Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

I år er det på'n igjen. OD har vært et fast innslag i oktober / september måned de siste 3 årene.
For de som ikke helt skjønner hva jeg sikter til, så er OD (eller Operasjons Dagsverk som det heter), en dag der man skal finne seg en jobb og levere minst 200 kr til et godt formål som er bestemt av denne nasjonal OD - komiteen. I år går pengene til utviklingshemmede i Afrika og spesielt er det satset på at de skal få skolegang.

Det første jeg tenkte når jeg hørte dette var at; "Ja hva er da vitsen med å gi penger til folk som ikke vil klare seg på egenhånd allikevel!". Denne tanken har jeg fortsatt svirrende oppe i hue mitt. For meg virker dette litt meningsløst! Det er mange andre ting å gi pengene til, noe som folk vil ha mer nytte av.
Det er ikke det at det ikke er synd på de utviklings hemmede, det er bare det om vi hadde gitt pengene til barn i Afrika som virkelig kunne fått stort utbytte av skolegang, ville vi oppleve større fremgang i landene som er mottakere av OD - pengene.

Uansett: I år skal jeg faktisk ha to jobber! En hvor jeg skal selge boller og kaker med en venn, og en annen der jeg skal rake løv hos en eksentrisk eldre herre, med en annen venn.
De "bollepengene" man tjener er faktisk på veldig store beløp (helt optil 700-3000 kr!!). Den ene vennen min ville utnytte "OD" plakaten vi hadde fått for å selge boller, og bare levere pengene som vi fikk fra løv rakinga. Blei veldig usikker, men penger er jo penger, og i en trang november måned med et nytt CoD, AC2 + mm. er man jo nødt til å ta det en får!
Veldig uærlig, ja jeg veit, men det er jo penger!
Fint med tilbakemelding på om jeg burde forgripe meg på OD's tillit eller om jeg skal stille med glorie og levere inn alle pengene som vi får fra bolle salget?
Kålroten
  • 0
Dette er jo min blogg xD men uansett, dårlig gjort av dere å bare stjele pengene til OD for to dumme spill. Synd og skam!
"I'll rather be hated for who i am, than loved for who im not" Kurt Cobain
  • 0
De stjeler jo ikke pengene

Det blir som hvis du sier til en fyr " Hvis jeg finner 100Kr skal jeg gi alle til røde kors" Og så finner du 200, og gir 100 til røde kors, har du jo gitt ett bidrag, og da kan man kose seg litt sjøl også, men jeg er enig i at det blir litt rart

Skal jobbe hjemme jeg.. Det er tydeligvis 2 Butikker i Elverum der de trenger hjelp.. Og begge var opptatt Var innom 10 butikker tror jeg
Fem-stjerners medlem
  • 0
Joda fattigman det er stjeling.

Folk kjøper boller i den tro at pengene vil gå til OD. Det blir akkurat det samme som å gå med f.eks bøsse under tv-aksjonen og stikke av med alt selv. Det er ikke akkurat det samme å finne penger på gaten.
Det finnes 10 typer mennesker. De som kan binærkode og de som ikke kan.
  • 0
Heljar: Du sa det. Det er simpelt og barnselig. Hvorfor stjele penger? Du ville ikke stjelt fra en bank ville du? Vel dette er det samme.
"I'll rather be hated for who i am, than loved for who im not" Kurt Cobain
  • 0
Heljar sa det.

I tillegg: Du kan redde 2-4 menneskers liv. Men istedenfor så skal du kjøpe deg to SPILL som du kan kjøpe deg uansett.

Idiot!
  • 0
Dårlig gjort at dere bare må tjene 200 kr. Det var 300 kr minimum da jeg holdt på med det der, og det er lønnsvekst i Norge nær sagt hele tiden, så det er ingen grunn til å senke beløpet. Da taper jo OD mange, mange tusen kroner!
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Er 300,- for meg. Og om jeg skulle tjene litt mer penger, gir jeg likevel overskuddet til OD, som dette året er to skoler i Palestina.
Det er bedre å tisse på bæsjen enn å bæsje på tissen
  • 0
Dette blir som å gå med falsk bøsse på døra. Det er ikke bare uetisk, men også ulovlig. Det er rett og slett bedrageri.
"Damn, sucker. I just got some. Look at me, Brad, I'm a man now, just like you. Except, I don't look like a faggot and talk all educated."
  • 0
Siterer peterernoob:
Dette blir som å gå med falsk bøsse på døra. Det er ikke bare uetisk, men også ulovlig. Det er rett og slett bedrageri.


Så lenge folk kjøper boller til inntekt for OD, så skal pengene gå dit.
Dere får sette opp en plakat med "Selger boller for å få råd til spill", så kan dere se om salget blir halvert eller enda verre. Det er uetisk og kvalmt å sette spill foran mennesker.
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Jeg kan ikke tro at du vurderer det engang...
Går an å bruke huet en gang iblandt.
Uansett om dere får inn 200 eller 5000 så skal alt gå til OD.

Dere burde bli nektet å delta.
Og samtidig bla opp 200 fra egen lomme som straff for idioti.
  • 0
Du kan jo alltids skrive at f.eks. 10% av pengene går til deg selv eller spørre mannen du skal jobbe for om du kan få en ekstra slant til deg selv. Selv jobbet jeg alltid for noen i familien, og fikk ofte en 50-100 kr ekstra som jeg fikk lov til å bruke selv.

Men selger du boller og raker løv for folk i den tro at pengene går til barn i afrika må du jo nesten sende inn alle pengene. Tjener du 3000kr kan du kanskje spandere på deg en matbit, men ikke ta 1000kr til eget bruk.
This is great banter, it really is.
  • 0
En kan amnelde for slikt hvis du ikke visste det Det er jo svindling, og uærligt, men å tjene penger e jo en uærlig buisness... men å forgripe seg på OD? Skal jeg kanskje gå rundt med en Kirkebøsse å spør etter penger som jeg selv beholder etterpå?
Well butter my back and call me a biscuit!!
  • 0
D-U-S-T.

Lagt til 2009-10-29 15:36:
Så til en seriøs kommentar. Det er ikke bare penger, det er SÅ mye mer enn det. OD tilbyr funskjonshemmede ett helt nytt liv - en mulighet til å skaffe jobb og å bli godtatt i samfunnet. Er det mulig at dere som (på verdensbasis) er velstående mennesker kan være så uærlige og egoistiske? Skam dere.
En Fuego!
  • 0
Vell, gamer123... verden har aldri vert noe ærlig sted... men det er nå fremdeles urett å bruke OD til pengeinnsamling for eget bruk. Men jeg tror ikke Kålroten er den første.
Well butter my back and call me a biscuit!!
  • 0
Så siden verden aldri har vert et ærlig sted, skal man ikke gjøre noe for å forbedre den? Ærlig talt...

Og hva har det med saken å gjøre at han ikke er den første? De andre har utført en like uærlig gjerning som han. Nå vet jeg ikke om han faktisk gjorde det, så jeg skal ikke dømme etter det.
En Fuego!
  • 0
jeg tror jeg kommer til å bli skutt på åpen gate etter denne bloggen.

uansett: Pengene vi samlet inn fra boller og slikt ga vi faktisk til OD! Jeg hadde aldri klart å holde meg i skinnet, hadde rett og slett fått for dårlig samvittighet, så pengene er på vei til noen fattige afrikanske barn i dette øyeblikk!

Lagt til 2009-10-31 16:32:
til "JTB".
Vi fikk inn 1050 kr til OD, alle gav vi inn til OD også. Alt sammen. Vi hadde bare i så fall tatt noen av pengene fra bollesalget, men ikke pengene som vi fikk for å rake hos den gamle mannen. Uansett, så trenger ingen å bekymre seg mer, siden jeg gav inn alle pengene til OD!!!
Kålroten
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!