Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Denne bloggen handler ikke om hvor sinnsykt mye penger jeg har, for det har jeg ikke, men derimot om penger i seg selv. Hvorfor er "det grønne" så stort? Hvorfor er det så og si koblet til status? Hva har verden vært uten penger? Jeg skal prøve å på beste vis skrive ned min mening så dere kan si deres. Så, ikke la oss dvele mer ved dette. Videre i bloggen!

Penger. Dette vidunderlige vidunderet er et tegn på makt, status og mer enn man kan tro. Cash omringer våre daglige rutiner. Bare tenk på det; hva ville dagen din vært uten penger? Hvordan skulle du få tak i morgensmaten? Hvordan skulle du få tak i kaffe/te/melk? Hvordan skulle du kunne bruke strøm? Hvordan skulle du sluppet kabler i porselensstolen? For du ville vel ikke bæsja i ei skål uten vann? Nei, tenkte meg det.
Uten penger ville du vært ingenting, sansynligvis. Samfunnet ville enkelt ikke tåle å bli fratatt pengene sine. I flere hundre år har penger eksistert. Å ta bort noe så viktig ville vært som å tatt bort din høyre balle (eller pupp, for den del). Du har hatt det hele tiden, og uten den, ville du nok hatt et stort savn til det. Streng tatt er penger nødvendig, og unødvendig på samme tid. Hvis det ikke har eksistert, har det da fremdeles vært forskjell mellom mennesker? Ville hele verden kollapset som ett korthus i en sommerbris? Kanskje vi til og med har klart oss ganske bra? Noenting er usikkert å si. Før i tiden - tusenvis av år siden - var det ingenting som het penger. Huleboerne ga sikkert ikke et sekund bort på å tenke på hva penger er. Alt de brydde seg om hva de skulle gjøre og hvordan de skulle overleve, tror jeg.

Når jeg er inne på huleboerne, så må jeg si de klarte seg utrolig godt. Mange tiår, kanskje hundre, uten penger, eller noen form for pengesystem. Hvordan gjorde de det? Har verden vært et bedre sted dersom vi har klart å fungere like godt som forfedrene våre? Og leve primitivt? I utgangspunktet er ikke penger noe. Det er bare et ord. Hvorfor er et ord så verdifullt? Folk dedikerer livet sitt. For et ord. Hvem var det som fant opp penger med det første? Som jeg sa, penger er ikke noe. Bare noe en person fant opp. Plutselig synes alle det er genialt. Alle bruker det. Det overlever år etter år, uten å endre hensikt. Aldri har noen noensinne våget å røre ved systemet. Hvordan kan det funke så godt? Et system som fører til å så mye ondt, kan umulig være godt? Hva ville konsekvensene vært uten noe økonomisk struktur? Enda verre, eller bedre enn det er nå? Jeg har ikke peiling. Jeg kunne spekulert over dette i side etter side, men til trettiførste og sist så er alt jeg sier det samme på repeat.

Nå har jeg har stilt nok spørsmål. Får håpe dette fører til noen ekstra tanker i de sikkert veldig fullstappete hjernene til dere på forumet. Om det er noen punkter jeg kanskje bør legge til, så for all del, si ifra.

(Ja, jeg rotete skrev bloggen veldig rotete denne).
Daylight come and we wanna go home.
  • 0
Helt enig med deg!
  • 0
Før vanlig valuta kom var det byttehandel som gjaldt. Så egentlig har mennesket alltid satt verdi på det som er rundt dem. Bevisst eller ubevisst.
Well butter my back and call me a biscuit!!
  • 0
Penger er som du nevner en viktig faktoren i vår hverdag. Som -Ulven- nevnte var byttehandler, helt til den dagen man fant opp et kjøp-salg-system som innebar penger. Helt greit, for min del!

God blogg.
"I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself."
  • 0
-Ulven-:

Har egentlig ikke noe å si på den.

JtLoC:
Takk
Daylight come and we wanna go home.
  • 0
Godt sagt -Ulven- og selv praktiserer jeg byttehandel. For om jeg hjelper noen, så tar jeg ikke betaling for det, men sier "man vet aldri om man selv trenger hjelp"

En god blogg dette her Matscoolio
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
er jo fortsatt byttehandelprinsippet som blir praktisert i butikken, på en måte! vi bytter pengene våre i varer og tjenester. selv er jeg veldig glad i pengene mine, og bruker nødig av dem!
ETTER AT JEG BEGYNTE MED VITAPRO SNAKKER JEG BARE MED UTESTEMME!
  • 0
Bernt Erik:
Takker

Caveman:
Når du sier det, så må jeg si bøye meg i støvet for at jeg ikke har tenkt på det før.
Daylight come and we wanna go home.
  • 0
Det at huleboere ikke hadde penger er ikke helt korrekt. De hadde ikke et system som vi bruker i dag, men de hadde et samfunn basert på gjensidighet. De ga hverandre gaver og forventet å få det igjen seinere. For eksempel kunne man fange et rådyr og gi bort deler av det, og være sikker på at mottakeren av gaven vil dele ved en senere anledning. Det er bare et simplere system, basert på følelser i stedet for penger.
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
  • KlM
  • KlM
Hadde noen tatt fra deg pengene dine og sagt at du må lage din egen mat, lage dine egne klær, eget hus, etc så tror jeg du hadde fort byttet mening. Det er lett for oss som har det så godt at, nei penger hadde jeg fint klart meg uten, jeg kunne forsørget for meg selv. Det er en situasjon få av oss har vært i og enda færre av oss som hadde taklet.

Pengesystemet er perfekt slik det er, det er bare mennesker som er uperfekte.
Jeg er nå ganske dum nå jeg da
  • 0
Penger driver samfunnet. Alt drives av penger. Penger er alt. Det er dagens realitet.

Hvis ikke; hvorfor hadde noen designet og bygget datamaskinen, konsollen, bilen, huset, forsterken, tven etc etc? Hva skulle du gjort? Det hadde ikke vært behov for utdannelse. Vi hadde heller ikke hatt en jobb, for hvem jobber gratis? Derfor blir det som Bernt sier - det hele er en stor byttehandel. Flinkere du er ved å hjelpe noen, mer hjelp kan du få tilbake. Du jobber for goder, som driver andre til å produsere bedre tjenester slik du kan bruke dine goder nettopp på den.. og sånn går det videre :p
Mvh - bear!
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!