Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Søken etter det perfekte headset - DEL 2

Tritton er et merke jeg er godt kjent med. Da jeg var i USA som utvekslingsstudent i 2007-2008 kjøpte jeg meg et stort og komfortabelt headset fra Tritton. Det ble kalt AX360 (Audio Xtreme 360) og var det første headsettet for konsoll med ekte 5.1 surround sound. 8 strategisk plasserte høytalere, 4 i hver ørepute hørtes ut som musikk i mine ører. Jeg kjøpte det på Fry's, en stor elektro butikk på størrelse med de største kjøpesentrene i Norge. Jeg betalte gledelig de 100 dollarene de kostet og smilte fra øre til øre.

Skuffelsen ble i midlertidig stor når jeg plugget disse inn i Xboxen for første gang. AX360 har noen elementære problemer. For det første produserer de ingen virkelig bass. I stedet er det lagt inn en vibrasjons funksjon hvor headsettet setter til å riste når eksplosjoner med høylytt bass går av. Det høres i prinsippet konge ut, men vibrasjonene klarer på ingen måte å gjenskape lyden av dyp dyp bass, og i tillegg så blir man etter en spillesekvens på et par timer ganske sliten og svimmel av all ristingen.

Et annet problem med det er hvordan mic'en funker. For det første er det ingen separat voice-kanal man kan styre lyden på(som det er med Turtle Beach sine headsets) og for å høre andre spillere klart og tydelig må man sette "center" høytaleren opp på maksimum lydnivå slik at den overdøver de resterende høytalerne i headsettet. Og muligens den aller største feilen med headsettet er at det ikke har noen "mute" funksjon. Man innser ikke helt hvor viktig det er med en mute knapp før man mister den.

Lyden derimot var noe helt annet enn det jeg var vant med. Bortsett fra bassen var det en rik og fyldig lyd som gjenskapte suset fra når kuleskudd, splinter og fuglesang. Headsettet kommer også pakket med en audiobox hvor en kan styre alt fra separate lydkanaler(center, rear, front, vibrasjon) til tids-forsinkelser(ms) i lyden mellom center høtaler og surround høytalere.

Med feilene fra AX360 headsettet i bakhodet har Tritton siden kommet opp med et par nye headset for konsoll. Det seneste i form av Tritton AXPro. Denne gangen får man en seperat voice-kanal man kan styre lyden på. Vibrasjons funksjonen er kastet ut til fordel for en subwoofer med ekte bass. Og de har endelig klart å inkludere en mute knapp.


MEN: de har kompensert for all disse nye funksjonene med å inkludere utrolige 2(!) strømkontakter. En for å holde liv i audioboxen(som er den samme fra AX360-settet) og en for å gi liv til selve headsettet. Det er altså en beist med tanke på strøm, og for de som leste første del av denne bloggserien så hater jeg ledninger som går i surr. Å inkludere enda en ledning bare for å strømføre headsettet er jeg sterk imot.

Men noen ledninger tenkte jeg at jeg skulle klare å leve med. Dermed bestillte jeg et AXPro headset fra CDON.com, nordens eneste selger av Tritton produkter. Et par dager etter at jeg hadde bestillt de fikk jeg beskjed om at det hadde oppstått en feil og at de var utgått fra leverandøren.
Og slik endte nok en drøm om et nytt headset.

Slutt Del 2.
  • 0
For et beist Synd det ikke er skikkelig bass. Det gjør dette headsettet uaktuelt.
En Fuego!
  • 0
Gamer123: AXPro(bildet) har virkelig bass. AX360 derimot har vibreringsfunksjonen.
  • 0
Har nylig kjøpt meg et Sharkoon X Tatic Digital og jeg er storfornøyd

Men jeg har et problem og det er at når jeg møter fiender som croucher i cod4 så hører jeg dem ikke i det hele tatt. - Uansett om de bruker Dead Silence eller ikke

Jeg har lest manualen flere ganger, søkt på nettet etter info som kan hjelpe meg men til ingen nytte.

Vet du hva problemet kan være? isåfall hadde jeg vært evig takknemelig.

PS: Headsettet er vært og prøve ut, det er nok det beste du får til litt over 1000 lappen.
GT: GR Nemesis
  • 0
Har dette headsettet. Altså AXPRO. Og det er ekstremt med ledninger. Eneste jeg vil gi minus for. Ellers er lyden rå. Også kvaliteten og holdbarhet. Kjøpte det på CDON
Now I can let these dream killers kill my self esteem-or use my arrogance as steam to power my dreams.
  • 0
In your face: Det er ikke noe feil med headsettet ditt. Hvis man "croucher" i cod 4 så skal det ikke lage lyd. Det er nesten hele vitsen med å crouche at det går helt stille. ;)

Hvor kjøpte du foresten headsettet ditt? Så de var basert i tyskland, og så fant jeg heller ingen norske nettdistubutører av merket.
  • 0
Jeg kan gjerne lage en uoffisiel del 3 om astro a40 og qpad qh-1339.
Noe imot det tea? <3
Jeg spiller ikke, jeg gamer!
  • 0
Siterer TeaRunner:
Med feilene fra AX360 headsettet i bakhodet har Tritton siden kommet opp med et par nye headset for konsoll. Det seneste i form av Tritton AXPro. Denne g


jeg kjøpte mitt sharkoon x-tatic 5.1 jadajada osv. på multicom..
"This is my signature. There are many others like it, but this one is mine. My signatue is my best friend. It is my life. I must master it as I must master my life. Without me, my signature is useless, without my signature, I am useless."
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!