Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

När jag gick i 6an i mellanstadiet började mitt intresse för Andra Världskriget, främst för dem allierade. För dem vann ju kriget och det är ju den sidan man lär ut också, det är ju vinnare som skriver historian

Men hur som helst har jag på senare tid börjat läsa mer litteratur från tyska ögon, det är faktiskt mer spännande att läsa om dem Tyska soldaterna. Vad får män att fortfarande slåss när ens land är på väg att förlora. Varför gav man inte upp ?

Det som lärdes ut till mig när vi läste om Andra Världskriget va en ganska föränklagad versionen. Jag fick bland annat lära mig att Tyskarna va så gått som besegrade efter Stalingrad. Men om så hade varit fallit borde väl kriget ha slutat mycket tidigare.

En annan syn som många har idag är att varje soldat som stred i Tysk armen va nazist och så är själv klart inte fallet. Det fanns till och med rätt många befäl som stred på Öst fronten som inte var medlemmar i nazistpartiet.

Lika så är synen att många tyska soldater avrättade civila och framför allt den första jude man såg.

Många tror även att nästa alla soldater som deltog i kriget var med i strider, faktum är att så gått som 10% av alla soldater såg strid och utkämpade strid. Man helst in divisioner/enheter som har tidigare strid, därför användes många enheter flera gånger om.

Stalingrad var självklart en stor baksmäll för den tysk armen, men man drog även enorma lärdomar om slaget. Det anmärkningsvärda med tyska armen är att man var näst intill själv om att använda kamouflage på sina uniformer. Framförallt Waffen SS använde kamouflage väldigt ofta.

Men det som fascinerar mig så mycket om den tyska armen är att man var så djävulsk bra. Framför allt mot ryssarna, efter Stalingrad så fick verkligen ryssarna kämpa för varje meter. Tyskarna inledde till och med en en operation kallad Zitadelle som skulle dra ryssen tillbaka. Trots att man var numerärt underlägens och ryssarna hade byggt upp kraftiga försvarslinjer så var ryssarnas förluster högre än tyskarnas.

Än vare blev det när ryssarna bromsade upp anfallet och tyskarna gick då på defensiven. Nu blev förlust skillnaden riktigt stor, exempelvis förlorade ryska förband 5 500 man mot tyskarnas 550 man och det här var bara under en dag. Flera såna här dagar var det hela tiden för ryssarna, men man hade ju enorma reserver som inte tyskarna hade.

Den tyska armen var mycket mer beslutsam, statssikten för tyskar som gav sig vid anfalls strider är knappt mät bara. Medan för ryssen gav sig ibland upp till 10%, den är en enorm skillnad.

Det förvånas värd är också att Tyskarna höll ut så länge, exempel vis byttes ryska divisioner ut för att dem inte längre räknades som stridsdugliga och det hända fler gånger att divisionerna blev utbytta flera gånger innan man bröt igenom en försvars linje.
Medan tyskarna inte kunde bytta ut sina divisioner fick man kämpa vidare med dem manar man hade och man fick använda dem manar man hade.

Exempelvis fick ett tysk bageri regemente besök av ryska T-34 och en mängd soldater. Men kockarna lyckades slå tillbaka anfallet.

Mellan den (1943) 12 juli till den 18 augusti dödades, skadades 430 000 man i den Röda Armen.

Tyskarnas förluster var "bara" 89 000 man.
<bild>
Hade tyskarna haft en hel del Panther och samma mängd i infanterister hade kriget varit en barn lek för den tyska armen.
Surremder before you all die by the sword, for i do not wish you to perish
  • 0
Jeg er enig i at det er minst like interessant å se det fra den andre partens side. Tyske våpen, soldater, tanks osv. fascinerer meg. Det samme gjelder mange andre konflikter

God blogg!
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Om jeg bare kunne lese svensk....
"Damn, sucker. I just got some. Look at me, Brad, I'm a man now, just like you. Except, I don't look like a faggot and talk all educated."
  • 0
Du oppsummerer mange interessante fakta. Jeg er enig i at det er interessant å skaffe seg et mer reflektert syn på konflikten. Jeg irriterer meg over svart/hvitt-malingen som foregår i skolesystemet og har søkt å lese mer opplyst litteratur. I Sverige har dere nok en fordel av at fiendebildet ikke er så innprentet siden dere forholdt dere "nøytrale".

En annen offensiv som viser at Tyskland langt fra var slått ut ved Stalingrad, er Ardenneroffensiven som virkelig kunne ha endret krigsbildet og totalt forandret utfallet av krigen. Det var ikke mye om å gjøre for at Tyskland skulle klare den, og det kunne ført til en fredsavtale som ville gagnet Tyskland.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Vega forlaget gir ut en serie med bøker skrevet av tidligere soldater i 2 verdenskrig.
De 5 første er sett fra tysk side.

Den glemte soldat
Rommels pansersjef
Soldat i Waffen-SS
Blodig snø
Snikskytter på østfronten.

Mens den nyeste boken i serien blir sett fra Russisk side.
Rød partisan. Bak nazistenes linjer

Anbefaler disse på det sterkeste. de beste bøkene etter min mening er Rommels pansersjef, Blodig snø og Snikskytter på østfronten.

Ellers har det de siste årene kommet flere gode forfattere som ser og annalyserer krigen med mere nøytrale øyne, Nevner her to fantastisk gode forfattere fra Svergie: Michael Tamelander og Niklas Zetterling.

Europa i krig : 1939-1945 av Norman Davies
er også bra lesing om en vil få et mere "riktig" inntryk av krigen og betydningen av østfronten der krigen egentlig blei avgjort.
  • 0
Det er på den tyske siden av krigen at jeg finner min favoritt general, General Erwin Rommel. Men tyskland hadde jo en stor inflasjon etter første verdenskrig, noe som gjorde den tyske krigsmaskinen vanskeligere å bygge opp.

Hadde det ikke vert for det så hadde kanskje den tyske krigsmaskinen vert dobbelt så sterk, og da hadde ikke andre land hatt særlig mye å si.
Well butter my back and call me a biscuit!!
  • 0
kjempegod blogg igjen Jacob_2

Den andre verdens krigen fører til at mange får et slags "hat" til tyskerne, men lite visste vi hvor godt Hitler klarte å forblinde den tyske nasjonen med sine taler om at Tyskland skulle bli det største landet i verden. Totalt hjernevasket gikk tyskerne med på planene og Hitler kunne erobre det ene landet etter det andre. Hadde det ikke vært for USA, Engelskmennene og Russerne hadde vi nok snakket tysk den dag i dag.

Jeg er imponert over hvor god Hitler var til å snakke/tale for seg til befolkningen som fulgte han som dukker...

Den andre verdens krig er i alle fall veldig interessant og kan sees på mange forskjellige måter. Min bestefar var blant annet med i en frigjøringsgruppe som drev med spionasje, sprengte ting og tang m.m. Han hadde mange historier fra krigens dager om ting som ble gjort. Til og med hadde han kontakt med engelskmennene.
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Siterer Strategist:
En annen offensiv som viser at Tyskland langt fra var slått ut ved Stalingrad, er Ardenneroffensiven som virkelig kunne ha endret krigsbildet og totalt forandret utfallet av krigen. Det var ikke mye om å gjøre for at Tyskland skulle klare den, og det kunne ført til en fredsavtale som ville gagnet Tyskland.


Totalt uenig.

Offensiven var dømt til å mislykkes fra dag en, da den ikke kunne gjennomføres i gode værforhold (med tanke på flyvåpen). I tillegg hadde tyskerne for lite bensin til å i det hele tatt nå kysten med tanksene sine, som forøvrig var alt for få til å oppnå noe særlig mer enn det som ble gjort.

Den tyske militærledelsen var imot operasjonen, i og med at den tok gigantiske ressurser bort fra krigen på østfronten, i tillegg til å binde opp de siste reservene av en viss kvalitet Tyskland hadde tilgjengelig.

Jeg vil nok påstå at den eneste måten den andre Ardenne-offensiven forandret krigsbildet, var å forkorte krigen, i det alliertes favør.
"Damn, sucker. I just got some. Look at me, Brad, I'm a man now, just like you. Except, I don't look like a faggot and talk all educated."
  • 0
Anbefaler soldat i Waffen-SS og Rommels Pansjersjef på det sterkeste!
Enig med peter her.
  • 0
At de ikke hadde noen mulighet til å gjennomføre planen er jeg enig i. De ville ikke kunne nå Antwerpen. Men selv om det er ekstremt liten sannsynlighet for at de allierte skulle inngå noen avtale, så viste tyskerne at de ikke var slått - enda. De opplevde avansement, og det ble hetere for de allierte generalene, om enn bare for en stakket stund. men du har rett i at en framtvungen avtale var Hitlers fantasier, og ikke et realistisk utfall.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Strategist:
Men selv om det er ekstremt liten sannsynlighet for at de allierte skulle inngå noen avtale, så viste tyskerne at de ikke var slått - enda.


Ja, det er ganske så imponerende å kunne mobilisere slike enheter av høy klasse, i den situasjonen Tyskland var i. Problemet var bare at dette avansementet kom på bekostning av tropper og utstyr som kunne, og burde, blitt brukt mot russerne.

Om du finner slike krampetrekninger fascinerende (jeg vet jeg gjør), burde du også sjekke ut Operation Spring Awakening. Den hadde som mål å ta tilbake Budapest. Den stoppet dog opp i vår-gjørma og en flust av russiske soldater.
"Damn, sucker. I just got some. Look at me, Brad, I'm a man now, just like you. Except, I don't look like a faggot and talk all educated."
  • 0
Kjempegod blogg!

Ja som du skriver er det svært viktig å skille wehrmacht fra SS. SS er de mere fanatiske nazistene som på død og liv tror på nazismen (kanskje ikke waffen SS, som vare en mere stridsenhet), mens wehrmacht er kun vanlige menn som utfører sin verneplikt. Men på den annen side betyr ikke dette at wehrmacht soldater ikke var i stand til å delta i folkemord.

Siterer Strategist:
En annen offensiv som viser at Tyskland langt fra var slått ut ved Stalingrad, er Ardenneroffensiven som virkelig kunne ha endret krigsbildet og totalt forandret utfallet av krigen. Det var ikke mye om å gjøre for at Tyskland skulle klare den, og det kunne ført til en fredsavtale som ville gagnet Tyskland.


Er uenig med deg Strategist. Stalingrad var utfallet av krigen. Uansett om tyskerne skulle greie å presse de vest-allierte tilbake eller ikke ville de tapt krigen. Russland var en alt for sterk fiende som tyskerne hadde undervurdert.

Siterer peterernoob:
Om du finner slike krampetrekninger fascinerende (jeg vet jeg gjør), burde du også sjekke ut Operation Spring Awakening. Den hadde som mål å ta tilbake Budapest. Den stoppet dog opp i vår-gjørma og en flust av russiske soldater.


Når det på alvor ble klart at russerne var på full offensiv etter Stalingrad utførte Hitler et hav av fanatiske, desperate beslutninger. Han nektet å godta det som skjedde. Sløseri av soldater og ressurser, bruken av Hitlerjugen i kamp og formingen Volkssturm som f.eks.

Her var til sammenligning Stalin mye bedre. Stalin hørte på generalene sine og var åpen for forslag og innspill fra dem. Han lot dem til og med trekke seg tilbake flere ganger etter behov, med unntak av Stalingrad og Moskva riktignok som var den absolutt siste gang de kunne trekke seg tilbake noe mere. Flere av de tyske generalene var svært misunnelige på de russiske på grunn av dette.
"The human race has one really effective weapon, and that is laughter." Mark Twain
  • 0
Det eneste som interesserer meg med andre verdenskrig er Hitler's vei til makten og ikke minst idene om en ren arisk rase. Ikke at jeg støtter dem, men det er spennende. Dessuten var han veldig glad i barn.
you wanna come back to my place and play my station?
  • 0
Bøttekott: Jeg leser en bok om Heinrich Himmlers jakt på den ariske rases opprinnelse. Det er fascinerende, selv om det er åpenbart at "forskerne" manipulerte alt de kom over for å få dette til å passe med Himmlers syn på saker og ting.
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!