you. Except, I don't look like a faggot and talk all educated."
  • 0
Modenhet kommer ikke av alder, men av erfaring. La barna erfare hvordan verden er, og så lar du dem finne ut selv hvordan de skal se på den.
Big Lawls. Very big ones...
  • 0
  • KlM
  • KlM
Alle her som mener at Bernt er streng i sin uttalelse her er enten hjernedøde eller noe i nærheten.

Call of Duty world at war er for drøyt for en 8 åring. Hvis noen mener det motsatte burde de ikke få lov til å ha barn.

Siterer litestorm:
Modenhet kommer ikke av alder, men av erfaring. La barna erfare hvordan verden er, og så lar du dem finne ut selv hvordan de skal se på den.


Det kommer ihvertfall ikke igjennom voldssjokk.

Siterer djani:
Nu vell, Bernt, du virker litt overbeskyttende på barna - Et lite nikk til Ryuzaki som nevner det med å loggføre datterens msn - Men jeg skjønner hva du mener likevel.


Datteren er 11 år, ikke 14. Det er en stoooor forskjell selv om det bare er 3 år. Jeg mener det er fornuftig at Bernt loggfører MSN samtalene på det nåværende tidspunktet. Det er mange skumle typer der ute, samt bråvoksne eldre unger som kan være en høyst dårlig innflytelse.
Jeg er nå ganske dum nå jeg da
  • 0
Et ganske godt valg Bernt. Er ganske enig med deg i alle disse punktene, men det å lese Messenger loggen er "litt" drøyt. Jo, det er bra at du kan passe på at "lommis" ikke kommer til Snåsas skolegård, men burde ikke hun selv ta ansvar? Vis henne nettvett reglene, og at hun aldri skal tro på en person hun ikke kjenner. Disable Webcammen hennes, hvis hun har.
Men hun har tross alt et privatliv. Tenk når hun er 13 år gammel, og lærer på skolen at privatliv er noe av det viktigste du kan ha? En Rebelsk tenåring tenker ikke fornuftig og rolig når hun finner at den "slemme" faren har overvåket henne uten at hun egentlig ikke visste noe om de lovene om privatliv? Det beste filteret er i barnets hode! Det avhenger også litt om hvor moden hun er.

Et åtte-åring burde virkelig ikke spille Waw. Det er et grovt spill med avhuggede lemmer, og grovt språk.
Som sagt, handler det om hvor modent barnet er, og hvor godt barnet skiller Virkelighet og spill. Cod4 går greit om du er 11-13 år , og 18+ spill som 13- 15 år. Nyheter er styggere, blodigere, voldeligere. Hva skjer om barnet spiller f. eks Manhunt hos en kompis som tror at han er tøff? Da kan man få psykiske plager. Barnet burde få det inn med teskje, og bearbeide utrykket ordentlig. Spille ett 12+ spill med litt uskyldig skyting? Sånn at det unngåelige ikke ramler ned i hodet hans som en bombe?

Men en 8- åring tåler ikke en for stor omveltning, derfor må de få det inn med teskje.


Men uansett. En åtte åring er for ung. Finn et 16+ spill til han når han er 10-11 år gammel.

Men det verste er at ungen skryter av at han har skutt mennesker i et spill. Enten så er han stolt som en hane fordi han har spilt et ulovlig spill, eller så er han aaaalt for umoden(ikke kan skille spill fra virkelighet). Snakk med han at dette bare er et spill.

Ikke alle 18+ spill er like. Noen handler om følelsesmessige dramaer, og noen spill spill handler om stump vold og prostitusjon. Ikke gre alle spill over en kam.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!