Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

  • Zook
  • Zook
Tittel: Inglourious Basterds
Regissør: Quentin Tarantino
Sjanger: Action/komedie/krig
Land: USA
Språk: Engelsk, fransk, tysk og italiensk
År: 2009
Spilletid: 153 min

Det humoristiske krigseposet Inglourious Basterds er regissør Quentin Tarantinos sjette film. Den ble vist fram i Cannes i mai, og mottok blandede kritikker. Enkelte mente at Tarantino har mistet grepet og aldri vokser opp, og andre mente at det var en av hans beste filmer hittil. I går hadde endelig Inglourious Basterds norsk kinopremiere, og jeg var selvsagt tilstede under begivenheten!

Filmens åpningsscene skaper god, gammeldags western-stemning og minner meg om en scene fra klassikeren The Good, the Bad and the Ugly. Tidsalderen er andre verdenskrig. En mann står og hogger ved utenfor huset sitt i Frankrike. Han ser en bil komme i det fjerne, og ber rolig familien om å komme seg innendørs. Hvem som kommer og hva de vil er det ingen tvil om; Adolf Hitlers SS, som kjører rundt og jakter på jøder som gjemmer seg. Skurken i Inglourious Basterds er en SS-offiser ved navn Hans Landa (Christoph Waltz), en virkelig karakteristisk type. Han er rolig, men sender allikevel ut skumle signaler. Han ber om et glass melk, røyker en latterlig stor pipe, og klarer å få huseieren til å innrømme at han gjemmer jøder under gulvet. Alle jødene blir drept, med unntak av tenåringsjenta Shosanna, som klarer å stikke av. Fire år senere eier hun en kino i Paris. Inglourious Basterds er historien om hennes hevn.

Dette er selvsagt ikke hele historien. I kjent Tarantino-stil er det to historier, som knyttes sammen mot slutten. Den andre historien er mer useriøs, men allikevel briljant; En gjeng amerikanske jøder, i ledelse av Lt. Aldo Raine (Brad Pitt) og Sgt. Donny Donowitz (Eli Roth), drar til nazist-okkuperte Frankrike for å kverke nazister. De sprer frykt blant tyskerne ved å skalpere sine døde ofre, og blir blant nazistene kalt "The Basterds." Mer av historien kan jeg ikke si uten å røpe noe.

Den østeriske skuespilleren Christoph Waltz vant pris i Cannes for sin innsats som Hans Landa. Det var utvilsomt fortjent. Waltz er ekkel, men samtidig morsom. Han behersker dessuten fire språk flytende - fransk, tysk, italiensk og engelsk! Og apropos språk; denne filmen framstår ikke som særlig amerikansk. Fransk og tysk blir faktisk snakket mer enn engelsk. Jeg liker det. Brad Pitt er også herlig i rollen sin. Jeg har aldri sett ham så morsom som i denne. Pitts karakter, Aldo Raine, er en noe uintelligent kar med en skikkelig bred Tennesse-dialekt. Omtrent alt som kommer ut av den store kjeften hans er morsomt, og uten ham hadde ikke filmen vært det samme. Donny Donowitz, Hugo Stiglitz (Til Schweiger) og Bridget von Hammersmark (Diane Kruger) er også steinkule karakterer. Det er ikke vanskelig å se at dette er Quentin Tarantinos verk.

Musikk er alltid et viktig virkemiddel i Tarantinos filmer. Hva hadde vel Pulp Fiction og Reservoir Dogs vært uten den kule og minneverdige popmusikken? For ikke å nevne Kill Bill, der slåssemusikk blir tatt i bruk på en passende måte. Nok en gang endrer musikkstilen seg, og denne gang er det mye klassisk musikk står i fokus, helst fra Tyskland og Italia. For eksempel blir musikk fra den italienske mester-komponisten Ennio Morricone mye brukt. Når det gjelder engelske og amerikanske artister er blant annet Billy Preston og David Bowie med på soundtracket. Musikken i Inglourious Basterds er noe annet enn det som har vært brukt i tidligere Tarantino-filmer, men den funker allikevel vanvittig godt!

En annen viktig Tarantino (det er umulig å skrive om en av filmene hans uten å nevne navnet hans ti ganger)-ingrediens er jo lange og velskrevne dialoger. Og når det gjelder lengde tar denne filmen kaka. Dialoger på 15-20 minutter blir utført nesten kun på fransk og tysk. Og for en realisme disse dialogene har! Det er nok et kjennetegn fra Quentin Tarantino; naturlige dialoger. Ingen stive teater-dialoger her, nei, det karakterene sier høres rett og slett improvisert ut, som om de tar en pause fra filmingen og bestemmer seg for å snakke litt piss. Nå refferer jeg spesielt til den lange scenen i baren i kjelleren.

Hvis jeg skal nevne noe som kunne vært bedre med filmen, må det være at enkelte dialoger ble litt for lange. Som sagt er de utrolig morsomme og godt skrevet, men av noen av de lengste scenene kunne vel 2-3 min vært kuttet. En annen ting er karakteren Bridget von Hammersmark. Hun er kul, men dessverre litt anonym. Bortsett fra dette har jeg ingenting å klage på!

Så, er Inglourious Basterds en typisk Quentin Tarantino-film? Ja, det vil jeg si det er. Dialogen, humoren, karakterene, manuset, kinematografien og generelt sett god musikk røper hvem som står bak filmen. Dette er ikke en film for alle, men hvis du har sans for litt annerledes filmer er det virkelig noe jeg anbefaler. Nå er ventingen på neste Tarantino-film offisielt i gang!


9/10

<bild>
Christoph Waltz som Hans Landa. Briljant!
You're sleeping over, right?
  • 0
Så denne i går jeg også - på premieren.

Syns det ble litt for mye lange dialoger i kapittel 3 og 4. Begynte faktisk å gjespe under det møtet i vertshuset, men det er egentlig det eneste negative jeg har å si om filmen. Er enig i karakteren din. Godt skrevet

Edit: Elsket Brad Pitt som Italiener. "Ærrividørshi" ^^

Kanskje det ble litt for lite basterds også. Hadde forventet litt mer skyting.
Naturkreftene fikk kreftene av meg
  • 0
Siterer Majesty:
Syns det ble litt for mye lange dialoger i kapittel 3 og 4. Begynte faktisk å gjespe under det møtet i vertshuset, men det er egentlig det eneste negative jeg har å si om filmen. Er enig i karakteren din. Godt skrevet


Må si meg enig der, dialogene ble litt drøye noen steder.
Skulle gjerne sett litt mer til The Basterds i filmen også, men eller var den konge

Bra skrevet
"Man trenger ikke to når man har Truls"
  • 0
Bra anmeldelse. Tror ikke jeg får sett denne før den dukker opp på DVD, men jeg kan alltids vente på en (kanskje) god film.
Daylight come and we wanna go home.
  • 0
Har ikke sett filmen, men skal komme meg så fort som mulig på kino og få sett den, veldig bra anmeldelse!

Musikken i filmen er en garantert suksess når han bruker musikk fra Ennio Morricone.

Men jeg har hørt at det er en scene/kapittel som heter: Once upun a time in ett eller annet, men da er det vel inspirasjon fra Once upon a time in the west og ikke The good, the bad and The ugly?
Jævelhøns
  • 0
  • Yayo
  • Yayo
Grei anmeldelse av en utrolig film, men synes du kunne latt være å beskrive absolutt hele åpningsscenen i filmen.

Litt av hemmeligheten til hvorfor den scenen fungerer så godt er jo fordi Landa er så uforutsigbar og slu, du greier ikke helt å skjønne hva han kommer til å gjøre.

Men takket være deg vet man det før man har sett filmen.
You better check yourself, before you wreck yourself
  • 0
Skal se filmen i morgen. Gleder meg supermye

Veldig bra anmeldelse Tror jeg lager en anmeldelse jeg også senere
I am the devil. And I'm here to do the devil's work!
  • 0
  • Zook
  • Zook
Takk for skryt, alle sammen!

Majesty: Haha, lo godt under når Brad Pitt snakket italiensk, ja!

tguls: Det har faktisk vært snakk om en mulig Basterd-prequel der historien til The Basterds blir skildret.

Matscoolio: Se den når den kommer på DVD!

Baadern: Ja, det er et kapittel som heter Once Upon a Time in Nazi-Occupied France. Selve tittelen er vel fra ...The West, men selve scenen minnet meg mest om The Good, the Bad and the Ugly.

Yayo: Hva som skjer med familien til Shosanna har blitt skrevet i avisen, da. Men jeg skjønner hva du mener, jeg skrev kanskje litt for detaljerikt om hva som skjer. Skal prøve å unngå det neste gang.

Fuglemannen: Gled deg til filmen! Hvis du skriver en anmeldelse gleder jeg meg til å lese den.
You're sleeping over, right?
  • 0
Forresten, heter ikke filmen: Inglorious Bastards? Og ikke Inglourious Basterds?
Jævelhøns
  • 0
  • Zook
  • Zook
You're sleeping over, right?
  • 0
Aha, ok. Syntes det var litt rart
Jævelhøns
  • 0
Skal sees på tirsdag, med en helt ''tilfeldig'' veninne!
  • 0
Har tenkt til å se filmen på kino med en venn snart. Gleder meg veldig, spesielt etter å ha lest denne anmeldelsen
  • 0
  • Zook
  • Zook
Gled dere, DoGRoG og Ssetrom!


Har tilført et ekstra avsnitt i anmeldelsen. Fant ut at jeg bare har skrevet gode ord om den, så jeg nevnte noe som kunne vært bedre i det nest siste avsnittet.
You're sleeping over, right?
  • 0
Kanskje dette blir et av få årlige besøk til kinoen!
Decyfered!
  • 0
Jeg så den på premieren jeg også. Garantert den beste filmen i år så langt, og en av mine klare favorittfilmer. Inglourious Basterds føles som en Quentin Tarantino film fra første øyeblikk, med flott humor og spenning som ikke kan sammenlignes med andre. Man har ingen anelse over hva som kommer til å skje, og man blir ofte utrolig overrasket over de forskjellige tingene som skjer. Dette gjør filmen utrolig interessant.

Jeg er enig med deg i det meste Zook. Dialogen er virkelig god, selv hvor lange samtalene ofte kan være. De tre timene som filmen varte i ble fort til knapt èn, etter så fantastisk god underholdning.

Flott anmeldelse!
All work and no play makes zatzinki a dull boy
  • 0
Overraskende god blogg. Synes du forklarte filmen bedre enn alle andre anmeldelser jeg har lest.

Er også veldig enig med deg. Konge film. Chapter 2 er helt sykt, da Tarantino presterer og blande grotesk vold og humor på en glimrende måte. Slutten av filmen synes jeg også er epic. Skulle selv sett enda mer av The Basterds(eller egentlig bare Brad Pitt) og Hans Landa, da jeg frydet meg mest når de var på skjermen.
Drækk me måte, fæst me måte. Kem i faen e måte?!
  • 0
  • Zook
  • Zook
Faunvik: Ja, hvis du kun skal se én film i år er dette et trygt valg!

zatzinki: Takk for god kommentar. Er enig i alt du skriver, om at den er uforutsigbar og spennende hele veien. Men tre hele timer varte den ikke. 2 t 30 min er mer riktig.

mnorm: Wow, såpass! Takk for det!

Som jeg har sagt tidligere er det snakk om en kommende Basterd-prequel. Om dette blir noe av vet vel ingen foreløpig..tviler egentlig på at det blir noe av. Tarantino har nok mange idéer i hjernen, der ytterst få faktisk blir filmer.
You're sleeping over, right?
  • 0
Notert...
Decyfered!
  • 0
Hvordan i pokkers navn fikk jeg det til å bli 3 timer..
All work and no play makes zatzinki a dull boy
  • 0
Så filmen i går! Dritbra! Ikke like bra som Kill Bill, Reservoir Dogs og ikke minst Pulp Fiction, men allikevel den beste filmen jeg har sett i år!
Unfortunately, the atmosphere was a facade. Not once did my own daughter looked me in the eye. Oh, the food? Tasted like blood...
  • 0
Da har jeg nettopp sett filmen på kino og jeg må si jeg er litt skuffet. Det er for all del en god film, men jeg synes det blir litt feil å fortelle en så lang historie på så få scener, men det er personlig.

Det var mange herlige karakterer, men synes at alle fra The basterds foruten Lt. Archie Hicox var kjedelig. Brad Pitt synes jeg ikke spilte bra, dialekten han snakket virket ikke særlig tro.

Musikken i filmen er i kjent Tarantino stil bra, men ikke mer. Hadde forventet enda bedre.
Dialogene kunne bli for lange, men i gjengjeld var de som oftest bare en fryd å høre på.

For meg er filmen en av Tarantinos dårligste, eller dårligste er feil å si, mindre bra er heller ordet. Det er en bra film, men hadde forventet mer av Tarantino.

7/10
Jævelhøns
  • 0
Brad Pitt: Bonjorno!

Haha, jeg lo meg ihjel da x)
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
Da jeg så filmen syntes jeg ærlig talt at den var heller middelmådig.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Jeg følte filmen var fyllt av mye, litt kjedelig snakking og meningsløs, morsom gladvold. Den kan beskrives som en av de dårligste, morsomste og mest bisarre filmene jeg noengang har sett. Filmen gir f i all moral og om det er positivt eller negativt klarer jeg ikke uttale meg om...
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!