Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Denne bloggen ble opprinnelig publisert på min blogg http://coollikekimdeal.blogg.no/

"Frelst" er en plate mange rockefans har et forhold til. Den kom ut i 1991, og regnes blant mange for å være Jokke og Valentinernes beste bidrag til norsk rock. Bandet mottok Spellemannsprisen i 1992 for dette albumet, der Joachim "Jokke" Nielsen sjokkerte publikum og TV-seere ved å entre scenen i beruset tilstand.

Selv har jeg vært Jokke-fan i bare en liten stund. Jeg hadde da hørt om slagere som "Her kommer vinteren" før også, men musikken appellerte ikke så veldig til meg. Først etter at en kamerat introduserte meg for samlealbumet "Prisen for popen" våknet interessen for alvor. Etter å ha spilt samlealbumet jevnt og trutt i noen måneder, valgte jeg for litt tid siden å slå til da en kamerat stod klar til å kjøpe med seg "Frelst" til meg i en platebutikk i Drammen.

Albumet ga et annet førsteinntrykk enn det jeg fikk av samlealbumet. Joda, de morsomme tegningene på coveret er selvfølgelig tilstede, men låtene var annerledes. Overgangen fra det ganske straight-forward rockete låtutvalget på samlealbumet til den litt mer eksperimentelle låtlista på "Frelst" var merkbar, og jeg måtte justere mine forventninger til plata. Det er tydelig at folk flest likte rockesanger som "Øl" og "Paranoid" best, og at slike sanger ble best representert på "Prisen for popen", men at det er mange mindre kjente sanger på "Frelst" trenger ikke å være negativt i seg selv.

Det første sporet er tittelsporet og heter da også "Frelst". Det er en smule mer spesielt og variert i stilen enn de tidligere nevnte rockesanger, men etter et par gjennomlyttinger konstaterte jeg at jeg likte sangen. Videre følger gode sanger på løpende bånd, de kjente "Hr. Smith" og "Her kommer vinteren" inkludert. Sanger som "Gnukk" og "Kleggen og Knuger'n" var nye for meg som relativt fersk Jokke-fan, men innfridde absolutt. En annen sang jeg vil fremheve er "Sitte" som på en ypperlig måte beskriver et opphold på en av Oslos glattceller. Joachim Nielsens vokal er både hatet og elsket, men passer etter min mening helt perfekt til de temaer som tas opp i sangene.

Et morsomt unntak fra Joachim Nielsens upolerte rockerøst er det siste sporet på plata, kalt "Aftenbønn". Her har trommis og mangeårig kjæreste med Jokke, May-Irene Aasen, fått prøve seg med mikrofonen. Sangen er ikke en klassisk Jokke og Valentinerne-sang, men jeg har alltid satt pris på band som tør å eksperimentere litt i stedet for å kjøre seg fast i det ene sporet de vet fungerer. Albumets altmuligmann denne gangen er Petter Pogo, som har bidratt med bass, gitar, keyboard og mandolin. Til tross for en herlig rå og upolert lyd, er det ingen tvil om at mye musikalsk ekspertise var samlet i studio da Jokke og Valentinerne spilte inn sine album.

Skal jeg trekke inn noe negativt, er det kun at jeg savner flere store høydepunkter som "Hr. Smith". De fleste låtene på "Frelst" kan ikke riktig måle seg med Jokkes beste sanger som "Narkoman", "To fulle menn" og "Du er", men er uansett en fryd å høre på. Alt i alt er "Frelst" er svært godt album av et godt band.

Karakter: 8.5/10.
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Fin "omtale" dette her Suppeelsker Liker Jokke og Valentinerne godt selv
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Jeg skulle faktisk skrive "omtale" i tittelen, men det var det ikke plass til..

Det er et kult band, akkurat som Jokke med Tourettes
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Jepp - enig der ja
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Det var et sykt kult bilde. Jeg falt litt for det.
Aren't you a little short for a stormtrooper?
  • 0
Det er Christopher Nielsen, broren til Joachim "Jokke" Nielsen som har tegnet all cover-arten til albumene. Cristopher Nielsen står bak Slipp Jimmy Fri" også, så han er med andre ord en godt kunstner

Jokke er foran, bassist Petter Pogo til høyre, og trommis May-Irene Aasen til venstre.

Synd Jokke døde så ung da. Jeg har lyst til å finne ut hvor gata kalt "Joachim Nielsens gang" i Oslo ligger, og så stikke innom til Jokkes ære.
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Fett, jeg har jo bare prisen for popen, men anmeldelsen var knall, og det er jo Jokke også
"Ocean is more ancient than the mountains, and freighted with the memories and the dreams of Time." - H.P Lovecraft
  • 0
Jokke er knall ja, og Prisen for popen eier. Vi er enige der ^^
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Jokke og Valentinerne er (var) konge(-ne)...eller ja, skjønner greia.

Er enig i at det har veldig mye bra. Syntes kanskje Gutta er den beste låta Eller en av de beste i hvert fall. Det varierer fra tid til annen.

Sola Skinner - herlig! "Nanananana na na na!"

Jeg kunne fortsatt i evighet.

Kjempeflott blogg Suppeelsker Flott å se at flere verdsetter arbeidet til Joachim Nielsen og Co.
Tegningene til coverene er utført av broren til Joachim
"The human race has one really effective weapon, and that is laughter." Mark Twain
  • 0
Takk for flott kommentar, Tøysekoppen

"Gutta" er absolutt en av de beste låtene. Jeg liker også "Prisen for popen" og "Øl" veldig bra. Jokke lagde så mange gode sanger, så det er nesten lettere å si dem som ikke er geniale

Jeg nevnte det med Joachims bror og tegningene i en kommentar over her
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!