Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Jada, enda en ute. Kos dere, og husk: Se mye film, og kanskje denne...

Original tittel: 88 minutes
Sjanger: Thriller
Spilletid: 1 time og 37 minutter
Utgitt: 2007
Aldersgrense: 15 år

En serie med fryktelige mord har gått for seg i Seattle, USA. Morderen har brukt de mest fryktelige metoder for å drepe ofrene. Morderen går alltid frem på samme måte, og gjør nøyaktig det samme hver gang. Han voldtar, torturerer og dreper ofrene. Det må også merkest at det kun er kvinner som er ofrene. En mann med navn Jon Forster, blir tiltalt for drapene. Dr. Jack Gramm, som er psykiatrilærer for FBI, støtter påstandene og finner beviser som sier at Forster er skyldig. Gramm sørger for å få Forster fengslet.

9 år senere får Forster dødstraff for de brutale mordene. Men i kjølvannet av dommen, begynner det samme og skje igjen. Kvinner blir drept på samme måte, og politiet står uten spor. Da begynner spørsmålene å falle inn. Har politiet feil mann? Er Forster uskyldig? Er det en gal kopimorder løs? Eller har Forster folk på utsiden som gjør dettte slik, slik at han selv kan virke uskyldig? Og når du trodde det ikke kunne bli mer spennende, så får Dr. Gramm en telefon. En mørk stemme sier: «You have 88 minutes left to live. Tikk takk takk». Og da er det siste spørsmålet: Hvem var det?

Filmen er ett eksempel på en god gammeldags thriller som fokuserer på spenning. Og hvem liker nå ikke spenning av ypperste klasse? For denne filmen er så bra satt opp, at det er skremmendes. Hvordan alle situasjonene og handlingen er klipt sammen på er ett mesterstykke, for dette kunne lett blitt ei stor klissete smørje, men det motsatte skjedde. Før det ene sporet er ferdig gransket, begynner det neste, og alt gir mer og mer sammenheng. Dette hjelper til at filmen føles ny og levende hele veien. Så regisøren, Jon Avnet, skal ha mye skryt for den gode og nøyaktige jobben han har gjort med «88 minutes».

Skuespillet er også en av filmens sterkeste sider. For med Al Pacino i hovedrollen som Dr. Jack Gramm, er der duket for en av de mest originale rollefigurene i filmens historie. Hvordan den erfarne skuespilleren Pacino tolker rollen som en desperat mann som bare har 88 minutter igjen å leve på, er fantastisk. For det er en veldig vanskelig rolle, som jeg kun tror han kunne gjort så bra. Filmen har også store navn som Neal McDonugh (Band of Brothers) som Forster og Ben McKenzie (The O.C.) som viktigperen Mike Stempt. Det er også mange flere inviduelle gode prestasjoner, så filmen oser altså av skuespillerkvalitet.

Filmen er underholdning fra a til å. Filmen holder hele tiden på det høye trykket av spenning, og gasser bare på mer og mer utover slutten. Og hvis handlingen har slukt deg opp, så blir slutten veldig intens, da alt braker løs. Slutten er alvorlig, men vakker med tanke på hvor bra alt er bygd opp til den, og så leverer den så bra. Fantastisk! En film alle spenningselskere må få med seg.

Musikken i filmen er ikke merkverdig god, men langt i fra ett minus. Den gjør ikke akkurat filmen mindre spennendes, men jeg sier bare den kunne vært bedre. Ellers så er handlingen en av de beste historiene jeg har sett i en trhiller film noensinne, og jeg har sett mange siden det er favorittsjangeren min. Så denne er sterkt anbefalt fra meg, og merk dere at jeg er kresen når det gjelder trhiller. Så hvis dere har hørt på mine råd før, så gå og skaff dere denne spenningsbomben!

Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=9hvUHfS96vA&feature=related

Bildet viser Dr. Jack Gramm.
Rett meg om jeg ikke tar feil...
  • 0
Nok en god filmanmeldelse! Har ikke sett filmen, ettersom jeg faktisk har hørt en del dårlig kritikk om den, men jeg skal gi den en sjanse.

Du skrev forresten; trhiller, det skal selvfølgelig være thriller.
Jævelhøns
  • 0
Dette er ikke en så alt for bra film. Den er underholdendes og handlingen er egentlig ganske bra snekret sammen. Og etter denne filmen sa jeg noe jeg aldri trodde jeg skulle si, men Al Pacino spilte faktisk ikke så veldig overbevisende i denne filmen. Menmen, uavhengig av filmen var dette en kjempe anmeldelse
Dream as if you'll live forever. Game as if you'll die today.
  • 0
Baardern: Takk, takk! Retter på feilen nå.

VixzOrius: Jeg likte den, og synst den var god nok til å anbefales. Men jeg er enig i at Al Pacino ikke gjør siin aller, aller beste opptreden, men fortsatt så synst jeg han gjør en god jobb.
Rett meg om jeg ikke tar feil...
  • 0
Enda en kjempeanbefaling av Krigsspillmannen, og Bensin likte den særs godt
Du klarer som vanlig å forkynne spenningen i filmen på en flott måte som gjør at jeg får veldig lyst til å se filmen. Jeg liker også trillere, men favorittsjangeren min er æksjen-komedie
Kan du prøve å anbefale en sånn en gang også, for nå begynner du snart å få meg over på din side når det gjelder filmsmak
But there's no sense crying over every mistake. You just keep on trying till you run out of cake.
  • 0
Denne filmen så utrolig spennende ut! Skal prøve å få leid den så fort som mulig.
Unfortunately, the atmosphere was a facade. Not once did my own daughter looked me in the eye. Oh, the food? Tasted like blood...
  • 0
Tror jeg har sett filmen.

Nintendodude, ser ut som du tar alle de filmene jeg har hørt om. er du synsk eller?
  • 0
Petrol: Tusen takk for ros. Skal ta en "æksjen"-komedie en gang. Kanskje neste. Just for you my friend.

dr peace: Nice! Du vil ikke angre.

The Lost Boy: Kanskje du har hørt litt om de fleste filmer.
Rett meg om jeg ikke tar feil...
  • 0
En spennende film som jeg også vil anbefale

Godt skrevet nintendodude
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Takk, takk. Filmen er som sagt en film som skal bli anbefalt til alle spennings elskere.
Rett meg om jeg ikke tar feil...
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!