Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Engorsken i tittelen ovenfor er intended.

Men fra spøk til hilsen og hygge, hvordan går det alle sammen? Hvordan har sommerferien vært? Hvordan har årseventyret vært så langt? Urettferdige og kjipe lærere? Knallmorsomme LAN-kvelder og mangainnkjøp på Desucon? Forelskelser og utskeielser med en flaske eller seks og en halv med i bildet? Kvalifiseringsoppgaver og midtveissamtaler? Hissige diskusjoner og nye møter? Eller noe annet?

Sist jeg satte meg ned foran PC-en for inntasting av bokstavkombinasjoner til GRs servere var ... (klikker seg inn på krypinnet for å sjekke) ... en eller annen gang (kort tid) før den magiske datoen 25. august i det herrens år dø mill nøff. Siden den gang har min trofaste og ett år gamle "fangtopp" vært gjennom en utmattende gjenoppretting og adskillige programinstallasjoner samt en nesten konstant strøm av bloggutkast som har tilbakelagt den famøse ekspressveien til helvete; nemlig det fenomenet jeg har skjenket navnet "bloggens kretsløp": redigering - idétørke - arkivering - sletting. Det er vel egentlig ikke et kretsløp, men det lyder bedre enn the Green Mile of blogs, så jeg lar den stå.

Så hva har skjedd på GR? Det eneste mine brillebekledde øyne har rukket å få med meg er en diskusjon rundt den nye stortingspresidenten, en viss klan på forumet, røyking, filosofiblogger om døden og virkelighet og det å være emo. What else have elapsed in the realm of Gamereactor?

Siden videregående endte så brutalt med toppen av utskeielser på norskeksamen og jeg måtte erkjenne et aldri så lite nederlag har jeg ikke vært så aktiv som jeg en gang var - noe jeg forresten hadde tenkt å skrive om, men som endte i den elektriske stol sammen med John Coffey, bloggutkastet om norrønt og politisk korrekthet. I tillegg er jeg glad i være lat, spesielt siden jeg ikke lenger trenger å gjøre fnørten matteoppgaver, ørten kildeoppgaver i historie, søtten økter med lesing til kjemi og fysikk og kørten forsøk på å øve på den elendige japansken min.

Men nå har det blitt litt annerledes. I nesten to måneder nå har jeg innehatt status som universitetsstudent, en uvant tanke og en som får meg til å skvette over hvor lang tid det har gått siden jeg første gang satte min ben innenfor Bygg A på en viss ungdomsskole på Oslo øst. For første gang føles det ikke bare som om det bare var i går jeg fylte tretten, for første gang føler jeg meg samtidig nesten voksen. Selv om michae2109s tilstand i dag er prikk lik michae2109s tilstand slik den var den 23. juni (bortsett fra at åtteren nå er erstattet med en nier). Jeg kan ikke stemme ved stortingsvalg, jeg har ikke førerkort, jeg har ikke tatt opp noen form for lån og flyttet for meg selv, jeg jobber ikke, jeg har aldri vært full og jeg står oppført med en inntekt på 12 kr for året 2008 på skattelistene. Likevel kjenner jeg meg mer voksen enn jeg noen gang har gjort. Noe med inngangen til studielivet har utløst en slags følelse i meg, eller kanskje det bare er ordene som ble understreket en solskinnsdag i august på universitetsplassen (1. studietiden er en fase i livene deres! 2. Studietiden kommer til å bli den morsomste tiden i livet deres!) som har laget nye griller i hodet på meg. Eller kan hende skyldes det bare at jeg ikke lenge får høre at jeg ser ut som en tolvåring med litt for tykke hårstrå i ansiktet.

Men nå er jeg altså en av de over 25 000 personene som har tatt turen til Universitas Osloensis (eller bare Universitetet i Oslo) og bestemt meg for å forsøke å lære noe. Selv om jeg allerede har klart å rote bort studentbeviset og komme med noen låttverdige forsnakkelser (i det minste har jeg nevnt at jeg hører på Tom Jones - uten å nevne at jeg gjerne hører på en Britney Spears-sang eller 10) har jeg funnet meg godt til rette, latt meg sosialisere og funnet min nisje i studentlivet, som den påvirkelige semi-sosiale nerden jeg er. Jeg har blitt kjent med et mangfold av studenter, med opprinnelse fra alt fra Hammerfests kulde til Bergens gater, fra Rogalands nynorskbastion til Tyskland, Japan og Danmark, til Trondheim, Lillehammer, Eidsvoll og Mexico. Agnostikere, ateister, nyhedninger, kristne, råveganere, kjøttelskere, nynorskelskere, sosialister, miljøvernere, otakuer, lolicons, heterofile, homofile, hjemmeboende, aleneboende, forlovede, foreldre - kort sagt, en veritabel gullgruve av erfaringer, standpunkter og læring. Og jeg som trodde videregående var et mangfoldig sted!

Enn så lenge er det faktisk ikke ekstremt forskjellig fra skolen vi alle kjenner og elsker (ikke Politiskolen, dessverre), altså videregående selvfølgelig. Fellesforelesninger, større individuelt ansvar for studenten, semesteravgift og en hel haug med valg for hva man vil gjøre etter forelesning er faktisk de eneste direkte forskjellene. Ennå er vi delt inn i grupper (les: minner fryktelig mye om klasser) med undervisning hver dag i noe som lett kunne forveksles for et ordinært klasserom, ennå er det mulig med leksehjelp hvis man sliter eller bare ønsker å øve litt, ennå arrangeres det karriereveiledning og ennå er det fullt mulig med et friskt fungerende klassesamhold. Og det sosiale samspillet er forbausende likt samtlige klasser jeg har gått i - du har smågruppene av folk som blir kjent og begynner å henge sammen, du har de som tør å være utadvendte og derfor får en viss lederstjerne, du har de som holder seg for seg selv og blir oversett, og du har de som blir kjent med noen og takknemlig føyer seg inn i en gruppe og priser seg lykkelig over å ha faktisk blitt kjent med noen og lar sin særdeles føyelige ryggrad sørge for resten (that would be me).

I tillegg kommer de ukentlige innleveringene, de frivillige småprøvene, de obligatoriske kvalifiseringsprøvene for å få lov til å avlegge eksamen og fortsette med studiet etter jul og det utrolige, nesten hoderystende faktum at man ikke har høstferie - som betyr at høstsemesteret slutter vel 10 dager før alle juniorene på videregående og grunnskolen!

Hmm ... hva mer? Jo, jeg har for tida bare to fag, det vil si japansk og det obligatoriske Examen facultatum, som enkelt og greit betyr "fakultetseksamen" men som bare kalles ex-fac og i mitt tilfelle handler om språkvitenskap. Så har du en tilsynelatende endeløs rekke med campusbygg med sine tilhørende forkortelser: Sophus Bugges hus (Sophus Bugge), P.A. Munchs hus (P.A. Munch), Helga Engs hus (... du skjønner tegninga), Domus Athletica (alles hjelpsomme treningssenter), Akademika (alles hjelpsomme bokhandel), Uglebo (manges hjelpsomme kafé/pub), Fysikkbygget (du bare MÅ glo på pendelen der den svinger etter jordas rotasjon), Georg Sverdrups (alles hjelpsomme og for meg kompliserte megabibliotek) og selvfølgelig den aller, aller viktigste bygningen, selve navlen i den lille byen som campusen på Blindern er - Frederikke-kaféen. Det er her onsdagsbiffen fortæres, her burgeren kjøpes på Tank, her man får sjansen til å treffe folk etter forelesninger og her man kan sitte og småspise på medbrakt matpakke mens man misunnelig iakttar krydret pommes frites og potetmos på sin trange ferd ned mot sin snarlige syrefordøyelse i en medstudents magesekk (again, that would be me). Og det er der, på en kafeteria som jeg ikke aner hvordan fikk sitt navn, jeg for første gang fikk vite at det beste du kan bruke som svar på alle spørsmål er det universelle og meget nyttige utsagnet Mor di.

Bonne chance og gudd løkk med hva enn dere driver med, så håper jeg å få vært litt mer tilstede på GR i tida som kommer!

PS: Visste du at Barack Obama kan føre samtaler på indonesisk? Det vanker heder og ære til den som kan svare meg på hvorfor!

PPS: Jøss, så nettopp at det har dukket opp en egen boks for valg av bloggtema. Men hvorfor kan jeg ikke velge mellom annet enn "strek", Halo og Tekken?
"People who count their chickens before they are hatched act very wisely because chickens run about so absurdly that it's impossible to count them accurately."
  • 0
Håper du får mer tid på GR med oss andre brukere.

Obama hadde indonesisk som valgspråk.

Skjønner heller ikke noe av kategoriene her.
Rett meg om jeg ikke tar feil...
  • 0
flott om du kommer til å bruke mer tid her på GR fremover, du lagger noen spennende blogger av og til
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
har ikke sett mye til deg for tida, nei.

Fortsett å skrive sykt lange og interessante blogger

Jeg bor på Blindern, rett ved t-banen btw
Jeg glemmer aldri et ansikt, men i Deres tilfelle er jeg villig til å gjøre et unntak.
  • 0
Takk for fin blogg michae2109

Du skriver godt og det er en fryd å lese

Håper selv at du får mer tid til oss her på nettsiden
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
nintendodude: Håper jeg også, blir aldri lei av GR

He he, ikke helt. Han tilbrakte rundt fire år av barndommen i Indonesia, stefaren hans var derfra hvis jeg ikke husker feil

sonic og link: Takk for det

cosmo-kramer94: Det skal jeg gjøre^^

Jøss, så kult, tar T-banen til Blindern alle hverdager, kanskje vi støter på hverandre en gang

Bernt Erik: Takk for hyggelig ros Tusen takk, det gjør jeg også
"People who count their chickens before they are hatched act very wisely because chickens run about so absurdly that it's impossible to count them accurately."
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!